Eipä oo nykyään enää amppeerinäytöllistä... pelkkä älylaturi ledeillä... Nyt on akku testattu motomaatissa ja sen mukaan about ok... ostin samalla virtamittarin ja mittailin laturilta tulevat arvot sekä akulta lähtevät. Laturi puskee oikein hyvin amppeereita, joten se on ok. Nyt laitoin toisen akun kiinni (kun sattui olemaan ylimääräinen sopiva akku) ja ainakin alkuun taas toimii moitteetta... katsotaan tovi, josko se akku kuitenkin (motomaatin tuloksesta huolimatta) ehtoopuolella. Starttikaan ei näyttänyt mitenkään hirveitä lukemia naukkaavan, about 200 A. Tosin mittari ei taida ihan ehtiä mukaan tuohon...Jarsan kirjoitti:Akkuvialta kuulostaa vahvasti.
Edit: Jos sulla on erillinen laturi missä on ampeerinäyttö, niin törkkäse se kiinni ja kattele ottaako se akku virtoja vastaan?
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- koska
- Viestit: 128
- Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
- Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 jarruista vielä kertaalleen, kun en ole saanut asiaa vietyä eteenpäin:
Mistä tietää että levyt on aika vaihtaa? Jonkin verran alkaa olla kynnystä reunassa. Paloissa näkyy olevan vielä pintaa vähän alle puolet noin silmämääräisesti. Rupesi tänään vinkumaan oikea etujarru niin perkeelesti että tuli taas mieleen jarruasia.
Toiseksi, 2.2 malliin kuuluu 305 mm/278mm levyt. Mietityttää vaan kun tuon 305 kokoista levyä myydään ilmeisesti kahta erilaista. Toinen on alustanumeroon x ja toinen alustanumerosta y. Ilmeisesti toinen on uudempi ja toinen vanhempi, mutta mitat caukuttaisi olevan samat? Onko näillä nyt joku oikea ero vai meneekö ristiin? Vai onko samanlainen jekku kuin 159: n tukivarsissa?
E: ja osaako joku sanoa, että onko nuo satulat olkavarressa kiinni torxeilla vai tavallisilla pulteilla?
Mistä tietää että levyt on aika vaihtaa? Jonkin verran alkaa olla kynnystä reunassa. Paloissa näkyy olevan vielä pintaa vähän alle puolet noin silmämääräisesti. Rupesi tänään vinkumaan oikea etujarru niin perkeelesti että tuli taas mieleen jarruasia.
Toiseksi, 2.2 malliin kuuluu 305 mm/278mm levyt. Mietityttää vaan kun tuon 305 kokoista levyä myydään ilmeisesti kahta erilaista. Toinen on alustanumeroon x ja toinen alustanumerosta y. Ilmeisesti toinen on uudempi ja toinen vanhempi, mutta mitat caukuttaisi olevan samat? Onko näillä nyt joku oikea ero vai meneekö ristiin? Vai onko samanlainen jekku kuin 159: n tukivarsissa?
E: ja osaako joku sanoa, että onko nuo satulat olkavarressa kiinni torxeilla vai tavallisilla pulteilla?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Vaihtotarpeen tietää mittaamalla paksuuden. Uuden levyn paksuus on 28 mm ja pienin sallittu mitta on 26 mm. Jos työntömitta löytyy niin laita vaikka mutterit levyä vasten ja mittaa niiden kanssa paksuus ja vähennät mutujen paksuuden mitasta. Ei kovin ideaalia, jos levyt on kuluneet urille. Jos levyä on jäljellä tyyliin 26,5 mm, niin en ainakaan itse niihin enää uusia jarrupaloja laittaisi. Jarrulevyille on olemassa ihan oma tönärinsä.
Satulan kannake on muistini mukaan mukaan tavan pultti ja eLearn on samaa mieltä.
Eipä ole tullut kiinnitettyä huomiota eri osanumeroihin levyissä, mut mitä tuossa kuvia googlasin noilla osanumeroilla niin ero näyttäisi olevan jarrulevyn kiinnityksessä napaan. Toinen on tarkoitettu kiinnitettäväksi "vanneohjuripultilla" ja toinen tasakantasella kuusiokolopultilla, joka uppoaa sille tehtyyn uraan. Eihän niitä kukaan pakota kiinnittämään millään, mut helpottaahan se vannetta asennettaessa, kun reiät pysyy kohallaan.
