
Toivon että tämä on jotain todella huonoa huumoria.matti_vuorio kirjoitti:Kiertelin auton tärpätillä ja Bilteman tehopesulla.
Valvoja: Moderators
Toivon että tämä on jotain todella huonoa huumoria.matti_vuorio kirjoitti:Kiertelin auton tärpätillä ja Bilteman tehopesulla.
Älä turhaan jännitä. Kerron erikseen jos kyseessä on vitsi.Shakal kirjoitti:Toivon että tämä on jotain todella huonoa huumoria.
Jokainen tekee mitä lystää, itse pidän puhtaalla autolla ajamisesta ja siitä, että puhdistus on helppoa. Ja ei se korroosiontorjuntakaan siinä samalla lukeudu niihin negatiivisiin vaikutuksiin. Ei kaikki käy liikunnan jälkeen suihkussakaan, hiki tulee joku päivä sitten kuitenkin uudestaan.Alfissimo kirjoitti:Mitä näitä koko ajan hinkkaamaan.
Aika edullisia naarmutuksia jossain, ei se perus 20€ laaki kuitenkaan. No, joillekin se riittää. Mulla menee oman auton peruspesussa vähemmän aikaa ja rahaa joten helpoksi mä senkin lasken, varsinkin kun puhdistuu ilman jonottelua ja naarmuttelua.Alfissimo kirjoitti:No puhdistamisen helppoushan oli jo aiemmin jossain välissä mainittu. Kassalle 7.95€ kiitos ja neljän auton jonotus, aika helppoa mun mielestä.
Aikajkk kirjoitti:^aika provo
Ainakin naarmujen hankkimiseen on saatu havaintokuvien kera vinkkejäTähän ketjuun voisimme kerätä kokemuksia erilaisista autonhoitotuotteista ja alan palveluista. Onko Vaha I hyvää ja miksi? Antoiko maalipinnan kestokäsittely vastinetta rahoille?
Jakakaamme kokemuksia ja vinkkejä. Itseäni kiinnostaisi tietää, kuinka saan kotikonstein maalipintaan ilmaantuneet naarmut hävitettyä.
Siksi se onkin jännä, että foorumin _puleerausketjuun_ pitää erikseen tulla asiasta mainitsemaan, ettei paljon napostele. Luulisi silloin jossain määrin asiat kiinnostavan. Mahdollisuutta ei kaikilla ole, eikä aikaa, ja se on ihan jees. Autolleen saa tehdä mitä lystää, mutta kehitys kehittyy ja pesuhommat on nykyaineilla aika helppoa.Shuttle kirjoitti:Merkkifoorumeilla on kyllä aina ihmeen puristia porukkaa. Harjapesuun menee - bannia. Lumiharjaa käyttää - bannia. Ihme että autolla saa ajaa, koska siihen voi iskeä kivet ja ehkä joku lammikko tielle. Fakta vaan on se, että kaikkia ei a) kiinnosta b) ole mahdollisuutta c) aikaa oman auton hinkkaamiseen. On se kivaa kun on se omakotitalopiha jossain pöndellä ja 400€ edestä pesuvahoja ja shampoota yms, muttei kaikkia vaan kiinnosta moinen. "Itselle tehdään", mutta aina kyllä mussutetaan jos joku muu ei tee samoin...
Alfissimo kirjoitti:Toiset ottaa tämän(KIN) asian ihan liian vakavasti.
Mieti jos sitä olisi pidetty uudesta asti hyvinAlfissimo kirjoitti:Nythän puhutaan kuitenkin vaan autosta. Omalla kohdallani 17v ikäisestä sellaisesta. Naarmu menee korkeintaan edellisen kanssa poikittain tai hyvällä tuurilla päällekkäin, ettei edes huomaakaan. Ovien alareunasta on kivet hakanneet maalin matalle ja jotta olisi jotain kiillotettavaa, pitäisi ensin maalata uusiksi.
Itseäni lainaten:Alfissimo kirjoitti:Toiset ottaa tämän(KIN) asian ihan liian vakavasti.
