Macela kirjoitti:saan nyt pienen sähköiskun joka kerta ku meen autosta ulos ja kosken oveen, mikähä voi olla vai pitääkö alkaa avaan uudestaa ja ettiin?
Olet yhdistänyt puolan korkeajännitejohtimen oven kahvaan vahingossa
Joo tosiaan auton sähköistä toi tälli ei tule. 12 volttia ei anna tällejä. Auton kori on eri potentiaalissa kuin maa koska staattinen varaus. Potentiaaliero voi olla kymmeniä tuhansia voltteja ja kun se purkautuu sinun kauttasi niin tälli tulee. Joskus muinoin auton perseestä roikkui sellane kumi-/metalliseos häntä joka laahasi maata. Tämä häntä purkaa sen staattisen varauksen. Eli asenna Alfaasi häntä ja pääset vaivastasi
uniiq kirjoitti:^Tuossa tapauksessa ehdottomasti sportwagon ellei pitkät tavarat mahdu suksiluukusta.
Eivät oikein, kun tuo suksiluukkukin on melko pieni. Koukulla ja kärryllähän tämäkin ensimmäisen maailman ongelma ratkeaisi, mutta vuokra-Muulin kanssa kurvailu on mukavuudenhaluiselle miehelle vähän niin ja näin täällä Keski-Hesoissa.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"
Onkos kukaan harrastanut koskaan 156 V6 -alavesiletkupainia? Eli se Y-mallinen letku, johon tulee letkulämppäri kiinni. Orkkis repes loppusyksystä ja tilasin uuden, joka vaihdettiin alan liikkeessä. Nyt vuotaa taas kolmesta kohtaa ja näyttää "ennenaikaisesti vanhentuneelta/hauraalta". Epäilivät ylimääräistä painetta järjestelmässä syylliseksi mutta paisarissa ei ole kuumana kovaa painetta ja lämmöt aina max. 90.
Sanoivat myös, että letkulämppäri ei tee letkulle hyvää kun ko. letku joudutaan asennuksessa katkomaan ja sen jälkeen letkun liikkumavara koneen hieman liikkuessa (esim. kiihdytyksissä) vähenee. Tympeää vaihdella puolivuosittain yli 100 euron letkua (+ työt)
Vieläkin sellasta vikaa, että selespeed ei starttaa vapaalla (vaikka pitäisi).
Pitää vaihtaa pakki päälle, että starttaa.
Alfadiagilla tehty laatikon calibrointiajo ja muuten toimii kuten pitääkin.
Joskus harvoin saattaa startata myös vapaallakin.
Minkähän anturin takana tuo vika vois olla?
Ryömintänopeuksissa auto nykii ärsyttävästi.
JTS kone alkanut tehdä sellaista, että käynnistäessä kierrokset nousee n.2000rpm ja pysyy korkealla häiritsevän kauan.
Liikkeelle lähtö tipauttaa tyhjäkäyntikierrokseet normaaliin ja pysyy siellä.
Kytkin on säädetty oikeaan arvoon, mutta toki vois kokeilla johonkin suuntaan muuttaa säätöä.
Selehän vaihtaa automaattisesti vapaalle aina kun kuskin oven aukaisee, eli yleensä aina startatessa vapaa on valittuna. (tällanen mielikuva mulla on)
PainDealer kirjoitti:ABS-antureita ettiessä tuli eteen "VET number" ja saksaks "RIC nummer". Tarkoitetaankos tuolla kenties runko-/korinumeroa?
Toiseks kannattaako vaihtaa vaan pimahtanu anturi vai esim. eestä molemmat tai jopa sitten samalla joka nurkka?
Joo tarkottaa, toi VET on lyhenne italiankielen runko-sanasta muistaakseni. Ja emmä ainakaan näe mitään hyötyä vaihtaa turhaan ehjiä antureita, mut jokaisen oma asia tietysti ....
PainDealer kirjoitti:ABS-antureita ettiessä tuli eteen "VET number" ja saksaks "RIC nummer". Tarkoitetaankos tuolla kenties runko-/korinumeroa?
Toiseks kannattaako vaihtaa vaan pimahtanu anturi vai esim. eestä molemmat tai jopa sitten samalla joka nurkka?
