156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Moro!
Nyt tartteittas taas apuja. Auto teki silleesti että ajossa sytty ykskaks moottorinvikavalo palamaan. Sen jälkeenhävisi kaasutuntuma, kierrokset valahti tyhjäkäynnillä 1t. Poljin kaasua eikä mitään reaktiota. Hetkenpäästä sammutin auton. Starttasin, hyrähti käyntiin ja heti sammui. Toinen koitos ja heti sammui. Rupesin työntämään autoa kotia ja 60m jälkeen koitin startata auton ja hyvin lähti pelittämään. Ajoin pihaan ja siinä hän nyt seisoo. Foorumilaiselta jeesiapua koodin lukuun. Alla pari kuvaa koodeista ja lukemia kaasusta ja aikas omituisia lukemia antaa..? Pystyykö joku kertoa herkistelyohjeita kaasuanturiin? Ja mitähän ihmeen vikakoodeja nuo loput ovat missä ei näy selostetta perässä. Epäileekö raati kaasuanturia vai jotain muuta hirvittävää? Sytkäkatkokset vielä täysi mysteeri.. varmaan puolavikaa. APUWA!

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Siinä kuvat
Liitteet
20160609_172328(1).jpg
(249.58 KiB) Tiedosto ladattu 3009 kertaa
20160609_172729(1).jpg
(241.24 KiB) Tiedosto ladattu 3009 kertaa

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Välillä näytti toinen throttleposition n. 6400.00% :-D

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Voisiko tuo safety cut-off olla kolarikytkin joka löytynee jostain kuskin jalkatilasta? Voisi selittää sammumisen. Se kannattaa tarkistaa.
Yhdessä ecuvikaisessa italialaisessa vilahti toisinaan throttle positionista älyttömiä lukemia, mutta en tiedä onko normaalia vai liittyikö ecuvikaan tai kaasuläpän asentopotikkavikaan. Muistaakseni just jotain 6000% käväs ihan välähdyksenomaisesti näytöllä ja sitten palasi normaaliksi.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Joo. Tohon on ecu vaihdettu joskus.. en tiedä tarkkaan milloin. Mutta hollannista tullut. Toivottavasti selviäisi sen kaasupolkimen anturin vaihdolla?

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Tuo throttle actuator on kaasuläppä eikä poljin. Eli se joka on imusarjan kylessä kiinni. Siellä lienee potikka/kontaktivikaa.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tässä tuntuisi olevan kaksi erillistä päävikaa (ainakin). Kuusi ensimmäistä vikaa liittyy sytytyshäiriöihin, ja loput kaasuläppään. Toisen seurantavastuksen arvo liian suuri, niiden kahden yhteenlaskettu summa tulisi olla n. 100%. Ongelma voi olla ecussa (korjattu kuten kerroit) tai itse läppäkotelossa. Halvin vaihtoehto vianhakuun olisi hommata jostain käytetty läppäkotelo tarkastusta varten.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Mutta tossa prosentteja kun katsoo niin eikös siinä poljinanturissa ole 2 liuskaa jotka antaa lukemaa eculle? Luulisi jos syöttää tollaisia lukemia eculle niin olisi siellä vikaa?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja seppo »

On poljinpotentiometrissäkin kaksi vastusta mutta ne toimii saman suuntaisesti. Tämä vika kuitenkin koskee läppäkoteloa, niinkuin testeri kertoo.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Joo. Laitoin jo "Ostetaan" osioon ilmoituksen kaasuläpästä ja parista puolasta. Jos joltakin löytyy kyseiseen (cf3) moottoriin sopiva kaasuläppä niin ilmoitusta vaan!

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Oletko jo tehnyt ECU-resetin ja kaasuläpän resetoinnin? Ohjeet noihin löytyy jostain päin foorumia. Ne saattaisi auttaa kaasuläpän ongelmiin...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^
Ecu-resetin ohje by Willez (Ecu-reset ja kaasupolkimen opetus samaan aikaan):

1.Akku irti 45min
2.Akku kiinni ja virrat päälle 2min
3.Avain pois lukosta 5sek
4.Kone käymään 15min (ÄLÄ KOSKE KAASUPOLKIMEEN)
5.Sammuta kone 10min ajaksi
6.Kone käyntiin ja koeajolle, vaihtelevaa ajoa.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Pitääkin huomenna toteuttaa tuo ecu reset. Tänään iskin uudestaan johdon kiinni autoon ja tälläisiä lukemia anto, ovatko nämä sitten normaaleja? Autolle ei siis tehty muutakun nollattiin vikakoodit. Tänään heitin vaan 20km koeajon ja toimi normaalisti.
Liitteet
20160610_164320(1).jpg
Tossa lukemat talla ohjassa
(308.89 KiB) Tiedosto ladattu 2693 kertaa
20160610_164324(1).jpg
Siinä tyhjäkäynnillä.
(302.62 KiB) Tiedosto ladattu 2693 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös ecuresetin voi helpoiten tehdä ihan testerin kautta...

Eli Multiecuscannista ja muistaakseni ihan "adjustments"-välilehden kautta yhdistettynä. "Reset self-learned parameters" tai vastaavaa saattaisi termi olla?
Kaasuläppäkotelon resetistä en enää muista, joskus tuli tehtyä paljon juttuja MES + bensa-Alfa, mutta enää muista mitään noita...

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Mistäs sieltä tollanen adjustments välilehti löytyy kun miun silmään ei taho sattua ??

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Alekschuk kirjoitti: ovatko nämä sitten normaaleja?
Ei oo normaaleja. Kaasu pohjassa pitäs throttle anglen varmaan olla lähes 90 degrees äkkisältään ajateltuna. Eli kaasuläppä vaaterissa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Moottorinohjauksen alta "sieltä jostain". Ei ole MES-kone käsillä, niin en voi edes vilkuilla.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

^^ sitä itsekkin ajattelin

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Ei onnistu MESsillä näin vanhassa moottorinohjauksessa. Uudemmissa sitten valikkkoon ilmaantuu lisää välilehtiä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Olisihan tuo pitänyt tajuta, että kutosessa rajottuneempaa.. Omat ecu-reset-kokemukset koskee toki '99 (CF2) tessua ja tuota '02 CF3 tessua. Niissä kummassakin onnistui ecuresetti softalla, kaasuläpän asentoresetistä en mene takuuseen kyllä kummassakaan.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Nonniin. Äsken tuli tehtyä ecu reset ja käytyä koe ajolla. Oheisessa kuvassa on max. Arvot tietenki sillon kun kiihdytettiin hanapohjassa. Ja kuvaa ottaessa tyhjäkäynnillä. Tosiaan onko throttle angle ja muutkin normilukemissa?
Liitteet
20160611_203619(1).jpg
(125.3 KiB) Tiedosto ladattu 2609 kertaa

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Tälläsii arvoja näyttää tyhjäkäynnil. Noi track 1 ja 2 arvot pitää mennä tollee ristii. Kuva

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Joo.. outo homma. Ilmeisesti polkimessa vikaa. Mahtaa kuulemani mukaan olla aika homma että pääsee vaihtamaan!

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Joo miul ne antaa molemmat tracit 85-86 % samaan aikaan. Mut pedal position on 100%

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Onks muilla tollee niiku miulla?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kannattaa huomioida että trackeja on kahta tyyppiä. Gas pedal position on mitä ilmeisimmin poljin ja throttle position puolestaan kaasuläppä. Kuten seppo totesi, polkimen potikat ovat rinnakkain ja niiden kuuluu näyttää samaa, kun taas kaasuläpän potikat ovat vastakkain (toinen näyttää aukioloasteen ja toinen kiinnioloasteen) ja siksi niiden lukemien summan pitäisi olla n. 100%.

Näistä trackeista lasketaan sitten opituissa rajoissa itse polkimen ja läpän asento, eikä trackit välttämättä mene 0-100% asti vaikka lopputulos meneekin.

Ketjun alussa olevan kuvan 400% on kaasuläpältä, itse en sen perusteella lähtisi ensimmäisenä poljinta vaihtamaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Eli noi multiecuscanin tekstit on ihan päin vittuu??

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mikä niistä? Throttle=kaasuläppä ja Gas pedal=kaasupoljin?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Mulla on tollaset prosentit talla pohjassa. Älkää läpän kulmasta välittäkö, auton ollessa liikkeessä menee 80,6 asteeseen.
Liitteet
20160610_164320(1).jpg
(308.89 KiB) Tiedosto ladattu 2373 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re:

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Eli noi multiecuscanin tekstit on ihan päin vittuu??
Ei. Sinun kuvassasi näkyy Throttle position (track x) eli kaasuläpän asentoantureiden lukemat. Näitä on kaksi ja nämä ovat toisiinsa nähden vastakkain ja yhteislukeman pitäisi olla kutakuinkin sata. Nämä siis näkyy sinulla selvästi oikein.

Alekschuk:n kuvissa (paitsi ekassa) näkyy Gas pedal position (track x) eli kaasupolkimen asentoantureiden lukemat. Näitäkin on kaksi, mutta nämä ovat keskenään samansuuntaisia ja näiden pitäisi näyttää suurinpiirtein samaa lukemaa. Lukema puolestaan on mitä ilmeisimmin prosentuaalinen arvo itse anturin skaalasta, jonka pitää olla vähän polkimen skaalaa suurempi. Siksi polkimen 0-100% skaala on anturiskaalalla suurinpiirtein 14-86%.

Ainoa kuva, jossa meikäläisen silmään näkyy järkevästä poikkeava anturiarvo, on Alekschuk:n ensimmäinen kuva, jossa kaasuläpän ykkösanturin (Throttle position (track 1)) lukema on 434,90% ja joka on kuulemma hypännyt jopa 6400% asti.

Kuvissa olevien arvojen perusteella minä en lähtisi repimään kaasupoljinta irti, vaan tutkimaan kaasuläppää, sen ykkösasentoanturia ja ko. anturin liitäntöjä/johdotusta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Eiku joo, miul on cf2 ja aleksil cf3 veekutonen. Siks noi tekstit on erilailla. Selkis.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Ihan mukava kuulla että vika onkin kaasuläpässä eikä polkimessa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No siltä tuo ainakin minun silmääni tosiaan näyttää, kun kerran polkimelta tulee järkevää arvoa ja läpältä ei. Tuo kyllä yllättää, jos cf2-auto ei lainkaan kerro polkimen arvoja tai kertoo ne jotenkin toisin, mutta onhan se mahdollista.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Onhan niissä ecu vaihtunu?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo on se varmasti vähintään uudempaa versiota, mutta sähkökaasulla minun tietääkseni se vanhakin on ja seuraa siis sekä läppää että poljinta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: 156 2.5 kaasupoljin ja mystiset vikakoodit.

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

On cf2 sähkökaasulla. Ja toi MES on miulla 2.7 ja toinen on 3.1 Pitääpä päivittää.

Vastaa Viestiin