Pienoismallien rakentelua
Valvoja: Moderators
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Pienoismallien rakentelua
^Hyvin tuntuu sulla kanssa edistyvän. Noissa sotilasmalleissa on kyllä hyvä puoli, että lopputuloksen kuuluukin olla karu. Suurin osa koneista maalattiin mekaanikkojen toimesta kenttäoloissa niillä välineillä mitä nyt sattui olemaan, eikä lopputulos todellakaan aina ollut mitenkään viivottimella vedetty. Lisäksi koneet sai myös aika huolella runtua, työkaluja kun olivat. Usein nuo museoissa olevat yksilöt onkin ihan liian siisteiksi entisöity. Sodanaikaisissa kuvissa näkyy sitten jo vähän erinäköistä kalustoa.
Siveltimellä maalaamisessa on kyllä omat haasteensa. Mun on aina ollu vaikea saada siistiä isompaa pintaa aikaiseksi. Hirveän paljon riippuu siveltimestä, tarpeeksi iso ja laadukas aidosta karvasta. Lisäksi mulla ainakin auttaa jos himpun verran laimentaa maalia juoksevammaksi. Pohjamaalin päälle pitkiä samansuuntaisia vetoja suht märällä siveltimellä, niin hyvä tulee.
Siveltimellä maalaamisessa on kyllä omat haasteensa. Mun on aina ollu vaikea saada siistiä isompaa pintaa aikaiseksi. Hirveän paljon riippuu siveltimestä, tarpeeksi iso ja laadukas aidosta karvasta. Lisäksi mulla ainakin auttaa jos himpun verran laimentaa maalia juoksevammaksi. Pohjamaalin päälle pitkiä samansuuntaisia vetoja suht märällä siveltimellä, niin hyvä tulee.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Joo, tuollain tein tuon Brewsterin. Eli märällä maalilla. Niin nytkin yrittänyt, mutta ei vaan ole tarpeeksi märkää vihreetä lukuun ottamatta... Ja siinäkin on yksi kerros hieman huono.
Sotakoneet tosiaan saivat runtua, parhain esimerkki varmaan Dornierin Do-17 Z, eli "Lentävä Lyijykynä".Käsittääkseni k.o konetyyppi oli ilmassa jotakuinkin 23tuntia joka ikisestä vuorokaudesta siitä lähtien, kun se tehtaalta pihalle läksi. Kun Suomi noita sai, ne oli aika lailla "loppuulennettyjä pommeja", tosin moottorit niihin taidettiinkin vaihtaa.
Pellit kasassa niitillä, paperilla ja "mitä nyt nurkasta sattu löytymään"-mentaliteetilla
On siis aivan mielettömän kolhusia yksilöitä kuvattu. Joissakin on aivan selkeitä kuoppia pitkin rakenteita, kun on nuijittu uutta peltiä kiinni sen kummemmin sovittelematta... (tietysti monet kosmeettiset virheet ei johdu edes korjauksista, vaan ihan muusta).
Mutta sitten on näitä huollosta tulleita, jotka on maalattu siististi. Ta 152 ei moiseen kuulu, koska kone oli aivan loppumetreillä mukana taisteluissa ja silloin ei resursseja ollut edes kuorma-autoihin, jotka olisi voineet tuoda varaosia sieltä missä niitä jäljellä oli, joten jälki saanee oman mieleni mukaan olla "aivan mitä kasaan tulee"
Sotakoneet tosiaan saivat runtua, parhain esimerkki varmaan Dornierin Do-17 Z, eli "Lentävä Lyijykynä".Käsittääkseni k.o konetyyppi oli ilmassa jotakuinkin 23tuntia joka ikisestä vuorokaudesta siitä lähtien, kun se tehtaalta pihalle läksi. Kun Suomi noita sai, ne oli aika lailla "loppuulennettyjä pommeja", tosin moottorit niihin taidettiinkin vaihtaa.
Pellit kasassa niitillä, paperilla ja "mitä nyt nurkasta sattu löytymään"-mentaliteetilla
On siis aivan mielettömän kolhusia yksilöitä kuvattu. Joissakin on aivan selkeitä kuoppia pitkin rakenteita, kun on nuijittu uutta peltiä kiinni sen kummemmin sovittelematta... (tietysti monet kosmeettiset virheet ei johdu edes korjauksista, vaan ihan muusta).
Mutta sitten on näitä huollosta tulleita, jotka on maalattu siististi. Ta 152 ei moiseen kuulu, koska kone oli aivan loppumetreillä mukana taisteluissa ja silloin ei resursseja ollut edes kuorma-autoihin, jotka olisi voineet tuoda varaosia sieltä missä niitä jäljellä oli, joten jälki saanee oman mieleni mukaan olla "aivan mitä kasaan tulee"
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Pienoismallien rakentelua
Aavistuksen on ollut mallailu vastatuulessa, kun perheen nuorin ja karvaisin jäsen (koira) päätti sitten syödä pakkauksen mallini ympäriltä. Onneksi häntää kiinnosti enemmän pahvi kuin sen sisältö, joten suuremmilta vaurioilta selvittiin. Nyt kun oma verenpaine on hieman taas tasaantunut, niin olen vähitellen kaivellut kamoja kaapista ja jatkanut duunia.
Siirryin hetkeksi sisustan puolelle ja totesin, että ainakin ratti tarvitsee hieman korjailua. Puolien reikien tilalla oli valun jäljiltä vain pienet painaumat, joten ne piti porata auki. Teräksi 0,5mm ja sormipora pyörimään. Lopuksi vielä hieman suurensin sisempiä reikiä. Suurimman kooksi tuli 0,7mm. Melkoista niperrystä, mutta ihan hyvä tuosta tuli. Sitten vaan maalia pintaan.
Siirryin hetkeksi sisustan puolelle ja totesin, että ainakin ratti tarvitsee hieman korjailua. Puolien reikien tilalla oli valun jäljiltä vain pienet painaumat, joten ne piti porata auki. Teräksi 0,5mm ja sormipora pyörimään. Lopuksi vielä hieman suurensin sisempiä reikiä. Suurimman kooksi tuli 0,7mm. Melkoista niperrystä, mutta ihan hyvä tuosta tuli. Sitten vaan maalia pintaan.