Satulan kannake on muistini mukaan mukaan tavan pultti ja eLearn on samaa mieltä.
Eipä ole tullut kiinnitettyä huomiota eri osanumeroihin levyissä, mut mitä tuossa kuvia googlasin noilla osanumeroilla niin ero näyttäisi olevan jarrulevyn kiinnityksessä napaan. Toinen on tarkoitettu kiinnitettäväksi "vanneohjuripultilla" ja toinen tasakantasella kuusiokolopultilla, joka uppoaa sille tehtyyn uraan. Eihän niitä kukaan pakota kiinnittämään millään, mut helpottaahan se vannetta asennettaessa, kun reiät pysyy kohallaan.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^oolrait, kiitos tiedosta. Mun autossa ne on sillä upotetulla ruuvilla kiinni, eli onko se nyt sitte uudempaa mallia?
Tolleen silmämääräisesti on se kynnys ainakin millin joten uskoisin että mittaamattakin on vaihtotarvetta jos se matginaali on noin pieni.. Eli uusiks vaan koko paketti. Samaan vaivaan kannattanee vaihtaa kaikki liukupultit ja klipsut jotka pitää paloja?
Tolleen silmämääräisesti on se kynnys ainakin millin joten uskoisin että mittaamattakin on vaihtotarvetta jos se matginaali on noin pieni.. Eli uusiks vaan koko paketti. Samaan vaivaan kannattanee vaihtaa kaikki liukupultit ja klipsut jotka pitää paloja?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tällaista käyttää mm. TraFi.
Tarina kertoo, että työkalu on alunperin jonkun TraFin inssin kehittämä, en tiedä. Mutta järjetön hinta?!
http://www.suomentyokalu.fi/korjaamolai ... -8162.html
Tuon etu on se, että sillä pystyy mittaamaan levyt rengas paikallaan lähes kaikista vehkeistä.. Tuosta varmasti on myös halvempia versioita saatavilla, itse käyttänyt nimenomaan tuollaista - kätevämpää työkalua en ole nähnytkään...
Tarina kertoo, että työkalu on alunperin jonkun TraFin inssin kehittämä, en tiedä. Mutta järjetön hinta?!
http://www.suomentyokalu.fi/korjaamolai ... -8162.html
Tuon etu on se, että sillä pystyy mittaamaan levyt rengas paikallaan lähes kaikista vehkeistä.. Tuosta varmasti on myös halvempia versioita saatavilla, itse käyttänyt nimenomaan tuollaista - kätevämpää työkalua en ole nähnytkään...
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
jaaha, iski jälleen pulma; minkähän mallin palat on meikäläisen kiesissä; ate vai teves??
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
tossa sitten bilhelveten versio:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mitta ... 000033330/
Ja hintakin tuttuun tyyliin jotain ihan muuta...
Edit: Olikin vielä hitek-versiokin tarjolla
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mitta ... 000024039/
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mitta ... 000033330/
Ja hintakin tuttuun tyyliin jotain ihan muuta...
Edit: Olikin vielä hitek-versiokin tarjolla
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mitta ... 000024039/
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joku ero niissä oli, ku vaihdoin omaan pyöränlaakerit, niin ne vanteen "ohjaustapit" ei sopinu uusiin napoihin. Tai sopi sitte kun laitto prikkoja sen pultin alle.
Eipä ole tullut kiinnitettyä huomiota eri osanumeroihin levyissä, mut mitä tuossa kuvia googlasin noilla osanumeroilla niin ero näyttäisi olevan jarrulevyn kiinnityksessä napaan. Toinen on tarkoitettu kiinnitettäväksi "vanneohjuripultilla" ja toinen tasakantasella kuusiokolopultilla, joka uppoaa sille tehtyyn uraan. Eihän niitä kukaan pakota kiinnittämään millään, mut helpottaahan se vannetta asennettaessa, kun reiät pysyy kohallaan.
Ne levyn ohjausruuvithan voi tosiaan jättää poiskin jos tahtoo.
ja mu auto on ihan niitä alkupää 159:jä
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^
Joo, tuo on se halvempi versio jolla et levyä mittaa renkaan paikalla ollessa. Tuo mun linkkaamani on se "helpoin"; luulisi jostain löytyvän hieman järkevämpäänkin hintaan...
