Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

gYdEbUh kirjoitti:Ajelin tänä iltana tietyömään ohi jossa oli ihan ajokaistan reunassa kalustoa ja miestä pyörimässä. Nopeusrajoitus 120.
Joo 3.tiellähän sitä on..rajotus on se mikä on aina ja autoja tien varrella ja porukkaa tonkimassa konttia.
Aika riskiä touhua on kyllä sinäänsä. Kun ei näistä kaikista tiedä. Tosiaankaan miten nää ajelee.

Mutta eniten mua suoraan sanoen RISOO ne kuljettajat, jotka näkee ne 50 kappaletta tietyövarotus merkkejä, nopeusrajotus merkit ja kaikki keilat ja heijastin kyltit ja kaikki. Ja vielä työkoneet ja työmiehet töissä. Ja ei mitään vauhdin tiputusta. Se mua risoo eniten. Että ei mistään välitetä mitään.
Mutta sitten kyllä huudetaan perkeleettä kun saadaan ne sakot....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Tuomon
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

Ei helvetti oikeesti.... :lol:
Se on. Varsinkin tänään on ollu todella aggressiivinen tieliikennepäivä. Kaikilla niin "kiire" vetämään sitä vappukossua!

Tuli tuosta saattoautosta mieleen, että eiköhän pian saada videoita kuinka saattoautosta pyyhkästään ohi niin että soi. Pitäs olla joku puomi perässä kuin raviautossa konsanaan.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Myyrmäessä jollain tai joillakin motoristeilla on liikaa rahaa.
Vetäneet Myyrmäentielle ja ym.lähiseudun 40-50 rajotuksisille teille pitkiä 300-500m viivoja. Onko se sitten "driftausta" prätkällä?
En tiedä. Mutta tänään tällänen sankari sladatti Uomatielläkin. Kivahan se on rivinelikkoa kiljututtaa ja piirtää viivaa tiehen.
Etenkin kun 18 aikaan kevät illassa on lapsiperheet liikenteessä taajamassa 40kmh rajotuksilla. Hyvä paikka näyttää, miten hienosti osaa prätkää vinguttaa.
Joku vihreä uusi Kawasaki Ninja se oli tänään, on niitä varmaan muitakin.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Älä muuta viserrä.
Asun tällaisen klassisen "siellä on kiva mutkapätkä" tien varrella ja lämmittää mieltä vähän liikaakin katsella, kuinka pässit ovat taas päässeet laitumelta. Ei pientareita, rajoitus 40 / 50, lapsia liikkuu ja leikkii tien laitamilla ja urpot tulevat vähän fiilistelemään...
Juuri joku esitti oikein tyylikkään ohituksen avo-porsaallaan, ihanaa.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tulee mieleen oittaa tai Bodom. Tie ei edes ole ihan hirveen tikis

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^Jep.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Se on näköjään kesä ja puppelihanimunkkipossuille luvatut inv- mopoautot ovat ilmestyneet moninkertaisina katukuvaan. Vielä kun "kuskit" eivät tuijottaisi kännykkää ajaessaan, niin homma voisi jotenkin toimia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mautot parempia täällä nyykään kuin valtaosa muista.

Nimimerkillä: Tuusulanväylä (Tie 45) kohti Tuusulaa, 100 - 80 - 60-alue. Musta "tyyninki"-sprintteri, kaks jantteria kyydissä. Molemmilla luuri silmien edessä. Vauhtia n. 120 80-alueella vielä.
Tuossa ois voinut jopa sattua. Mutta oliko posliineja? No ei helv. ollut. Ei tietenkään. Ei niitä näe muuta kuin tankojuoppoja kiusaamassa nykyään >_<

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Aamu ruuhkassa Länsi-Väylällä tänä aamuna. 2 Motoristia keksi miten ruuhkasta pääsee nopeasti karkuun.
Pientareella on kiva pöllyttää ja ajaa 60kmh jonon ohi.
Voittivat ne siinä ehkä minuutin....
Pientareilla kun ikinä ei ole mitään roskaa tia nauloja tai ruuvveja, kiviä, pskaa, kaikkea... ei koskaan, täysin puhdas latu.....

Parasta tässä kaikessa on se, että toisella näistä oli GO PRO kypärässä. ELI kun se oma-alotteisesti itse onnettomuuden aiheuttaa, ei tarvitse kauaa keskustella kuka sen aiheutti... :lol:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001180214.html