Ostin rohkeasti kokeeksi Motox -vaahtopesuainetta. Pesee (heh heh) edeltäjänsä ValetPron Snow Foam Combon tehokkuudessa, mikä kieltämättä yllätti. Riittävyydessä on ~samaa tasoa. Meneekö muillakin vaahtoainetta 2-3dl/pesu? Eihän tuota nyt sentään ennen foameriin kaatamista kuuluisi laimentaa, kun veteenhän se tuostakin sekoittuu? Ei muuten mutta nuo puheet vuosien riittävyydestä ei ainakaan mulla vaahtoon täsmää (shampooseen kyllä).Streider kirjoitti:Ja toi raha-asia on ihan turha argumentti, hyvä pesuaine joka riittää vuosiksi ja perushyvät pesukamat vaikka Biltemasta ei maksa sen enempää kuin 20-40€ - että silleen.. TI-halleja on joka toisella Nesteellä ihan kaupungeissakin.
jyrkip kirjoitti:No mitenkäs se pesu pitäis nykyään suorittaa jos vaikka kokeilis joskus muutakin kuin pelkkää vettä painepesurilla? Silloin ku vielä viitsin/ehdin/jaksoin/osasin/muistin (valitse itse) käytettiin letkua/painepesuria ja sientä/harjaa sekä sankoa. Käviskö http://www.motonet.fi/fi/tuote/603516/M ... topesu-25l ja http://www.motonet.fi/fi/tuote/808736/M ... -15-litraa aloitukseen? Toi partavaahtoko ruutataan ensin pintaan? Sitten pesurilla vaahdot veks? Jatkuisko esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/604609/K ... -16-litraa ja esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/421148/P ... 2-puolinen? Vai miten pitäs tuo pesuosaaminen päivittää nykyaikaan?
Itsekin viime kesänä ihan huvin ja urheilun vuoksi ostin tuota Motoxia, oli se aika lelukamaa Bilt Hamberin Auto-Foamin rinnalla, jonka voittajaa ei kyllä markkinoilla edelleenkään ole. Taitaa se Motox olla jossain nurkassa, tai sitten lahjoitin sen jollekin kesähuuhteluihin. Tuolla ~4-6% seoksella mulla menee Auto-Foamia lancen kanssa sellainen 1,5-2,5dl per auto, raakana pönttöön ja nupista säädetään seokset. Painepesurina Clen G145 Plussa. Mulla riitti viiden litran pönttö AF:ää talven, viime pesulla loppui ja uusi kanisteri auki. Pesen kyllä aika paljon, eli normipesijällä joka vain omaa autoaan huuhtoo säännöllisen epäsäännöllisesti, niin kyllä se vuoden jos matkan toistakin äkkiä kestää. Pesuaineet nyt tosiaan kestää minunkin käytössä, vuodessa sain tuhlattua 200ml purkin Dodo BTBM:ää. Vannepesuaineita mulla sitten kuluukin aika jämäkästi, ValetPron Bilberryä ja Bilt Hamberin Auto-Wheeliä. Motonetin vannepesuainettakin tuli kokeiltua, saa käyttää BH Auto-Wheeliä enemmän mutta toimii ja hintakin on huokeampi. Molemmat talouden autot pinnoitettuja, joten pääasiassa tulee vain mentyä lance+huuhtelu menetelmällä. Volvo tuli kinnasteltua talven aikana kahdesti ja Honda kolmesti. Keväisin sitten raudan- ja pienpoistot, kivasti heräsi kyljissäkin pinnoitteiden hydrofobisuus eloon.Polforea kirjoitti:Ostin rohkeasti kokeeksi Motox -vaahtopesuainetta. Pesee (heh heh) edeltäjänsä ValetPron Snow Foam Combon tehokkuudessa, mikä kieltämättä yllätti. Riittävyydessä on ~samaa tasoa. Meneekö muillakin vaahtoainetta 2-3dl/pesu? Eihän tuota nyt sentään ennen foameriin kaatamista kuuluisi laimentaa, kun veteenhän se tuostakin sekoittuu? Ei muuten mutta nuo puheet vuosien riittävyydestä ei ainakaan mulla vaahtoon täsmää (shampooseen kyllä).
Viimeksi (eilen) muuten auton perushuuhteluun taisi tehokasta työaikaa mennä joku 5-10 minuuttia, kun talvipyöriä ennen varastointia pestessä pesuaineen vaikutusta odotellessa ruiskaisin vaahdon auton päälle ja seuraavan parin vastaavalla tauolla huuhtelin pois. Hyvä, helposti puhdistuva pinta (hifistelijöillä yleensä vaha, mulla käyttöautossa nanopinnoite) helpottaa tuota touhua kyllä aivan julmetusti.
Sellaista, joka tuo auton pinnalle vaahdon, laskeutuu vähitellen nestemäiseksi ja alkaa valua parin minuutin päästä vaahdotuksesta. Paljoa ei tartte ruuvista ohentaa että vaahto valuu pois niin ettei koko autoa saa kerralla vaahtopinnalle.Shakal kirjoitti:Polforea:
Hmm kuinka paksua partavaahtoa levität autosi päälle jos tuota tahtia kuluu? Mulla on valetin iso pönikkä kohta vuoden vanhaa eikä ole mennyt vielä edes puolet.
Juu, tässä ollaan oikeilla suunnilla. Hankintaan siis esim. Biltemasta hiekanerottajia pari ja pari ämpäriä eurolla vaikka kodin tavaratalosta tahi mistä hyvänsä, Bilteman mikrokuitukinnas on loistava muutaman euron sijoitus, toimii. On mullakin noita lammaskintaita pari ja hyviähän nekin on, mutta vähälle on käyttö jäänyt kun hain Bilikasta http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Ulk ... 000033960/ tämän.Shakal kirjoitti:jyrkip kirjoitti:No mitenkäs se pesu pitäis nykyään suorittaa jos vaikka kokeilis joskus muutakin kuin pelkkää vettä painepesurilla? Silloin ku vielä viitsin/ehdin/jaksoin/osasin/muistin (valitse itse) käytettiin letkua/painepesuria ja sientä/harjaa sekä sankoa. Käviskö http://www.motonet.fi/fi/tuote/603516/M ... topesu-25l ja http://www.motonet.fi/fi/tuote/808736/M ... -15-litraa aloitukseen? Toi partavaahtoko ruutataan ensin pintaan? Sitten pesurilla vaahdot veks? Jatkuisko esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/604609/K ... -16-litraa ja esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/421148/P ... 2-puolinen? Vai miten pitäs tuo pesuosaaminen päivittää nykyaikaan?
Reseptihän on oikein hyvä ja oikein olet ymmärtänyt.
Bilteman sankoja sihdeillä ja pesukinnasta voin itsekin suositella. Ei järkeä ostaa noita hifikintaita kun halvallakin saa todella hyvää.
Osta kuivaukseen mikrokuituliina mallia iso ja paksu. Mukavaa kun voi kuivata koko auton eikä liina ole edes vielä täynnä vettä.
Eli juuri sellaista kuin esipesuvaahdon pitääkin olla, tarkoitus kun tosiaan on, että ensin aine pureutuu likaan, ja sitten kuljettaa sen pois pinnalta. Loppuavustus painepesurin kanssa huuhteluvaiheessa. Ei noi pesureiden omat ole oikein vakuuttaneet sen jälkeen kun tuli projectechiltä kunnon lance hankittua, saa säädettyä tarkemmin seokset ja viuhkan leveyden. Tuossa Kärcherin pöntössä sentään näyttää olevan säätö, eli ollaan kuitenkin hyvällä mallilla. Omakohtaista kokemusta ei kyseisestä tuotteesta ole, joten ei nyt täysin näkemättä tyrmätäPolforea kirjoitti:^Pitänee kokeilla tuota Bilt-Hamberia. Motox tuli ostettua testiin pienen oho hups -suoritteen seurauksena, kun aivo ei tajunnut kaataneensa ValetPron pönttöä tyhjäksi ennenkö vaahdotinkin oli tyhjä ja auto likainen, mutta ei tosiaan tuntunut tuolle VP:lle häviävän. Tuo teikäläisen kulutus ei paljoa poikkea omastani ja ero selittyy varmaan paitsi aineilla, myös pesutiheydellä. Minä en ihan viikottain yleensä autoa huuhtele ja etenkin rapakaudella likamäärä on sen myötäinen.
Sellaista, joka tuo auton pinnalle vaahdon, laskeutuu vähitellen nestemäiseksi ja alkaa valua parin minuutin päästä vaahdotuksesta. Paljoa ei tartte ruuvista ohentaa että vaahto valuu pois niin ettei koko autoa saa kerralla vaahtopinnalle.Shakal kirjoitti:Polforea:
Hmm kuinka paksua partavaahtoa levität autosi päälle jos tuota tahtia kuluu? Mulla on valetin iso pönikkä kohta vuoden vanhaa eikä ole mennyt vielä edes puolet.
Vaahdottimena mulla on Kärcherin omasta pytystä vanhempi versio, niissäkin voi toki olla eroja. 2-3 kertaa auton yhdestä vaahdottimellisesta tykittää - ajallisesti en tykkää puhua, kun tuolla meikäläisen työmatka-ajolla auton pitäminen puhtaan näköisenä vaatisi helposti viikottaista, rapakaudella jopa päivittäistä operointia.