Joo tarkottaa, toi VET on lyhenne italiankielen runko-sanasta muistaakseni. Ja emmä ainakaan näe mitään hyötyä vaihtaa turhaan ehjiä antureita, mut jokaisen oma asia tietysti ....
Ja se löytyy varmaan jostain laatasta konehuoneen puolelta? Ei oo tarvinu aiemmin tutkailla tämmöstä.
PenttiN kirjoitti:Kytkin on säädetty oikeaan arvoon, mutta toki vois kokeilla johonkin suuntaan muuttaa säätöä.
Selehän vaihtaa automaattisesti vapaalle aina kun kuskin oven aukaisee, eli yleensä aina startatessa vapaa on valittuna. (tällanen mielikuva mulla on)
Ei vaihda, ainakaan virrat pois päältä. En itse ole ainakaan huomannut, että tekisi niin.
Aion nyt viikonloppuna viettää aikaa tallissa ja vihdoin selvittää kuskinpuoleisen Xenonin toimimattomuuden aiheuttajan. Tarkoitus olisi edetä seuraavasti: puskuri irti, umpiot irti ja ballastien testailua ristiin. Onko edellä mainitussa prosessissa jotain miinoja joita kannattaa ehdottomasti välttää? Kiitokset avusta jo etukäteen.
Itse itselleni raportoiden: kuten Toolmankin tietää, on xenon-ongelmissa kyse ballastista. Puskurin raotus ei ollut maailman vaikein operaatio, eikä vian haarukointi tosiaankaan mitään rakettitiedettä. Ainut huomioitava asia lienee, että xenonin "niiaus" ja lampun syttyminen ovat eri sulakkeen takana. Että vaikka lamppu niiaa, voi itse valon sulake olla palanut. Opelin ballasti tilattu Puolasta. 95€ posteineen.
PainDealer kirjoitti:ABS-antureita ettiessä tuli eteen "VET number" ja saksaks "RIC nummer". Tarkoitetaankos tuolla kenties runko-/korinumeroa?
Toiseks kannattaako vaihtaa vaan pimahtanu anturi vai esim. eestä molemmat tai jopa sitten samalla joka nurkka?
Joo tarkottaa, toi VET on lyhenne italiankielen runko-sanasta muistaakseni. Ja emmä ainakaan näe mitään hyötyä vaihtaa turhaan ehjiä antureita, mut jokaisen oma asia tietysti ....
Ja se löytyy varmaan jostain laatasta konehuoneen puolelta? Ei oo tarvinu aiemmin tutkailla tämmöstä.
Numero jota etsin tais olla "Numero per ricambi". Alimpana laatassa jossa ZAR alkunen numero ja massat lueteltuna.
Alustanumero, ZAR... saa helpoiten bilteman autoilu ja mp-puolen rekkarihausta. Sinne rekisterinro niin saat suoraan alustanumeron.
Toisiksi helpointa on katsoa rekisteriotetta
Sytyttääkö -01 156 V6 moottorin vikavaloa, jos pakoputkessa on reikää katin läheisyydessä? Ilmeisesti ennen kattia. Kaverilla ostoharkinta päällä ja kohteessa huono putki ja vikavalo välillä palaa. Voikos tuollainen sotkea labdaa niin, että vilkuttelee vikavaloon asti?
Ilmeisesti käynti muuten ok, joten pitäisi ainakin puolat olla järjissään. Jakopää tietty yksi mahdollisuus, jos pielessä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Jos ennen kattia on reikä ja katin jälkeen on lambda, niin hyvinkin voi sytyttää. Vähän rohkeaa se olisi kyllä pelkkään aavistukseen luottaa. Paras olisi ottaa testeri tai läppäri multiecuscanilla mukaan ja tarkistaa.