And I was there all morning!
Olipa kivaa kertakaikkisen kivaa. Tajusin jo 4.30 että tästä tulee hauskaa. Nämä kaista jutut ovat pysyviä.
Lopetuksesta varikolla myöhässä vaan 20 minuuttia kuitenkin, eniten käy sääliksi matkustajia, joilla ei ollut aavistustakaan tämän päivän härdellistä.
Toivottavasti ne ja myös autoilijat, joita ei oltu varoitettu millään tavalla ; eivät nyt maata menettäneet....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Eilen ajoin kylältä Kaivokatua poispäin. Liikennevalot oli keltavilkulla. Pysähdyin suojatien eteen oikealle kaistalle ja vasemmalle mun viereen pysähtyi bussi. Samaan aikaan suojatietä bussin keulan edestä kulki kolme vanhusta. Mun ja bussin välistä, meidän takaa siis, suhahti ensin yksi fillaristi ja sen jälkeen toinen. Kumpikaan ei voinut nähdä suojatietä ylittäviä jalankulkijoita. Osumalta vältyttiin tällä kertaa mutta ei jäänyt monesta sentistä kiinni.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Enkeleitä bongattu Pähkinärinteessä tänään. Tulin risteykseen, pyöräiljöille vihreät, hiljensi kun vastaan ajoi pyörä aika lujaa.
Kunnes kevyelle liikenteelle vaihtui punaset. Jotenkin siinä sitten kuitenkaan en painanut lisää kaasua kun olin kääntymässä suojatielle oikealle, jotenkin tuli sellanen fiilis, että "odota". Ja kun katsoin vielä tarkemmin etuovesta ulos, keulan eteen tuli aikuinen 40v rouva fillarin kanssa, puoliksi taluttaen kiertäen bussin keulaa. Olin siis jo suojatien päälle ehtinyt ryömimisvauhdilla, kun tämä rouva sieltä ilmestyi ja kiersi keulan edestä keskijakajalle odottamaan punaisiin valoihin......
En tiedä oliko mulla jo nuolivalo tossa kohtaa, mutta 100% varmaa oli se, että se rouva tuli punasiin suoraan alle. Kollega meinaa näki koko jutun kun siinä valoissa istui oottelemassa.

Käsittämättömiä ihmisiä. En tiedä ymmärtääkö se rouva vieläkään tällä hetkellä, että enkelit oli mukana siinä kohtaa.
Jos oisin painanut kaasua nähdessäni ne jalankulkuvalot punasena todettuani, että vastaan ajanut pyöräilijä pysähtyi eikä tule kohti, tuo rouva olisi jäänyt etukullman alle ja kunnolla. Vauhtia ei olisi ollut juuri mitään, mutta jälki olisi ollut rumaa......

Eli mitä tässä nyt sanoo taas...........
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kaksi kaistaa samaan suuntaan 40 alue Lahti keskusta. Molemmat kaistat pysähtyvät suojatien eteen oikeaoppisesti, vasemmalla kaistalla vain yksi auto, oikealla "monta". Tuossa vielä kaikki ok, mutta kun vasemman kaistan auto lähti liikkeelle, niin oikean kaistan jonosta pukkasi täyskaasulla jonon kolmantena ollut Transportteri vasemmalle kaistalle kahdesta edellään, vielä paikallaan olevasta autosta ohi tippaakaan siitä suojatiestä välittämättä. Kai se sitten näki ettei sieltä oikealta kukaan ollut tien yli tulossa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Joku touranitollo laski bussin perässä satakymppiä kääntyäkseen oikealle Viherlaaksossa. Joo dösa veti keltasilla ja perässätullut punaisilla. Soitin sille tunnin torvea, mutta ei se kehdannut vilkaistakaan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Nyt meni oikein.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016052021595807_uu.shtml

Tässä on ollut yksi omaan ymmärryksen mahtumaton tapaus. Miten rekkakuski voi, edes meillä Suomessa, saada tuomion, jos porukka tulee kännissä alle kolmion takaa.
(en ole satavarma oliko alle tullut kuski promilleissa vai ei, mutta ei vaikuta lopputulokseen)
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Pitää olla syyllinen aina.
Jos muut on kuollut, se on rekkakuskin vika.

Jos on 80-alue ja rekka kulkee 85kmh, oikeuden näkemys on se, että 3.25promillen humalassa oleva juoppo romullaan poppi raikaen stop-merkin takaa ei pysty arvioimaan rekan todellista etäisyyttä oikein. Se onnistuisi, jos rekka ajaisi olosuhteiden mukaisesti 78km/h...

HYVÄ, että meni noin päin. Aivan paskeena on varmasti rekkakuski tuon seurauksena joka tapauksessa...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Polforea kirjoitti:http://www.liikennevirasto.fi/-/tietyom ... x-9DUTw9xt
Liik enne vira sto kirjoitti: Liikenneviraston tutkimuksen mukaan 96 prosenttia autoilijoista ajaa ylinopeutta tietyömaiden ohi nopeusrajoituksista piittaamatta. Ylinopeudet heikentävät työkohteen havainnointia ja siten vaarantavat sekä työmailla työskentelevien henkilöiden että työmaiden ohi ajavien autoilijoiden turvallisuuden.
Asiaan liittyen: käsi ylös, joka muistaa vaikkapa vuoden sisään nähneensä tietyömaa-alueella liikenteenvalvontaa, edes sitä legendaarista rehellisen kansalaisen rahat vaivihkaa ja salaa vievää kamerapakua. Tai alueelle muuten vaan sattuneessa kiinteässä tolpassa työmaarajoituksen ylityksestä välähtäneen kameran.
Tänään ykköstiellä sopivasti varoiteltiin tietyöstä jo hyvissä ajoin, myös oikeanpuoleinen kaista oli suljettu. Rajoitus merkitty 60kmh => tätä oli arviolta 3-5km pätkä, oikealla kaistalla ei ollut ensimmäistäkään syytä miksi se oli suljettu ja ihan yhtä vähän syitä 60kmh rajoitukselle (normirajoitus tuossa kohtaa 120kmh)
VMP

Carlo Coppa
Viestit: 673
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Aquatica kirjoitti:^
Pitää olla syyllinen aina.
Jos muut on kuollut, se on rekkakuskin vika.

Jos on 80-alue ja rekka kulkee 85kmh, oikeuden näkemys on se, että 3.25promillen humalassa oleva juoppo romullaan poppi raikaen stop-merkin takaa ei pysty arvioimaan rekan todellista etäisyyttä oikein. Se onnistuisi, jos rekka ajaisi olosuhteiden mukaisesti 78km/h...

HYVÄ, että meni noin päin. Aivan paskeena on varmasti rekkakuski tuon seurauksena joka tapauksessa...
Jos kirjoitat Enossa vuonna 2010 tapahtuneesta onnettomuudesta niin sinulla on pilkut väärässä kohdassa. Henkilöauton kuljettajan promillet oli 0,39 eli kyse ei ollut rattijuopumuksesta. Nopeusrajoitus paikalla oli 60 km/h, rekkakuskilla vauhtia yli 80 ja ylikuormaa päällä... Asiat ei tässä elämässä ole juurikaan koskaan mustavalkoisia vaan jotain siltä väliltä..

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Carlo Coppa kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
Pitää olla syyllinen aina.
Jos muut on kuollut, se on rekkakuskin vika.

Jos on 80-alue ja rekka kulkee 85kmh, oikeuden näkemys on se, että 3.25promillen humalassa oleva juoppo romullaan poppi raikaen stop-merkin takaa ei pysty arvioimaan rekan todellista etäisyyttä oikein. Se onnistuisi, jos rekka ajaisi olosuhteiden mukaisesti 78km/h...

HYVÄ, että meni noin päin. Aivan paskeena on varmasti rekkakuski tuon seurauksena joka tapauksessa...
Jos kirjoitat Enossa vuonna 2010 tapahtuneesta onnettomuudesta niin sinulla on pilkut väärässä kohdassa. Henkilöauton kuljettajan promillet oli 0,39 eli kyse ei ollut rattijuopumuksesta. Nopeusrajoitus paikalla oli 60 km/h, rekkakuskilla vauhtia yli 80 ja ylikuormaa päällä... Asiat ei tässä elämässä ole juurikaan koskaan mustavalkoisia vaan jotain siltä väliltä..
En.

Vaan yleisesti noinhan se menee. Tuo linkitetty keissihän oli, että ajettiin rekan alle ja rekkakuski syyllinen, kun muutama kilometri tunnissa ylinopeutta. Alemmat oikeusasteet sanoi, että tottakai se on syyllinen kuolemantuottamukseen... Enkä edes tiedä, oliko h.auton kuski kännissä, ei kaiketi? Tossahan oli muutama vuosi sitten se keissi, jossa oli ollut humalassa. Mutta ei se silti ollut syyllinen, koska rekka ajoi ylinopeutta. En tiedä, mitenkä se homma päättyi enkä jaksa kaivaa.

PS.
"Muutama vuosi sitten" voi hyvinkin olla esim. 2005.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tosta meän ohi vt12 välil menee kulkijat ohi töötäten. En tiä miks. Useampi eri kulkine sen tehny. Siin kuite tienvarsinaapuria se häirittee enempi ku minua. Vuosia ja vuosia toi kummallinen akti tapahtunu. Eri kulkineilla. Emme ole kovin pahoja ihmisiä tietääksemme.

Pitänee hommata kamera etälaukaisijalla jot saa rekkarin.
Sit joku yö/ehtoo mennä asiasta tehen heän pihalle torvet soiden.
Olenko mulkvisti?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pitäkää, yleistäen, kissat sisällä, niin lakkaa tööttääminen. Arvaus :roll: .

Kerran ajanut kotikissan yli, tai siis se väkisin tähtäsi mun alle, ja piti jäädä poliisit odottamaan lopetushommiin. Tien vieressä ensin maisemia katseli, kunnes päätti alle juosta. Siitä lähtien töötännyt varuiksi, jos on kissa tien vieressä, että ymmärtää vaihtaa suuntaansa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Vaan yleisesti noinhan se menee. Tuo linkitetty keissihän oli, että ajettiin rekan alle ja rekkakuski syyllinen, kun muutama kilometri tunnissa ylinopeutta.
Meinaatko, että jos vastapuolella on vähän alkoholia veressä, niin se jotenkin maagisesti nollaisi rekkakuskin rikkeet?

"Muutama kilometri" ylinopeutta oli tässä tapauksessa yli 20 km/h ylinopeutta, eli rekkakuski viittasi sujuvasti kintaalla 60 km/h rajoitukselle ja ajoi rajoitintinta vasten. Siis todella piittamattomasti. Jos sulla on alkeellistakaan ymmärrystä fysiikasta, niin tajuat, että sen kuorma-auton jarrutusmatka 85 km/h nopeudesta on jotain aivan muuta, kuin 60 km/h nopeudesta. 85 km/h nopeudesta tulee ruumiita, 60 km/h nopeudesta kuorma-auto saattaa pysähtyä ennen osumaa. Kuolemantuottamuksesta syyttäminen ei tuolta kannalta ollut yhtään liioittelua.

Onnettomuudelle voi olla, ja yleensä onkin, useampia syitä. Se, että henkilöauton kuljettaja syyllistyy johonkin rikkomukseen ei vapauta kuorma-auton kuljettajaa kaikesta vastuusta. Kuorma-auton kuljettaja ajoi erittäin vastuuttomasti ja ei-ihan-merkityksetön osa onnettomuuden syyllisyydestä lankeaa kyllä kuorma-auton kuljettajalle.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuosta 20kmh ylityksestä en edes tiennyt. Mutta se mitä tarkoitin oli nämä lukemattomat keissit, jossa - ihan oikeasti - ajettu 63kmh 60-alueella hyvällä säällä kesäkelissä, syyllinen on rekkakuski joka ei "huomioinut olosuhteita tai muuta liikennettä tarpeeksi, mikä kuuluisi ammattilaisen normaaliin toimintaan" - kun se 85vuotias lähes sokea mummo, jolla ei siis edes sitä ajokorttiakaan ole, tulee STOP-merkin takaa eteen ilman mitään syytä.
Valtaosa noista on aivan naurettavin perustein rekkakuskin syytä - koska se nyt sattuu olemaan se ainoa elossa oleva, ketä syyttää. Ja sehän tiedetään, että tässä maassa syyllisen on aina löydyttävä.
Syyllinen voi yhtälailla olla se raiskattu nainen, kun oli mennyt "provosoivasti pukeutuneena ja käyttäytyen" tupalaisjengin eteen notkumaan laitakaupungin syrjäkujilla.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kovasti haluaisin esimerkkitapauksen, jossa oikeuslaitos on todennut <10% ylinopeudella, mutta muuten oikein ajaneen 100% syylliseksi. Kansan mielestähän tässäkin tapauksessa rekkakuski oli lynkattu median toimesta jo etukäteen, mutta tietääkseni oikeuslaitos ei millään tasolla väittänyt häntä ainoaksi syylliseksi. Se toinen osapuoli vaan ei enää saavu syytettäväksi tunnetusta syystä, joten ainoana tehtävänä oli selvittää rekkakuskin osasyyllisyys turman lopputulokseen.

Toisaalta KO:n päätös tarkoittaa myös sitä, että nuo 60 risteysalueet ovat vain hallinnollisia rajoituksia. Jos reilu ylinopeus (ellen täysin väärin muista, lukemaksi olisi uutisoitu jopa 28km/h eli n. 47% ylitys) ei ole yhtään pahempi asia/osasyy silloin kun ihmisiä kuolee, niin tuskin ne ainakaan turvallisuuden takia siellä on... Tämä siis olettaen, että tuo liikenteen vaarantaminen on sama peruste (ja summa sama), jolla vastaavaa ylinopeutta sakotettaisiin pelkän tutkalukeman perusteella - ymmärtääkseni näin on, mutta en ihan varmuudella tiedä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

artjojy
Viestit: 289
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): 156SW JTS selespeed ,02| Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Autollako mopoilijoita koulutetaan :)

Kuva

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

artjojy kirjoitti:Autollako mopoilijoita koulutetaan :)
Corolla tuo minun mielestä on :lol:
VMP

KL
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja KL »

Ajelin eilen aamulla kakkostietä Poriin n. 40 kilsaa uudehkon kaksisavupiippuisen Audin perässä. Audi roikkui tappituntumalla jonkin vanhan Kadetin takapuskurissa ja jarruvalot vilkkuivat jatkuvasti. Aluksi luulin että kyttää ohituspaikkaa mutta edes ohituskaista ei tuonut muutosta tilanteeseen.
Aluksi kyseenalaistin kuskin järjen mutta myöhemmin tuli mieleen olisiko kyseesä ollut adaptiivinen vakkari? Toimiiko ne tosiaan noin että jarruttavat 100-metrin välein jos välimatka on säädetty hölmön lyhyeksi? Eikös tuollainen vaikuta niihin huijauspäästöihinkin?

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ei liity adaptiiviseen vakkariin. Toki sekin käyttää jarruja tarvittaessa, mutta vain jos moottorijarrutus ei riitä. Lisäksi adaptiivinen vakkari päästää lyhimmälläkin asetuksella korkeintaan sekunnin päähän edellä menevästä autosta.

KL
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja KL »

No siinä tapauksessa se kuski oli täysi idiootti. Toinen jalka kaasulla ja toinen jarrupolkimella. Kolmas poljin noista taitaa yleensä puuttua.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Jep. Lie ammatiltaan rekkakuski ja jäänyt työmoodi päälle. :)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Pääsee sitä bussillakin:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001186530.html

Tuosta yllä mainitusta Audista olen sitä mieltä, että auto oli hinauksessa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Karakallion liiterin ohi puikotin tänään. Papparainen jopoili tien yli kohti kauppaa, suojatiellä. En väistänyt ja klani jäi heiluttelemaan keskariaan. Joo en todellakaan väistä moisia.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

http://www.iltalehti.fi/autot/2016060121657401_au.shtml

Poliisin väitteet outoon valoon: Kehä I täyttyi tolppakameroista - onnettomuudet lisääntyivät

Keskiviikko 1.6.2016 klo 08.05

Poliisin väitteet kameratolppien turvallisuusvaikutuksesta ovat joutumassa outoon valoon.

Toisin kuin poliisi antaa ymmärtää, Kehä ykkösen kymmenet uudet peltipoliisit eivät ole vähentäneet onnettomuuksia. Päinvastoin. Näin kertovat tilastot.

Pääkaupunkiseudun sisimmälle kehätielle asennettiin vuoden alussa tolpat yhteensä 35 nopeusvalvontakameralle. Vain runsas kolme kuukautta asennusten jälkeen poliisi kehui kameroiden parantaneen Kehä ykkösen turvallisuutta ja ilmoitti, että sen liikenneonnettomuustehtävät kyseisellä tieosuudella olivat vähentyneet noin 20 prosentilla (HS 14.4.).

Iltalehden haltuunsa saamat tilastot kuitenkin osoittavat Kehä ykkösen onnettomuuksien lisääntyneen jopa yli 25 prosentilla (tammi-huhtikuu 2015 / 2016).

Kyse on autonavigaattoreihin ja älypuhelinsovelluksiin reaaliaikaisia liikennetietoja syöttävän Mediamobile Nordicin tilastosta, joka perustuu Liikennevirastosta, hätäkeskuksesta sekä varmennetuista yksityislähteistä saatuihin ilmoituksiin.

Tammi-huhtikuun välisenä aikana onnettomuuksien määrä nousi viime vuoden 102:sta 129:ään. Kevään edetessä tahti vain kiihtyi (maalis-huhtikuu 45:stä 61:een). Tuorein lisäys on yli 35 prosenttia.

Mediamobile Nordicin lukuja voidaan pitää luotettavampina kuin poliisin tilastoja, sillä vain osa kolareista tulee viranomaisten tietoon.


Poliisi ei tiedä

- Tämä on materiaalia, jota uskalletaan pitää totena, sanoo yhtiön myyntijohtaja Matti Seimola.

Hän korostaa, etteivät luvut ota kantaa sen enempää keliolosuhteisiin kuin tietöihin.

- Nämä ovat kylmiä lukuja, joita me tuona aikana olemme lähettäneet Kehä ykköseltä noin puoleen miljoonaan navigaattoriin Suomessa.

- Iso kuva näyttää, ettei ainakaan parempaan suuntaan ole menty, Seimola toteaa.

Tieto ei yllätä onnettomuusasiantuntijaa. Liikennelääketieteen professori Timo Tervo huomauttaa, että iso osa kolareista sovitaan paikan päällä ilman poliisia. Tästä syystä poliisin tilastot eivät välttämättä anna todellista kuvaa tilanteesta.

- Ei poliisi voi sanoa, että onnettomuudet ovat (kameravalvonnan lisäännyttyä) vähentyneet, Tervo korostaa.


Kuskit vaarana

Liikenneprofessori on jo vuosia toivonut parannuksia poliisin automaattiseen nopeusvalvontaan.

- Se on aivan liian dominoivassa asemassa. Sen rinnalle tai siihen yhdistettynä tarvitaan tien päällä tapahtuvaa reaaliaikaista valvontaa, jolloin liikenteen todelliset vaaratekijät eli riskikuskit voidaan seuloa muun liikenteen joukosta, Tervo sanoo.

- Tosin tämä saattaa edellyttää lainsäädännön kehittämistä.

RISTO KUNNAS
risto.kunnas@ilmedia.fi
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Yllättyneet käsi ylös. :(
Poliittiset suuntaviivaukset ja taloudellisen lisäarvon hakeminen valtion kassaan liikennettä ohjaavina tekijöinä johtavat kotimaiseen liikkumisen solmuumme.
(Turvallinen ja sujuva liikkuminen pitäisi olla yksi niistä asioista, joita varten ihmiset järjestäytyvät yhteiskunnaksi.
- Palveleeko nykyinen poliittinen painotus yhteiskunnan kokonaisetua vai jonkin eturyhmän ideologiaa?)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tänään 10-tiellä: ajelin rauhassa vakkarilla jotain noin 105 100 alueella. Risteyksessä vasemmalla näkyy täysperärekka hakelastissa. Sitten tajusin, että ei se muuten ole pysähtymässä. Tuuppasi sitten siihen eteen. Ei ny ihan paniikkijarrutusta joutunut vetämään, mutta aika reippaasti sai vauhdin ottaa pois. Kun olin siinä rekan perässä, niin totesin, että näytti se jo melkein 20 km/h saaneen kerättyä vauhtia.

Itsekin E-kortillisena tiedän, ettei moinen täydessä pokassa ole niin kiva risteyksestä lähteä ja mielellään yrittää momentumin säilyttää, mutta jotain rotia pitäisi olla tuossa isomman oikeudella eteen työntämisessäkin.

Onneksi ei itseni takana ollut ketään. Pari autoa ja olisi voinut hyvä haitariliike jo tulla ja alkaa pelti paukkua.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:^Yllättyneet käsi ylös. :(
Poliittiset suuntaviivaukset ja taloudellisen lisäarvon hakeminen valtion kassaan liikennettä ohjaavina tekijöinä johtavat kotimaiseen liikkumisen solmuumme.
(Turvallinen ja sujuva liikkuminen pitäisi olla yksi niistä asioista, joita varten ihmiset järjestäytyvät yhteiskunnaksi.
- Palveleeko nykyinen poliittinen painotus yhteiskunnan kokonaisetua vai jonkin eturyhmän ideologiaa?)
En ylläty tuosta. Tolppien lisääminen ei sisänsä ole lisännyt onnettomuuksia .vaan kuskien lisääntynyt angsti ja minulle -kaikki-kaistat-heti-asenne... :roll: Karpolla olisi taas asiaa.... :crazyeyes:

Siis katsokaamme peiliin ja omia ajotapojamme; löytyy joka jannulta ja dorikselta korjattavaa. Politiikalla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kotimainen piilokonservatiivisuus ja yksilön vastuun pakoilu vapauden rajoittamisen kautta ohjaa maatamme vahvasti. Myös liikenteen suhteen. Tunne perinteisten auktoriteettien erehtymättömyydestä ja kaikkivoipaisuudesta aiheuttaa joskus jopa sokeutta tilaston edessä. Kameratolpat kehällä lisänneet onnettomuuksia.
Tietysti tämä tosiseikka voidaan selittää vaikkapa sitten arvailemalla syyksi huonoa käytöstä. Tutkimustietoakin liikennetiheyksistä ja yksilönvaikutuksista liikenteen puuroutumiseen löytyy, MIT:ltä erittäin tasokaskin. Linkkiä en luurilla jaksa kaivaa...
Pääkaupungin liikennesuunnittelua värjää tällä hetkellä hyvin voimakkaasti vihreäksi ideologinen varmuus auton absoluuttisesta pahuudesta sekä autoilevan ihmisen sisäärakennetusta huonommuudesta. Lasselta ansiokas avaus aiheesta: http://www.iltasanomat.fi/a/2000001194955

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ JOS asuisin pk-seudulla vielä niin todennäköisesti ajaisin työmatkat kesäisin fillarilla tai prätkällä, ja talvet dösällä/raitsikalla/ lähijunalla. Tosin kommenttiini vaikuttaa vahva fillari-maantiepyörä ja mtb- harrastustausta. Lehtinen remarina vanhemmiten puhuu kuin porvari näemmä.... :mrgreen:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tämä valintana sinulle tietysti ok. Mutta pääkaupunkia ei pidä rakentaa pyöräilyharrastuksen tiimellyskentäksi. Kyseessä on tietty hyvä kardiotreeni ja tervehenkinen ulkoilmassa reippailu. Kuinka suuri lasku yhteiskunnalle pitää langettaa yksilön valitsemista harrastuksista? Ei munkaan salia verorahoista kukaan kustanna... Liikenteen ratkaisut pitää tehdä kustannustehokas logistiikka edellä, ei ideologia. Olkoon vaikka hyväntahtoinenkin. Jota välillä olen kieltämättä epäillyt..

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:Tämä valintana sinulle tietysti ok. Mutta pääkaupunkia ei pidä rakentaa pyöräilyharrastuksen tiimellyskentäksi. Kyseessä on tietty hyvä kardiotreeni ja tervehenkinen ulkoilmassa reippailu. Kuinka suuri lasku yhteiskunnalle pitää langettaa yksilön valitsemista harrastuksista? Ei munkaan salia verorahoista kukaan kustanna... Liikenteen ratkaisut pitää tehdä kustannustehokas logistiikka edellä, ei ideologia. Olkoon vaikka hyväntahtoinenkin. Jota välillä olen kieltämättä epäillyt..
No jos vaihtoehtona on autossa jonossa matelu angstia nostattaen niin hyvä juttu, jos kasvavan metropolin ei-niin-hyvin-toimivaan autoliikennekulttuuriin saadaan vaihtoehtoja. Pk-seudulla on kyllä hyvä pyörätieverkko työmatkoja varten, ja hyvä juttu , että sitä parannetaan jatkuvasti. Itse kasarilla yliopstolla opiskelijana ja töissä pk-seudulla lähijunat tulivat tutuiksi ja havaitsin ne erittäin toimiviksi, vaikka omistinkin silloin jopa pari temperamenttista Fiattia :wink: Toki ymmärrän tuskanne, jos asuu vaikka Espoon Viherlaaksossa ja duuni itäpuolella Vantaata... otan osaa. Tai jos ajaa työsuhdeautolla töihin ja sieltä asiakkaille tms.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kokeileppa kulkea Lauttasaaresta Pasilaan.

Tai itikseen.

Tai vaikkapa Keravalta läntiseen helsinkiin.
Tai sitten sinne itäiseen.

Ja huomaat, että vaikka tässä ollaan sen *stanan "hyvän" VR:n radan varressa, tonne pääseminen omalla autolla on yli 1000x helpompaa. Vaikkakin aamuruuhkassa joutuis olemaan - se on silti nopeampi, kuin surkeat julkiset.

PS.
Julkinen liikenne on silloin hyvä, kun:
1) se on edullista (halvempaa, kuin oma auto)
2) se toimii (pääset töihin ja töistä kotiin sekä vaikkapa kauppaan jos haluat)
3) se ei ole äärettömän epäluotettavaa (tunnin myöhästyminen tuolla 38km kulkuvälinematkalla oli ihan normaali saavutus)

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Itse asun melko likellä Helsingin keskustaa, ja liikun kaupungin sisällä pääasiassa fillarilla tai raitiovaunulla. Silti tuntuu, että liikennesuunnittelussa on viime aikoina otettu aika takaperoisia askeleita samalla, kun on yritetty tehdä polkupyöräilystä houkuttelevampaa. Esimerkiksi Hämeentien osittainen sulkeminen henkilöautoliikenteeltä fillaroinnin ja puhtaamman ilman vuoksi tuntuu suurin piirtein yhtä älykkäältä ratkaisulta kuin pidempien piippujen rakentaminen tehtaisiin päästöhaittojen ehkäisemiseksi: pakokaasut eivät vähene lainkaan, vaan siirtyvät Sörnäisten ja Hermannin rantatien päälle leijumaan. Tällaisten kummallisten muka-vihreiden ratkaisujen sijaan olisi varmaankin fiksumpaa keskittyä antamaan jonkinlaista tapakasvatusta niin autoilijoille kuin pyöräilijöillekin. Homma alkaa varmaan sujua mukavammin jahka autoilijat muistavat, ettei ajoradalla ajava pyöräilijä polje siinä vittumaisuuttaan, ja kun fillaristien päähän saadaan iskostettua, että autotiellä sotkettaessa pyöräilijää koskevat autotien liikennesäännöt.
Aquatica kirjoitti: Julkinen liikenne on silloin hyvä, kun:
1) se on edullista (halvempaa, kuin oma auto)
2) se toimii (pääset töihin ja töistä kotiin sekä vaikkapa kauppaan jos haluat)
Kävin tänään pitkästä aikaa morjenstamassa äitimuoriani Lahessa. Lähijunamatka Helsingistä Lahteen maksoi ikiopiskelijakortillakin yhdeksättä euroa, ja määränpäässä piti vielä maksaa paikallisbussista miltei neljä euroa. Edestakainen reissu kustansi siis pyöreästi 26€ alennuksineen. Omalla autolla kulkiessa opiskelija olisi saanut samaan hintaan vielä munkkikahvit Mäntsälän Shelliltä, ja rehellisellä aikuisella olisi jäänyt rahaa lasinpesunesteeseen ja litran öljypönttöönkin. Sentään juna oli ajoissa perillä.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Ah, pyöräily pää-Hesassa! Hemmetin mukavaa puuhastelua, joka kansantaloudellisessa mielessä vähentää miljarditolkulla yhteiskunnalle autoilusta koituvia terveyskustannuksia.

Tänään tosin ajoin autolla sekä töihin jonnekin päin Hesan Kallion lähiseutuja, sieltä Vuosaareen, sieltä Espooseen Leppävaaran suuntaan, josta Pitskun kautta takas himaan. Mielestäni on melko mukavaa, että Hesaa on rakennettu näin mukavasti autoilijaa ajatellen, että ei hemmetti tule äitiä ikävä, kun tykittelee menemään yhden päivän aikana 150 kilsaa Hesan huudeilla. Vähän tietöitä siellä täällä, mutta aah sweet mikä etuoikeus ajaa autolla täällä. Ei voi muuta sanoa.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tietyöalueet ; etenkin nää shikaani siltatyömaat.
Miksi...MIKSI ihmiset haluavat ajaa pahimmalla mahollisessa paikassa ison auton vierelle, kun tilaa ei ole?
Kun isoauto joutuu käyttämään koko kaistan, ja linja-autot viemään keulaa sulkuviivan päälle... Miksi sinne viereen pitää ajaa, vielä kiihdyttäen? Miksi?
Mikä juttu tämä on? Tuleeko näille paniikki, että se hyppää yhtäkkiä siihen oman auton eteen, niin on päästää ohi samantien vaikka sitten 30kmh ylinopeudella?....

