Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Iso-Jaska
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 12:42
Paikkakunta: Vantaa

Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Löytyykö sisäpiirin vinkkejä pk-seudulla sijaitsevista säädyllisen hinnan 156:n renkaiden kulmien säädöistä tarjoavista pajoista...??

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Star-Rengas Porttipuistossa Vantaalla. En muista paljonko minulta otti mutta soita ja kysy.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Itse kysyisin pajaa, joka osaa säätää kulmat OIKEIN eikä halvimmalla.. väärä paikka säästää?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Juuri niin. Eka kokemus 75 huoltoasemalla (kun eturengas oli jo yhdeltä reunalta pilalla) - ei ollut säädettävää. Paikallinen monimerkkiliike sääti asian kuntoon. 156 oli rengasliikkeessä säädössä keväällä. Syksyllä yksi rengas oli pilalla. Hyvällä korjaamolla asia tuli kuntoon. Helsingin tilannetta en osaa kommentoida.

Iso-Jaska
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 12:42
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

No joo, siis terveestä suhteellisuuden tajusta on kyse, ei täs ilmasesta ollukkaan ajatus, mutta esim. toi mainittu Star-rengas porttipuistossa tuli vajaa vuosi sitten todettua renkaan paikkauksen yhteydessä aivan perus vedättäjä koijareiksi, mitä ainakin täällä pk-seudulla piisaa enempikin, tiedän täältä kyllä useat asialliset "laatu firmat", pointti olikin vain että jos jolla kulla olisi tätä kuuluisaa sisäpiirin tietoa paikasta/henkilöstä, kera asiallisen meiningin, ilman kummempia byroo yhteiskunnan muodollisuuksia...
Totuushan on että hinnat kummasti miedontuu mitä ylemmäs etelästä lähdetään painamaan ja unohdetaan AD-ketjut yms., mutta joku tolkku siinäkin, että mihin asti ajaa asiansa. Sikäli mikäli niitä "vinkkejä" jollain oikeasti on, niin voi kernaasti paiskata PM:llä

NM. Ei kysyvä tieltä eksy ja tyhjäähän saa pyytämättäkin :mrgreen:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Näin on. Meidän kylällä oon käyttänyt Vianoria ja ne on joskus saaneet kulmat kohdalleen jo kolmannella kerralla. Aika huolettomasti jätkät kohtelee (ainakin aiemmin) niitä häkkyröitä mitkä laitetaan vanteisiin kiinni. Kilinkolin ne tippuu lattialle.. Ja lopputulos on kaikkea huonon ja hyvän väliltä.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jpään Delta, tosin koneen tarkkuus on hieman kyseenalainen. Iki-iki-ikivanha ruoska. Kyllä niillä ihan hyvät arvot saa, mutta ei kyllä aivan nappiin ainakaan ekalla neljällä yrityksellä (niin, että ratti on suorassa eikä puolla, kyllä helpostikin. Ja ohjearvoihin.).

Hinta toki Deltamainen.

Sitten on Järvenpäässä Uudenmaan Carpojat, missä on onnistuttu ihan hyvällä suhteella. Keravalla on F-Huolto (Keravan F-Huolto, Keravan Autohuolto (Fixus)), jossa myös tekevät ihan kiltisti hyvää, kun pyytää ja sanoo että maksaa vaikka isomman velotuksen, jos menee nysväämiseksi.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja willez »

m.sa kirjoitti:Aika huolettomasti jätkät kohtelee (ainakin aiemmin) niitä häkkyröitä mitkä laitetaan vanteisiin kiinni. Kilinkolin ne tippuu lattialle..
Ne laitteet on myös hyvin herkkiä jos niitä kolhii ja tiputtelee. Kalibrointi muuttuu kolhimalla. Meillä kalibroidaan kerran vuodessa mittapäät. Ne alkaa näyttään vääriä arvoja ajan myötä ja varsinkin jos tiputat lattialle,ei sitä voi käyttää ennen uutta kalibrointia.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Onko joku hurja täällä yrittänyt itse nelipyöräsuuntausta? Tapoja on monia ja aattelin itse kokeilla ihan vaan autopukeilla ja naruilla. Tällä tavalla ei tietenkään pääse ohjearvoihin mutta autolla pystyis ajaa yli rengasrumban. Onkohan jotain yksinkertaista tapaa millä pääsis lähemmäs ohjearvoja?
Through difficulties to defeat

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Nyt näyttäis olevan enemmän toisella puolella kuin toisella negatiivista camberia ja etupyörät harittaa ja takapyörät auraa. :drinking:

Säätäminen tuntuu olevan hyvin pienestä kii mutta noita cambereitahan ei edes pysty säätämään joten onko tukivarsissa sen verran liikkumavaraa että selittäis aurauksen tai harituksen takia camberit vai onko joku tärkeä prikka jäänyt pois jostain tukivarren kiinnityspultista?
Through difficulties to defeat

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ Tuota pyörin kulmien säätöö täs itsekin touhuan, sellaisella säädettävällä raudalla. Sillä saa vanteiden sisäpinnoista, verrattua et onko aurausta, ja sit koitin vanteen ulkopinnoista vatupassin ja säädettävän kulman kans tuota camper kulmaa saada. Kun nuo kaikki alustan osat tuli uusittua ,niin ei oo ihan kohdillaan pyörien kulmat. Etupyörät harittaa, kuskin enenmmän ja takapyörät auraa, repsikan enenmmän. Eli jotenkin ruvettava säätään edes niin, et jossain vaihees kun saa katsastettua, niin pääsee käyttään jollain ammattilaisella tuolla jyväskylässä. No joo tuota prikka hommaa kans mietin et onko mennyt väärin päin rikkoja kun ne oli eri vahvuisia ellen väärin muista. Otin purku vaihees kyllä valokuvat, eli täytyy ne kaivaa esiin jos vaik selventäs asiaa.

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja heme »

Kierretangosta tehdyllä rautasysteemillä minäkin noita aurauskulmia säätelin. Tänään kokeilin rakennushommissa käytettyä laseretäisyysmittaria, sillä homma kävi vielä helpommin :)

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

heme kirjoitti:Kierretangosta tehdyllä rautasysteemillä minäkin noita aurauskulmia säätelin. Tänään kokeilin rakennushommissa käytettyä laseretäisyysmittaria, sillä homma kävi vielä helpommin :)
Työ kaverilta mullakin lainassa sen tekemä mittalaite, näppärä käyttää. No hitto tuo lasermittari ei tullut mieleen, pitäs mullakkin olla sellanen jossain, tarviikin kokeilla silläkin.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Tais tulla vedettyy liian monta bissee mut nyt on ainaki raidetangonpäät muljattu pyöreiks ja kulmat edelleen vituillaan. Täytyy mennä pajalle nöyristelemään. Saas nähä jos muuttuu yhtään paremmaks ajettavaks :drinking:
Through difficulties to defeat

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Taas vaihteeks vituiks män. Camberit vituillaan -2 astetta toinen taka. En muista kumpi ja lappukin katos. Muut ovatkin sallitun rajoissa sporttialustalle eli -1,5 astetta. Mikä siinä yhdessä takakulmassa on mennyt vituiks? Olenko ryssiny tukivarsien kiinnityksen vai onko koko tolppa kenties sisemmällä korissa kuin toisella puolella? Vai voiko kenties irronnut tai ainakin järkyttävästi koliseva kallistuksenvakaaja aiheuttaa toisen takapyörän vinoutta? Vai pitäiskö vaan pistää joku 3mm paksu pricka pitkittäisen tukivarren päihin ja koittaa saada napa-asetelmaa kammettua sisäänpäin? Puslat ym silmämääräisesti ehjät. Leimakin tuli pari kk sitten mutta höskä täytyy puolen vuoden päästä muutoskatsastaa ja vaaditaan vissiin vihreetä lappua siihen :roll:
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei tarvita vihreetä lappua, kun käytät oikealla konttorilla. Lue sitä 159:n muutoskatsastustopikkia, siellähän oli todettu kolmen inssin toimesta, että missään ei määrätä tiettyjä arvoja - jos ovat symmetriset (pieni heitto siinäkin ihan normia).

Olikos nimimerkki Willez, kuka taisteli myös toispuoleisen camberin kanssa? Saattoi olla myös Silverine projekteineen. Kannattaa kokeilla lueskella heidän topikkejaan, jos löytyis.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Kiitti vinkistä. Selailemalla projektitopiceja löytyi lopulta todennäköinen syy sekä kolinaan että toispuoleiseen camberiin. Puslat eri puolilla eri tavalla pashana ja ilmeisesti nyt revennyt jommaltakummalta puolelta lopullisesti kun kolisee ihan saatanasti. Ainakin metelin perusteella selittäis sen että toisella puolella takoo metalli metalliin ja toisella puolella saattais hyvinkin olla pusla pitämässä pakettia kasassa mikä varmaan selittäis tuon kummallisen toispuoleisen camberin. Täytyy taas päivän valossa ryömiä auton alle kurkkimaan :drinking:
Through difficulties to defeat

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Varmaanniin ne puslat ja apurungon siirto, mistä pojille vinkkasin.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja jalittam »

No löysit vinkkejä...
Mä laittaisin kaik uusiks jos persaus kestää. Ei tartte sit arvuutella.

Ja oon vissiin tulos vanhaks ku pojittelen.
Emmää oikeesti vanha oo.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Silmämääräisesti ihmeteltynä siellä on kaikki kulahtanut mutta edelleenkään en löydä syytä kolinalle eikä silmämääräisesti nää eroa puolten välillä. Täytyisi varmaan nostaa nosturille että sais renkaat ilman ja mahtuis alle heiluttelemaan keikkaraudalla. Taitaa tosiaan tulla halvemmaks pistää kaikki uusiks ja taas säädellä kulmat kohdilleen kuin vaihdella vääriä palikoita ja säädellä kulmia viiteen kertaan :drinking:

Ovatkohan nämä auton eliniän mittainen ratkaisu? http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-14 ... Sw8d9UwiUp
Through difficulties to defeat

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Taitavat olla halvempia, kun tilaa suoraa valmistajan sivuilta. Postitkin muistaakseni halvemmat (5-10€)

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156:n aurauskulmat/nelipyöräsuuntaus...

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Kiitti ku huomasit. Jää enemmän fyrkkaa asennuskaljoihin :drinking:
Through difficulties to defeat

Vastaa Viestiin