- Liitteet
-
- IMG_0195m.JPG
- Ensimmäiset poraukset
- (203.02 KiB) Tiedosto ladattu 8250 kertaa
-
- IMG_0200m.jpg
- Kaikki porattu
- (237.73 KiB) Tiedosto ladattu 8250 kertaa
-
- IMG_0202m.JPG
- Reiät suurennettu ja siivottu
- (239.27 KiB) Tiedosto ladattu 8250 kertaa
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Pienoismallien rakentelua
Alkuperäisenä ideana oli myös auton sisustan nukkaaminen. En kuitenkaan kohtuullisella etsimisellä saanut käsiini sopivaa irtonukkaa, joten päätin sitten mallikauppiaan suosituksesta kokeilla minulle ihan uutta tuotetta, muovailtavaa huopaa. Kyseessä on siis ohut huopa, joka märkänä muotoutuu haluttuun muotoon ja kuivuttuaan myös pysyy siinä. Katsotaan nyt saako tuosta jotain käyttökelpoista. Ainakin alku vaikuttaa lupaavalta ja tuote näyttäisi toimivan kuten luvattu.
- Liitteet
-
- IMG_0213m.jpg
- Märkänä...
- (165.86 KiB) Tiedosto ladattu 8238 kertaa
-
- IMG_0221m.JPG
- ...Ja kuivumisen jälkeen
- (185.2 KiB) Tiedosto ladattu 8238 kertaa
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Pienoismallien rakentelua
No nyt alkaa olemaan hifiä!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Pienoismallien rakentelua
Pitäisi olla topic tuolla projektipuolella, makeeta näpertelyä!
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Pienoismallien rakentelua
Kiitoksia. Katsotaan nyt mitä tuosta tulee. Ainakin tosiaan edistyy nopeammin kuin tuo 1:1 malli tuolla projektiketjun puolella.
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Pienoismallien rakentelua
Sää on suosinut ulkona maalaamista, joten sitä on tullut vähäsen harjoiteltua. Kori sai pohjamaalit niskaansa parissa erässä. Ensin huolellinen pesu ja kuivaus osille, sitten pieni "sumu" pintaan ja kuivumaan. Parinkymmenen minuutin päästä toinen kerros ja hieman pidempi kuivumisaika. Tässä vaiheessa käänsin osat alustallaan ympäri ja kolmas kerros olikin enää katvealueiden paikkamaalausta ja virheenkorjausta. Kokemukseen nähden ihan ok pohjat tuohon nyt sai aikaiseksi. Seuraavaksi tulisi välihionta ja sitten ruvetaankin jo ruikkimaan pintamaalia.
- Liitteet
-
- IMG_4748m.JPG
- "Maalauskoppi" valmisteltu
- (235.53 KiB) Tiedosto ladattu 8089 kertaa
-
- IMG_4751m.JPG
- Ensimmäinen kerros pohjamaalia
- (238.8 KiB) Tiedosto ladattu 8089 kertaa
-
- IMG_4754m.JPG
- Toisen kerroksen kuivuttua.
- (219 KiB) Tiedosto ladattu 8089 kertaa
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Pienoismallien rakentelua
^Nuo on kyllä hienoja nuo metalliset valmiit mallit. Melko arvokkaita vain ja suomesta vähän huonosti saatavilla. Isojen automessujen (Frankfurt ja Pariisi ainakin) yhteydessä on tullut noita paljonkin ihailtua, kun kauppiaita ja valikoimaa on parin messuhallin verran.
Tuo oma projekti edistyy vähän hitaanlaisesti, kun mukamas koskaan ei ole hyvä hetki puuhailla. No vähän nyt kuitenkin on tullut edistystä. Korin pohjamaalia vedin kolme-neljä kerrosta ja lisäksi pintamaalia yhden kerroksen korin sisäpuolelle ja pohjaan. No eikös se mennyt sitten heti aivan munilleen, kun se kiiltävä pintamaali käyttäytyikin aivan eri tavalla kuin matta pohjamaali ja lähti heti valumaan. Ei siinäkään mitään, mutta kun se valui myös korin pintapuolelle ja pilasi viimeistä hiomista vaille hyvät pohjat. Grrr.
Noh, ei siinä mitään, oma moka. Olisi pitänyt testata paremmin. Lisää hiomista sitten vaan ja kori odottamaan jälleen uutta pohjamaalia. Maalauskelejä odottaessa siirsin huomion muihin osiin ja pakkeloin, viilasin, hioin ja maalasin moottorin saumoja piiloon. Kyllä siitäkin vielä hyvä tulee. Melkosta nyherrystä tämä kyllä on.
Tuo oma projekti edistyy vähän hitaanlaisesti, kun mukamas koskaan ei ole hyvä hetki puuhailla. No vähän nyt kuitenkin on tullut edistystä. Korin pohjamaalia vedin kolme-neljä kerrosta ja lisäksi pintamaalia yhden kerroksen korin sisäpuolelle ja pohjaan. No eikös se mennyt sitten heti aivan munilleen, kun se kiiltävä pintamaali käyttäytyikin aivan eri tavalla kuin matta pohjamaali ja lähti heti valumaan. Ei siinäkään mitään, mutta kun se valui myös korin pintapuolelle ja pilasi viimeistä hiomista vaille hyvät pohjat. Grrr.
Noh, ei siinä mitään, oma moka. Olisi pitänyt testata paremmin. Lisää hiomista sitten vaan ja kori odottamaan jälleen uutta pohjamaalia. Maalauskelejä odottaessa siirsin huomion muihin osiin ja pakkeloin, viilasin, hioin ja maalasin moottorin saumoja piiloon. Kyllä siitäkin vielä hyvä tulee. Melkosta nyherrystä tämä kyllä on.
- Liitteet
-
- IMG_4758m.JPG
- Pohjat ok
- (249.59 KiB) Tiedosto ladattu 7979 kertaa
-
- IMG_0253m.jpg
- Pohjat sotkettu valumin, korjaustoimet käynnissä
- (137.48 KiB) Tiedosto ladattu 7979 kertaa
-
- IMG_4744m.JPG
- Motti fiilattavana
- (247.89 KiB) Tiedosto ladattu 7979 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Ikuisuusprojekti Focke-Wulf Ta 152 H-1 on viimein valmis.
31.01.2015 - 03.11.2015 kesti.
Btw, tupakanpoltto loppui päivälleen 6kk sitten
Tässä pari kuvaa. Jouduin mattalakan päälle vetämään uuden kirkaslakan, kun päätti matta muuttua valkoiseksi. Ikinä ennen ei ole noin käynyt, joten en tiedä mitä ihmettä siinä nyt sit oli tapahtunut. Meinas ns. mennä pilalle.
Potkurin lavat jäi vieläkin laikukkaaksi, mutta sille ei nyt vaan enää mitään voi. Ja vielä lopussa kuva, jossa näkyy paketin pienin siirtokuva + nuppineula. Nuppineula on ISO verrattuna tuohon siirtokuvaan (kyseessä ensiapumerkki tms. Erittäin, erittäin pieni).