Mutta pitäisipä itsellekin tuommonen köyhä versio hankkia, niin voisi esim. renkaanvaihdon yhteydessä mitata levyt.
Joo, tuo on se halvempi versio jolla et levyä mittaa renkaan paikalla ollessa. Tuo mun linkkaamani on se "helpoin"; luulisi jostain löytyvän hieman järkevämpäänkin hintaan...
Mutta pitäisipä itsellekin tuommonen köyhä versio hankkia, niin voisi esim. renkaanvaihdon yhteydessä mitata levyt.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tänään pitäisi vaihtaa tuo oikea etuvilkku. Pääseekö siihen "helposti" käsiksi?
Yleensä on niin ahtaita paikkoja että...
Yleensä on niin ahtaita paikkoja että...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Konepelti auki, keskimmäinen suoja pois ja vilkku on johtoineen heti siinä. Kestää pari minuuttia maisemia ihaillessa polttimon vaihto. 159 kuuluu siihen "näin sen pitäisikin olla" kategoriaan mitä tulee peruslamppujen vaihtoon.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nonniin...
Eilen oli tarkoitus laittaa tama juttu kuntoon, mutta sitten iski epäluulo.
Eli vaihdoin autoon uuden etuajovalon tuossa kuukausi takaperin. Nyt tama kysymykseni lähti siitä, että onkos tuo oikea etuvilkku vaikea vaihtaa.
Eilen kun katsoin, niin mulla on pimeänä koko oikea etukulma eli ei pala mitään ajovaloa missään polttimossa ja oikea vilkkukaan ei siis toimi.
Mikäs tällaisen vian voisi aiheuttaa, että siis kaikki valot aivan pimeänä oikeassa etukulmassa? Veikkaan siis, että kyse ei voi olla polttimoista (tuskin kaikki hajoaisivat yhdellä samalla hetkellä)?
Kiitoksia avusta.
Eilen oli tarkoitus laittaa tama juttu kuntoon, mutta sitten iski epäluulo.
Eli vaihdoin autoon uuden etuajovalon tuossa kuukausi takaperin. Nyt tama kysymykseni lähti siitä, että onkos tuo oikea etuvilkku vaikea vaihtaa.
Eilen kun katsoin, niin mulla on pimeänä koko oikea etukulma eli ei pala mitään ajovaloa missään polttimossa ja oikea vilkkukaan ei siis toimi.
Mikäs tällaisen vian voisi aiheuttaa, että siis kaikki valot aivan pimeänä oikeassa etukulmassa? Veikkaan siis, että kyse ei voi olla polttimoista (tuskin kaikki hajoaisivat yhdellä samalla hetkellä)?
Kiitoksia avusta.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ajovalon johtosarjan liitin irti?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
"Johtosarjan liitin irti?"
Jep, jotain tuollaista analyysia mietin itsekin. Onko tuo liitin missä, pahassa paikassa, pitäisikö purkaa jotain?
Jep, jotain tuollaista analyysia mietin itsekin. Onko tuo liitin missä, pahassa paikassa, pitäisikö purkaa jotain?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuva kertonee asian selkeimmin.
- Liitteet
-
- ScreenHunter_114 Mar. 30 11.46.jpg
- (13.17 KiB) Tiedosto ladattu 5339 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok, thanks!
Täytyy tuo tarkistaa kun olen taas auton kimpussa!
Täytyy tuo tarkistaa kun olen taas auton kimpussa!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No huh...
Piuha tosiaan oli jäänyt huollossa auki ja ajattelin, että helppo homma... mutta ei tuntunut millään menevän tuo pistoke "pohjaan". Siitä oli sellainen harmaa kiristys"side" mennyt näköjään joskus poikki...
osaisko joku sanoa, että kun tuo liitin menee kiinni oikeasti niin meneekö se ilman voimaa ja aivan pohjaan?
Olipa vaikeaa...
Piuha tosiaan oli jäänyt huollossa auki ja ajattelin, että helppo homma... mutta ei tuntunut millään menevän tuo pistoke "pohjaan". Siitä oli sellainen harmaa kiristys"side" mennyt näköjään joskus poikki...
osaisko joku sanoa, että kun tuo liitin menee kiinni oikeasti niin meneekö se ilman voimaa ja aivan pohjaan?
