Nyt vasta hokasin, että miksi joskus kolisee ja joskus ei. Kolisee selvästi jos kaartaa oikealle, mutta vasemmalle mennessä ei. Suoraan ajo sitten siihen puoleenväliin. Ääni on pikkuhiljaa kovenemassa, joten eiköhän sieltä joku huolto joskus jotain väljää löydä. Tai sitten pyydän jopa katsuria tutkimaan tarkemmin.Monza kirjoitti:159 TBi , 93 tkm ajettu, vasemmalla edessä kolisee, olen melko varma että tuosta nurkasta se ääni tulee. Etupyörän laakerinvaihdossa pyysin vilkaisemaan, että mikä siellä kolisee. Ei kuulemma ollut väljää missään, takaa sensijaan löysivät väljää koiranluista molemmin puolin.
Mikä tuolla edessä voi kolista, ääni tulee lähinnä terävissä kuopissa. Samaten joskus kun kääntää tapista tappiin, niin "kopsahtaa". Oliko siellä joku iskarin "laakeri" mikä voisi tehdä tätä?
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
- Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09 - Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pitäisi tehdä eka omatoiminen öljynvaihto vm -08 1,9 jtdm:ään. Motonetissa kerrottiin, että suodattimia tähän autoon löytyy kahta mallia. Soitto merkkihuoltoon kertoi saman, edes alustanumerolla eivät voineet sanoa tarkkaan mikä sopii.
Voiko ö-suodattimen mallin päätellä jotenkin, vain pitäisikö ostaa varmuuden vuoksi molemmat?
Voiko ö-suodattimen mallin päätellä jotenkin, vain pitäisikö ostaa varmuuden vuoksi molemmat?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei ole faktatietoa, mutta nopea googlaus kertoi, että ennen 3/2008 ö-suodin on tällainen ja 3/2008 eteenpäin tällainen. Toisaalta jos meinaa osat jostakin lähinurkilta hankkia niin sama ostaa molemmat ja palauttaa sitten se joka ei sopinut.pohjalainen kirjoitti:Pitäisi tehdä eka omatoiminen öljynvaihto vm -08 1,9 jtdm:ään. Motonetissa kerrottiin, että suodattimia tähän autoon löytyy kahta mallia. Soitto merkkihuoltoon kertoi saman, edes alustanumerolla eivät voineet sanoa tarkkaan mikä sopii.
Voiko ö-suodattimen mallin päätellä jotenkin, vain pitäisikö ostaa varmuuden vuoksi molemmat?
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
- Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09 - Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ostan molemmat. Sittenhän sen tietää.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juuei. Urpon vaihto ei vaikuttanu kulutukseen.Vainio kirjoitti:Samaa litkua oon käytänyt ja öljyä mennyt 15tkm vaihtovälillä n. 0,3 litraa. Metrejä kertynyt tohon omaan yksilöön 340tkm. Ei varmaan öljyistä kiinni?
Nousiko öljynkulutus turbon vaihdon jälkeen?.
Minä kokeilin 1.8T audissa uutta vaihtoturboa ja sain lisättyä sillä öljynkulutuksen ohjekirjan vaatimaan 1l/1000km
Käryt kuite ok ekan polkasun jälkeen - paitti pari viimekertaa kulkine nussuttanu tyhjäkäyntiä parikyt minsaa ennen polkasuja. Toki sillo käryt vähä korkeammat eka polkasulla, olisko jopa yli menny ekalla. Ja eikai tomne oliokulutus kärys näykkään.
Ahistaa silti. Eihä tuo enää täysin terve ole.
Ei tuo kulerä oo - prismasta kannut setujen kera kohtuu edullisesti - onko kolmekymppiä 4l. Sitikkaan käytän samaa litkua. Se ei juur syö vaihtovälil - sil toki vasta ajettu alle 440kkm. Muutoinki liki ilmanen pitää, siis muijan käyttökosla (10v talos ja meän ajamana sen vajakki 240). Edullisin huolto/hankintakustannuksiltaan ikinä.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nii.FIALFE kirjoitti:Hei. Ei ole mikään mikä näkys ja kuulus katsastuksessa, käytin tarkastuttamassa ja ei välystäkää missään. Otin eturenkaan pois ja kokeilin vetoakselia ni pieni välys oli mut pitäskö siellä pieni välys ollakin? Ei tunnu ratissa mikään,ei täristä jne. Olis vaan kiva tietää mistä toi ääni kuuluu.jalittam kirjoitti:^Oisko kuite koiranluu tai yläpallo?