Malli oli ihan kiva rakentaa, valuvikojakin oli oikeastaan kolme:
Molemmissa laskuteleissä 100% telin kokoon nähden olevat valuviat (ei istu mitenkään hyvin, vaikka kuinka kairasin ja hioin ja pienin) sekä kuvun alareunassa. Sitä en saanut millään istumaan.
Ja tuon kuvun pilasin kans kynsilakanpoistoaineella, joten se kiilto mitä on jäljellä, on hiottu siihen väkisin.
Varotustekstit, molemmissa siivissä...
Pari muuta siirtokuvaa...
Siirtokuvat kiinni, kirkaslakka vasta paikallaan siirtokuvien alla...
Ja toinen...
Lähikuvaa...
Tässä vaiheessa hiffasin ottaa kamerasta "aurinkoinen päivä"-filtterin pois...
Pohjaa...
Laskutelien yksityiskohtia...
Tässä pieni vertailu taas siirtokuvien koosta
Vitriinissä paikallaan;
31.01.2015 - 03.11.2015 kesti.
Btw, tupakanpoltto loppui päivälleen 6kk sitten
Tässä pari kuvaa. Jouduin mattalakan päälle vetämään uuden kirkaslakan, kun päätti matta muuttua valkoiseksi. Ikinä ennen ei ole noin käynyt, joten en tiedä mitä ihmettä siinä nyt sit oli tapahtunut. Meinas ns. mennä pilalle.
Potkurin lavat jäi vieläkin laikukkaaksi, mutta sille ei nyt vaan enää mitään voi. Ja vielä lopussa kuva, jossa näkyy paketin pienin siirtokuva + nuppineula. Nuppineula on ISO verrattuna tuohon siirtokuvaan (kyseessä ensiapumerkki tms. Erittäin, erittäin pieni).
Malli oli ihan kiva rakentaa, valuvikojakin oli oikeastaan kolme:
Molemmissa laskuteleissä 100% telin kokoon nähden olevat valuviat (ei istu mitenkään hyvin, vaikka kuinka kairasin ja hioin ja pienin) sekä kuvun alareunassa. Sitä en saanut millään istumaan.
Ja tuon kuvun pilasin kans kynsilakanpoistoaineella, joten se kiilto mitä on jäljellä, on hiottu siihen väkisin.
Varotustekstit, molemmissa siivissä...
Pari muuta siirtokuvaa...
Siirtokuvat kiinni, kirkaslakka vasta paikallaan siirtokuvien alla...
Ja toinen...
Lähikuvaa...
Tässä vaiheessa hiffasin ottaa kamerasta "aurinkoinen päivä"-filtterin pois...
Pohjaa...
Laskutelien yksityiskohtia...
Tässä pieni vertailu taas siirtokuvien koosta
Vitriinissä paikallaan;
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Pienoismallien rakentelua
Hieno Ta Aqu !
Mulla oli pari kesää sitten samainen malli radio-ohjattavana , n. 2 metrin kärkivälillä - Kyoshon sarjasta modattuna.
Massa oli n. 5 kg ja varusteena mm. sisäänvedettävät laskutelineet ja laskulaipat. Toinen Seinäjoen kerholainen osti sitten sen alta pois. Kurt Tank suunnitteli ja rakennutti komeita koneita.... tuolla n. 1/6 -mallilla oli aika kiva "räimiä" ja leikkiä
isoakin "ässää" ...
JT
Mulla oli pari kesää sitten samainen malli radio-ohjattavana , n. 2 metrin kärkivälillä - Kyoshon sarjasta modattuna.
Massa oli n. 5 kg ja varusteena mm. sisäänvedettävät laskutelineet ja laskulaipat. Toinen Seinäjoen kerholainen osti sitten sen alta pois. Kurt Tank suunnitteli ja rakennutti komeita koneita.... tuolla n. 1/6 -mallilla oli aika kiva "räimiä" ja leikkiä
isoakin "ässää" ...
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
^
Kiitos ja eipä tuo oma Ta nyt niin kovin onnistunut oikeasti ole Noita 1/72 koossa on vaan ehkä 3 tehty, joten pakko se on aika tyytyväinen olla
Tommonen vois olla komia kyl. Heh.
Ja joo, Kurt Tank ja häen luomuksensa. Oli tuo Ta 152 kanssa kova peli; sehän jätti itse henkilökohtasesti kaksi P51 Mustangia jälkeensä ja kauas, kun aseistamattomana lenteli johonkin FW:n tehtaan tapaamiseen tai esittelytilaisuuteen ja pari Mussea pääs perään... Hana auki ja MW-50 auki (metanoli-vesi 50/50 seos) ja sinne jäi Musset, mitkä oli kuitenkin ehdottomasti yksiä nopeampia koneita
Harmillisesti tuota 152:sta vaan ei käytetty oikein koskaan. H-1-mallia (suuren korkeuden modifikaatio paineistetulla kabiinilla ym.) käytettyyn matalataistelukoneena, jossa sen pitkät siivet ja ylipäänsä rakenne soti tasan kaikkea sen potentiaalista hyötyä vastaan ... Näin esimerkiksi
Kiitos ja eipä tuo oma Ta nyt niin kovin onnistunut oikeasti ole Noita 1/72 koossa on vaan ehkä 3 tehty, joten pakko se on aika tyytyväinen olla
Tommonen vois olla komia kyl. Heh.
Ja joo, Kurt Tank ja häen luomuksensa. Oli tuo Ta 152 kanssa kova peli; sehän jätti itse henkilökohtasesti kaksi P51 Mustangia jälkeensä ja kauas, kun aseistamattomana lenteli johonkin FW:n tehtaan tapaamiseen tai esittelytilaisuuteen ja pari Mussea pääs perään... Hana auki ja MW-50 auki (metanoli-vesi 50/50 seos) ja sinne jäi Musset, mitkä oli kuitenkin ehdottomasti yksiä nopeampia koneita
Harmillisesti tuota 152:sta vaan ei käytetty oikein koskaan. H-1-mallia (suuren korkeuden modifikaatio paineistetulla kabiinilla ym.) käytettyyn matalataistelukoneena, jossa sen pitkät siivet ja ylipäänsä rakenne soti tasan kaikkea sen potentiaalista hyötyä vastaan ... Näin esimerkiksi
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Rautaa pitää takoa ko se on kuumaa...
Seuraavaksi japanialaista, Airfixin helpompia (joo, as if.) vermeitä.
Mitsubishi Ki-46 II 'Dinah', Airfixin näkemys 1/72 mittakaavassa.
Heti alkuun:
Valu on heikkolaatuista, ja helpoin vaikeustaso antaa osviittaa tulevasta: tässä on oi'ottu väärissä paikoissa ja hukataan siksi hienoja detaljeja ihan tarpeeksi.