Olipa vaikeaa...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Avattaessa harmaata lukitussalpaa vedetään poispäin liittimestä jolloin liitin alkaa samanaikaisesti irrota. Kiinnitettäessä liitin laitetaan "hollille" ja painetaan auki asennossa olevaa lukitussalpaa apuna käyttäen liitin pohjaansa.
Lisäys: Tärkeintä tuossa kiinnityksessä on se että lukitus on varmasti kokonaan auki tai muuten liitin ei mene paikalleen.
Lisäys 2: Kuvassa lukitus auki-asennossa. (Kuva kaapattu interwebin syövereistä ja liitin on Ducatosta, mut samanlainen.)
Lisäys: Tärkeintä tuossa kiinnityksessä on se että lukitus on varmasti kokonaan auki tai muuten liitin ei mene paikalleen.
Lisäys 2: Kuvassa lukitus auki-asennossa. (Kuva kaapattu interwebin syövereistä ja liitin on Ducatosta, mut samanlainen.)
- Liitteet
-
- ScreenHunter_115 Mar. 30 17.04.jpg
- (43.16 KiB) Tiedosto ladattu 5237 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hep.
Ja yksi alfakärpäsen purema nykyinen pösöilijä ilmoittautuu foorumille. Luin koko ketjun eikä todellakaan ainakaan 1.9 diesel koneissa taida hälyttävästi vikoja olla? Olen katsellut merten takaa kylläkin 159 2.4 JTDm Aisinin TF80SC lootalla olevia farkkuja sillä silmällä. enkä kyllä sitäkään konetta ketjun perusteella pommiksi menisi sanomaan. Katkeilevat takajouset taitavat olla vaiva niin bensa kuin diesel versioissakin? Tuo TF80SC on ollut minulla niin Opelissa, Pökössä sekä Vollessakin. Hyvä laatikko jos vain öljyt vaihdettu ajallaan ja mieluiten huuhtelemalla. 1.9 kone lienee sama kuin Opelissa? Tuosta 2.4 dieselistä itselläni ei ole mitään kokemuksia. Valaiskaa 2.4 dieselin omistajat onko kone niin hyvä kuin tästä ketjusta voisi päätellä? Kiittää ja kumartaa etukäteen
-Jouna
Ja yksi alfakärpäsen purema nykyinen pösöilijä ilmoittautuu foorumille. Luin koko ketjun eikä todellakaan ainakaan 1.9 diesel koneissa taida hälyttävästi vikoja olla? Olen katsellut merten takaa kylläkin 159 2.4 JTDm Aisinin TF80SC lootalla olevia farkkuja sillä silmällä. enkä kyllä sitäkään konetta ketjun perusteella pommiksi menisi sanomaan. Katkeilevat takajouset taitavat olla vaiva niin bensa kuin diesel versioissakin? Tuo TF80SC on ollut minulla niin Opelissa, Pökössä sekä Vollessakin. Hyvä laatikko jos vain öljyt vaihdettu ajallaan ja mieluiten huuhtelemalla. 1.9 kone lienee sama kuin Opelissa? Tuosta 2.4 dieselistä itselläni ei ole mitään kokemuksia. Valaiskaa 2.4 dieselin omistajat onko kone niin hyvä kuin tästä ketjusta voisi päätellä? Kiittää ja kumartaa etukäteen

-Jouna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^Tervetuloa foorumille! 
Perusvarmoja koneita ovat nuo molemmat dieselit, IMO. Tuo 1,9 on tosiaan ihan sama kuin Opelissakin.

Perusvarmoja koneita ovat nuo molemmat dieselit, IMO. Tuo 1,9 on tosiaan ihan sama kuin Opelissakin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Samoin 1.9 löytyy mm. Saabista ja Cadillacista, mutta 2.4 ei ole kuin konsernin omissa merkeissä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos nopeista varmuutta lisäävistä vastauksista
Nyt se vaan on alettava kyttäämään sitä oikeaa
Ja kiitokset myös Jarsanille, tervetulotoivotuksista 
-Jouna



-Jouna
-Jouna
"Kahta en vaihda, A/W:n TF80SC laatikkoa ja mikä se toinen nyt olikaan
"Kahta en vaihda, A/W:n TF80SC laatikkoa ja mikä se toinen nyt olikaan

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jarsan,
KIITOS paljon avusta! Nyt on valot taas kunnossa.
