Sähköikkuna jumissa - ylä-ala-katkaisimia?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Sähköikkuna jumissa - ylä-ala-katkaisimia?

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Pistin akun autoon vuoden tauon jälkeen - yllättäen aika moni auton sähkölaitteista toimi. Odotin tulipaloa.

Kuskin ikkuna ei liikkunut. Nostinmoottori naksahteli ja lämpesi, joten virta kulkee. Itse ikkunan ylös-alas-nappi on mitensattuu-mulju ja varmaan puoliksi rikki.

Ikkuna ei liikkunut, vaikka revin siitä melkein oven saranoiltaan ja väänsin isolla ruuvimeisselillä sisäpuolelta niin että oven sisäpellit menivät ruttuun. Suihkailin saippuaa väliin - ei ainakaan ensimmäisenä iltana irronnut.

Ennen kuin rikon lisää, niin onkohan tuollaisessa systeemissä jotain katkaisimia, jotka ilmoittavat moottorille, että ikkuna on ylhäällä/alhaalla? Ajattelin, että jos moottori ei ala vääntämään, koska katkaisin estää sen.

_________________________

Oli maar komeet kajarit etuovissa. Irtonaisissa ovipaneeleissa (joku muu rikkonut) oli liimalla kiinni pölyiset ja rapaiset 2 X 3 paperikajarit ja niiden edessä huolella ruostesuojatut muovirepaleet. Pakko kai jättää ne rimpulat sinne, pitää priorisoida.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En tunne erityisesti 75:n systeemiä, mutta enpä ole koskaan törmännyt rajakytkimiin ikkunannostimissa. Eipä noissa taida olla mitään muuta älyä kuin moottori ja katkaisija, joka vaihtaa moottorille tulevan syötön napaisuutta. Veikkaisin että sulla on ikkunannostimesta joko vaijeri (oliko tuossa vaijeria?) tai moottori ruostunut jumiin.

Mulla saattaa muuten olla ylimääräinen sähkölasin katkaisija. Siitä saat jos tarvitset, ei tuollaisesta kehtaa mitään hintaakaan pyytää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Joo, siellä on oikein avovaijeri. Kiitos kytkintarjouksesta, pidän mielessä mikäli pääsen niin pitkälle, että alan purkamaan tosissaan. Tietysti nyt voisi kokeilla moottoria akulla, niin tietäisi onko vika kytkimessä vai moottorissa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

itse veikkaisin rikkinäistä katkaisijaa joka jää päälle, tämä johtuu taas siitä että katkaisijan sisällä oleva palautinjousen virkaa toimittava metallilevy menee vanhuuttaan veltoksi mistä seuraa ettei katkaisija enää palauta vaan yhdistää virtoja koko ajan..

nimim: kolmessa seiskafemassa sama vika.. :wink:

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:enpä ole koskaan törmännyt rajakytkimiin ikkunannostimissa.
Eiköhän ainakin niissä ole rajakytkin joissa on ns. automaattinen ikkunan alasajo, eli kun näpäyttää katkaisijaa kevyesti niin lasi menee alas asti. Mistä se muuten tietäisi että missä pitää pysähtyä? 8)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mun käsittääkseni automatiikka toimii "haistelemalla" moottorin virtaa. Kun moottori pysähtyy, virta kasvaa ja automaatti avaa piirin. Eikös automaattitoiminnat yleensä aja lasia hetken ylä- tai ala-asentoa vasten, ainakin releen äänestä päätellen?


Edit: Voihan siellä tietysti olla pelkkä tyhmä viivekin :oops:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Kait se niinkin onnistuis, riippuu varmaankin autosta ja "musta laatikon" älykkyydestä. Muistaakseni ainakin vanhoissa 9000 saabeissa rikkoivat mekanismeja kun moottori väänsi vaikka lasi oli jäässä... En tosin tunne mekanismia sen tarkemmin joten toi oli vain villi arvaus :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kokeilin sitä akulla niin että vedin piuhat suoraan moottoriin menevään johtoon - ei tapahtunut mitään.

Muut ikkunan lopettavat nousun laakista, ei mitään jurinoita lopussa.

Näyttää kyllä pahasti siltä, että uudet kajarit, ovimuovit ja -pahvit menevät paikoilleen, vaikka ikkuna ei toimi. Olen tehnyt itseni kanssa sopimuksen, etten pura enää mitään rikkinäistä autosta, vaan laitan korjattua tavaraa kiinni, eli pidän katsastusta mielessä. Tosin tämä ikkuna on varmaan ensimmäinen, jota katasastusmies kokeilee....

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Siitä sähkömoottoritsasta on hiilet loppu tai...
Ota se moottori sieltä pois ja kokeile pyöriikö sorminkaan.
Ja sitten sähköllä.
Siinä moottorissa ei ole montaakaan osaa mitä voi olla rikki.
1.Hiilet loppu
2.Kupari poikki
3.Kollektori kyrvähtänyt
4.Magneetiit rikki :wink:
5.Ja loput onkin perusrautaa...

edit.
4,5.Uraeristeestä ampunu läpi :wink:

Vastaa Viestiin