Joo, on tuossa tosiaan säätö sekä seoksen pätäkkyydelle että ainakin viuhkan asennolle. En ole varma muuttuuko viuhkan leveys jos kärkeä vääntelee enemmän kuin sopivaan asentoon, kun en ole osannut erilevyistä viuhkaa kaivata, mutta pitääpi seuraavalla kertaa testata.Streider kirjoitti:Ei noi pesureiden omat ole oikein vakuuttaneet sen jälkeen kun tuli projectechiltä kunnon lance hankittua, saa säädettyä tarkemmin seokset ja viuhkan leveyden. Tuossa Kärcherin pöntössä sentään näyttää olevan säätö, eli ollaan kuitenkin hyvällä mallilla. Omakohtaista kokemusta ei kyseisestä tuotteesta ole, joten ei nyt täysin näkemättä tyrmätä
Voihan sitä noinkin keulia, jos sattuu asumaan OK-talossa tai pääsee työsuhde-etuna käyttämään pesupisteellä varustettua hallia. Eikä muuten tiiviimmin rakennetuilla pientaloalueillakaan välttämättä kovin hyvällä enää katsota auton pesemistä pihalla. Kas kun ne jätevedet…Shakal kirjoitti:Aika ja raha on todella huonoja argumentteja.
No, kuten huomata voi kuvista, niin ei täällä ainakaan puhtaita autoja pestä. Tunnissa saa kunnolla likaantunee auton helposti puhtaaksi, eikä ole kummoinen puuhastelu. Edellä jo kirjoittelinkin pesuvaiheista ja operaatiosta. Hyvillä pohjilla olevan auton puhdistelu nyt sujuu vartissa. Vahaturvallista pesutapaa tai aineita ei kyllä vielä ole keksitty, sille ei voi yhtään mitään. On parempia ja huonompia vahoja keston kannalta, ja on enemmän ja vähemmän vahaturvallisia pesuaineita ja tapoja. Raudan- ja pienpoisto on ihan hyvä tehdä pari kertaa vuodessa, joka on ajallisesti hyvä väli suorittaa samalla hyvin puhdistetulle pinnalle myös se vahaus, jolloin se vahan pysyminen siinä pinnassakin paranee. Kyljet on tietysti kovimmalla kuormituksella vahojen ja pinnoitteiden keston osalta normiajossa, joten siitähän ne ensimmäisenä lähtee. Piki, liima, terva, mahlat ja mäskit lähtee kyllä irti pienpoistoaineella, ainakin perusjantterille tarpeeksi paljon jos ei claybarin kanssa "hifistely" kiinnosta. Eikä sekään nyt ihmeen paljon aikaa vie, mutta kuitenkin. Tätä nykyä on myös painepesurin kanssa pesun jälkeen levitettäviä aineita, joilla pinnasta saa kivan hydrofobisen (hylkii siis vettä) melko vaivattomasti, menee vahaamisen sijasta kun on helppo operaatio suorittaa tasaisin väliajoinkin. Voittaa kyllä kestoltaan parin viikon perusvahatkin heittämällä. Tämmöinen esimerkkituote tuohon liittyen http://www.autonhoitokauppa.fi/gyeon-q2m-wetcoat-500-mlmatti_vuorio kirjoitti:Täällä on ihan hyvää keskustelua pesutekniikoista, mutta rivien välistä luettuna pojat pesee puhtaita autoja taikavaahdolla hieman puhtaammaksi. On esitetty härskejä väitteitä, että auto tulee puhtaaksi noin tunnin puuhastelulla. Kuulostaa jopa niin utopistiselta, että pitänee itse kokeilla tulevana kesänä
Ei ole kuitenkaan ollut puhetta miten likainen auto pestään vahaturvallisesti? Puutavaran lastaus jättää tielle roskaa mistä suurimpana ongelmana on pihka ja joku punainen moska mitä siitä kuorikasasta jää kylkiin. Pikeä tulee aina jostain vaikkei tietöitä välttämättä ole reitillä. Savi on myös suuri ongelma, sitä on aina ja kaikkialla tarttumassa kykiin. Sateella nestemäisenä ja tien kuivuttua pölynä. Jostain kumman syystä mustaa vaseliinia löytyy aina jostain. Touko-kesäkuussa ilmestyy lentävät hyönteiset ja niitähän sitten riittää.
Auton puunaaminen ei ole pakkopullaa. On vaan turhauttavaa, että viikon ajon jälkeen auto näyttää kuin sitä ei olisi sille vuotta pesty. Shampoo pesun jälkeen pinnassa on tuo koko yllämainittu remixi likaa, mikä lähtee erinäisillä myrkyillä pois, mutta siinä meni ne vahat matkassa. AG-vahaa on tullu testattua, mutta kesto kylkilinjalla on vain pari viikkoa.