Mutta tässä kolme WIP-kuvaa.
Pohjamaali on Revellin mattamusta, päällisvihreä on Revellin "Sea Green" ja sisätilat on "Mouse Grey", mikä on likimain oliivinharmaa... Jänniä värityksiä ja värejä? Tietenkin pensselillä käsivoimin sudittu vesiohenteisia maaleja.
Seuraavaksi japanialaista, Airfixin helpompia (joo, as if.) vermeitä.
Mitsubishi Ki-46 II 'Dinah', Airfixin näkemys 1/72 mittakaavassa.
Heti alkuun:
Valu on heikkolaatuista, ja helpoin vaikeustaso antaa osviittaa tulevasta: tässä on oi'ottu väärissä paikoissa ja hukataan siksi hienoja detaljeja ihan tarpeeksi.
Mutta tässä kolme WIP-kuvaa.
Pohjamaali on Revellin mattamusta, päällisvihreä on Revellin "Sea Green" ja sisätilat on "Mouse Grey", mikä on likimain oliivinharmaa... Jänniä värityksiä ja värejä? Tietenkin pensselillä käsivoimin sudittu vesiohenteisia maaleja.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Hiljaa hyvä tulee.
Tässä mallissa on hiukan ongelmia valun kanssa, paljon purseita ja huonoa valua (etenkin väärässä kohdassa). Vaatinut aika liikaa viilaa ja hifistelyä, jotta saa kaiken edes sopimaan.
Siivet ei silti menneet ihan nappiin, kun ei sitä pirun kittiä ole vieläkään...
PS.
Joululahjaks pienoismalleihin sopivaa muovikittiä?
Siivet paikallansa, yläpuoli melkolailla maalailtu. Vähän on laikukasta, ei voi mitään. Lentäjä ja apupilotti molemmat toki maalattu asianmukasesti
Pohjaa.
Tilanne nyt; potkurit lakattu kirkaslakalla, odottaa siirtokuvia ja moottoreiden kiinnitystä paikalleen. Sen jälkeen pitäisi pohjan väri saada oikeaksi ja vielä laskutelitkin paikallensa. Referenssikuvia sentään vähän löytyy googlen ihmemaailmasta...
Tässä mallissa on hiukan ongelmia valun kanssa, paljon purseita ja huonoa valua (etenkin väärässä kohdassa). Vaatinut aika liikaa viilaa ja hifistelyä, jotta saa kaiken edes sopimaan.
Siivet ei silti menneet ihan nappiin, kun ei sitä pirun kittiä ole vieläkään...
PS.
Joululahjaks pienoismalleihin sopivaa muovikittiä?
Siivet paikallansa, yläpuoli melkolailla maalailtu. Vähän on laikukasta, ei voi mitään. Lentäjä ja apupilotti molemmat toki maalattu asianmukasesti
Pohjaa.
Tilanne nyt; potkurit lakattu kirkaslakalla, odottaa siirtokuvia ja moottoreiden kiinnitystä paikalleen. Sen jälkeen pitäisi pohjan väri saada oikeaksi ja vielä laskutelitkin paikallensa. Referenssikuvia sentään vähän löytyy googlen ihmemaailmasta...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Jatketaan Ki-46-spammia...
Kone lakattu kirkaslakalla. Moottorit pitää kiinnittää, telit rakentaa ja kiinnittää, siirtokuvat viskoa paikalleen. Moottorinlapojen keltaiset merkit on jo paikallaan (on muuten veemäisen pieniä ja väärän kokosiakin vieläpä nuo) ja päälle sutkattu jo mattalakka. Moottorit itsessään lakkaamatta, koska pitää vielä maalatakin vähäsen.
Moottorit kiinni. Vasemman siiven moottorista huomaa liiman läpipursuamisen, tuo vähän aiheuttaa päänvaivaa ko alla on maalattu, lakattu pinta... Pitää siis maalata ja lakata uusiksi, todennäköisesti >_<
Noh, kyllähän sitä tiesin tuon riskin olevankin...
Kone lakattu kirkaslakalla. Moottorit pitää kiinnittää, telit rakentaa ja kiinnittää, siirtokuvat viskoa paikalleen. Moottorinlapojen keltaiset merkit on jo paikallaan (on muuten veemäisen pieniä ja väärän kokosiakin vieläpä nuo) ja päälle sutkattu jo mattalakka. Moottorit itsessään lakkaamatta, koska pitää vielä maalatakin vähäsen.
Moottorit kiinni. Vasemman siiven moottorista huomaa liiman läpipursuamisen, tuo vähän aiheuttaa päänvaivaa ko alla on maalattu, lakattu pinta... Pitää siis maalata ja lakata uusiksi, todennäköisesti >_<
Noh, kyllähän sitä tiesin tuon riskin olevankin...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Pienoismallien rakentelua
Airfixilla aika kovia tarjouksia. Itsellä liipasimella Liberator, Zero & Warhawk -bundle postikuluineen reilut 30 puntaa...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Koko 1/72? Vai 1/48? Mut ei mikään paha.
Itsehän ostin juurikin pari PM Modelsin tekelettä tohon, seuraavaksi työn alle kunhan Dinah valmistuu...
Itsehän ostin juurikin pari PM Modelsin tekelettä tohon, seuraavaksi työn alle kunhan Dinah valmistuu...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Pienoismallien rakentelua
1/72
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Pienoismallien rakentelua
Aika rajua. Onkos kukaan teistä koettanut säistämistä? Esikoinen kun noita rakenteli, ostin hälle semmoisen mallarin raamatun. Missäköhän sekin on...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
On kokeiltu, ihan vähän vaan.
Vaikiata on.
Kunhan kerkeen jonkun noista tankeista kasaamaan, tulen ainakin esivarjostuksen tekemään (eli ns. varjoiset paikat maalaan mattamustalla pohjamaalilla ja muun alueen esim. valkoisella. Pitäisi näkyä läpi varjostusefektin verran
Jos olisi maaliruisku (kynäruiskua unelmoin) niin olisi huomattavasti helpompaa. Jopa perusmuotoinen säistäminen on ruiskulla selvästi iisiä, youtubessa on hyviä videoita esim. pakokaasuvanojen piirtämisestä...
Vaikiata on.
Kunhan kerkeen jonkun noista tankeista kasaamaan, tulen ainakin esivarjostuksen tekemään (eli ns. varjoiset paikat maalaan mattamustalla pohjamaalilla ja muun alueen esim. valkoisella. Pitäisi näkyä läpi varjostusefektin verran
Jos olisi maaliruisku (kynäruiskua unelmoin) niin olisi huomattavasti helpompaa. Jopa perusmuotoinen säistäminen on ruiskulla selvästi iisiä, youtubessa on hyviä videoita esim. pakokaasuvanojen piirtämisestä...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Nyt seon valmis.