KIITOS paljon avusta! Nyt on valot taas kunnossa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Johan rupesi ohjausvaihde minullakin ulahtelemaan ja naksumaan. Meneekö koko keppi vaihtoon? Ja jos, niin onko vihjeitä sujuvimmasta (ja edullisimmasta) tavasta hoitaa homma. Itse ei voi nyt ryynätä kun talli on remontissa. Mister Auto näköjään myy osaa, mikä noista on paras: TRW, General ricambi vai Lizarte? Eka varmaan?
Ääh.
Ääh.
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Linkissä huono video josta voi ehkä kuulla tuollaisen ylimääräisen äänen, mistähän voisi löytyä vikaa?
https://youtu.be/LxTHzqxhHAo
https://youtu.be/LxTHzqxhHAo
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuuntelin erittäin pienestä kajarista enkä saannu oikein selvää, mut kokeiles hiljeneekö jos ilmastoinnin kompuran naksauttaa pois päältä siitä lumihiutale-napista.jargon kirjoitti:Linkissä huono video josta voi ehkä kuulla tuollaisen ylimääräisen äänen, mistähän voisi löytyä vikaa?
https://youtu.be/LxTHzqxhHAo
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuo ujellus äänikö? Vähän huono video kun äänitin liikkuu kokoajan. Mutta meneekö kierrosten mukaan tai vaikuttaaki vaihteiden vatkaaminen ääneen? Kokeile napsauttaa ilmastointi pois tai puhallin?Jakke kirjoitti:Kuuntelin erittäin pienestä kajarista enkä saannu oikein selvää, mut kokeiles hiljeneekö jos ilmastoinnin kompuran naksauttaa pois päältä siitä lumihiutale-napista.jargon kirjoitti:Linkissä huono video josta voi ehkä kuulla tuollaisen ylimääräisen äänen, mistähän voisi löytyä vikaa?
https://youtu.be/LxTHzqxhHAo
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No tosta työkoneen PC-kotelossa olevasta kajarista ei kuulunu paljo muuta ku ujellustajkk kirjoitti:Tuo ujellus äänikö? Vähän huono video kun äänitin liikkuu kokoajan. Mutta meneekö kierrosten mukaan tai vaikuttaaki vaihteiden vatkaaminen ääneen? Kokeile napsauttaa ilmastointi pois tai puhallin?Jakke kirjoitti:Kuuntelin erittäin pienestä kajarista enkä saannu oikein selvää, mut kokeiles hiljeneekö jos ilmastoinnin kompuran naksauttaa pois päältä siitä lumihiutale-napista.jargon kirjoitti:Linkissä huono video josta voi ehkä kuulla tuollaisen ylimääräisen äänen, mistähän voisi löytyä vikaa?
https://youtu.be/LxTHzqxhHAo

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tänään liikennevaloissa, kun survaisin kytkimen pohjaan, kuului iloinen naksaus ja nilkkaa vasten kimpoili tällainen:

Kytkinpoljin toimii (ainakin vielä), mutta ylösnostaessa kuuluu kova naksaus, jonka tuntee myös jalan alla. Huomenna aamusta huoltoon matka käy, mutta yritin tuossa jo eLearnista plarata, mistä osasta moinen voisi olla irronnut. Ei ollut onnea etsinnässä.
Hieman korpeaa, kun JTDm:llä on vasta takana aika samperin suolainen kytkinremppa ja nyt vissiin se ainoa osa koko kompleksissa, jota ei vaihdettu, petti.
Sattuisiko joku tietämään, mistä tuo on katkennut ja kestääkö ajaa muutamat liikennevalot, että pääsen huollon pihaan?

Kytkinpoljin toimii (ainakin vielä), mutta ylösnostaessa kuuluu kova naksaus, jonka tuntee myös jalan alla. Huomenna aamusta huoltoon matka käy, mutta yritin tuossa jo eLearnista plarata, mistä osasta moinen voisi olla irronnut. Ei ollut onnea etsinnässä.