Ok, melko yhtenäisen oloinen yleisö. Autossa vaikutti vedot olevan kuosissa ja kaverilla oli testeri lainassa, joka antoi koodin P1133, bank 1 sensor 1. Lambdahan tuo ja melko äänekkäästi pörisi, joten voisi hyvinkin olla mahdollinen aiheuttaja siis.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Alfissimo kirjoitti:Sytyttääkö -01 156 V6 moottorin vikavaloa, jos pakoputkessa on reikää katin läheisyydessä? Ilmeisesti ennen kattia. Kaverilla ostoharkinta päällä ja kohteessa huono putki ja vikavalo välillä palaa. Voikos tuollainen sotkea labdaa niin, että vilkuttelee vikavaloon asti?
Ilmeisesti käynti muuten ok, joten pitäisi ainakin puolat olla järjissään. Jakopää tietty yksi mahdollisuus, jos pielessä.
Mulla oli vuoto toiseksi viimeisessä pöntössä eli aika kaukana lambdoista ja vikakoodeja tuli tasaiseen tahtiin liittyen päästöihin ja sytytykseen. Putkivaihdon jälkeen ne katosivat kokonaan.
^ite harjoittelin sellaisen nimettömän kanssa ensin. Alko päätyistä vuotamaan. Sitten hommasin nissenssin kyylärin, joka tuntuu kestävän ja on vähän eri näköinenkn (asiallisemman). Ehjäsin kumminkin sen päätyvammasenkin, eli kiristelin päätyt ja koeponnistin paineella. Jossain varaston uumenissa se on jemmassa.
Alfa 33 QV kirjoitti:Onkos jollain heittää joku arvaus, että mikä tuossa koneessa paukuttaa kun ääni on suht mielenkiintoinen Ohessa pieni pätkä josta selviää äänen laatu.
Ricardo kirjoitti:Jäähdytin pitäis uusia, kertokaas mikä kannattaa ostaa vai onko merkillä väliä? 156 2.0TS
Ite tilasin sparetolta halvimman mahollisen mut pikkubussoon. Edellinen oli behr joka pitäs olla ns. Laatumerkki mutta siinäkin oli valmistusleimana 2012. Joten kestihän tuo 3 vuotta. Kuskinpuolen päädystä oli korkannu. Jos seuraavan joudun vaihtamaan niin tsiikailisin ebaystä niitä kokonaan alumiinisia eiköhän sit alkas kestämään hiukka pidempään.?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
Otsikon mukainen kysymys kuuluu että paljonko teillä on pikkubussossa tyhjäkäynti. Ite mittasin obd lukijalla noin 670-708 rpm lukemia. Musta tuntuu että tyhjäkäynti on aavistuksen outoa ja tärisevää., kierrokset vähän seilaa eli ei tiputa ajossa noin alas joskus jää tonniinkin. Tosin sitte satunnaisesti käy nätimmin ja vähän korkeemmilla kierroksilla ihan kiekkamittarin mukaan. ( reilusti alle tonnin) ilmamittari anto ihan järkeviä arvoja mutta lamdojen jälkeinen toinen anturi ei antanu oikeen mitään tuloksia. Voisko olla syynä hieman ontuvaan tyhjäkäyntiin? Vikavaloja ei oo näkyny.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
Ricardo kirjoitti:Jäähdytin pitäis uusia, kertokaas mikä kannattaa ostaa vai onko merkillä väliä? 156 2.0TS
Ite tilasin sparetolta halvimman mahollisen mut pikkubussoon. Edellinen oli behr joka pitäs olla ns. Laatumerkki mutta siinäkin oli valmistusleimana 2012. Joten kestihän tuo 3 vuotta. Kuskinpuolen päädystä oli korkannu. Jos seuraavan joudun vaihtamaan niin tsiikailisin ebaystä niitä kokonaan alumiinisia eiköhän sit alkas kestämään hiukka pidempään.?
Tilasin iiBeistä 3-4 v sitten 60 punnan tarviken. Nou problems sou far.
Tsägällä voi halpa olla hyväkin. Muutamasta muovipäätyisestä on tälläkin foorumilla alkanut pääty vuotamaan kun kerran polkaisee kaasun pohjaan. Ennemmin kokonaan alumiinista tehty ja sitten vielä gtan paksumpi versio.
Onkos kenelläkään käsitystä käykö pre-Boseliftin sisusta suoraan uudempiin 156:siin, tässä tapauksessa facelift sellaiseen. Myyntiin tullut nahkasisusta kuumottelee hankkia kun koira on järsinyt pentuna kaikki(!) niskatuet ja ohan se leder muutenkin komiampi.