Ah...ne puhelimen säätäjät. Joillain ihmisillä on kyllä oikeasti vierotunut ymmärrys siitä, mikä on yhteistyötä liikenteessä.
Tapaus yksi:
Puikkaa Manskun aamu ruuhkassa vasemman kaistan jonosta eteen. Okei, siinähän ajat. Mutta kun valot vaihtuu, ei tapahdu mitään. Hitaaaaasti se uusi Passatti siitä lähtee...
Alan seuraamaan mitä se tekee sielä se kuljettaja.
Noh...salkku nousee..salkku laskee...papereita katsellaan papereita siirrellään. Käsi käy puhelimella ja salkku nousee ja salkku laskee. Tätä kesti seuraaviin valoihin. Ja taas sama juttu. Hitaaaaaasti 300Nm Passatti siitä irtoaa...
Tätä on hyvä tulla tekemään bussien eteen.

Tapaus 2:
Muu jono mennyt jo ties millon, mutta Audistissetä säätää puhelinta. KAS valot vaihtu ja nelivetoquatroturbon lusikka tiskiin. Raskas kalusto jää kun paikalleen ja naps...Audistisetä ehtii valoista ja taas 55 matkustajaa istuu seuraavat valot aamu ruuhkassa. No olihan se FBn päivitys tärkeä asia just sillon.

Tapaus 3:
Kiva ajaa Niipperintietä 25-30kmh mopoauton perässä. No...onhan se mutkanen ja monttunen tie. Kunnes tajusin auton mennessä pysäkille, että se teinityttö väänsi puhelimella varmasti jotain tärkeää........

Tapaus 4:
E-Mersu Manskun iltaruuhkassa. IPÄD ratin päällä ja sitä on siinä kiva naputella..... Kuluupahan aika ja kun autokaan ei ole oma...

POHJAT:
Pakettiauto Mersu plokkasi koko liikenteen Sanomatalolla. Aikansa siinä pohdittuaan päätti, että siirtä autoa peruuttamalla siihen suuntaan, missä 2 linja-autoa odotti sen poistumista edestä. Muuten hyvä idea, mutta kannttaisi varmaan katsoa siihen vasempaan peiliin, jos alkaa peruuttamaan. Ei se bussi sielä jalkakäytävällä ole. Se on pakettiauton takakulmasta 1,3m päässä, joka lähestyi aika uhkaavasti...
No onneksi ei kolahtanut. Ei sentään ollut kuskilla kuulokkeita päässä, se ois varmaan sitten kolahtanut......

Onko se oikeasti näin uskomattoman tärkeetä? SE SÄÄTÄMINEN mitä sitten säätääkin?
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
On.

Täällä tuollainen hitaasti lähtevä sai bussikuskilta ilmatorvea.
Ei jäänyt enää seuraavissa valoissa säätämään.... En muista, mutta saattoi se ajaa jopa suoraan punaisiksi nekin - ehkä se pelkäsi, että se bussi ihan oikeasti tulee kontista sisään tai jotain?

Liikenneturvalla on ihan mahtavan hyvin tehty mainos asiasta. Siinä ensin tuodaan esiin se, että puhelin on oikeasti jokapäiväistä elämää jne.
Lopuksi se päättyy ihan rankasti vaan, että "jos ajat, niin aja." sopivasti just ennen ko kännykällä leikkivä autoilija ajaa lapsen ja äidin yli.

Mainos on siis itsessään melkein hyvä. Sen vaan pitäisi päättyä siihen, että arvon puhelinveivaaja ei huomaakaan ja päättyy hautajaisiin - samalla tavalla kuin se jonkun toisen maan paikallisen liikenneturvan mainos. Oiskohan ollu Tanska tai vastaavaa?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Huonoksi on sitten kampanjointi mennyt, ennen piti ottaa jos ajoi :(
VMP

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^^Herättävä mainos kyllä sinällään, mutta eikös se auto siinä onneksi juuri ehdi pysähtymään. Ainakin sen näin itse tulkitsen, että oli vaan likipiti.

Kaikkein eniten tuo pistää juuri siksi, kun välillä puhelinta tulee ajaessa näplättyä, jos olevinaan jotain "tärkeää", mutta vaan maantiellä, jos se nyt mikään puoliksikaan järkevä seliseli on.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Sillo ko mä oon ratissa ni puhelin on taskussa tai jos latauksessa, äänettömänä.

Tossa Bembölen kahvituvan luona tänään vähän vistotti, kun edellä ajavan subarun kuski antoi tietä spandexpellelle, joka ajoi satakympin yli suojatietä pitkin.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

h_lauri kirjoitti:
Tossa Bembölen kahvituvan luona tänään vähän vistotti, kun edellä ajavan subarun kuski antoi tietä spandexpellelle, joka ajoi satakympin yli suojatietä pitkin.
No tuo on kyllä anteeksiantamatonta.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin