156 mystisiä sähkövikoja
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 19 Marras 2013, 18:30
156 mystisiä sähkövikoja
Uusi tuttavuuteni 156 SW 1.8 TS vm. 2000 alkoi sekoilemaan työpaikan parkkiksella oikein urakalla. Käänsin virrat päälle autosta, jolloin pääsulakkeen viereinen, sytytyksen 30 A sulake kärähti. Aiemmin toiminut hyvin. Kotiin piti päästä, joten vaihdoin tilalle muiden laitteiden 30 A-sulakkeita. Kolme kertaa kokeilin ja joka kerta sulake paloi. Myös yksi 50 A meni siinä rytäkässä. Viidennellä kerralla suljin auki olleen takaluukun ja, kas kummaa, ei mitään ongelmaa. Muuta kuin se, ettei valot ja vilkut ja lasinnostimet toimineet palaneiden sulakkeiden takia.
Kotimatkalla kävin motonetissä hakemassa uusia sulakkeita ja korvasin palaneet. Silti mikään edellämainituista laitteista ei enää toimi. Sulakkeet ovat ok ja samoin kojetaulun alla olevat pikkusulakkeet. Sytytysvirta kyllä tulee.
Onkohan tässä nyt joku vikatila päällä vai mitä tapahtuu? Miten tämän saa nollattua? Akkukaapeli on ollut pitkään irti, mutta se ei auta mitään.
-J
EDIT: Täällähän olikin jo lähes samalla nimellä topicci: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... &start=350. Samaa ongelmaa on näemmä koettu, eli todennäköisesti virtalukon pohjassa vika. Kiitos vastauksista.
Kotimatkalla kävin motonetissä hakemassa uusia sulakkeita ja korvasin palaneet. Silti mikään edellämainituista laitteista ei enää toimi. Sulakkeet ovat ok ja samoin kojetaulun alla olevat pikkusulakkeet. Sytytysvirta kyllä tulee.
Onkohan tässä nyt joku vikatila päällä vai mitä tapahtuu? Miten tämän saa nollattua? Akkukaapeli on ollut pitkään irti, mutta se ei auta mitään.
-J
EDIT: Täällähän olikin jo lähes samalla nimellä topicci: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... &start=350. Samaa ongelmaa on näemmä koettu, eli todennäköisesti virtalukon pohjassa vika. Kiitos vastauksista.
Viimeksi muokannut Malakulantti, 14 Huhti 2016, 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156 mystisiä sähkövikoja.
Mulla löytyi syyllinen virtalukon pohjasta. Yksi johto oli jostain syystä löysällä ja kun painoi takaisin paikalleen alkoi sähköhimmelit taas pelittämään. Ei tosin polttanut sulakkeita missään vaiheessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 mystisiä sähkövikoja.
Suljit auki olleen takaluukun ja sitten pelasi. Tuon perusteella tarkistaisin takaluukulle menevän johtonipun kunnon siitä luukun saranan kohdalta.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 19 Marras 2013, 18:30
Re: 156 mystisiä sähkövikoja.
Takaluukku saattoi tuossa olla vain sattumaa. Piuhat siellä on kunnossa. Virtalukon piuhan liittimestä löytyi hieman lämmön jälkeä. Korjasin tuon, mutta ei vaikutusta mihinkään. Muut liittimet ok.
Mitenhän tämän nyt saisi liitettyä sulakkeenvaihtoon? Sen jälkeenhän nuo laitteet lakkasivat pelaamasta, eikä varsinaisesti ensimmäisen sulakkeen kärähdettyä. Ihmeellistä tämä italialainen sähkö. Onko kellään kytkentäkaaviota tästä? Mihin virtalukon valko-sininen piuha menee?
Kiitos vinkeistä.