Eine munkaan sahasta "löytäny" klappia ratista (ohjausvaihteen raidetangon/rattiakselin hampirattaan välys), kolina (yläpallo), levottomahko suoraan ajo (takaolan unibalnivel)... Vaik asiasta tehen pyysin tarkistamaan. Nää ei ollu kaik samalla kertaa.
Liian pieniä välyksiä olivat lie.
Jos mahdollista, tunkkaa keula pukeille ja irroita molemmin puolin koiranluun jompikumpi pää. Sekä ylävarret olasta irti myös. Muutama mutu siis irti ja pallinivelkalulla (puristava, ei lyöntihaarukka - mutu varuks jenkansuojaks) yläpalli pois olasta.
Sit pääset fiilistelemään koiranluu/ylä/ala- nivelet sormin ja hemputtamaan vakaajaa ja ylävartta.
Alavarren takapusla on joustava (ainaki vakio) ja etupusla jäykähkö.
Ylävarren puslat normaalimmat - oliko taempi jäykempi. Ottanevat vastaan kun ylös/alas vääntelee vartta.
Raidepäät menee samalla fiilistelyllä. Voi neki irrottaa olasta.
Ööö... Siis kolina vai narina äänenä, näin jälkikyssärinä...?
Vetarin välys? Vai oisko perästä/laatikosta?
-
- Viestit: 1137
- Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
- Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
- Paikkakunta: Hattula
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mihinkäs päin se 159:n raitisilmasuodatin on piilotettu?
- nsrmies
- Viestit: 55
- Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
- Car(s): Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS - Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt tarvittaisiin kiperästi apuja.. kaikkihan tietävät että nämä 159:it pitävät kitinää ja natinaa, joka vastaa desibelitasoltaan karnevaaleja. Nyt kuitenkin jostakin kojelaudan sisästä/keskikonsolin mittaristojen takaa kantautuu todella voimakasta tärinää/narinaa. Joskus joku puhui raitisilmasuodattimen liittimestä, mutta sieltä paljastuikin joku aivan toisenlainen putkiviritys :O keskikonsolin päällä oleva kaiutin/ilmastointiritilä on myös tutkittu ja pehmustettu useasti tuloksetta. Alkaa keinot loppua ja tuo ääni on todellakin hermoja raastava. Vieläkö löytyy asiantuntijoiden vinkkejä mistä metsästellä tärinää?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tsekkaa konehuoneesta imuilmaputkeen liittyvän resonaattorikammion kiinnitysholkki siitä iskaritolpan luota, ohjaustehostinnestesäiliön vierestä. Aiheuttaa kuivaessaan infernaalisen narinan. Pitää narinaa ihan käsin heiluttelemallakin.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mietinki, miksi repsikan verhoilu roikkuu. Raittarinvaihtaja saatn.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuosta opastusta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=25902RIPA kirjoitti:Mihinkäs päin se 159:n raitisilmasuodatin on piilotettu?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1137
- Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
- Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
- Paikkakunta: Hattula
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos, tällä ohjeella voi jopa basistikin onnistuaPolforea kirjoitti:Tuosta opastusta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=25902RIPA kirjoitti:Mihinkäs päin se 159:n raitisilmasuodatin on piilotettu?

- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nytpä kysyn, kun en jaksa kahlata vitjassa:
Malminkartanon Autohuolto sanoo kylmäaineen määräksi 460 g. Sillä määrällä ilmastointi sirittää tai kutakuinkin ulisee eikä kylmäkään tunnu kovin kylmältä. Määrä katsottu autodatasta (mikä lieneekään).
Mikä siis on oikea määrä?
Malminkartanon Autohuolto sanoo kylmäaineen määräksi 460 g. Sillä määrällä ilmastointi sirittää tai kutakuinkin ulisee eikä kylmäkään tunnu kovin kylmältä. Määrä katsottu autodatasta (mikä lieneekään).
Mikä siis on oikea määrä?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tehdas pienensi kylmäaineen määrän juuri tuohon 460g loppuvuonna 2006, ennen se oli 550g, mutta se oli ilmeisesti liikaa.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Kiitos.
Pitänee repiä koko paska irti, koska sitä ei saa toimimaan. Olisi pitänyt uskoa isäukkoa:'"Ne on RIKKIMENEVIÄ lisävarusteita."
Kuten parkkitutkakin. Se toimii, kun ilman kosteusprosentti on riittävän alhainen.
Pitänee repiä koko paska irti, koska sitä ei saa toimimaan. Olisi pitänyt uskoa isäukkoa:'"Ne on RIKKIMENEVIÄ lisävarusteita."
Kuten parkkitutkakin. Se toimii, kun ilman kosteusprosentti on riittävän alhainen.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Mä luovuin toivosta jo aikoja sitten. Mulla on kattoluukku ja se saa jatkossakin riittää viilennykseen niinä kolmena kertana, kun muuten olisin käyttänyt ilmastointia.
Saisiko jostain vielä Finlandia-luukun sun lotjaan?
Saisiko jostain vielä Finlandia-luukun sun lotjaan?

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Seuraavanlainen 159 2.4 d nykimisongelma, autolla ajettu noin 200 tkm: Käytin auton joku aika sitten määräaikaishuollossa, jossa kaikki suodattimet vaihdettiin. Sen jälkeen alkoivat ajoittaiset nykimisongelmat (en tiedä onko näillä oikeasti joku yhteys): matalilla kierroksilla kun päästää kaasun ja aloittaa painamaan uudestaan, tulee nykimistä, etenkin kuutosvaihteella 80-100 km/h nopeuksissa mutta myös muilla vaihteilla. Kertaalleen syttyi moottorin vikavalo ja kävin luetuttamassa vikakoodit: imusarjan läpät jumissa. Ajelin tehottomalla autolla jonkun matkaa ja juuri ennen huoltoon pääsyä moottorin vikavalo sammui ja auto toimi normaalisti. Huoltomies suositteli polttoainejärjestelmän puhdistusainetta kokeiluun, tätä käytinkin yhden tankillisen, ja tällöin oireilua ei ollut. Sitten nykiminen taas palasi ja kumosin juuri toisen satsin puhdistusainetta tankkiin, mutta edelleen nykimisongelma jatkuu. Se ei ole jatkuvaa, mutta silti tarpeeksi ärsyttävää. Mikä tässä nyt voisi olla vikana ja mitäköhän korjaaminen maksaa, huoltomies puhui jostain mahdollisesti kalliista hommasta?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
No ne imusarjan läpät, vaikkapa.
Haulla löytynee lisää mm. niiden poistosta jne...
No ne imusarjan läpät, vaikkapa.
Haulla löytynee lisää mm. niiden poistosta jne...
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla lähti pelittämään ex-159:ssä juuri tuolla 460:llä. Ensin olivat laittaneet 550 jolla äänet oli aika pahat.seppo kirjoitti:Tehdas pienensi kylmäaineen määrän juuri tuohon 460g loppuvuonna 2006, ennen se oli 550g, mutta se oli ilmeisesti liikaa.
Nykyisessä täytyy lähteä hakemaan oikeaa määrää. Heinäsirkat vaivaa...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt on vaihdelaatikko korjattu (1680e) ja pyörät suunnattu.. Mutta kiihdyttäessä moottoritienopeuksissa (100-120km/h) ratti täristää ja satunnaisesti noin 120km/h nopeudessa.. Mikäs nyt on paskana ja paljonko se maksaa?
(kirjoitin vahingossa 156 osioon ensiksi.. Siellä esitettyihin epäilyihin: pyörät tasapainoitettu ja kiinni, ei kuulu ylimääräistä ääntä)
(kirjoitin vahingossa 156 osioon ensiksi.. Siellä esitettyihin epäilyihin: pyörät tasapainoitettu ja kiinni, ei kuulu ylimääräistä ääntä)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Vetoakseli todennäköisesti.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ja taas sama jokakesäinen ilmastointiongelma täälläkin. Ilmastointi yrittää kovasti, veto päällä hyytyy ja sirisee tasaisin väliajoin, koko auto nykii ajaessa. Heti +24C ja ylöspäin niin ongelmat alkaa, varsin ärsyttävää. Milanossa tehty ilmastointi"huolto" viime syksynä, lisätty aineita, jotka oli kuulemma vähissä, en tiedä paljonko laittoivat. Aikoinaan takuuseen meni koko kompura.rausku kirjoitti:Mulla lähti pelittämään ex-159:ssä juuri tuolla 460:llä. Ensin olivat laittaneet 550 jolla äänet oli aika pahat.seppo kirjoitti:Tehdas pienensi kylmäaineen määrän juuri tuohon 460g loppuvuonna 2006, ennen se oli 550g, mutta se oli ilmeisesti liikaa.
