QV ongelmia edelleen, auttakee!
Valvoja: Moderators
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
QV ongelmia edelleen, auttakee!
Ei tullut pakokaasut kondikseen vaikka seuraavat toimenpiteet tehty:
- jako tsekattu, ok
- Treen autosähkön pojilla käytetty, vikaa ei löytynyt mistään paitsi motronic boxista heidän mukaan
- tulpat uusittu
- huohotin tsekattu ja pesty, ei ollut tukossa
- lambda vaihdettu
Anturit siis boschin mukaan ok, vaihdoin lambdan vaan varmuuden vuoksi. Ostin juuri saksan ebaystä käytetyn motronic boxin hintaan 84eur postikuluineen. Saas nähdä auttaako.
What next??? Pistänkö itsekin koslan ebay:hin myyntiin osiksi? Hitto, olis vaan pitänyt tuoda sieltä sveitsistä joku kaasarivehje esim 70-luvun GTV 1750 tms niin ei pal tarttis tällasista kärsiä.
- jako tsekattu, ok
- Treen autosähkön pojilla käytetty, vikaa ei löytynyt mistään paitsi motronic boxista heidän mukaan
- tulpat uusittu
- huohotin tsekattu ja pesty, ei ollut tukossa
- lambda vaihdettu
Anturit siis boschin mukaan ok, vaihdoin lambdan vaan varmuuden vuoksi. Ostin juuri saksan ebaystä käytetyn motronic boxin hintaan 84eur postikuluineen. Saas nähdä auttaako.
What next??? Pistänkö itsekin koslan ebay:hin myyntiin osiksi? Hitto, olis vaan pitänyt tuoda sieltä sveitsistä joku kaasarivehje esim 70-luvun GTV 1750 tms niin ei pal tarttis tällasista kärsiä.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
155:ssa kaikkien edullisten keinojen (tulpat, lambda, ilmansuodatin, huohotin) jälkeen hommasin uuden katalysaattorin ja sillä pakokaasuarvot saatiin uudenveroisiksi. Toimimattomalla katilla ei 155 aivan päässyt raja-arvojen sisälle, vaikkei kaukana tässä tapauksessa liikuttukaan.
Kohtuullisen hintainen keino kokeilla asiaa on sovitella tarvikekatti alkuperäisen paikalle (varaosaliikkeissä 155 2.0 TS:lle riittävä maksoi 150e). Jos riittävän isoa tarvikepönttöä ei löydy, niin voi kai alimittaisenkin pieneksi hetkeksi (=katsastuksen ajaksi) paikalleen asentaa...
Kohtuullisen hintainen keino kokeilla asiaa on sovitella tarvikekatti alkuperäisen paikalle (varaosaliikkeissä 155 2.0 TS:lle riittävä maksoi 150e). Jos riittävän isoa tarvikepönttöä ei löydy, niin voi kai alimittaisenkin pieneksi hetkeksi (=katsastuksen ajaksi) paikalleen asentaa...
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Tuossa moottorissa on jo hydrauliset venttiilinnostimetNelli kirjoitti:Katalysaattori?
Venttiilivälykset ?
Kuulostaa tyhmältä, tiedän kyllä. Mutta ainakin vanhemmissa (lue E30-kori) Bemareissa jopa venttiilivälykset vaikuttaa, kuulemma.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
HC on maksimissaan 200:n luokkaa, mutta arvo vaihtelee tosi paljon sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla. Välillä jopa käy reilusti sallitun puolella. Samoin CO vaihtelee rajusti. Ei pääse missään vaiheessa ihan sallittuun mutta maksimit 5:n luokkaa. Happimäärä normaalin puitteissa koko ajan. Kuulostaa vähän siltä että pakoputkivuotaisi jostain välillä eli kun on ajettu ja sitten lyhyen seisomisen jälkeen taas startataan niin pitää sellaista ritinää jollaista mopon pakokutken ja sylinterin pakoaukon välistä joskus tuli kun oli huono pakotiiviste. Mutta jos vuodosta johtuisi niin eikö happimäärän pitäisi nousta korkeaksi? Lambdakin on alle sallitun eli 0,84
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mitenkäs on tuon polttoaineen saanti / ruiskujen kunto. Oma 156:nen ei meinannut mennä millään läpi katsastuksen hc:t oli yli 250 tyhjäkäynnillä. Vika korjaantui kun kiristin polttoainepumpun kunnolla kiinni tankkiin, jonka jälkeen tankissa oli taas alipaine. Samalla tosin vaihdettiin lambda toiseen kertaa, mutta tämä tuskin enää vaikutti asiaan.
Toisaalta vika voisi olla likaisessa / vioittuneessa ruiskusuuttimessa joka vain kusee bensaa läpi. Tämän ongelman voi yrittää paikallistaa infrapunalämpömittarilla esim pakosarjasta, se sylinteri joka käy kylminpänä on viallinen.