Joskus monta vuotta sitten Albertolli kyseli samantyyppistä, mutta ei osunut selailemalla vastaus silmiin.
Eli onko väljää ylhäällä (yläpallo) vai alhaalla (alapallo/puslat), kun toisinaan vasemmalta edestä vedon kanssa kuuluu KLONK - tuntuu siltä, että vasen eturengas liikkuu eteenpäin hieman.
Sama klonksahdus kuuluu (myöskin vain toisinaan) jarrutuksessa.
Sen sijaan todella selvä "ravistus" renkaas jyrkästi kääntyessä, eikä ole vetari - ääni on sama kuin pahasti väljistynyt koiranluu, muttakun sekin on kunnossa. Tuntuukin siltä, kuin rengas vähän väpättäisi pystysuunnassa.
Notta voisikohan olla yksi ja sama paikka vialla? On vähän nää diagnoosimahdollisuudet ym. rajalliset nykyää...
Ruokoton kirjoitti:Onkos kenelläkään käsitystä käykö pre-Boseliftin sisusta suoraan uudempiin 156:siin, tässä tapauksessa facelift sellaiseen. Myyntiin tullut nahkasisusta kuumottelee hankkia kun koira on järsinyt pentuna kaikki(!) niskatuet ja ohan se leder muutenkin komiampi.
Onkohan vanhemmissa penkeissä ilmapalloja sivussa. Veikkaan että ei. Tietysti sportwaagonin takaovet ja takapenkki on erilaiset kun saloonissa..kumpi sulla lienee? Edit.. Näyttäs ilmeisesti olevan wagoni sulla?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
Wagoni on - nuo foorumilla myytävät näkyisivät olevan wagonista ja sivu-airbageillä - taitaa olla ainoastaan aivan ensimmäiset vuodet ilman niitä sivubägejä, koska omassa ex-156:ssa vuodelta 2000 ne jo löytyivät. Siitä ei käsitystä onko eri vuosina / versioissa ollut erilaisia airbagsysteemeitä ja voiko noita komponentteja sekoittaa.
Samaisessa ilmoituksessa on kyllä Boselift wagonin sisustakin myynnissä, mutta punainen väri punaiseen autoon ja kolaroitu(?) luovuttaja-auto ei oikein innosta.
^Ei noiden luovuttaja-autojen alkuperästä voi paljoa tietää, koska näyttää olevan virolainen autopurkaamo? Jo siis tota ilmoitusta tarkoitatte: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=31777
Joo, just tuo ilmoitus. Lähinnä päättelin kun kuvassa on ratin pussi poks että jotain isompaa kolhua on otettu vastaan, mutta juu - ei noista voi kovin pitkälle päätellä. Pitää katsoa jos jollain kaverilla kiinnostaa käydä virvokkeita ja samalla katsastamassa nuo paikanpäällä.
EDIT: Nyt kun tarkemmin katsoin, niin punainen sisusta onkin 147:stä joka tuskin käy edes penkkien osalta tuosta vaan.
onko -01 V6:ssa oikeasti kevyempi ohjaus kuin -03 JTS:ssä? Meinaan tuntui pihalla bussomallin ratti selkeästi heppoisemmalta, kuin jitskun sellainen positiivisessa mielessä "nahkea" ohjaustuntuma.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
sämpy kirjoitti:onko -01 V6:ssa oikeasti kevyempi ohjaus kuin -03 JTS:ssä? Meinaan tuntui pihalla bussomallin ratti selkeästi heppoisemmalta, kuin jitskun sellainen positiivisessa mielessä "nahkea" ohjaustuntuma.
Ainakaan -99 V6:n ja -04 JTS:n ohjauksessa en järin suurta eroa huomannu, molemmilla ajoin tänään. Suurempi ero ainakin noissa yksilöissä tulee jalopuun ja nahan välisistä syistä.
sämpy kirjoitti:onko -01 V6:ssa oikeasti kevyempi ohjaus kuin -03 JTS:ssä? Meinaan tuntui pihalla bussomallin ratti selkeästi heppoisemmalta, kuin jitskun sellainen positiivisessa mielessä "nahkea" ohjaustuntuma.