Käsin pumpattavalla foamerilla näyttäisi 5 litran pönikän keston olevan yli vuosi.Polforea kirjoitti: Ostin rohkeasti kokeeksi Motox -vaahtopesuainetta. Pesee (heh heh) edeltäjänsä ValetPron Snow Foam Combon tehokkuudessa, mikä kieltämättä yllätti. Riittävyydessä on ~samaa tasoa. Meneekö muillakin vaahtoainetta 2-3dl/pesu? Eihän tuota nyt sentään ennen foameriin kaatamista kuuluisi laimentaa, kun veteenhän se tuostakin sekoittuu? Ei muuten mutta nuo puheet vuosien riittävyydestä ei ainakaan mulla vaahtoon täsmää (shampooseen kyllä).
No ei kai kukaan nyt mene kavereille vain sen takia, että "saa jotain hyödykettä". Tai voi mennäkin, ihmisiä on kaikenlaisia. Toki oma kaveripiiri on aika puhtaiden autojen ystäviä, joten noita pesumahdollisuuksia on pyytämättäkin. Ihan varta vasten pidetty ns. pesupäiviä, se kun on kavereiden kesken mukavaa puuhailua, eikä tuollaista "tulin tässä siivellä pesettämään autoni". Yleensä joku on ihan soittanut, että "tuutko käymään, voidaan samalla pestä autot". Sitten on kavereita joita asia ei kiinnosta lainkaan, en mä sellaisten luo mene autonpesutarkoituksessa.h_lauri kirjoitti:Hyvää settiä, kymmenen litraa popkorneja syöty.
Noista kavereista. Ei tulis paikalliselle pervolle mieleenkään mennä kaverille notkumaan pesupaikan toivossa. Sen verran monta ateriaa on jätetty syömättä tietokoneita korjatessa tyyliin "tuutteko sunnuntaina lounaalle".
h_lauri kirjoitti:^No ei mulla ole enää kavereita.
Autonpesupäivät on tietty eri juttu.
Tuo sun JLP on tottunut juurikin tuollaiseen pesuun takavuosina. Ja vieläpä aika harvakseltaan tehtynä sekin. Ei passaa vanhoissa autoissa muuttaa käsittelytapoja, rupee vielä maalit hilseilemään kun saa allergisen reaktion jostain ihmeaineistaAlfissimo kirjoitti:Minäkin tökkäsin ihan vaan lämpimikseni, että saa vähän eloa.
Tapoja on monia, eikä yhtä tapaa voi toitottaa ainoana oikeana. Ketjun idea hukkuu muutoin ja silloin voisi olla vain yksi ylös nostettu pesuohje otsikolla "Näin peset autosi oikein - muut menetelmät kielletty bannin uhalla".
Jos jaksaa yhtään pidemmälle ajella (tai jos asuu oikealla suunnalla) ja pesee useammin kuin kerran kuussa niin vinkkinä Espoolaisille: http://www.ti-klubi.fi/ Hallilta löytyy painepesuri, teollisuusimuri jne. Itse nyt reilun vuoden käyttänyt kyseistä paikkaa ja ollut erittäin tyytyväinen.jkk kirjoitti:Espoon Suomenojan nesteellä n 20 e h, hintaan sisältyy vesiletku ja ilmakuivain. Painepesuripoletteja saa 1,2 e tsibis ja niitä menee pari kolme. Itse pesen omilla kamoilla n. Tunnissa auton kokonaan puhtaaks ja myös ovien ja luukkujen syvennykset. Noi syvennykset ei millään koneella lähe.
On edullista, kivaa ja tehokkaampaa kuin terapia
Seuraavissa alumnijuhlissa? Olenko mä ollut sellaisissakin.Streider kirjoitti:h_lauri kirjoitti:^No ei mulla ole enää kavereita.
Autonpesupäivät on tietty eri juttu.noh, katsotaan seuraavissa alumnijuhlissa, voin tarjota popkornien kaveriksi yhden kaljan. Let's put a smile on that face!
Mun ei parane nyt mennä järjestämään mitään pesupäiviä, sinne tulisi varmaan tärpätin, fairyn ja pesusienten kera joku lynkkausryhmä
No ei sua viime vuonna näkynyt, Laajasalon hommia siis kyseessä, mutta Apollossa joku vuosi kyllä sut bongasin. Ni ettäs tiedät, jos joskus noihin kekkereihin vielä eksyth_lauri kirjoitti:
Seuraavissa alumnijuhlissa? Olenko mä ollut sellaisissakin.![]()
Ton TI-hallin olinkin unohtanut.