arwidsonista ja vanteista yleensä
Valvoja: Moderators
arwidsonista ja vanteista yleensä
Edelleen olen joutunut siirtämään tuota kesärenkaiden vaihtoa kun ne uudet alut puuttuu... Kävin eilen kyselemässä eräästä seinäjokisesta liikkeestä vanteita ja parit mieltä piristävät löytyi: Mangels Futurat ja Tooran T950 (?). Silmään osui laatikosta pieni lappu, jossa toimittaja oli Arwidson. Ajattelin, että saakohan sieltä tilattua suoraan edullisemmin? Myykö yleensäkkään mitään yksityisille? Oli jännä huomata, Kauhajoella eräs liike myi stillauton 5+5 vannetta melkein 200 € halvemmin kuin seinäjokinen... Valitettavasti sielä ei ollut kuitenkaan niin silmää miellyttäviä vanteita, et ois tullu ostettua... Luultavasti tällä menolla, ajelen vielä elokuussa kitkoilla ja pöläreillä (Ei hyvä!!) Kun nyt kysymyksilläni aloin teitä, hyvät alfa toverit, kiusaamaan, niin sattuuko kukaan tietämään Fondmetal 7300 vanteiden pulttijakoa..? sivuilla ois ollu sopivuustaulukko, mutta työkone ei innostunu asiasta Minkälaisia kokemuksia teillä on yleensä Mangels, Toora tai Fondmetal-vanteista?
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Aah noi Toorat on hienot, mutta taitaa löytyä vain 5x100 jaolla mutta epäkeskopulteilla ollut ainakin 164:ssa onnistuneesti kiinni.
Arwidson tuskin myy suoraan mutta aina voi yrittää. Soittamalla mahdollisimman monelle liikkeelle saat varmasti hyvän hinnan, jos setti tulee matkahuollon kautta 30 eurolla niin se on ihan sama mistä päin Suomea tulee.
Arwidson tuskin myy suoraan mutta aina voi yrittää. Soittamalla mahdollisimman monelle liikkeelle saat varmasti hyvän hinnan, jos setti tulee matkahuollon kautta 30 eurolla niin se on ihan sama mistä päin Suomea tulee.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
epäkeskopulteissa hieman epäilyttää tuo keskittyminen. se ohut muovinen soviteholkki ei vanhalla navalla kauheasti enää keskitä
Edelleenkään niitä ei ole suomen tieleiikenteeseen ilmeisesti hyväksytty, näin on sanottu n.10:ssa suurimmassa rengasliikkeessä mistä olen asiaa kysynyt
Kyllähän noita 98 jaolla löytää vähintään kotitarpeiksi jos alfa on etuvetoinen ja ei ihan halvinta tarjousvannetta etsi
Edelleenkään niitä ei ole suomen tieleiikenteeseen ilmeisesti hyväksytty, näin on sanottu n.10:ssa suurimmassa rengasliikkeessä mistä olen asiaa kysynyt
Kyllähän noita 98 jaolla löytää vähintään kotitarpeiksi jos alfa on etuvetoinen ja ei ihan halvinta tarjousvannetta etsi
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Epäkeskopultit ovat hyvin jees.. Kummatkin vanteet ovat 5x100:sia mulla ja hyvin toimii eikä kukaan mitään noista valita.. Eikä ole muovisia sovitusholkkejakaan sitten niin missään..
Arska ei myy tietääkseni yksityisille, AD autopaikat sun muut pystyvät kyllä tilaamaan sulle kamat jopa saman päivän sisällä arwidsonilta liikkeeseen tai sitten voivat antaa sulle noutolapun jolla haet osat itse liikkeen nimiin arwidsonilta..
Arskalta saa muuten myös alfaan sopivia tarvikelaakereita esim pyöriin.tms!!!
Arska ei myy tietääkseni yksityisille, AD autopaikat sun muut pystyvät kyllä tilaamaan sulle kamat jopa saman päivän sisällä arwidsonilta liikkeeseen tai sitten voivat antaa sulle noutolapun jolla haet osat itse liikkeen nimiin arwidsonilta..
Arskalta saa muuten myös alfaan sopivia tarvikelaakereita esim pyöriin.tms!!!
Ei taida rengasarskat olla ihan innokkaimpia lakitekstin lukijoita sitten. Missään ei kielletä epäkeskopultteja, jopa leventävät spacerit (mitä ne on suomeksi, levityskappaleita?) sallitaan, sikäli kun ovat vanne- tai autovalmistajan ko. malliin tarkoittamia.GAMMA500 kirjoitti:Edelleenkään niitä ei ole suomen tieleiikenteeseen ilmeisesti hyväksytty, näin on sanottu n.10:ssa suurimmassa rengasliikkeessä mistä olen asiaa kysynyt
Edit: kohta 30 000 OZ:n epäkeskopulttiratkaisulla takana, eikä mitään ongelmia.