Ainakin lisäaineet ja varmaan öljytkin vaikuttavat ohjauksen raskauteen/keveyteen
sämpy kirjoitti:onko -01 V6:ssa oikeasti kevyempi ohjaus kuin -03 JTS:ssä? Meinaan tuntui pihalla bussomallin ratti selkeästi heppoisemmalta, kuin jitskun sellainen positiivisessa mielessä "nahkea" ohjaustuntuma.
Ainakaan -99 V6:n ja -04 JTS:n ohjauksessa en järin suurta eroa huomannu, molemmilla ajoin tänään. Suurempi ero ainakin noissa yksilöissä tulee jalopuun ja nahan välisistä syistä.
Mites jarrun tehostus? Miusta vanhassa v6 ei ollut samallalailla melkein ylitehostetut jarrut kuin boselift jts.
Edit: Se tuntui suurimmalta erolta itselle noiden välillä.
Alkanut Alfa taas kuumottamaan... tarviisin vähän tilavuustietoja Sportwagonista. Mitkä ovat takakontin mitat leveys (kapeimmasta leveimpään), syvyys, korkeus ?
^^Ei kyl oma feissi 156:n jarrut tunnu kovin ylitehostetuilta verrattuna muihin autoihin.
Mutta se kai riippuu niin monesta eri tekijästä kuten levyt/palat.
Omassa vm-04 jarrut vaatii voimaa aika paljonkin. Tuntuma on kyllä hyvä, ei ala abs heti rutisemaan. Nesteet vaihdettu talvella, pagidin palat näyttää olevan en tiedä onko vaikutusta.
^Kuulostaa tutulta. Vaatii jonkin verran voimaa muttei tunnu tehottomalta kuitenkaan. Ja tuntuma koht hyvä.
Koeajoin 2.0 diesel Giuliettan muutama vuosi sitten ja siinä löin melkein nenän rattiin kun koskin jarruun ensimmäisen kerran diileristä poistuessa. Siihenkin tottui heti.
Raikkoo kirjoitti:Eilen auton pesun jälkeen voivottelin helmojen kiveniskuja ja huomasin takakaaresta olevan maalin kuprulla parista paikkaa. Maali aikalailla irti pellistä kaaren reunasta, onko muilla ollut samoja vaivoja?
Omassa 156:ssa sama vaiva ja nyt pesun jälkeen nähtävästi muutamasta paikkaa alkaa myös maalipintaa hilseilemään pois (vaaleampi punainen kerros paistaa, bensakorkki on kokonaan jo menettänyt kirkkaan värinsä). Onko muilla kokemuksia ja paljonko uudelleen maalauttaminen on tullut maksamaan?
sämpy kirjoitti:onko -01 V6:ssa oikeasti kevyempi ohjaus kuin -03 JTS:ssä? Meinaan tuntui pihalla bussomallin ratti selkeästi heppoisemmalta, kuin jitskun sellainen positiivisessa mielessä "nahkea" ohjaustuntuma.
Nyt vasta huomasin tämän. Samaa ihmettelin itse, kun kys. yksilöä ajoin. Omassa -99 TS:ssa positiivisessa mielessä jäykempi ohjaus. Auto itsessään kyllä kulki suoraan ja totteli ohjausta ilman, että siitä olisi pahaa sanaa löytynyt, mutta herkästi käänsi liikaa, kun ratti ei vastustanut kääntöä juurikaan. Voisiko siinä yksilössä alla olevat taivaan vanhat kitkat tehdä jotain syytä, sitä en osaa sanoa, mutta et kuvittele kuitenkaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Garmund kirjoitti:
Mites jarrun tehostus? Miusta vanhassa v6 ei ollut samallalailla melkein ylitehostetut jarrut kuin boselift jts.
Edit: Se tuntui suurimmalta erolta itselle noiden välillä.
Erittäin paljon tuntuu riippuvan jarrupaloista. Entiseen 156:een kun vaihdoin joskus joka nurkkaan palat, niin oli vähän totuttelemista kun jarruista tuli niin ärhäkät (lue=tunnottomat).