EDIT: Alan kallistua kuitenkin sinne virtalukon suuntaan. Laitteita on yksinkertaisesti liian paljon pimeänä: lasinnostimet, sisätilan puhallin, ilmastointi, ajovalot, kaukovalot, pyyhkijät, peilien säätö...
Mitenhän tämän nyt saisi liitettyä sulakkeenvaihtoon? Sen jälkeenhän nuo laitteet lakkasivat pelaamasta, eikä varsinaisesti ensimmäisen sulakkeen kärähdettyä. Ihmeellistä tämä italialainen sähkö. Onko kellään kytkentäkaaviota tästä? Mihin virtalukon valko-sininen piuha menee?
Kiitos vinkeistä.
EDIT: Alan kallistua kuitenkin sinne virtalukon suuntaan. Laitteita on yksinkertaisesti liian paljon pimeänä: lasinnostimet, sisätilan puhallin, ilmastointi, ajovalot, kaukovalot, pyyhkijät, peilien säätö...
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156 mystisiä sähkövikoja
Sama lista itsellä korjautui juurikin virtalukon juuresta johtojen liitokset varmistamalla. Itse lukossa ei ollut mitään vikaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 156 mystisiä sähkövikoja
Virtalukolta voi löytyä osaltaan vika siihen, että laitteita ei toimi, mutta sulakkeita palaa turhaan äärimmäisen harvoin. Etenkin, jos 30A linjasta lähtee 50A linjassa toimivaksi todettu 50A sulake, niin kyllä siinä 30A linjassa on sellainen oikosulku että oksat pois ja johtosarja/laitteet syyniin. Kun siihen linjaan hukkuu luokkaa >240W enemmän tehoa kuin mitä siellä koskaan, missään tilanteessa pitäisi olla, niin joku paikka on kovilla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 19 Marras 2013, 18:30
Re: 156 mystisiä sähkövikoja
Uudella virtalukon pohjalla tosiaan taas polttaa tuota samaa sulaketta. Tuplatsekkasin vielä ne takakontin johdot, enkä löytänyt niistä mitään vikaa. Oletettavasti hommassa kävi näin: Jostain ottaa maihin ja aiheuttaa tuon sulakkeen palamisen. 50A sulake 30A linjassa kärvensi virtalukon pohjaa sen verran, että sähkölaitteet lakkasi toimimasta ja tämän seurauksena sulake ei enää palanut ja pääsin ajamaan kotiin. Uudella vl-pohjalla alkuperäinen vika tietysti palasi.
Onko kellään hallussaan 156 kytkentäkaavioita? Helpottaisi melkoisesti vian paikannusta. Tällä hetkellä olen päätellyt seuraavaa: Autolla pystyy ajamaan, jos irrottaa 4-napaisen liittimen virtalukosta. Vaikutus on tällöin sama kuin kärynneellä vl-pohjalla. Aiheuttaja tuskin on mikään pikkusulakkeiden takana olevista laitteista, koska pikkusulakkeeet ovat kaikki ehjiä ja toisaalta tällaisessa tapauksessa pieni sulake palaisi ennen 30A sulaketta. Aiheuttaja tuskin myöskään on startti/solenoidi, koska sulake palaa jo kytkemällä sytytysvirran ennen starttausta. Ja toisaalta mikään moottorin toiminnan kannalta kriittinen komponentti ei tuota myöskään voi aiheuttaa, koska moottori pelaa aivan normaalisti kärynneellä vl-pohjalla. Sitten viimeiseksi, vika tuskin on itse sytytysvirran syöttöjohdossa sulakerasian ja virtalukon välillä, koska eihän tällöin 50A sulakkeen asentaminen olisi käräyttänyt virtalukon pohjaa. Mitäs tässä nyt sitten jää jäljelle?