Hieman korpeaa, kun JTDm:llä on vasta takana aika samperin suolainen kytkinremppa ja nyt vissiin se ainoa osa koko kompleksissa, jota ei vaihdettu, petti.
Sattuisiko joku tietämään, mistä tuo on katkennut ja kestääkö ajaa muutamat liikennevalot, että pääsen huollon pihaan?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Toimiiko Cruise? Voisi liittyä kytkinpolkimen poljinkytkimeen tuollainen osa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Enpä hoksannut tuota kokeilla. Jos tässä joutaa ratin taakse, niin pitää tarkistaa.Polforea kirjoitti:Toimiiko Cruise? Voisi liittyä kytkinpolkimen poljinkytkimeen tuollainen osa.
Toivottavasti on se, koska muistaakseni saa itsenäisenä varaosana, päinvastoin kuin joitain muita muovirempuloita, joita on tullut vaihdettua.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kytkinpolkimen apu/palautinjousi mekanismissa on myös tuon sävyistä muovia, muoto vaan ei taida täsmätä.
Mutta jos se on hajonnut, niin en huolehtisi ajaessa.
Mutta jos se on hajonnut, niin en huolehtisi ajaessa.
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juu video tosiaan on surkea, mutta hyvin keksitte vian, ilmastoinnin sammuttamalla ääni hävisi, eli seuraavaksi varaamaan aikaa ilmastoinnin huoltoon.Jakke kirjoitti:No tosta työkoneen PC-kotelossa olevasta kajarista ei kuulunu paljo muuta ku ujellustajkk kirjoitti:Tuo ujellus äänikö? Vähän huono video kun äänitin liikkuu kokoajan. Mutta meneekö kierrosten mukaan tai vaikuttaaki vaihteiden vatkaaminen ääneen? Kokeile napsauttaa ilmastointi pois tai puhallin?Jakke kirjoitti:
Kuuntelin erittäin pienestä kajarista enkä saannu oikein selvää, mut kokeiles hiljeneekö jos ilmastoinnin kompuran naksauttaa pois päältä siitä lumihiutale-napista.Tuli vaan mieleen, että 156:n ilmastointi piti joskus kierrosten mukaan muuttuvaa ikävähköä vinkunaa ja korjaantui kun käytti ilmastointihuollossa, missä järjestelmä tyhjennettiin, koeponnistettiin ja laitettiin asianmukainen määrä kylmäainetta + voiteluainetta sisään. Siinä tapauksessa vinkuna loppui aina heti kun laitto kylmästöinnin pois päältä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Itselläni oli kanssa samanlaista ujellusta ja se johtui liikatäytöstä ilmastoinnissa. Oli kunnioitettavat 120 grammaa ylimääräistä. Nämä 159:t on aika tarkkoja tuosta määrästä - jos on liikaa tai liian vähän niin kyllä ujeltaa. Tähän vielä lisää sen, että eri paikat ilmoittaa eri määrät ainetta oikeaksi... Muistaakseni omassa 2.2 -06 oli 480 grammaa kylmästöintiainetta.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itsellä sama homma edessä, kaikki nuo taitavat olla kyseisten valmistajien korjaamia osia. Ainakin jokaisessa on 200 - 400€ pantti vanhalle palikalle. Itse tilaisin melkeinpä sen, minkä halvimmalla saa. Kaikissa on 2 v takuu ja mitälie.Roadkill kirjoitti:Johan rupesi ohjausvaihde minullakin ulahtelemaan ja naksumaan. Meneekö koko keppi vaihtoon? Ja jos, niin onko vihjeitä sujuvimmasta (ja edullisimmasta) tavasta hoitaa homma. Itse ei voi nyt ryynätä kun talli on remontissa. Mister Auto näköjään myy osaa, mikä noista on paras: TRW, General ricambi vai Lizarte? Eka varmaan?
Ääh.
Pitäisi keksiä vielä missä tuon voisi teettää, apurunkoa pitäisi irroittaa jonkunverran ja muutenkin kohtuullisen hapokkaan oloinen homma. Nyt ei nappaisi itse ruveta operoimaan, kun on 3 muutakin raatoa työn alla

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuntuu toimivan cruise eikä mitkään hillholderit yms. itke anturivian perään.Polforea kirjoitti:Toimiiko Cruise? Voisi liittyä kytkinpolkimen poljinkytkimeen tuollainen osa.