Laitan pari kuvaa ennen viimeistä loppusilausta (mattalakka), tuo mattalakka on jotenkin viallista tjsp.. Jättää todella suttuseksi pinnan, mutta oikein paksusti ja ilman vettä kun sitä tarpeeks hivelee, menee melkein hyväksi.
Eli esitellään:
Mitsubishi Ki-46 II 'Dinah'
81st Hiko Sentai, 1st Chutai
Imperial Japanese Army Air Force, Malaya 1942.
Ja sitten lakattuna mattalakalla ja antennilankakin pujoteltuna paikallensa;
Tässä lähikuvaa tuosta lakkapinnasta...
Ja tässä vitriinissä kaikki tekemäni
Laitan pari kuvaa ennen viimeistä loppusilausta (mattalakka), tuo mattalakka on jotenkin viallista tjsp.. Jättää todella suttuseksi pinnan, mutta oikein paksusti ja ilman vettä kun sitä tarpeeks hivelee, menee melkein hyväksi.
Eli esitellään:
Mitsubishi Ki-46 II 'Dinah'
81st Hiko Sentai, 1st Chutai
Imperial Japanese Army Air Force, Malaya 1942.
Ja sitten lakattuna mattalakalla ja antennilankakin pujoteltuna paikallensa;
Tässä lähikuvaa tuosta lakkapinnasta...
Ja tässä vitriinissä kaikki tekemäni
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Pienoismallien rakentelua
Olisiko paras tähän mennessä?
Eikö tuo vihreä ollut mattamaali vai pitääkö tuo lakka laittaa joka tapauksessa?
Eikö tuo vihreä ollut mattamaali vai pitääkö tuo lakka laittaa joka tapauksessa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Vihreä on matta kyllä, mutta kirkaslakka on valitettavasti "pakko":
1) Siirtokuvat saa kiinni
2) Maali kestää kuivuttuaan
3) Kestää pölyä - etenkin sen putsausta
Siirtokuvia on todella hankala laittaa kiinni mattapinnalle - se kun käytännössä on vaan vedellä irrotettua paperia, minkä pitää antaa kuivua. Röpelöiselle pinnalle sinne jää helposti ilmataskuja eikä kuva koskaan "kiristy" pintaa vasten ja irtoaa.
Nämä pienoismallimaalit hilseilevät ja rakeentuvat valitettavan herkästi. Jotkut maalit (nimenomaa tietyt värit) kestää hyvin, toiset alkaa jo viikossa "saveutua".
Pöly aiheuttaa muitakin ongelmia kuin vaan pölyämistä - maali kun on huokoista, pöly menee väliin ja ilmeisesti aiheuttaa hieman kitkaa tai jotain muuta ihmeellistä ja "hukkuu" maalipinnan alle -> maali alkaa irtoilemaan. En ole ainoa kuka tähän on törmännyt, itse vain kerran joskus kun en jaksanut lakata mallia.
Noh, ei täs auta muu kuin Verkkokaupasta pistää tulemaan uus mattalakka...
1) Siirtokuvat saa kiinni
2) Maali kestää kuivuttuaan
3) Kestää pölyä - etenkin sen putsausta
Siirtokuvia on todella hankala laittaa kiinni mattapinnalle - se kun käytännössä on vaan vedellä irrotettua paperia, minkä pitää antaa kuivua. Röpelöiselle pinnalle sinne jää helposti ilmataskuja eikä kuva koskaan "kiristy" pintaa vasten ja irtoaa.
Nämä pienoismallimaalit hilseilevät ja rakeentuvat valitettavan herkästi. Jotkut maalit (nimenomaa tietyt värit) kestää hyvin, toiset alkaa jo viikossa "saveutua".
Pöly aiheuttaa muitakin ongelmia kuin vaan pölyämistä - maali kun on huokoista, pöly menee väliin ja ilmeisesti aiheuttaa hieman kitkaa tai jotain muuta ihmeellistä ja "hukkuu" maalipinnan alle -> maali alkaa irtoilemaan. En ole ainoa kuka tähän on törmännyt, itse vain kerran joskus kun en jaksanut lakata mallia.
Noh, ei täs auta muu kuin Verkkokaupasta pistää tulemaan uus mattalakka...
Re: Pienoismallien rakentelua
Testaa joskus laittaa lakka siirtokuvien jälkeen. Tässä kuvassa ei pääse niin oikeuksiinsa, mutta lakkasin auton siirtokuvien laittamisen jälkeen.
Etenkin nuo autoa kiertävät raidat tulivat huomattavasti siistimmiksi. Kotkatarran reunat sen sijaan erottuvat edelleen.
Etenkin nuo autoa kiertävät raidat tulivat huomattavasti siistimmiksi. Kotkatarran reunat sen sijaan erottuvat edelleen.
Tein itse - säästin
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
^
Siksi se kirkaslakka laitetaan ENNEN siirtokuvia, jotta nuo reunat jää piiloon.
Sitten uusi lakka siihen päälle.
Ja kirkaslakka ei sotakoneessa melkein koskaan vaan toimi, tai siis näyttää vähän hölmöltä jos kone kiiltää enemmän ku tuhat salamaa taivaalta.
Syitä laittaa maalipinnan päälle lakka ennen siirtokuvia:
1) "Hopeointi" vähenee. Eli siirtokuvan väri asettuu oikeammaksi ja "hukkaa" hopeat reunukset (ja näkyviä reunoja)
2) Tasainen pinta, pysyy siirtokuvat pääsääntöisesti suorempana
Syitä laittaa siirtokuvien päälle uusi kerros lakkaa:
1) Kiinnittää siirtokuvat malliin kunnolla, ei voi irrota enää
2) Estää siirtokuvien irtoamisen myöhemmin
Ei oikeastana ole yhtäkään syytä (tietääkseni) olla laittamatta sitä kirkaslakkaa ennen siirtokuvia. Tai lakkaa ylipäänsä.
Ja koska lakka joka tapauksessa pitää laittaa, jos haluaa tuon kestävän paremmin, ni... Se ei siis auta nyt tähän ongelmaan
Siksi se kirkaslakka laitetaan ENNEN siirtokuvia, jotta nuo reunat jää piiloon.
Sitten uusi lakka siihen päälle.
Ja kirkaslakka ei sotakoneessa melkein koskaan vaan toimi, tai siis näyttää vähän hölmöltä jos kone kiiltää enemmän ku tuhat salamaa taivaalta.