Kyseessä siis on sytytysvirran 30A sulake pääsulakkeen vieressä konetilassa. Kytkentäkaavio olis hieno olla olemassa. Kiitos vastauksista.
t. J
Onko kellään hallussaan 156 kytkentäkaavioita? Helpottaisi melkoisesti vian paikannusta. Tällä hetkellä olen päätellyt seuraavaa: Autolla pystyy ajamaan, jos irrottaa 4-napaisen liittimen virtalukosta. Vaikutus on tällöin sama kuin kärynneellä vl-pohjalla. Aiheuttaja tuskin on mikään pikkusulakkeiden takana olevista laitteista, koska pikkusulakkeeet ovat kaikki ehjiä ja toisaalta tällaisessa tapauksessa pieni sulake palaisi ennen 30A sulaketta. Aiheuttaja tuskin myöskään on startti/solenoidi, koska sulake palaa jo kytkemällä sytytysvirran ennen starttausta. Ja toisaalta mikään moottorin toiminnan kannalta kriittinen komponentti ei tuota myöskään voi aiheuttaa, koska moottori pelaa aivan normaalisti kärynneellä vl-pohjalla. Sitten viimeiseksi, vika tuskin on itse sytytysvirran syöttöjohdossa sulakerasian ja virtalukon välillä, koska eihän tällöin 50A sulakkeen asentaminen olisi käräyttänyt virtalukon pohjaa. Mitäs tässä nyt sitten jää jäljelle?
Kyseessä siis on sytytysvirran 30A sulake pääsulakkeen vieressä konetilassa. Kytkentäkaavio olis hieno olla olemassa. Kiitos vastauksista.
t. J
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 156 mystisiä sähkövikoja
itsellä on sama tiedosto käytössä, mutta avaan sen daemon tools ohjelmalla. Hyvin toimii.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 19 Marras 2013, 18:30
Re: 156 mystisiä sähkövikoja
Kiitos näistä. Sain kyllä eLearnin asennettua, mutta avatessa ilmoittaa, että joitakin järjestelmätiedostoja ei löydy eikä siten avaudu. Ei sen tarkempaa kuvausta. Käytössä siis Daemon tools. Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Pitää vielä kokeilla polttaa tuo CD:lle.
-J
-J
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 mystisiä sähkövikoja
Ei se CD:lle poltto mitään vaikuta. Mikähän mahtaa olla tarkka errori? Tuo taisi vaatia jonkun tietyn version .NET:stä tai muuta hauskaa, minkä muistan joskus löytäneeni.
Myöskin Win 7/8/10 kannattaa ajaa setuppi järjestelmänvalvojana (ja joskus jopa yhteensopivuustilassa XP:lle) ja kokkeella.
Myöskin Win 7/8/10 kannattaa ajaa setuppi järjestelmänvalvojana (ja joskus jopa yhteensopivuustilassa XP:lle) ja kokkeella.
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 19 Marras 2013, 18:30
Re: 156 mystisiä sähkövikoja
Ei antanut siis mitään tarkkaa erroria. Ilmoitti vain, että ei löydä joitakin järjestelmätiedostoja. Italiaksi tietenkin. Ajoin system file checkerin näiden ohjeiden mukaan: https://support.microsoft.com/en-us/kb/929833. Tuo auttoi ja nyt toimii. Vika oli siis omassa PC:ssä. Tiedoksi muille, jos tulee joskus vastaan.
-J
-J
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 19 Marras 2013, 18:30
Re: 156 mystisiä sähkövikoja
Vika paikallistettu virtalukolta lähtevään sinivalkoiseen piuhaan, joka syöttää valoja, vilkkuja, lasinnostimia, peilejä, puhallinta ja ilmastointia. Oikosulku on ilmeisesti ennen mitään näitä laitteita, koska kaikki pelaa normaalisti, mutta syöttöpiuha ottaa niin paljon virtaa kuin akku vaan jaksaa antaa. Kokeiltu on. Piuha näyttäisi luikertelevan kojelaudan uumeniin, joten ei kai muu auta kuin kojelauta irti ja etsimään katkosta.
-J
-J