päästöt 33

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

päästöt 33

Viesti Kirjoittaja HarZa »

mtn kikkoja että sais ton kolme kolmosen päästöt alas tyhjä käynnillä hyvät mutta kierroksilla lähes kaikki arvot korkeella...(ei paljoa) mutta liikaa lamda vaihdettu.

toinen ongelma kierrokset jää korkeelle kovan rankasun jälkeen onko siel joku läppä esim jumissa?

auto han oli 33 1.7 boxser 90
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

Katilla vai ilman? Onko katti varmasti kuuma mitattaessa? kun se on siellä keskellä autoa niin se kestää kauan lämmetä ja jäähtyy nopeasti.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

juu on katilla...
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Olikos tuossa ennakonsäätö miten hoidettu? Eli onko jakajan sisällä ennakonsäätö? Eli jos se olisi jumissa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

ei oo sitten muuten minkään näköstä hajuu...
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Pistätkö ne arvot tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Ja onko mitään muita oireita?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minusta tuossa oli ihan "tyhmä" jakaja ilman mitään ennakonsäätöä. Motronic huolehtii kai ennakosta liipaisemalla puolan silloin kun parhaaksi katsoo.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Ettei vaan olis KATti rikki. On vissiin 33:sen tyyppivika.

Yksi vaihtoehto on myös se, että kun se Lambda on vaihdettu, boksi ei ole ottanut sitä huomioon. Se pitää resetoida. En tiedä miten tehdään, mutta yleensä esim. otetaan akku irti joksikin aikaa, niin boksi nollaantuu.

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

noniin nyt on katti vaihdettu, käytetty boshilla analyysissä
tulos:
bosh korjaaja vaihto vanhan lamdan takas ja kertyo että toimii oikein uus viallinen muuten hyviä lukemia tuli mutta arvot olivat miinus merkkisiä pitäisi olla plus ko. firman myymä (noh LEMPISEN AUTOSÄHKÖ joka lamdan myi ei suostunut ottamaan sitä takaisin kun kuulemma auto on hajottanut sen PASKAT! noh saapahan ainakin hyvää mainetta ja ison riidan pikkuasiasta) boshilla kerrottiin että kannattaa vaihtaa katti se on korjattu. Päästöt tällä hetkellä ihan ok

tyhjäkäynnillä:
CO vol: 0.00 %
CO cor. vol: 0.00 %
CO2 vol: 14.93 %
HC ppm vol: 31
O2 vol: 0.6
lamda 1.027
r/min 980

kierroksilla CO yli 7
lamda 0.86 eli noi kierroksilla on ihan mettässä nyt kaivataan kaikkia pienimpiäkin ideoita! ja vippaskonsteja!

*jäänyt heikoille sijoille aivojen jaossa kun pätkii niinkun alfan sähköt...:D*
mutta noi päästöt on taas yli neljän tonnin korvilla juur ja juur sallituissa...

kiitos.

edit: niin joo ja sama homma kun girillä että enään ei oo ongelmia muualla kuin ilmissä (käyty kopan alla... aina kun ollu mittarissa, kokeiltu myös koskemattomalla) ja motronic lootassa ilmeisesti lastu ei varmuutta.. muuten jos jollain on ko. autoon vakio boksia niin voisin tarvita..;)
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla kävi 33 kanssa niinkin ihme juttu aikoinaan katsastuksessa että jäi päästöistä kiinni... katsastaja sano että saattaa olla kallis paukku...

ihan piruuttani kokeilin sitten sellasta polttoainejärjestelmän puhdistus tököttiä joka kaadettiin tankkiin.... ja kas kummaa arvot oli ihan kohdallaan uusintakierroksella...


tälläistäkin voi sattua :roll:

esc
Viestit: 83
Liittynyt: 06 Tammi 2005, 18:16
Paikkakunta: Helsinki, Finland

Viesti Kirjoittaja esc »

Pasi kirjoitti:

ihan piruuttani kokeilin sitten sellasta polttoainejärjestelmän puhdistus tököttiä joka kaadettiin tankkiin.... ja kas kummaa arvot oli ihan kohdallaan uusintakierroksella...

Ittellä jäi kanssa päästöistä kiinni pari vuotta sitten ja autoon tehtiin Forte käsittely jonka jälkeen meni päästöistä läpi. Tästä Fortesta taisi olla TM:ssäkin joku juttu ja heidän mielipiteensä oli, että se jopa toimii, toisin kuin monet muut vippaskonstit.

