LVA kirjoitti:mutt kirjoitti: Unohtui tarkistaa, oliko perinteinen digitaalikello vielä paikallaan,
Ihan toimiva kotitalouskone mielestäni, joskin penkin takia jäisi teoriassakin minulta valitsematta. Hybriditekniikan lisä-arvo on hieman hämärä, kun vastaaviin kulutuslukemiin pääsee ilmankin (en muista, mitä mitattujen lukemien sanottiin olevan, mutta ei ne todellakaan mitään haamutasoa olleet.)
No höh, mitäs sitä hyvää vaihtamaan. Se on munkin autossa
Tuosta hybridistä vielä... Käännetäänpä asia toisinpäin, mitä kilpailukykyetuja uusilla dieseleillä on hybrideihin verrattuna? Vastaus on: ei mitään. Kun verrataan samankokoista ja tehoista hybridi/dieselautoa keskenään niin ajoprofiilihan määrää sen kuinka lähelle diesel pääsee hybridiä. Normaalijamppa joka ajaa jonkin verran kaupunkia niin on se hybridi aina taloudellisempi. Maantiellä homma tasoittuu, mutta ei hybridi sielläkään huono ole. Jotkut erehtyy luulemaan että se on kuin normi bensa-auto maantiellä, mutta se ei niin ole.
Muita etuja hybridillä:
- Ei tartte jokavuosi vaihtaa polttoainesuodatinta että lähtee kylmillä keleillä käyntiin
- Tavan akku kestää kauemmin koska dieselissä usein webasto...
- Ei ole tonniluokan remontteja/huoltoja. Esmes dpf joka menee ennemmin tai myöhemmin vikatilaan. Eikä turboja
- Ei dieselveroa
- Lähtee käyntiin -30 asteen jälkeenkin
- Lämpiää...
Tuli otettua aika paljon selvää tuosta hybridi-järjestelmästä (koska meille meinasi sellainen tulla) ja onhan se käyttöautossa dieseliä toimivampi ratkaisu. Varsinkin kun meidän riisseli kyhäsi itseensä tonniluokan rempan niin voin kokemuksesta sanoa näin....

Hybrideissäkin on eroja. Itsellä tietoa MB E300 Bluetec hybridistä. Kaupungissa hyöty tosiaan tulee, muualla tuolla autolla ei säästä yhtään. Hybridiominaisuus toimii todella saumattomasti. DPF löytyy, verossakaan ei säästä juurikaan esim E250 cdi verrattuna, olisko noin 100€ luokkaa. Dieselmoottorin se lyö päälle -30 jälkeenkin kun ei plugin-hybridistä puhuta. Kaikenkaikkiaan kyse on pääasiassa tavallisesta dieselautosta joka säästää kaupungin tökkivässä ajossa. Maantieajossa tuolla hybridillä ei ainakaan tee yhtään mitään, tulen 530xdA bemarilla lähes samalla kulutuksella tasavauhdissa.
Mikäli oikein ymmärrän niin auris hybridin toiminta on samankaltaista, liikkeellelähdöt sähköllä ja jarruenergian talteenotto. Se joka kaupungissa pörrää, voi harkita kyseistä vehjettä, on siinä järkeä.
Ja Aquatican kommenttiin sellainen, että hybridin ajoakku maksoi mercedekseen muutaman huntin ja vaihto oli helppo ja ajaminen sujui kuten normaalilla 250cdi:llä.
Ja nyt kun koeajoketjussa ollaan niin voisin kirjoitella muuten yllämainitusta Hybridi-mersusta. Sisustahan on ihan laadukkaan oloinen ja kyseessä oli AMG-varusteilla varustettu yksilö. Hyvän ajoasennon löytäminen oli helppoa. Autolla ajaminen on helppoa ja vaivatonta, kulkee maantiellä suoraan kuin juna.
Plussaa:
-Hybridijärjestelmän saumattomuus
-Laadun tuntu (materiaalit)
-Suuntavakaus
-Oikeasti tilava tavaratila
-Ohjauksen nopeus helpottaa pienessä pyörityksessä
-Kattava mittariston antama informaatio
Miinusta:
-Sähköinen hieman lelumainen ohjaus
-Kirkonpenkkimäinen takaistuin
-Todella vaikea arvioida auton keulan sijaintia, ensikertalaisena jäi yli metrin ruudun päästä, tutkat auttavat tietysti mikäli auton edessä on korkeampia esineitä.
-Ei todellakaan sporttinen ajettava AMG-alustasta huolimatta, massa haluaa viedä autoa mutkista suoraan ulos.
-245/45R17 renkailla kaiken tiellä olevan epätasaisuuden tuntee takapuolessa.
-Tuulen suhina ja rengasmelu suuri autoluokkaan nähden (vertailukohtana BMW 5-sarja)
-Hidas automaattilaatikon toiminta esim ohitustilanteeseen lähtiessä. Automaatti ei useimmiten ole halutulla pykälällä vaan arpoo niitä kunnes löytyy sopiva.