Älä saata meitä kiusaukseen.
Olen viimeisen viikon aikana pariin otteeseen mm. ajanut maantieajoa viikonloppuna klo 10-15 välisenä aikana ja hyvin on taas palautettu mieleen, miksi kannattaa vältellä aikoja, jolloin useimmat Kia/Toyota/Skoda/Datsun
järkiautoilijat liikkuu...
Kerää koko sarja -alkaa olla taas nipussa, esim. itse jäin (just tällä 54 tiellä, mistä raportoitiin kunnon kolari) rekan taakse, kun saavutin sen mäen alla, missä alkoi sulkuviiva + tiesin, että reilun kilometrin päästä alkaa ohituskaista. Takaa tuli vauhdilla varis ja tottakai kun kippoon kerta oli saatu kelattua 120 lasiin, niin eikun vaan molemmista ohi. Ylämäessä, jossa olisi vähän saattanut kiirus tulla, jos olisi osunut kanssa jonku 110+ päästelevä vastaantulija kohdalle. Kai se luotti ihan täysin siihen, ettei mahd. vastaantulijat vielä ole kerinneet kiihdyttää, kun niilläkin rajoitus vaihtuu vasta siinä mäessä 80->100.
Toinen tapaus olikosenyt 2-tiellä. Lähdin itse sopivan paikan tullen ohittamaan 75 km/h satkun rajoituksella köröttävää mersua (mikä ihme näissäkin on, ostetaan ns. kestävä auto ja sitten körötetään moottoritielläkin max. 80 km/h ettei se vaan kulu?), vaikka näin, että suoran päässä rajoitus tippuu kahdeksaan kymppiin. No, minullahan ei ohituksen suhteen ollut mitään hätää, mutta 100 m takanani tullut datsun sai päähänsä peesata minua. Takamatkasta johtuen datsuni lähti ohitukseen, kun olin jo itse palannut omalle kaistalle JA tässä kohtaa myös alkoi sulkuviiva, rajoitus tippui 100 -> 80 ja tulihan sieltä autojonokin vastaan. Torvet soi, mutta jotenkin se datsuni onnistui pujahtamaan Mersusta ohi ilman osumia.
Taisi datsunkuski vähän yliarvioida rakettinsa suorituskyvyn, kun luuli pääsevänsä siitä mersusta ohi samassa raossa
Myös ne normaalit nopeuden pumppaamiset 70 (keskikaidetie, vain 1 kaista suuntaansa) .... 110 (ohituskaista) ym on taas palautettu mieleen.
Nähty on myös Tiguan, joka yritti työntää jotain työkonetta 35 km/h satkun rajoitusalueella hinaavaan traktoriin lisävauhtia, koska ei kyennyt ohittamaankaan sitä. Sekä monta muuta, jotka eivät kyenneet satkun rajoituksella ohittamaan kuuttakymppiä kulkevaa nosturiautoa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.