Syitä laittaa maalipinnan päälle lakka ennen siirtokuvia:
1) "Hopeointi" vähenee. Eli siirtokuvan väri asettuu oikeammaksi ja "hukkaa" hopeat reunukset (ja näkyviä reunoja)
2) Tasainen pinta, pysyy siirtokuvat pääsääntöisesti suorempana
Syitä laittaa siirtokuvien päälle uusi kerros lakkaa:
1) Kiinnittää siirtokuvat malliin kunnolla, ei voi irrota enää
2) Estää siirtokuvien irtoamisen myöhemmin
Ei oikeastana ole yhtäkään syytä (tietääkseni) olla laittamatta sitä kirkaslakkaa ennen siirtokuvia. Tai lakkaa ylipäänsä.
Ja koska lakka joka tapauksessa pitää laittaa, jos haluaa tuon kestävän paremmin, ni... Se ei siis auta nyt tähän ongelmaan
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Pienoismallien rakentelua
Miten toimii kerrosjakauma maali - kirkaslakka - siirtokuva - mattalakka?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Pienoismallien rakentelua
Kunhan vaan heitin idean ilmoille, en minä tästä(kään) mitään tiedä. Onnistuin jopa missaamaan että sulla oli tosiaankin kahteen kertaan lakkakerros. Omaksi riemuksi olen vaan muutaman pikkuauton tehnyt.
Pitää itsekin koettaa tuota maali-lakka-siirtokuva-lakka järjestystä jos/kun innostun kesken olevan Trabantin kasaamaan loppuun.
Pitää itsekin koettaa tuota maali-lakka-siirtokuva-lakka järjestystä jos/kun innostun kesken olevan Trabantin kasaamaan loppuun.
Viimeksi muokannut Oleino, 06 Joulu 2015, 18:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tein itse - säästin
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
^
Täysin samalla tavalla.
Koska sitä kokeilin edellisessä mallissa, tai sitä edellisessä.
Ongelma on siis vain tuossa mattalakassa, jossa on selvästi vikaa -> tilasin uuden ja lähden nyt hakemaan verkkokuppasesta uuden purkin. Tuon koostumus on mallia "hoovee" ja kuralautanen...
Täysin samalla tavalla.
Koska sitä kokeilin edellisessä mallissa, tai sitä edellisessä.
Ongelma on siis vain tuossa mattalakassa, jossa on selvästi vikaa -> tilasin uuden ja lähden nyt hakemaan verkkokuppasesta uuden purkin. Tuon koostumus on mallia "hoovee" ja kuralautanen...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Aloitin seuraavan mallin.
PM Modelsin Hawker Sea Fury T-20.
Tässä palataan juurille. Ohjeet on ERITTÄIN "sinnepäin" ja valun laatu pakottaa miettimään syitä, miksi näitä tekee.
Ja sehän on vain upeaa virkistystä, nimittäin nyt tuli todellinen hymy huulille - tajusin, että tuo on niin uskomattoman epäsuhteisesti tehty valuosien osalta, että tuosta voi hyvinkin tehdä "Mitä Jos"-tyylisen, artistinäkemyksen jostain koneesta. Ja niin varmaan teenkin, Ferrarin punaista WW2-loppupuolella? Kuulostaako sopivalta koneeseen? Mun mielestä ainakin
PM Modelsin Hawker Sea Fury T-20.
Tässä palataan juurille. Ohjeet on ERITTÄIN "sinnepäin" ja valun laatu pakottaa miettimään syitä, miksi näitä tekee.
Ja sehän on vain upeaa virkistystä, nimittäin nyt tuli todellinen hymy huulille - tajusin, että tuo on niin uskomattoman epäsuhteisesti tehty valuosien osalta, että tuosta voi hyvinkin tehdä "Mitä Jos"-tyylisen, artistinäkemyksen jostain koneesta. Ja niin varmaan teenkin, Ferrarin punaista WW2-loppupuolella? Kuulostaako sopivalta koneeseen? Mun mielestä ainakin
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Tarkoitus oli tämäkin kasata ensin valmiiksi ja sitten maalata. Noh, tietenkin toisin kävi. Tietenkin pitää nyt vähän hioa jne...
Syy etukäteiselle maalaamiselle tosin on ihan selvä:
- Siipien alapintoja ei voi maalata siististi lopuksi, koska siivissä on ilmeisesti laskeutumisvalojen tai merkkivalojen kuvut enkä kuitenkaan saa pidettyä niitä puhtaana... ja ne laitetaan paikallensa sisäpuolelta, ennen siipien puolikkaiden yhdistämistä
- Siipiä ei voi laittaa lainkaan paikallaan muuten kuin kokonaan paketissa
Syy etukäteiselle maalaamiselle tosin on ihan selvä:
- Siipien alapintoja ei voi maalata siististi lopuksi, koska siivissä on ilmeisesti laskeutumisvalojen tai merkkivalojen kuvut enkä kuitenkaan saa pidettyä niitä puhtaana... ja ne laitetaan paikallensa sisäpuolelta, ennen siipien puolikkaiden yhdistämistä
- Siipiä ei voi laittaa lainkaan paikallaan muuten kuin kokonaan paketissa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Punainen Paholainen on vielä työn alla jonkin aikaa...
Mutta seuraava haastekin löytyi joululahjojen joukosta.
And so I present you;
Northtrop YB-49 "Flying Wing" 1/72.
Ja tuo kone on *VALTAVA*.
Kärkiväli ~70cm, pituus yli 20cm. Ja huomatkaa kuvassa; saman mittakaavan tiedustelupommikone (Mitsubishi Ki-46 II Dinah)....
Tässä tulee vierähtämään aikaa.
Ja varmaan aika paljon maalia.
Ja ehkä vähän hermojakin...
Huhhuh.
Mutta seuraava haastekin löytyi joululahjojen joukosta.
And so I present you;
Northtrop YB-49 "Flying Wing" 1/72.
Ja tuo kone on *VALTAVA*.
Kärkiväli ~70cm, pituus yli 20cm. Ja huomatkaa kuvassa; saman mittakaavan tiedustelupommikone (Mitsubishi Ki-46 II Dinah)....
Tässä tulee vierähtämään aikaa.
Ja varmaan aika paljon maalia.
Ja ehkä vähän hermojakin...
Huhhuh.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Punainen Pentele on kehkeytynyt jo liki valmiiksi. Enää puuttuu käytännössä kirkaslakka ja siirtokuvat, joita on vain muutama hassu.