Seuraavana vuonna meni läpi ilman kikkoja, tai no sai sitä hiukan polkea siinä, että kone ja katti lämpeni. Tämä siis vanhassa 33:sessani.

Tämä Forte käsittely tosin taitaa olla hiukan eri mitä Pasille tehtiin koska siinä ei mielestäni kaadeta tankkiin varsinaisesti mitään hmm...

/esc
Ex 164 TS 2.0 '89, Ex 33 QV 1.7 16v '92, Ex 75 2.0 '88

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

HarZa kirjoitti:mutta noi päästöt on taas yli neljän tonnin korvilla juur ja juur sallituissa...
No eihän siinä sitten mitään ongelmaa, katsastuksessa kun päästöt pitää olla ok yli 2000 rpm joten kyllä se neljäkin tuhatta kiekkaa kelpaa.

Nim. Kokemusta on, ja yllättäen sama vessa :mrgreen:

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

esc kirjoitti:Tämä Forte käsittely tosin taitaa olla hiukan eri mitä Pasille tehtiin koska siinä ei mielestäni kaadeta tankkiin varsinaisesti mitään hmm...
Forte-tuoteperheessä on aineita useampaan käyttötarkoitukseen:

http://www.tecalemit.fi/korjaamolaitteet/forte01.asp

Vaikka jossain lehdissä on muistaakseni kerrottu, että Forten litkuja myytäisiin vain ammattilaisille, niin ainakin Tampereen Stockmann Autosta Hatanpäältä myydään aineita mukisematta kenelle vaan. Itse olen käyttänyt moottoriöljyn lisäainetta (Motor Flush), mutta ei sen käytöllä ollut mitään vaikutusta päästöihin. Suuttimien puhdistusaineesta ei ole kokemusta.

Forten aineita käytetään kuulemma Skodan määräaikaishuolloissa, näin varaosamyynnin tiskiltä kerrottiin, kun öljynlisäainetta kävin joskus ostamassa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

esc kirjoitti:Pasi kirjoitti:

ihan piruuttani kokeilin sitten sellasta polttoainejärjestelmän puhdistus tököttiä joka kaadettiin tankkiin.... ja kas kummaa arvot oli ihan kohdallaan uusintakierroksella...

Ittellä jäi kanssa päästöistä kiinni pari vuotta sitten ja autoon tehtiin Forte käsittely jonka jälkeen meni päästöistä läpi. Tästä Fortesta taisi olla TM:ssäkin joku juttu ja heidän mielipiteensä oli, että se jopa toimii, toisin kuin monet muut vippaskonstit.

Seuraavana vuonna meni läpi ilman kikkoja, tai no sai sitä hiukan polkea siinä, että kone ja katti lämpeni. Tämä siis vanhassa 33:sessani.

Tämä Forte käsittely tosin taitaa olla hiukan eri mitä Pasille tehtiin koska siinä ei mielestäni kaadeta tankkiin varsinaisesti mitään hmm...

/esc
Kyseistä tuotetta se minullakin oli, ja tankkiin se kaadettiin :)
Vähän kyllä epäilytti kun kävin purkin ostamassa... onneksi toimi ettei tarvinnut kolmatta kertaa mennä päästömittaukseen :-D

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

GM:llä noita käytettiin ja työkaveri teki laajan lopputyön Forte aineista, mukana tuo mun 164:nen. Taitaa täällä olla juttuakin asiasta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

vittu joo nyt on ooppelista ilmamäärä mittari alfaan..noh sitten ne oli hetken päästöt hyvät ja sen jlkn. nousi taas anto kierroksia niin hetken hyvät.. vian aiheuttaja viallinen/vittuuntunut tyhjäkäynti motoori, eli nyt kaivataan puhdistus vinkkejä ko laitokseen ja tietoa mitä sellanen uutena maksaa!?

bosch tuote numero: 0 280 140 514

tai onko kellään tampereen lähistöllä ylimääräsiä?
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Hei mikäs kapistus toi tomonen on? 33:sen tyypillinen vika on pumppaus tyhjäkäynnillä. Aiheuttaako toi sen? Tuossa talvella oli ongelmana se, että saattoi sammua esim. motaripätkän jälkeen tultaessa valoihin. Tyhjäkäynti pumppaa. Eli oliskko vika ko. yksikässä. Kone on 1,7l 16v ja vuosikin sama 90. Päästö oli ko. autossakin metsässä, mutta ne tosiaan korjaantui katin vaihdolla. Vanhassa kun ei ollut sisuksia enää ;-) Itse asiassa tukkivat jopa putkea...mutta se on toinen juttu.