Nykyisessä täytyy lähteä hakemaan oikeaa määrää. Heinäsirkat vaivaa...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
Eli siellä on nyt väärä määrä.
Joko liian vähän tai liian paljon. Jos liian vähän, tuossa ajassa se silloin vuotaa. Jos liian paljon, kämmätty.
Kelläs oli jostain 5grammasta kiinni sirinä vs ei-sirinää? En nyt tarkkaa grammamäärää muista, mutta todella pienestä se oli kiinni. Jos oli liikaa tai liian vähän joitakin grammoja = sirinä ja sirkkeli. Taisi ainakin h_lauri taistella moisen kanssa pitkään?
Eli siellä on nyt väärä määrä.
Joko liian vähän tai liian paljon. Jos liian vähän, tuossa ajassa se silloin vuotaa. Jos liian paljon, kämmätty.
Kelläs oli jostain 5grammasta kiinni sirinä vs ei-sirinää? En nyt tarkkaa grammamäärää muista, mutta todella pienestä se oli kiinni. Jos oli liikaa tai liian vähän joitakin grammoja = sirinä ja sirkkeli. Taisi ainakin h_lauri taistella moisen kanssa pitkään?
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla lie tehtaanlaiset kylmäaineet järjestelmässä, sen reilu 10v pysyneet liki kaikki sisällä. Edelleen puhaltaa kylmää, niin haluttaessa. Vähä on vihreetä jo näkösällä kompuran ympäristössä (eli vuotanee hiukan). Ei ääntele siltikään.
Sitikka oli puhaltanut orkkis kaasut ulos jo nelivuotiaana, eikä sen jälkeen ole yhtä kesää sisällään pitänyt. Lauhdutin siihe pitäs ehkä viittiä vaihtaa.
Liekkö eri tuurit laitteilla.
Sitikka oli puhaltanut orkkis kaasut ulos jo nelivuotiaana, eikä sen jälkeen ole yhtä kesää sisällään pitänyt. Lauhdutin siihe pitäs ehkä viittiä vaihtaa.
Liekkö eri tuurit laitteilla.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla nyki ja siritti tasaisin väliajoin silloin kun oli liikaa ainetta. Silloin ilmastointi kyllä puhalsi kylmää ensimmäisen minuutin. Muuten tyytynyt sirittämään jatkuvalla syötöllä. Onneksi tykkään saunoa ja autoilla.spm kirjoitti:
Ja taas sama jokakesäinen ilmastointiongelma täälläkin. Ilmastointi yrittää kovasti, veto päällä hyytyy ja sirisee tasaisin väliajoin, koko auto nykii ajaessa. .

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Osaatko arvioida paljonko ko jumppa maksaa teettää/paljonko osat maksaa..?Jarsan kirjoitti:^Vetoakseli todennäköisesti.
Yritän tässä vielä selvitellä eri nopeuksilla tärinöitä, kunhan päästään ajoon. 80kmh nopeuteen asti ainakin lipui todella kauniisti..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eipä ole tullut 159:n vetareiden hintoja katteltua. Työnkin osuus riippuu pitkälti vaihdetaanko koko vetari/vetarit, vai yksi ulkonivel. Asiahan riippuu hyvin pitkälti siitä, että mikä sieltä on antautunut, jos ylipäätään on kyse vetarin tärinästä. Jos koko vetaria vaihdetaan niin sitten samalla menee laatikkoöljyt ja vetarien stefat. Mikäli selviää pelkällä ulkonivelen uusinnalla niin hinta vois olla jossain 200€ nurkilla kaikkineen.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, AK korjasi siritystä kolme kertaa. Onnistuivat sitten saamaan määrän kohdalleen, aikaa tuosta nelisen vuotta kai, koskapa meni takuuseen.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eikös tuossa progressin autossa vois olla vikaa renkaissa/ vanteissa / tasapainoissa / jarruissa esim kiero levy?
Vetari vika varmaan eskaloituu aika nopeesti?