Perjantaina vasta kerkiää mekaanikko kurkkaamaan tilannetta. Itse yritin vääntäytyä polkimien väliin, mutta ei sitä tullut käsikopelolla hullua hurskaammaksi. Vieläkään en ole tuon näköistä muovipalikkaa löytänyt mistään kuvista, edes jonkun isomman palikan osana. Luonnossa tuo nailonnippeli siis on kirkkaamman keltainen kuin mitä valokuvassa näkyy (jos tämä väritieto herättäisi kenelläkään ajatuksia).
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt on ehkä yks oudoimpia kysymyksiä:
Onko kaikissa viisyseissä ton vänkärinpenkin selkänojan poikittaissauma hieman vinossa? Huomasin omastani sen muutama viikko sitten, mutta yllättäen esim. oheisessa kuvassa ihan sama juttu, kun tarkkaan katsoo. Sori kun kiinnitän asiaan huomionne, tuo saattaa aiheuttaa valvottuja öitä tarkimmille alfisteille
EDIT: Täysin mahdollista on toki sekin, että mun päässä tai ainakin silmissä viiraa.
Onko kaikissa viisyseissä ton vänkärinpenkin selkänojan poikittaissauma hieman vinossa? Huomasin omastani sen muutama viikko sitten, mutta yllättäen esim. oheisessa kuvassa ihan sama juttu, kun tarkkaan katsoo. Sori kun kiinnitän asiaan huomionne, tuo saattaa aiheuttaa valvottuja öitä tarkimmille alfisteille

EDIT: Täysin mahdollista on toki sekin, että mun päässä tai ainakin silmissä viiraa.

- Liitteet
-
- ikea-alfa.jpg
- (96.32 KiB) Tiedosto ladattu 4368 kertaa
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^näyttää se ehkä vähän, mutta tuo koko penkki näyttäis olevan ihan snadisti kallellaan? Luigi ollut iltavuorossa?



- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^on ainoastaan oireita lieventävää hoitoa, mutkateiden ja riittävän kovan vauhdin muodossa. Silloinn on myös hankalampi erottaa vähän vinoja saumoja. Sopivin väline siihen on sitten kuskista kiinni 

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Polkimen palautinjousen päähän se sitten oli. 44 euron osapaketti Italiasta tilattuna. Ihan kauheita ajoja ei mekaanikko suositellut ennen kuin homma on korjattu. Pelkona että se jousi sieltä luiskahtaa pois tai pahaan asentoon.hedari kirjoitti:Tänään liikennevaloissa, kun survaisin kytkimen pohjaan, kuului iloinen naksaus ja nilkkaa vasten kimpoili tällainen:
[kaunis kuva muovipalikasta]
Kytkinpoljin toimii (ainakin vielä), mutta ylösnostaessa kuuluu kova naksaus, jonka tuntee myös jalan alla. Huomenna aamusta huoltoon matka käy, mutta yritin tuossa jo eLearnista plarata, mistä osasta moinen voisi olla irronnut. Ei ollut onnea etsinnässä.
Hieman korpeaa, kun JTDm:llä on vasta takana aika samperin suolainen kytkinremppa ja nyt vissiin se ainoa osa koko kompleksissa, jota ei vaihdettu, petti.
Sattuisiko joku tietämään, mistä tuo on katkennut ja kestääkö ajaa muutamat liikennevalot, että pääsen huollon pihaan?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ AK:ssa ei sen kalliimpi ollut osana, mutta vaihtotyö maksoin kun joutuivat irroittamaan pöydälle koko poljinpaketin.
noin 450€ (sisältäen vikakoodien luvun toiseen ongelmaan liittyen) Olivat sitä 6 tuntia kasannu, mutta eivät tietenkään koko aikaa laskuttaneet
vaikeaa vaihtaa?
noin 450€ (sisältäen vikakoodien luvun toiseen ongelmaan liittyen) Olivat sitä 6 tuntia kasannu, mutta eivät tietenkään koko aikaa laskuttaneet

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^varmaan aika vittumainen irrottaa, twistaat ittes jotenki sinne ja samaan aikaan vetää suonta seittemästä eri paikasta 

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Malminkartanon Autohuollolle jätän suosiolla tuon jousen vaihdon. Olivat huuli pyöreänä ja totesivat, etteipä ole ennen tuommoista tullut vaihdettua. Mutta sanoivat, että parissa tunnissa saa jo ihmeitä aikaan. Heistä sen kyllä uskon, mutta aika näyttää, minkälainen operaatio tästä vielä tulee.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse kuvittelin tämän olevan 156 ketju (veikkaukseeni viitaten)hedari kirjoitti:Polkimen palautinjousen päähän se sitten oli. 44 euron osapaketti Italiasta tilattuna. Ihan kauheita ajoja ei mekaanikko suositellut ennen kuin homma on korjattu. Pelkona että se jousi sieltä luiskahtaa pois tai pahaan asentoon.hedari kirjoitti:Tänään liikennevaloissa, kun survaisin kytkimen pohjaan, kuului iloinen naksaus ja nilkkaa vasten kimpoili tällainen:
[kaunis kuva muovipalikasta]
Kytkinpoljin toimii (ainakin vielä), mutta ylösnostaessa kuuluu kova naksaus, jonka tuntee myös jalan alla. Huomenna aamusta huoltoon matka käy, mutta yritin tuossa jo eLearnista plarata, mistä osasta moinen voisi olla irronnut. Ei ollut onnea etsinnässä.
Hieman korpeaa, kun JTDm:llä on vasta takana aika samperin suolainen kytkinremppa ja nyt vissiin se ainoa osa koko kompleksissa, jota ei vaihdettu, petti.
Sattuisiko joku tietämään, mistä tuo on katkennut ja kestääkö ajaa muutamat liikennevalot, että pääsen huollon pihaan?
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikä mahtaa olla 2.4 jtdm (06) painojakauma? En löytänyt googlella.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Väänsinpä tuossa TBi:n alle taas Hakka Blackit ja totesin, että sisäreunat olivat huomattavan kuluneet kolmessa renkaassa. Aihetta on täällä varmaan käsitelty ennenkin, mutta kysytäänpä taas oliko tähän jotain taikaa? Painetta enemmän/vähemmän, aurausta enemmän/vähemmän, jotain muuta? TBi:ssä on tehtaan sporttialusta ja rengaskoko 235-45/18. Nelipyöräsuuntausta on harrastettu Vianorissa ja viimeksi AK:ssa, eli varmaan melko suosituksilla mennään.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
Mutta vaan mitkähän on suositukset?
Jos suositukset harittaa, varmasti syö sisäkulmat.
Jos suositukset on ns. nolla-auraukselle, pitäisi kulua hyvinkin tasaisesti.
Väärät rengaspaineet yleensä syö (etenkin noita nykyisiä Nokialaisia) joko keskeltä tai reunoista. Liian paljon painetta ja renkaasta tulee "pallo", ja keskusta kuluu. Liian vähän painetta ja keskusta kohoaa irti ja olat hoitaa kantamistyön = olat kuluu.
Tai sit Nokian tapauksessa just toisinpäin, mutta joka tapauksessa *harvemmin* ilmanpaineet vaikuttaa siihen, että yksi syrjä kuluu yksinään... Ellei sitä sitten yhdistetä esimerkiksi isoihin cambereihin tai muuten jännään?
Mutta vaan mitkähän on suositukset?
Jos suositukset harittaa, varmasti syö sisäkulmat.
Jos suositukset on ns. nolla-auraukselle, pitäisi kulua hyvinkin tasaisesti.
Väärät rengaspaineet yleensä syö (etenkin noita nykyisiä Nokialaisia) joko keskeltä tai reunoista. Liian paljon painetta ja renkaasta tulee "pallo", ja keskusta kuluu. Liian vähän painetta ja keskusta kohoaa irti ja olat hoitaa kantamistyön = olat kuluu.
Tai sit Nokian tapauksessa just toisinpäin, mutta joka tapauksessa *harvemmin* ilmanpaineet vaikuttaa siihen, että yksi syrjä kuluu yksinään... Ellei sitä sitten yhdistetä esimerkiksi isoihin cambereihin tai muuten jännään?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Garmundillle vastaus; painojakauma on 62% /38%.