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Jooei. mulle ei oo ykskään rengasfirma sellasta sanonu eli vissiin aika paikkakuntakohtasta
Leventävistä spacereista ainoat joista ei tietämäni mukaan tule valituksia ovat ne joista löytyy TUV merkintä.. Tällä haavaa ainakin MOMO on tyyppihyväksyttänyt vannelevikkeensä.
Tosin varmaan sassicaia olet oikeassa myös tuossa edellisessä viestissäsi.
Hyvin usein kyllä kuulee että noista on porattu ja huolella kun on leimalle vienyt
Mutta mistäs ihmeestä katsastussetä tajuaa että autossa on epäkeskopultit??
Leventävistä spacereista ainoat joista ei tietämäni mukaan tule valituksia ovat ne joista löytyy TUV merkintä.. Tällä haavaa ainakin MOMO on tyyppihyväksyttänyt vannelevikkeensä.
Tosin varmaan sassicaia olet oikeassa myös tuossa edellisessä viestissäsi.
Hyvin usein kyllä kuulee että noista on porattu ja huolella kun on leimalle vienyt
Mutta mistäs ihmeestä katsastussetä tajuaa että autossa on epäkeskopultit??
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Ahaa juu, vaatii kyllä hiukan tarkastelua
Eipä pitäisi niin..
Ei ole muuten 98 vanteiden tarjonta kuitenkaan niin hyvää kun 100:sien..
Ja 100 vanteet saa helposti myytyä eteenpäinkin jos haluaa.. Eriasia tietty alfan orkkisalut mutta jos haluaa tarvikevanteet niin ei voi väittää etteikö satkun jaolla olisi enemmän tarjontaa. Säästö vannepaketin hinnassa on tosin aika marginaalinen, riippuu toki vanteesta mutta pulttejen hinnat ovat siinä 7 euroa kappale eli kierrokselle tulee hintaa ihan hyvin..
Eipä pitäisi niin..
Ei ole muuten 98 vanteiden tarjonta kuitenkaan niin hyvää kun 100:sien..
Ja 100 vanteet saa helposti myytyä eteenpäinkin jos haluaa.. Eriasia tietty alfan orkkisalut mutta jos haluaa tarvikevanteet niin ei voi väittää etteikö satkun jaolla olisi enemmän tarjontaa. Säästö vannepaketin hinnassa on tosin aika marginaalinen, riippuu toki vanteesta mutta pulttejen hinnat ovat siinä 7 euroa kappale eli kierrokselle tulee hintaa ihan hyvin..
Tässä keskeiset renkaiden ja vanteiden muutoksiin liittyvät säädökset:
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:
Auto on muutoskatsastettava, jos:
vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
muutoskatsastuksessa huomioitavaa:
renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.
Eli eipä puhuta tässä eikä missään muuallakaan mitään epäkeskopulteista.
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:
Auto on muutoskatsastettava, jos:
vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
muutoskatsastuksessa huomioitavaa:
renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.
Eli eipä puhuta tässä eikä missään muuallakaan mitään epäkeskopulteista.
Pulttien käyttö on laillista mutta vanteen ja navan jako pitää olla sama. Taidan käräyttää kanssa-alfistit
Lainaus www.katsastajat.com
"Lähettänyt kysyjä 01.03.2005 15:23
Olen harkitsemassa kevytmetallivanteiden hankkimista, voinko kiinnittää 4x100 jaolla olevat vanteet 4x98 jaolla olevaan pyörännapaan käyttäen erityisiä irtokartio pultteja, eli pultteja joiden pultti ja kartio osa eivät ole kiinni toisissaan, vaan sallivat esim. 1mm liikkeen. näin vanteen saisi kiinnitettyä ilman että pulttiin kohdistuu vääntävää rasitusta. varsinainen pyörän keskittäminenhän tapahtuu kuitenkin keskiösovitteen avulla. Eli siis onko näiden pulttien käyttäminen laillista?"
"- Pulttien käyttäminen on laillista. Ko. tapauksessa se ei kuitenkaan auta, koska vanteen ja napojen jaot on oltava samat. "
Lainaus www.katsastajat.com
"Lähettänyt kysyjä 01.03.2005 15:23
Olen harkitsemassa kevytmetallivanteiden hankkimista, voinko kiinnittää 4x100 jaolla olevat vanteet 4x98 jaolla olevaan pyörännapaan käyttäen erityisiä irtokartio pultteja, eli pultteja joiden pultti ja kartio osa eivät ole kiinni toisissaan, vaan sallivat esim. 1mm liikkeen. näin vanteen saisi kiinnitettyä ilman että pulttiin kohdistuu vääntävää rasitusta. varsinainen pyörän keskittäminenhän tapahtuu kuitenkin keskiösovitteen avulla. Eli siis onko näiden pulttien käyttäminen laillista?"