Vetari vika varmaan eskaloituu aika nopeesti?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tottkai voi, mutta progress aiemmin kertoi, että tasapainotukset ok, eli tarkistettu. Oletan että siinä yhteydessä olisi havaittu muutkin pyöriin liittyvät ongelmat. Kiero jarrulevy täristää polkimeen jarrutettaessa ensimmäisenä, eikä aiheuta toisaikaista tärinää motarinopeudessa.
progress kirjoitti:kiihdyttäessä moottoritienopeuksissa (100-120km/h) ratti täristää ja satunnaisesti noin 120km/h nopeudessa.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mul toi saha väristeli 140-150+ nopeuksissa (suljetulla testialueella toki) Nokian Hakka Blackeillä.
Renkaitten vaihtoa takaalta eteen ja niinpäinpois.
Jos runkovaurioita vaik olis. Maksaa vain vaivan testattaessa.
Mul saatto olla paskaa vanteissa aiheuttajana toki...
Renkaitten vaihtoa takaalta eteen ja niinpäinpois.
Jos runkovaurioita vaik olis. Maksaa vain vaivan testattaessa.
Mul saatto olla paskaa vanteissa aiheuttajana toki...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vanteet on puhtaat, näyttäisi tasapainoituksetkin olevan paikallaan. Voisin kokeilla vaihtaa ehdotuksen mukaisesti. Usein nämä tärinät on ihan renkaista kiinni, mutta katsotaan.jalittam kirjoitti:Mul toi saha väristeli 140-150+ nopeuksissa (suljetulla testialueella toki) Nokian Hakka Blackeillä.
Renkaitten vaihtoa takaalta eteen ja niinpäinpois.
Jos runkovaurioita vaik olis. Maksaa vain vaivan testattaessa.
Mul saatto olla paskaa vanteissa aiheuttajana toki...
Joskus on harrasteautoissa ollut muotoon jääneet renkaat (siis pyöristyy ne muutaman kilsan ajon jälkee) talven yli seisonnan vuoksi, sen vuoksi aloin niitä liikuttelemaan tallissa kerran kuukauteen.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla sekä 156 että 166 ravisteli vetoakselin sisäpä(i)stä. Ebaystä uudet vetarit kumpaankin, 156 parisen vuotta sitten ja 166 eilen paikalleen, loppui ravistus. 166 käyttäytyi just noin, 120 ja yli mittarinopeutta, ravisti kiihdyttäessä. Välillä ravisteli kyllä muutenkin.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onnistuuko egr tukkimislevyn asennus helposti? Kellään kuvia?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Toiselta foorumilta löytyvät ohjeet. Sama EGR-venttiili ja samassa paikassa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=162895
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=162895
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ostinkohan väärän tiivisteen kun näyttää ihan erilaiselta^Toiselta foorumilta löytyvät ohjeet. Sama EGR-venttiili ja samassa paikassa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=162895
Tilasin tommosen neliskanttisen
http://www.ebay.com/itm/171266899513?_t ... EBIDX%3AIT
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Neliskanttinen taitaa sopia EGR -ventiilin ja imusarjan väliin, naapurifoorumin kuvissa esiintyvä läpyskä puolestaan pakosarjalta tulevan putken ja EGR-venttiilin väliin. Käytännön ero siinä, kumpaa tulppaa, lie aika pieni.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eli AK ehkä tietäisi tuon oikean määrän?h_lauri kirjoitti:Joo, AK korjasi siritystä kolme kertaa. Onnistuivat sitten saamaan määrän kohdalleen, aikaa tuosta nelisen vuotta kai, koskapa meni takuuseen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onks tuo toinen vaihtoehto suht samassa kohtaa?Neliskanttinen taitaa sopia EGR -ventiilin ja imusarjan väliin, naapurifoorumin kuvissa esiintyvä läpyskä puolestaan pakosarjalta tulevan putken ja EGR-venttiilin väliin. Käytännön ero siinä, kumpaa tulppaa, lie aika pieni.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, se on saman palikan eri laidalla. Eli kun naapurifoorumin kuvissa näkyy putki, joka otetaan irti, niin se tulee alhaalta päin EGR-venttiiliin, joka on puolestaan vaakatasossa kiinni imusarjassa. Neliskanttisen tiivisteen irroittamiseen tarvittavista ruuveista 2 näkyy ylimmän kuvan punaisen ympyrän yläpuoliskossa, jos tarkkaan katsoo. Jälleen kerran saa linkata Smacketin mainion projektiketjun, jossa näkyy kaipaamasi kohta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Siinähän on hienot ohjeet, kiitosJoo, se on saman palikan eri laidalla. Eli kun naapurifoorumin kuvissa näkyy putki, joka otetaan irti, niin se tulee alhaalta päin EGR-venttiiliin, joka on puolestaan vaakatasossa kiinni imusarjassa. Neliskanttisen tiivisteen irroittamiseen tarvittavista ruuveista 2 näkyy ylimmän kuvan punaisen ympyrän yläpuoliskossa, jos tarkkaan katsoo. Jälleen kerran saa linkata Smacketin mainion projektiketjun, jossa näkyy kaipaamasi kohta.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos se on syötetty niiden järjestelmään. Pitäisköhän soittaa ja kysyä.spm kirjoitti:Eli AK ehkä tietäisi tuon oikean määrän?h_lauri kirjoitti:Joo, AK korjasi siritystä kolme kertaa. Onnistuivat sitten saamaan määrän kohdalleen, aikaa tuosta nelisen vuotta kai, koskapa meni takuuseen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ratissa on siitä suojusmuovista (steering wheel trim) lohkeillut maali edellisen omistajan porsastelun aikana. Oletteko maalannut ko osaa vai saako tuon jostain ostettua (nopeasti saldot nollissa monessa paikassa)..?
Onko täällä yleisesti ollut tapana uudelleen maalata noita osia?
Tuossa omassa on se budjettiversio eli se joka on ilman niitä ohjauspainikkeita. Kysymys kuuluukin, että jos nyt löydän käytettynä vaikkapa parempikuntoisen painikkeellisen version niin a) löytyykö painikkeille johdotukset valmiina b) minkämoinen jumppa olisi saada niitä toimimaan?
Onko täällä yleisesti ollut tapana uudelleen maalata noita osia?
Tuossa omassa on se budjettiversio eli se joka on ilman niitä ohjauspainikkeita. Kysymys kuuluukin, että jos nyt löydän käytettynä vaikkapa parempikuntoisen painikkeellisen version niin a) löytyykö painikkeille johdotukset valmiina b) minkämoinen jumppa olisi saada niitä toimimaan?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistäs Alfa 159 mittaa ulkolämpötilan?
Tuntuu, että jos oikea lämpö on vaikka +18 niin oma Alfani näyttää +25.
Siis tällaista suuruusluokkaa. Toissa viikon helteillä mittari näytti useasti "kuumeisia" lukemia.
Tuntuu, että jos oikea lämpö on vaikka +18 niin oma Alfani näyttää +25.
Siis tällaista suuruusluokkaa. Toissa viikon helteillä mittari näytti useasti "kuumeisia" lukemia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Sivupeilissä tais olla semmonen ulkoneva nöpökkä anturi. Vai muistelenko 156:sta?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vasemmassa peilissä on anturi.
Mun autossa virhe on +25 kelillä 0 astetta ja -10 asteen lämpötilassa +6. Edellisellä versiolla virhe oli sentään tasaisesti +3.
Mun autossa virhe on +25 kelillä 0 astetta ja -10 asteen lämpötilassa +6. Edellisellä versiolla virhe oli sentään tasaisesti +3.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kottero alkanut +80 nopeuksissa ja pysähtyessä myös jokin etupäässä kolahtaa, myös hiljaisessa vauhdissa joskus montusta kolahtelee ja tuntuu ratissa. En oikein ole itse saanut paikallistettua välystä, eipäilen sen tulevan vasemmalta puolelta. Ja jarruttaessa alkaa ravistamaan myös, kunnolla jarruttaessa poistuu. Etulevyt on pariviikkoa vanhat ja katsastuksesta meni läpi. Tosin tärinä alkoi vasta sen jälkeen. Vanteet on puhtaat ja pitäisi olla tasapainossa.
Ajatuksia?
-Rami
Ajatuksia?
-Rami
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jarrurempan jälkeen oireet alkaneet?
Satula löysällä tahi muuta sössitty. Teikkö ite jarrurempan?
Satula löysällä tahi muuta sössitty. Teikkö ite jarrurempan?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse tein rempan ja satula on kiinni, muuta siinä kai ei voi sössiäkkään...
Epäilen tukivartta tai raidetangon suunnalta jotain, mikä niistä sitten parhaiten aiheuttaisi tuota.
Epäilen tukivartta tai raidetangon suunnalta jotain, mikä niistä sitten parhaiten aiheuttaisi tuota.