Toisaalta vika voisi olla likaisessa / vioittuneessa ruiskusuuttimessa joka vain kusee bensaa läpi. Tämän ongelman voi yrittää paikallistaa infrapunalämpömittarilla esim pakosarjasta, se sylinteri joka käy kylminpänä on viallinen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Niin juuri... muistin asian äkkiseltään ihan toisin päin toi lambda-arvohan on lähellä optimaalista jos tehoa haetaan, taloudellisuus tosin voi hieman kärsiä mutta kuka siitä välittääalfa 156 v6 kirjoitti:Siis todella rikkaalla, 0.84 lambdallaeltsu kirjoitti:Eikös toi lambda arvo oo tosi, jopa liiankin alhanen? Taitaa käydä aika laihalla
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Kiitoksia neuvoista! Pari lisäkyssäriä:Alfistipohjoosesta kirjoitti:Kuulostaako sytkäkatkoilta? Eli johdot, jakaja? Pimeässä konepellin alle kurkkimaan vesipullon kanssa.
Mitä sen vesipullon kanssa tehdään?
Joo, ruiskusuutinten toimintatestaus painemittarilla on ohjelmassa, mutta eikö viallinen suutin pitäisi näkyä jotenkin sytytystulpassa? Kaikki kun olivat ihan kauniin vaaleanruskeita.
Mistäs sellasia infrapunalämpömittareita saa?
Ei kai viallinen kattikaan ihan tuollaisia arvoja voi aiheuttaa? Ebayssä näytti kyllä olevan 24V katti myytävänä 100:n egeen. Pitäisköhän huutaa.
Alipaine tuntuu tankissa olevan ajon jälkeen mikä viittaisi tukkeutuneeseen tankin huohotinputkeen tms. Voisko sellainen kuitenkaan aiheuttaa rikasta seosta?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
24v:ssähän on suorasytytys, eli korkeajännitepuolella ei oikein voi olla muuta vikaa kuin pimahtanut puola. Onhan testattu, että auto käy kaikilla mukeilla? Kutosessa vajaapyttyisyyttä ei huomaa yhtä helposti kuin nelosessa.
Itsellä likaiset ruiskusuuttimet näkyivät tulpissa erittäin selvästi, olivat kokonaan mustan röhnän peitossa. Jos tulpat ovat oikean väriset niin tuskin sumut vuotavat ainakaan niin paljon ettei mene leimasta läpi.
Tukkeutunut huohotin tosiaan sotkee seoksen, en varmaksi tiedä että miksi mutta niin vaan näkyy tekevän. Kannattaaa varmaan tutkia huohotusjärjestelmä jos venakopassa on painetta. Mutta eikös siellä pitäisi olla yli- eikä alipainetta jos huohotin on tukossa?
Itsellä likaiset ruiskusuuttimet näkyivät tulpissa erittäin selvästi, olivat kokonaan mustan röhnän peitossa. Jos tulpat ovat oikean väriset niin tuskin sumut vuotavat ainakaan niin paljon ettei mene leimasta läpi.
Tukkeutunut huohotin tosiaan sotkee seoksen, en varmaksi tiedä että miksi mutta niin vaan näkyy tekevän. Kannattaaa varmaan tutkia huohotusjärjestelmä jos venakopassa on painetta. Mutta eikös siellä pitäisi olla yli- eikä alipainetta jos huohotin on tukossa?
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Giri kirjoitti:Alipaine tuntuu tankissa olevan ajon jälkeen mikä viittaisi tukkeutuneeseen tankin huohotinputkeen tms. Voisko sellainen kuitenkaan aiheuttaa rikasta seosta?
Tankki vai vena vai molemmat?Rasvis kirjoitti:Tukkeutunut huohotin tosiaan sotkee seoksen, en varmaksi tiedä että miksi mutta niin vaan näkyy tekevän. Kannattaaa varmaan tutkia huohotusjärjestelmä jos venakopassa on painetta. Mutta eikös siellä pitäisi olla yli- eikä alipainetta jos huohotin on tukossa?
Paitsi käyntiäänestä. Ainakin mulla tossa kovilla pakkasilla kävi välillä kylmänä vajailla ja kyllä sen kuuli. Eikä ottanu kierroksiakaan kovin hyvin.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:24v:ssähän on suorasytytys, eli korkeajännitepuolella ei oikein voi olla muuta vikaa kuin pimahtanut puola. Onhan testattu, että auto käy kaikilla mukeilla? Kutosessa vajaapyttyisyyttä ei huomaa yhtä helposti kuin nelosessa.
Pakoputken vuoto tulee kyllä myös mieleen. 33:ssa aikanaan pakarissa oli vuoto ennen lambdaa joka sotki käyntiä ja päästöarvoja.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Kyllä kai yhden pytyn sytytysongelma näkyisi tulpassa? Tyhjäkäyntikierrosluku on aika matala lämpimänä eli n.650rpm mutta senhän se liian rikas seoskin jo aiheuttaa. Pitää käydä läpi kaikki pakoputkiliitokset ennen lambdaa ja nuo tankin huohotin/paluuputket myös. No Motroniccikin tulee mutta jos se ei auta niin siitä voi sitten tehdä tuningboxin.