Opettelin ekaa kertaa myös maskiteipin käyttöä - sain nuo siipien "astinpolut", mitkä jäi kapeaksi (kylläkin ohjeen kanssa mittasuhteessa......) rajattua. Samoin kuomun karmit. Ei vaan ole helppoa, kun 2.5mm maskiteippikin on jo liian leveätä noihin! Perhanan pieniä nämä 1/72 pikkukoneet
Nipussa pääosin jo, siipien laidat hiottu vielä uudestaan kun ei pohjamaalin alta näkynyt vikoja... No onhan niitä.
Kabiinilähikuvaa...
Eka malli, josta jätin laskutelit rakentamatta. Niiden fyysiset mitat olivat*NIIN* pielessä, etten yksinkertaisesti jaksanut säätää tarpeeksi!
Maskiteipit kuomussa... noihin pieniin väleihin sitä väriä tuli
Huomenissa varmaan viimeistely, jos kerkiää.
Opettelin ekaa kertaa myös maskiteipin käyttöä - sain nuo siipien "astinpolut", mitkä jäi kapeaksi (kylläkin ohjeen kanssa mittasuhteessa......) rajattua. Samoin kuomun karmit. Ei vaan ole helppoa, kun 2.5mm maskiteippikin on jo liian leveätä noihin! Perhanan pieniä nämä 1/72 pikkukoneet
Nipussa pääosin jo, siipien laidat hiottu vielä uudestaan kun ei pohjamaalin alta näkynyt vikoja... No onhan niitä.
Kabiinilähikuvaa...
Eka malli, josta jätin laskutelit rakentamatta. Niiden fyysiset mitat olivat*NIIN* pielessä, etten yksinkertaisesti jaksanut säätää tarpeeksi!
Maskiteipit kuomussa... noihin pieniin väleihin sitä väriä tuli
Huomenissa varmaan viimeistely, jos kerkiää.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
PM Modelsin PM-212, eli Hawker Seafury T-20 on nyt valmis.
Maalaukseksi artistin näkemyksen mukaan Ferrari Red (Revell - 34), kun räikiän punaista oli. Kone on lentänyt länsi-saksassa siviilifirman leivissä kirkkaanpunaisena näillä tunnuksilla, joten perustunee ihan todelliseen koneyksilöön kaiken tietoni mukaan.
Maalikerroksia ihan oikeasti on monta. Noin 15. Ja silti paistaa läpi - ilmeisesti tämä kuuluu pahasti parjattuun Revellin "keltaiseen", jota ei kuulemma meinaa peittäväksi saada sitten tasan mitenkään.
Malli on itsessään ihan hauska, kunhan unohtaa näpertelyn. Oikean siiven siivekkeet ovat ylä- ja alapuolella eri kokoiset, ihan kuin toinen osa olisi osan detaljeista saanut jostain toisesta mallista
Siipien ja rungon väliin jäi yli millin reikä, mitä en paikannut.
Takasiivekkeiden ja pyrstön väliin kyllä jäi samanmoinen, mutta ne kittasin umpeen. Samoin kuin lisäpolttoainesäilöiden kiinnityksen siipiin.
Laskutelejä en rakentanut lainkaan niiden käsittämättömän surkean sovituksen vuoksi, vaan laitoin luukut kiinni (eikä nekään menneet millään tavalla nätisti).
All in all, tää on tällanen välipalamalli, joka kesti hetken rakentaa.
06.12.2015 - 14.01.2016
Mallin dekaalit on myös tyyliä "kaks lätkää, lippua ja siinä ne olikin" - eli aivan harvinaisen vähän. Silti kiva oli tehdä vaihteeksi jotain erikoisempaa ja harvinaisempaa, mitä ei joka päivä näe. Ja tämän mallin kohdalla ihan oikeasti pääsi siihen mallailun perusajatukseen sisälle, että tämä tehdään siksi että siitä tykätään - ei siksi, että saisi tehtyä absoluuttista realismia hipovaa historiallista jälkeä!
KESKEN, kirkaslakka ja dekaalit vasta laitettu
VALMIS, moottori ja lavat, pakoputkien alue ja kuomun raamit mattalakattu
Maalaukseksi artistin näkemyksen mukaan Ferrari Red (Revell - 34), kun räikiän punaista oli. Kone on lentänyt länsi-saksassa siviilifirman leivissä kirkkaanpunaisena näillä tunnuksilla, joten perustunee ihan todelliseen koneyksilöön kaiken tietoni mukaan.
Maalikerroksia ihan oikeasti on monta. Noin 15. Ja silti paistaa läpi - ilmeisesti tämä kuuluu pahasti parjattuun Revellin "keltaiseen", jota ei kuulemma meinaa peittäväksi saada sitten tasan mitenkään.
Malli on itsessään ihan hauska, kunhan unohtaa näpertelyn. Oikean siiven siivekkeet ovat ylä- ja alapuolella eri kokoiset, ihan kuin toinen osa olisi osan detaljeista saanut jostain toisesta mallista
Siipien ja rungon väliin jäi yli millin reikä, mitä en paikannut.
Takasiivekkeiden ja pyrstön väliin kyllä jäi samanmoinen, mutta ne kittasin umpeen. Samoin kuin lisäpolttoainesäilöiden kiinnityksen siipiin.
Laskutelejä en rakentanut lainkaan niiden käsittämättömän surkean sovituksen vuoksi, vaan laitoin luukut kiinni (eikä nekään menneet millään tavalla nätisti).
All in all, tää on tällanen välipalamalli, joka kesti hetken rakentaa.
06.12.2015 - 14.01.2016
Mallin dekaalit on myös tyyliä "kaks lätkää, lippua ja siinä ne olikin" - eli aivan harvinaisen vähän. Silti kiva oli tehdä vaihteeksi jotain erikoisempaa ja harvinaisempaa, mitä ei joka päivä näe. Ja tämän mallin kohdalla ihan oikeasti pääsi siihen mallailun perusajatukseen sisälle, että tämä tehdään siksi että siitä tykätään - ei siksi, että saisi tehtyä absoluuttista realismia hipovaa historiallista jälkeä!
KESKEN, kirkaslakka ja dekaalit vasta laitettu
VALMIS, moottori ja lavat, pakoputkien alue ja kuomun raamit mattalakattu
-
- Viestit: 130
- Liittynyt: 04 Touko 2009, 13:09
- Car(s): VW Golf mk1 cabrio, Ford Fiesta ST
Ex Alfat: 156 V6, Giulietta, -88 Spider - Paikkakunta: Helsinki
Re: Pienoismallien rakentelua
Tässä on 1:18 ralliautot mitä on työpaikalla(ja yksi pikkuauto). Nykyisin ostelen silloin tällöin lisää kun sattuu tarjoukseen. Pari viikkoa sitten tuli rellu ja metro. Velipojalle olen pari sen ralliauton 1:18 pienoismallia rakennellut. Nyt olen motivaatiota yrittänyt kerätä, että rakentaisi 208 GTI pösöstä R2 ralliversion tänne työpaikalle.
- Liitteet
-
- Pienoismallit 1.jpg
- (113.05 KiB) Tiedosto ladattu 6466 kertaa
-
- Pienoismallit 2.jpg
- (115.15 KiB) Tiedosto ladattu 6466 kertaa
-
- Pienoismallit 3.jpg
- (125.33 KiB) Tiedosto ladattu 6466 kertaa
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Pienoismallien rakentelua
En tiedä onko oikeesti harvinainen ja hinta on aika suolainen, mutta tuollainen rakennussarja on Overdrivella myynnissä:
http://www.overdrive.fi/forum/threads/m ... st-2977072
http://www.overdrive.fi/forum/threads/m ... st-2977072
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Huh, on ainakin hintaa.
Ottamatta kantaa siihen, sanotaan vaan et mä pysyin nois kymppien Revelleissä tai tossa sikahintaisessa megahirviössä, joka on seuraavaks työn alla.
On vaan Junkers vieläkin vaiheessa, on tossa kohta kabiini tehty...
Ottamatta kantaa siihen, sanotaan vaan et mä pysyin nois kymppien Revelleissä tai tossa sikahintaisessa megahirviössä, joka on seuraavaks työn alla.
On vaan Junkers vieläkin vaiheessa, on tossa kohta kabiini tehty...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
Junkers Ju-88 C6 N (yöhävittäjä) 1/72, Revell ja mallin valu vuodelta 2011;
Kabiini rakenteilla.. Pieni ku piru. Ja joka ikinen osa tehty niin monesta pienemmästä osasta, että huhheijjaa.
Yks jakkarakin kolmesta osasta, ja sillee.
Tässä jo alkaa valmistua kabiinin puolikas...
Sitten tämän vuoden puolella ja joulun jälkeen 2016 valmistuneita kohtia, yllä oli siis vähän vanhempaa (2016 alkuvuodesta. Projekti edenny surkeasti..)
Kannuspyörärakennelma, monta monta osaa siinäkin pirussa.
Mutta pyörä pyörii erittäin hyvin - olen tyytyväinen
Mittariston kasaus (tässäkin 4 osaa, kiinni kuvattuna vasta 3)
Ja sitten mittaristo on kasattuna ja siirtokuva laitettu, maalattu ja se neljäs osakin lisätty.
Ja tässä ohjaamo sisuskaluiltaan melkein valmis (ainakin yläkerta... huh)..
Voin sanoa, että tässä koneessa detaileja on. Ohjaussauva esimerkiksi oli yhdestä osasta koostuva, mutta esim. yksi polkimista oli peräti viidestä erillisestä osasta kasattava.
Kyseessä ei ole edes Revellin ns. "High detail"-malli, joten hieman yllättynyt tästä yksityiskohtien määrästä olen. Mutta ei se mitään, kyllä mä tästä vielä valmista saan
Kabiini rakenteilla.. Pieni ku piru. Ja joka ikinen osa tehty niin monesta pienemmästä osasta, että huhheijjaa.
Yks jakkarakin kolmesta osasta, ja sillee.
Tässä jo alkaa valmistua kabiinin puolikas...
Sitten tämän vuoden puolella ja joulun jälkeen 2016 valmistuneita kohtia, yllä oli siis vähän vanhempaa (2016 alkuvuodesta. Projekti edenny surkeasti..)
Kannuspyörärakennelma, monta monta osaa siinäkin pirussa.
Mutta pyörä pyörii erittäin hyvin - olen tyytyväinen
Mittariston kasaus (tässäkin 4 osaa, kiinni kuvattuna vasta 3)
Ja sitten mittaristo on kasattuna ja siirtokuva laitettu, maalattu ja se neljäs osakin lisätty.
Ja tässä ohjaamo sisuskaluiltaan melkein valmis (ainakin yläkerta... huh)..
Voin sanoa, että tässä koneessa detaileja on. Ohjaussauva esimerkiksi oli yhdestä osasta koostuva, mutta esim. yksi polkimista oli peräti viidestä erillisestä osasta kasattava.
Kyseessä ei ole edes Revellin ns. "High detail"-malli, joten hieman yllättynyt tästä yksityiskohtien määrästä olen. Mutta ei se mitään, kyllä mä tästä vielä valmista saan
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Pienoismallien rakentelua
Mun taidoille, kärsivällisyydelle ja käytettävissä olevalle ajalle sopivin "pienoismalli" oli vaimoni minulle joululahjaksi ostama paketillinen legoja.
- TonninAlfa
- Viestit: 297
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
-05 GT 2.0 JTS (project) - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Pienoismallien rakentelua
Joskus tuli harrastettua näitä eli sormien liimaamista yhteen ja siltä ajalta varmaan juontaa jollain tapaa Alfa-kiinnostuskin, joka nyt vuosien päästä on johtanut oman hankkimiseen asti
Toinenkin kohtuu menestynyt italiaano:
Nykyään sivuprojektina keräilen 1:18 Ferrareita, etunenässä 80 ja 90 luvun edustajat. Löytyy kymmenkunta tällä hetkellä.
Toinenkin kohtuu menestynyt italiaano:
Nykyään sivuprojektina keräilen 1:18 Ferrareita, etunenässä 80 ja 90 luvun edustajat. Löytyy kymmenkunta tällä hetkellä.
Money well spent? Well, money spent...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Pienoismallien rakentelua
Näistä vähän inspiraatiota:
https://www.youtube.com/user/idaemon/videos
https://www.youtube.com/user/quickkits/videos
Aika kovia jätkiä.
https://www.youtube.com/user/idaemon/videos
https://www.youtube.com/user/quickkits/videos
Aika kovia jätkiä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Pienoismallien rakentelua
^
Noi on ihan eläimiä. Kuten moni muukin mallari.
Mut välipala (X-Wing) valmistui. Tässä hän nyt on: päivitän kuvat vielä uusiin, kunhan otan ihan kameralla ymv.
Tässä vielä yksi työvaihekuva R2D2:sta, joka sisältyi yhdestä osasta, kahdesta eri väristä ja kahdesta erillisestä (JA PERKELEEN PIENESTÄ) siirtokuvasta.
Noi on ihan eläimiä. Kuten moni muukin mallari.
Mut välipala (X-Wing) valmistui. Tässä hän nyt on: päivitän kuvat vielä uusiin, kunhan otan ihan kameralla ymv.
Tässä vielä yksi työvaihekuva R2D2:sta, joka sisältyi yhdestä osasta, kahdesta eri väristä ja kahdesta erillisestä (JA PERKELEEN PIENESTÄ) siirtokuvasta.