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

ton virallinen nimi on tyhjäkäynti säädin ja maksaa uutena lempisen autosähkössa tampereella 260€.. ostin just sellasen ja tänään illalla varmaan saan tietoa että miten vaikutti päästöihin ja vaikuttiko johonkin muuhun... vai mihinkään.. toivottavasti... ;) ilmottelen että miten kävi..;)
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

ääh.. kävin sitten heti kun sain sen tyhjäkäynti säätimen niin mittarilla, noh eipä ollu luvut kaunistuneet, mutta tein löytäjä yks alipaine letku huonon näköinen ja löysin takakontista edellisen omistajan jäljiltä sarjan ruiskusuuttimen o-renkaita sain tossa kuskin puolelle ko. rinkulat vaihdettua huomenna toinen puoli ja alipaine letkun uusiminen sitten taas häiritsemään pakokaasu mittaria...:P
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

nyt meni hermot! ei ketään kiinnostas muutamaa lanttia vastaan ottaa haastetta 33 päästöt? vastapalvelukseks saa jonkun ruplan rahaa ja yhden tyytyväisen alfa suharin..;) tai jotain :D

huomenna meen vielä käymään mittarilla jos ei oo kunnossa niin sitten on mun eväät käytetty..

saa tietenkin vieläkin niitä vinkkejä antaa... nyt on alipaine letkut katseltu ja korjattu.. seuraava vaihtari taitaa olla dynamiitti..
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Mites toi ilmamäärämittarin kunto/säätö? Tai polttoaineen syötty? Jos vaikka suodatin on tosi tukossa, niin ei paineet välttämättä riitä isoilla kierroksilla. Eikös ne siellä ollut pielessä?

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

ÄLÄ luovuta hyvä mies! On kolmekolmosetkin kohta niin harvinaista herkkua, varsinkin 16 tappiset. Mobile.de:kin antoi joku aika sitten haussa vain kaksi vaihtoehtoa, jotka nekin oli ainakin kuvasta päätellen tosi heikkokuntoisia.

Ja asiaan. Tosiaan bensansyöttöä alkaisin epäillä. Miltä tulpat näyttää? Paineet, suodatin tai suuttimet? Omassani on/oli säädettävä bensanpaineen säädin. Tais olla jotain 50 € tai jotain. Rasvis muistaa ehkä paremmin, prkl ku varkaat vei kuititkin.. :evil:
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Mihihkäs hintaa sä luopuisit siitä? :-)

Kaverilla on tommonen, jota tossa siis tullut laiteltua. Iteltä puuttuu vielä. Toisaalta ei kyllä oikein ole rahaa pitää toista autoa, ettenkin kun tää nykynenkin on vähän niin kuin harrastus. Eikä edes paikkaa. Mutta pakko kuitenkin kysyä, jos vaikka olisi hyvä tarjous.

Mutta ei sitä tosissaan kannata pyyhettä kehään heittää yksien päästöjen takia.

33:sen tyyppivika on vissiin ruiskusuuttimien likaantuminen, mistä johtuu mm. se tyhjäkäynnin pumppaaminen. Tuohan voi kanssa vaikuttaa seokseen. Ei kai se mikroaalto puhdistu ihan älyttömästi maksa, jos vikaa ei muualta löydy. (kai sitä voi jotain ainettakin koittaa)

Mitä alipaineletkuihin tulee, niin rikkinäinen tosiaan vetää seoksen laihaksi, mutta pitäisi näkyä tyhjälläkin. Tarkasta muuten myös ne imusarjan kiinnityskumit.

Bensapainetta kannattaisi ehkä koittaa mittailla, kuten tuossa jo ehdotin. En kyllä tiedä miten, kai sekin erillisen mittarin vaatii. 3bar luokkaa kai pitäisi ruiskuautossa yleensä olla.

Sytkässä jos on vikaa, niin luulisi menevän rikkaalle, kun jää sytkä välistä. Tulpanjohdothan on yksi yleinen vikapaikka.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Boxer33 kirjoitti:Omassani on/oli säädettävä bensanpaineen säädin. Tais olla jotain 50 € tai jotain.
Joo, sitä luokkaa se taisi olla. Muukkoselta ostin ja mutikassa luki Weber.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

en mä sitä hukkaan ala.. istutan vaikka kukkia sisälle ja kuuntelen ääniä...:D

mutta asiaan yks niistä sylintereille menevistä paine letkuista oli huono joten sain jonkun ihmeen inspiksen va vaihdoin kaikki kumi letkut alipaine puolelle.. ja siitähän se tykkäs..;)

kun ongelmahan oli että arvot saattoi olla hyvät ja viiden minsan päästä ihan metässä, nyt ainakin sen aikaa mitä oli mittarilla, niin oli ihan ok tuloksia.

huomenna klo 0900 lielahden kottorille vikalistan hakuun sit on koko päivä korjailla leimamiehen hakkaamia reikiä ja illalla taas kattoon, että joko se päästäs läpi jos ei onnistu, niin ensviikolla paremmalla tuurilla...:D
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Hyvä hyvä. Paljon se ottaa, mutta välillä myös antaa.. :roll: . Itselläni on viimeinen yhteinen päivä vanhan rakkaan "taisteluparin" kanssa. Herkäks vetää :oops:
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onhan lämpöanturi kunnossa? Ja sen pistoke ja johtosarja? Ettei tietyllä kierroksella tärinästä katko tai ota maihin. Se vaikuttaa eniten seokseen joka tuossa on nyt pielessä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

kyllä leiman saa paperiin kun vaan TAISTELEE :D

mutta vähällä oli että ei menny... oli hc:t korkeella kokoajan kun atsastus hemmo paineli poljinta.. noh mä ilmotin että anntas kun mäkin poljen :P kierroksia reilusti... eli noin 4500 ja arvot loksahti normeihin. mutta nyt se työ vasta alkaa että saa tosta auton näköisen..

se lämpö tunnistin tarvii kyl viel kattoo.. *mutta vasta kun saan kädet puhtaaks..:D*

kiitos auttaneille ja muillekkin ;)
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Eikös korkea HC arvo viittaa liian rikkaaseen seokseen?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Sitähän se. Vuotava pa-suutin, ilmamäärämittari, lämpötila-anturi, nuo ainakin nostavat CO:ta. Tietty joku aivovikakin...
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

tila-anturi, nuo ainakin nostavat CO:ta. Tietty joku aivovikakin...
Mutta nyt oli puhe HC arvosta, mutta eikös korkea HC:kin tarkoita rikasta, palamattomat hiilivedyt.

Eli oliskohan kyse kuitenkin sytkäviasta?

Jotenkin sain noista viesteistä vaan sen kuvan, että seokset oli laihalla!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Hmm...itsellä kolahti tuo CO yli 7 ja lambda 0.86 eli rikkaalla käy...liian rikas seos nostaa myös HC:n
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Romeo
Viestit: 528
Liittynyt: 16 Elo 2004, 23:30
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja Romeo »

Oma 33 kävi päästömittauksessa ja päästöt olivat hieman pielessä. Eli eli, CO ja HC arvot olivat molemmilla kierrosalueilla yläkanttiin, HC arvo taisi olla jopa 130 luokkaa, kun suurin sallittu on 100. Voisikohan tuollaisella suuttimien puhdistusaineella olla jotain vaikutusta noihin, kun sellaista (CRC-merkkinen) lurautin tankkiin juuri ennen mittausta? Vai olisikohan kyseessä tuo klassinen lambda-anturi, auto nimittäin nykii kevyesti normaalikiihdytyksessä siinä 2000-3000 kierroksen kohdilla?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

omassa samantyylistä nykimistä ja päästöt vähä pieles.lambda meni vaihtoon jo ny kiihtyy komeesti eikä nyi ja päästöt kirkkaasti läpi. mittaa sen lambdan jännite. jos arvo vaihtelee n.0,45V-1V välillä sillai n.50-60krt min ni anturi kunnossa.omassa oli jännite pysyvänä 1.4V :lol: sit kandee viä varoiks kattoo et boksin lambda säätö pelaa eli toimit itse vastuksena välissä. toinen käsi boksilta tulevaan lambdan johtoon ja toinen käsi akun plus napaan.seos muuttuu ja sen huomaa ja kuulee, sitten vaihdat plus navasta miinus napaan ja jälleen pitäisi seoksen muuttua. viive on muutama sekunti. tällöin boksi pelaa,jos mitään ei tapahdu, on jotain pielessä. periaatteessa pitäs riittää kun ottaa vaa sen lambdan johdon irti. huomaa kun menee "varatoiminto" päälle. kyl siä kennoja on katissa jos on ollu aika lähellä läpi menoa.ainakin luulis.

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

markkul kirjoitti:
tila-anturi, nuo ainakin nostavat CO:ta. Tietty joku aivovikakin...
Mutta nyt oli puhe HC arvosta, mutta eikös korkea HC:kin tarkoita rikasta, palamattomat hiilivedyt.

Eli oliskohan kyse kuitenkin sytkäviasta?

Jotenkin sain noista viesteistä vaan sen kuvan, että seokset oli laihalla!
Jos seos on liian laiha se ei usein edes syty jolloin hc-arvot ovat liian korkeat 8)

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

hah taas rupeaa olemaan kulkine (kolmas kolme kolmonen ja yksi ja sama moottori) leima kunnossa että saas nähdä mimmonen taisto tällä kertaa tulee toivottavasti menis kivuttomasti läpi... mutta en sit tiiä kun on kone seisonu taas puol vuotta..
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
Romeo
Viestit: 528
Liittynyt: 16 Elo 2004, 23:30
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja Romeo »

Caijo-Romeo: Mistäs tuo lambdan jännite on helpoin mitata, tuleeko ne johdot siihen jetronicille? Olikos tuo ostamasi lambda motonetistä?

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Niin kuin Caijo-Romeo kertoi jo pitäis konetta lämmittää kunnolla ennen mittausta. Vaikka minu 33:ssa ei ole mitään vikaa niin pakokaasusedän on nostava lämpöä reiluun 90 asteseen, jotta läpi pääse, kun katti sijaitsee hyvin kaukana.(Tietääkö joku syytä siihen?) Tämäkin on yksi syy miksi kannattaa tehdä pakokaasu mittaukset ennen katsastusta jossain pajalla.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Motonetin lambdan hommasin ja pelannu hienosti. Lambdan saa mitattua siitä johdosta mikä tulee melkeimpä siihen ohjaustehostimen nestesäiliön taakse. siihen tulee kolme johtoo. kaks on samas pistokkees ja se yks on yksinään mis on keltanen pää. otat siitä yksinäisestä johdosta sen eristeen sivuun ja mittaat jännitteen siitä johdosta. liittimet pidetään kiinni, arvon tulee olla n.450mV-1V ja se vaihtelee koko ajan. n.50-60krt minuutis sen arvon tulee muuttua. jos ei muutu tai arvot on jotai muuta ni lambda vaihtoon. nii ja ne kaks johtoo on tosiaan sen lambdan lämmitysvastuksen johdot.muistaakseni viileenä (n.20 astetta) oli resistanssi 4ohmia.

Avatar
Romeo
Viestit: 528
Liittynyt: 16 Elo 2004, 23:30
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja Romeo »

Mittauksen mukaan tuo labda pitäisi olla kunnossa, välillä jännite tippui tuon 0,45V alle, mutta pääsääntöisesti oltiin noiden arvojen välissä. Taidan vielä käyttää auton päästötestissä, jotenkin vain tuntuu siltä, että sillä puhdistusaineella olisi jotain tekemistä noiden arvojen kanssa... Voihan kattikin olla rikki, tiedä häntä?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Ja tosiaan kone kunnolla lämpöseks.mullakin menee läpi vasta siinä vaiheessa kun flekti lähtee pyöriin eli n.100 asteen kohil. katti on kuitenkin aika kaukana. Ilmämäärämittarissahan on viä CO säätöruuvi, jolla pitäis saada seoksia säädettyä mut mitä oon muutamasta 33sta kattonu päästöjä ni eipä toi säätö tunnu vaikuttavan oikeen mihinkään.mutta sitäkin voi koittaa jos se vaikka auttais.eli se on sellanen valkonen "talttapää" ruuvi siinä määrämittarin kyljessä.

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Yhdessä Boschin huoltoliikkeessä sanoivat ettei sitä ilmamäärämittarin säätöruuvia saa säätää, eikä sillä ole vaikutusta koska lambda kuitenkin hoitaa seoksen säätämisen tyhjäkäynnillä. Eri asia on sitten niissä autoissa joissa ei ole kattia, silloin se säätö vaikuttaakin jotain niihin päästöarvoihin.

Vastaa Viestiin