Ja tehoa tuossa piisaa eli kyllä se bensaa saa ja sytkät toimii ainakin kaasu pohjassa ja korkeilla kierroksilla. Ei ihan GTA:n veroinen kulkija, mutta aivan eri luokkaa kuin 12-tappinen V6. Tosin vääntöä on vähemmän alakierroksilla mutta se lienee normaalia ja tiedostettu ominaisuus.
Ja tehoa tuossa piisaa eli kyllä se bensaa saa ja sytkät toimii ainakin kaasu pohjassa ja korkeilla kierroksilla. Ei ihan GTA:n veroinen kulkija, mutta aivan eri luokkaa kuin 12-tappinen V6. Tosin vääntöä on vähemmän alakierroksilla mutta se lienee normaalia ja tiedostettu ominaisuus.
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
ilmia voi vähäsen säätää mutta boschin pojat sitä säätivätkin ja saivat arvoja hiukan alas. Tietääkseni se on tarkoitettu ainoastaan tyhjäkäynnilleAlfissimo kirjoitti:Pääseekös tuossa säätämään motronicia siitä säätöpyörästä sieltä kannen alta... , heh, koittakaa ymmärtää .
Eikös se vaikuta seoksiin...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tulos taitaa riippua siitä onko vuoto ennen lambdaa vai sen jälkeen. Jos ennen niin matolaatikko luulee seosta laihaksi ja antaa lisää kakkua, jos jälkeen niin pakokaasuanalysaattori näyttää laihaa vaikka moottorinohjaus on tilanteen tasalla.Antijape kirjoitti:Eikös tämmösen huomaa kohtuu helposti kohonneina happiarvoina. Tai näin ainakin mulla oli vanhassa koslassa.Nelli kirjoitti:Pakoputken vuoto tulee kyllä myös mieleen. 33:ssa aikanaan pakarissa oli vuoto ennen lambdaa joka sotki käyntiä ja päästöarvoja.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itsellä ei ole ollut noita suorasytkä vehkeitä mutta työmaallahan ne oli niitä järkiään. Niitä "kipinä"yksiköitä paloi kyllä muutama. Muistelen että mm. laitteen huono maadoitus polttaa sen, ja autoa ei kärsi käynnistää että niiden nokassa ei ole tulppia. Noissahan lisäksi se ongelma että oskiloskoopin kytkentä vaikeaa. Ohjeena GM:llä oli että rakennettiin teline mikä oli hyvin maadoitettu ja siihen tulpat ja "kipinä"moduuli, sen jälkeen vain käynnistystä ja katsottiin että joka tulppa antoi kipinää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
En usko että mitään osaa saa siihen erikseen. Silleen tuo sytkä ongelma passaisi että on HC korkea ja Lambda olisi sekaisin palamattoman polttoaineen takia. Aika pitkälle pärjää perusmittauksilla. Sylinterin palotapahtumahan on kiinni ilma/pa-seoksesta, puristuksesta ja sytytyshetkestä. Muut ei suoranaisesti vaikuta siihen. Esim.lämpätila on vain seurannaisvaikutus (vaikutus puristukseen/seokseen) Vanhassa kaasari vehkeessähän oli vain 3 muuttujaa. Nyt anturit ja "aivot" määräävät suurimman osan palotapahtumasta. Mutta vaikeat tapaukset kannattaa aloittaa aina perusmittauksilla puristus, seos, läpilyönnit yms. Oikeastaan kaikkien antureiden mittaukseen riittää perusyleismittari. "Vaikein" on juuri nuo aivot. En väitä Treen mittauksia virheelliseksi mutta uskon ja väitän että vika diagnoosi on 90% arvaus. Ehkäpä se on oikea ja kun kerran lasku on kirjoitettu niin tietty pitää olla vastaus olemassa. Varmaan töissä meni sormien läpi ja seurattua satoja tapauksia ja aivot olivat niistä vain muutamassa tapauksessa todellisia syyllisiä. Ilmavuoto lambdan lähellä vaikuttaa seokseen yms ihan arvaamattomasti. Eli kannattaa pakosarja yms. tarkistaa. (meillä oli tapaus missä loppujen lopuksi purettiin 2 Corsaa osa osalta ja heitettiin rikkinäiseen ehjästä. Vika oli ihan mikroskooppisessa halkeamassa lambda-anturin kierteessä).
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
mites onko ko koslassa tyjäkäynti motooria tai mikä hemmetti se nyt sitten oikeelta nimeltä onkaan jos irrotat siitä virtajohdon niin mitä arvoille käy? ainakin mulla aittaa kun annan jenkaa ja pistän johdon takas hetken hyvät... noh en ko autoo tunne joten paha mennä sanomaan mitään...
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi