Tällä hetkellä kitinää ei kuulu ollenkaan joten hihnan vaihto auttoi

Valvoja: Moderators
Kiristimet on vaihdettu viime vuonna jakohihnan vaihdon yhteydessä ja ajettu on alle 15tkm sen jälkeen, joten en nähnyt tarpeelliseksi. Tarkistin kiristimet vielä melko tarkasti, eikä välyksiä ollut ja laakerit tuntuivat vielä sellaisilta "uuden nihkeiltä".Isola kirjoitti:...pitääkö tuosta päätellä, että kokosit sen vanhalla kiristimellä ja ohjainrullalla? Niiden vaihto on vähintäänkin suositeltavaa.
Sitä en älynnyt tutkia suuremmin, lähinnä tarkistin, että kehä ei keiku ja ettei kumia tursua mistään. Sitä en osannut epäillä, että kehä pääsisi luistamaan navan ympärillä.Maunu kirjoitti:Missä kunnossa oli kampiakselin hihnapyörä? Eikös joku joskus väittänyt, että kun hihnapyörän vulkanointi pettää niin kitinä tulee siitä.
En kyllä ymmärtänyt pyöritellä välissä. Toisaalta tuntuisi omituiselta, että kitinä pysyisi täysin samanlaisena, jos laturi ja hihna ovat täysin uusia. Se loppuukin aina juuri tuossa saman naapurin kohdalla, kun automaatti vaihtaa kolmoselleJiiTeeÄssä kirjoitti:KevinCo miten meni kiristysvaihe, pyörititkö rullia välillä? Jos et niin silloin kaikki venymä kohdistui niihin suhteellisen lyhyisiin vapaisiin pätkiin, laturin hihnastahan on pitkästi isomman rullan ympärillä eikä hihna veny tasaisesti.
Ei ole tehostimen öljyistä tietoa. Punaista ovat väriltään ja hyvin on toiminut talvellakin ohjaus. Ohjausvaihde on vaihdettu huoltokirjan mukaan parisen vuotta sitten, joten silloin on varmasti öljytkin uusittu. Tuo kitinäkin alkoi vasta tässä kevään aikana, kun kelit olivat jo lämmenneet, joten ei sopisi öljyn jäykkyyden aiheuttamaksi.Maunu kirjoitti:Ohjaustehostimessa on myös uudet öljyt?
Oma auto vinkuu huomattavasti vähemmän kun vaihtoi uudet öljyt (iso vg 22) ja putsasi suodattimen (ja lopuksi vielä vaihdoin varmuudeksi uuden säiliön, kun luulin vanhan vuotavan).
Isola kirjoitti:Mitä jos suihkauttaisi sinne remmisprayta? Eihän se vikaa korjaa, mutta jos hiljenee edes hetkeksi, niin tietää äänen tulevan hihnasta..
Olisikohan täällä Seinäjoella ketään, joka noista tietäisi ja olisi oikein kokemusta? Jakohihnan ja vesipumpun vaihto ei nyt justiin huvittaisi ihan kokeeksi, vaikka se tässä kotona kyllä onnistuu.Maunu kirjoitti:Ei kai tuolla enää voi olla kuin jakopäässä tai turbossa vikaa.
Tämä tieto lohduttaa...JiiTeeÄssä kirjoitti:Ei ole sama. Jos katsot sinne pellin alle niin sulla pyörittää yksi pitkä hihna kaikkia apulaitteita. Ei ole venyvän hihnan kanssa taistelua kuten 159:ssä.
Sulla kitisee muuten vaan.
Edit: eli kuten kuvassa, 166 laturi on vasemmalla / moottorin takana.
Mulla tuo ääni tuntuisi nyt paikallistuvan kuitenkin sinne pakosarjaan, vaikka ei yhtään kuulosta samanlaiselta kuin olen noissa videoissa nähnyt. Käytin letkunpätkää "stetoskooppina", eli letkun toinen pää korvaan ja toista päätä siirtelee käyvän moottorin ympärillä. Toimii yllättävän hyvin äänen paikallistamisessa ja ääni kuuluu sieltä 1-2 pytyn seutuvilta pakosarjan suunnasta. Jakopäästä ei kuulu onneksi mitään epätavallista ja avasin koteloakin, niin hihna näyttää hyvältä.Smacket kirjoitti:Selkeästi näissä on kahdenlaista vinkunaa; laturin hihnan vinkunaa (pystyin paikantamaan kitkaspraylla) ja ilmeisesti näissä tosiaan "kiljuu" pakosarja, jos jokin pultti on löysällä / pudonnut pois = vuotaa ja vinkuu.
Mun 159:n vinkuna on täysin erityyppinen kuin tuo videon, eli katoaa kun koskee hieman kaasuun. En lukenut nyt koko ketjua, joten tästä taisikin olla jo aiemmin puhetta?
Itsellä kuskinpuolelta kaksi reunimmaista pulttia poikki ja se mikä on huomioitavaa niin pakosarja oli myös vääntynyt (keinutuolin antura). Vein auton suosiolla pajalle ja laskussa onkin 14h töitä merkattu, lisäksi pakosarjan plaanaus koneistamolla.KevinCo kirjoitti:Mulla tuo ääni tuntuisi nyt paikallistuvan kuitenkin sinne pakosarjaan, vaikka ei yhtään kuulosta samanlaiselta kuin olen noissa videoissa nähnyt. Käytin letkunpätkää "stetoskooppina", eli letkun toinen pää korvaan ja toista päätä siirtelee käyvän moottorin ympärillä. Toimii yllättävän hyvin äänen paikallistamisessa ja ääni kuuluu sieltä 1-2 pytyn seutuvilta pakosarjan suunnasta. Jakopäästä ei kuulu onneksi mitään epätavallista ja avasin koteloakin, niin hihna näyttää hyvältä.Smacket kirjoitti:Selkeästi näissä on kahdenlaista vinkunaa; laturin hihnan vinkunaa (pystyin paikantamaan kitkaspraylla) ja ilmeisesti näissä tosiaan "kiljuu" pakosarja, jos jokin pultti on löysällä / pudonnut pois = vuotaa ja vinkuu.
Mun 159:n vinkuna on täysin erityyppinen kuin tuo videon, eli katoaa kun koskee hieman kaasuun. En lukenut nyt koko ketjua, joten tästä taisikin olla jo aiemmin puhetta?
Edit: Purkasin sen verran lämpösuojaa pois, että sai pakosarjan jotenkuten näkyviin. Ainakin 2 pinnapulttia on katkennut, molemmista päistä reunimmainen. Nyt vain pitäisi keksiä kuka tuon saa kuntoon. Pitänee olla sen verran hyvät ja kalliit työkalut, että noin ahtaaseen paikkaan saa vanhat porattua pois ja uudet kierteet tehtyä. Työkalujen hinnalla homman saa varmasti teetettyäkin jossain.
Olisko Seinäjoen Moottorihiomo?
Nyt on viimein Alfa kunnossa, Seinäjoen Moottorihiomolla laittoivat kuntoon. Pakosarja oli myös vääntynyt, kuulemma 1,5mm oli käyryyttä.Raikkoo kirjoitti:Itsellä kuskinpuolelta kaksi reunimmaista pulttia poikki ja se mikä on huomioitavaa niin pakosarja oli myös vääntynyt (keinutuolin antura). Vein auton suosiolla pajalle ja laskussa onkin 14h töitä merkattu, lisäksi pakosarjan plaanaus koneistamolla.KevinCo kirjoitti:
Mulla tuo ääni tuntuisi nyt paikallistuvan kuitenkin sinne pakosarjaan, vaikka ei yhtään kuulosta samanlaiselta kuin olen noissa videoissa nähnyt.
Edit: Purkasin sen verran lämpösuojaa pois, että sai pakosarjan jotenkuten näkyviin. Ainakin 2 pinnapulttia on katkennut, molemmista päistä reunimmainen.
Olisko Seinäjoen Moottorihiomo?
Se miksi pakosarja on vääntynyt, oma ajatus: kun hiukkasloukku oli rikki ja yritin sitä raskaalla kaasujalalla auki niin pakolämmöt vääntänyt pakosarjan mutkalle.