"- Pulttien käyttäminen on laillista. Ko. tapauksessa se ei kuitenkaan auta, koska vanteen ja napojen jaot on oltava samat. "
Pyydäpä ensin katsastaja.com-setää osoittamaan se lainkohta missä muka näin sanotaan, eipä taida löytyä...GAMMA500 kirjoitti:Pulttien käyttö on laillista mutta vanteen ja navan jako pitää olla sama. Taidan käräyttää kanssa-alfistit
"- Pulttien käyttäminen on laillista. Ko. tapauksessa se ei kuitenkaan auta, koska vanteen ja napojen jaot on oltava samat. "
Niinpä, mutta eipä taida löytyä taitoa tulkita niitä. Missään säädöksessä ei vaadita, että jakojen pitäisi olla samat. LMP auton rakenteen muuttamisesta 1998/779 10§:ssä todetaan "Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää." eli tällä kielletään soikeareikäisten käyttö kiinteäkartioisten pulttien kanssa. Pyöreäreikäisten käytölle epäkeskopulttien kanssa en ainakaan minä pysty löytämään ajantasaisesta lainsäädännöstä mitään estettä.GAMMA500 kirjoitti:Aken sivuilla on aika suppeasti esitetty ajoneuvotekniikkaa, katsastusasemalta luultavasti löytyy hieman seikkaperäisempiä opuksia
JES! Tästähän syntyi oikein kunnon keskustelu! Kiersin taas tänään vannekauppoja... Nyt ois ihan hyvät tarjoukset Alession Montecarlo vanteista ja Replican 225 vanteista! Noi Replicat ois just sopivat, mut vähän toi ulkonäkö mietityttää vielä. Huomenna lähtee tilaus Italiaan et siihen mennes pitäs saada päätös tehtyä! Damn! Oisko noi Alessiot, Toorat tai Mangelssit "turvallisempi vaihtoehto" kun en ole ikinä moisista Replicoista kuulut?! Mistäs mä saan selville et onko se sit laillista (tai lähinnä toimiiko alla... ) laittaa noita Alessioita, tooria tai mangelsseja alle epäkesko pulteilla? tyhmä kun tyhmä koittakaa kestää
Suomen laki, säädöskokoelma tai liikenneministeriön päätöskokoelma eivät kiellä laittamasta, sikäli kun vanteissa ei ole soikeita pultinreikiä. Sellaiset olisivatkin vaaralliset, kun pultin kartio ottaisi vain reiän sivuista kiinni eikä joka puolelta niinkuin pyöreässä reiässä.miju_83 kirjoitti:Mistäs mä saan selville et onko se sit laillista (tai lähinnä toimiiko alla... ) laittaa noita Alessioita, tooria tai mangelsseja alle epäkesko pulteilla? tyhmä kun tyhmä koittakaa kestää
Aika kummallista olisi, jos Saksasta tai Ruotsista tai muualta EU:sta (itse asiassa varmaan mistä tahansa muualta maailmasta) Suomeen siirtyessäsi vanteesi ja pulttisi muuttuisivat rajan ylitettyäsi yllättäen laittomiksi tappovehkeiksi.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Alessiot on tusina kamaa, mangelseista tulee mieleen 80-luvun deeäxät joten liputan edelleen noiden toorien perään, vaikkei replicat välttämättä huonot olekaan.miju_83 kirjoitti:Oisko noi Alessiot, Toorat tai Mangelssit "turvallisempi vaihtoehto" kun en ole ikinä moisista Replicoista kuulut?
Onko siinä nyt niin paljon tarkistamista, tiedän jo ennenstään että autossani on 4x98 jako ja vanteita ostettaessa varmaan useampi kysyy sitä vanteen jakoa Ei siinä ettenkö olisi epäkeskojen puolella mutta silti.MarcusV kirjoitti:Nooh, eipä taida olla ensisijainen juttu tarkistaa navan ja vanteen jaon täsmäystä
Voin kertoa hiukan Toorista sun muista Arwin vanteista joten kysykää.
Tarjouksiakin voin laittaa kun satun niitä myymään!
5*98 jaolla saa Tooraa ja Fondia 15-19 tuumasena
4*98 jaolla ei sitten saakkaan oikein mitään Arwilta
tällä jaolla saan hankittua vanteita mutta ei ole sitten mitään Tooria, laadukkaan oloisia kuitenkin
Niin ja muutenkin saan toimitettua Arwin varaosia, jakopäät, laakerit sun muuta mitä löytyy.
Tarjouksiakin voin laittaa kun satun niitä myymään!
5*98 jaolla saa Tooraa ja Fondia 15-19 tuumasena
4*98 jaolla ei sitten saakkaan oikein mitään Arwilta
tällä jaolla saan hankittua vanteita mutta ei ole sitten mitään Tooria, laadukkaan oloisia kuitenkin
Niin ja muutenkin saan toimitettua Arwin varaosia, jakopäät, laakerit sun muuta mitä löytyy.
- MilleMiglia
- Viestit: 65
- Liittynyt: 21 Helmi 2005, 14:50
- Paikkakunta: Lappeenranta
Mulla tuli ton 166:n mukana Alssion kiekot ja ne on jo aika rumat. Siinä on joku kromipinnoitus, joka on hilseillyt monesta kohtaa pois. Uusia olen etsinyt, mutta kaipailisin sellaisia pehmeämmän muotoisia, joita on aika huonosti tarjolla, etenään 17-tuumaisina ja sopivalla jaolla.Rolle kirjoitti:Alessiot on tusina kamaa
Nuo Alessiot saa multa joku sikahalvalla, ei vaan käy kaiketi muihin alfoihin, kun jako on 5x108. http://www.warrantti.com/vanne.jpg
Jep! Epätoivoinen metsästys vaan jatkuu.. Kävin vaihdattaas mutsin "autoon" kesäpallot alle ja samalla kyselin alfaan vanteita.. kysyin ihan mitä tahansa 5X98 jaollisia ja vastaukseks sain "eioota". No ehdotin et jos sitten katsottais 5X100:sia ja laitettais epäkeskopulteilla kii.. setä sitten siihen että ei me kyllä viittitä semmosta tehä, se on kuule laitonta! ( yritin sille muistella jotain noita lakipränttejä, mut ei menny läpi.) Pitäkööt vanteensa jos ei raha kelpaa!
Voi jestas tätä mutun voimaa... no, ei kai rengaspajan äijiltä voi edellyttää omaa alaa liippaavan lainsäädännön tuntemusta, eihän?miju_83 kirjoitti:.. setä sitten siihen että ei me kyllä viittitä semmosta tehä, se on kuule laitonta! ( yritin sille muistella jotain noita lakipränttejä, mut ei menny läpi.) Pitäkööt vanteensa jos ei raha kelpaa!
Meni mullakin hiukan luottamus rengaskauppaan kun kävin viime kesänä paikallisessa rengasliikkeessä ja yritin ostaa vanteita.Sanoin moneen kertaan myyjälle että haluan juuri nuo(Toora 950) vanteet,että laita tilaukseen.Myyjä vaan sano,että täällä ei mitään tilailla ja alko puol väkisin kauppaamaan käytettyjä 17 tuumasia Mille Miglioita jotka olivat puolta halvemmatSassicaia kirjoitti:Voi jestas tätä mutun voimaa... no, ei kai rengaspajan äijiltä voi edellyttää omaa alaa liippaavan lainsäädännön tuntemusta, eihän?miju_83 kirjoitti:.. setä sitten siihen että ei me kyllä viittitä semmosta tehä, se on kuule laitonta! ( yritin sille muistella jotain noita lakipränttejä, mut ei menny läpi.) Pitäkööt vanteensa jos ei raha kelpaa!
Kaikenlisäks,kun sitä käytettyä vannetta sovitettiin paikalleen,niin se otti selvästi iskariin kiinni,mutta mä olin ainoa joka kuuli sen rahinan
-Lancia Kappa '96-
-BMW 320d '02-
-BMW 320d '02-
Tulin just vannekaupasta, ja Toora T950 5*98 jaolla ovat tilattuja ja tulevat kahden viikon kuluttua. Myyjä ehdotti BFgoodrich G-force 225/45/17 renkaat. Pitäisi olla hiljaita ja hyviä maantiellä.MilleMiglia kirjoitti:Kävin eilen kyselemässä 16 tuuman aluja Alfaan ja Tooran T950 kiinnostaisi kun edellisessä autossani olleet Tooran T940 mallit oli kivan näköiset.
Onko kukaan nähnyt Alfassa noita Tooran T950 vanteita tai nähnyt netissä kuvaa Alfa 156:sta Toorat alla? Sopiiko ne tyyliin?
Tässä on muuten hieno norjalainen Alfa 156 näillä vanteilla. Hänellä on 5*100 jako erikoispulteilla. http://www.alfapower.nu/gallery/albun85