"Uuden" 156 GTA:n huollot
Valvoja: Moderators
"Uuden" 156 GTA:n huollot
Moro kaikille!
Olen ollut foorumin jäsen n.5v, mutta valitettavasti ilman Alfaa viimeiset 4v. Tähän vaikuttaisi vahvasti tulevan nyt muutos, kun kytevä polte kestounelmaan eli 156 GTA:han taitaa toteutua! http://www.alfabbs.fi/posting.php?mode=post&f=1#
Kyseessä on '03 ns. suomiauto, mittarissa n.36tkm. Huoltokirjassa on asiallisesti 10tkm öljyhuolto ajallaan (2004), samoin 20tkm (2005) ja 3v/60tkm on tehty 2006 kun mittarissa on ollut n.28tkm. Tuolloin on myös jakohihna vaihdettu. Tämän jälkeen auto on matkannut siis tuon 8tkm ja mitään huoltotoimenpiteitä ei ole tehty. Viettänyt aikaa lähinnä kuivassa/viileässä hallissa, katsastettu harvakseltaan - viimeksi vuosi sitten.
Nyt siis olen ko. menopeliä hommaamassa ja mietin, minkälaisella paletilla tekisi ns. "käyttöönottohuollon", itse varmaan tulen kilometreja taittamaan n8-10tkm per vuosi. Jo huolto-ohjelman mukaisesti tulisi vaihtaa: öljyt+suodattimet, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, jarrunesteet, jakohihna, pakkasnesteiden tarkastus yms. Tuo 156 Busso ei ole itselle mitenkään järin tuttu, onko muita kohteita (esim vesipumppu, muovi vs. metalli), jotka ovat oletettavasti ajansaatossa haprastuneet ja kannattaa etupainotteisesti uusia?
Kiitoksia jo etukäteen, on kyllä alfattomanakin ollut hienoa lueskellä täältä foorumilta juttuja!
Olen ollut foorumin jäsen n.5v, mutta valitettavasti ilman Alfaa viimeiset 4v. Tähän vaikuttaisi vahvasti tulevan nyt muutos, kun kytevä polte kestounelmaan eli 156 GTA:han taitaa toteutua! http://www.alfabbs.fi/posting.php?mode=post&f=1#
Kyseessä on '03 ns. suomiauto, mittarissa n.36tkm. Huoltokirjassa on asiallisesti 10tkm öljyhuolto ajallaan (2004), samoin 20tkm (2005) ja 3v/60tkm on tehty 2006 kun mittarissa on ollut n.28tkm. Tuolloin on myös jakohihna vaihdettu. Tämän jälkeen auto on matkannut siis tuon 8tkm ja mitään huoltotoimenpiteitä ei ole tehty. Viettänyt aikaa lähinnä kuivassa/viileässä hallissa, katsastettu harvakseltaan - viimeksi vuosi sitten.
Nyt siis olen ko. menopeliä hommaamassa ja mietin, minkälaisella paletilla tekisi ns. "käyttöönottohuollon", itse varmaan tulen kilometreja taittamaan n8-10tkm per vuosi. Jo huolto-ohjelman mukaisesti tulisi vaihtaa: öljyt+suodattimet, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, jarrunesteet, jakohihna, pakkasnesteiden tarkastus yms. Tuo 156 Busso ei ole itselle mitenkään järin tuttu, onko muita kohteita (esim vesipumppu, muovi vs. metalli), jotka ovat oletettavasti ajansaatossa haprastuneet ja kannattaa etupainotteisesti uusia?
Kiitoksia jo etukäteen, on kyllä alfattomanakin ollut hienoa lueskellä täältä foorumilta juttuja!
Re: "Uuden" 156 GTA:n huollot
Niin ja toinen juttu vielä (koetin tätä ensin hakea viesteistä, mutta ei oikein selvinnyt); missä kannattaa itäisessä Suomessa (=mahd. lähellä Kuopiota) Alfaa jatkossa huoltaa? Kuopiossa taitaa olla Hartikainen virallinen huolto, mutta ne hinnat... http://www.alfabbs.fi/posting.php?mode= ... =1&t=32172#
Jossain vanhassa ketjussa mainostettiin Jyväskylän seudulla Mikan&Anssin autohuolto hyväksi, onko tämä edelleen hyvässä huudossa?
Jossain vanhassa ketjussa mainostettiin Jyväskylän seudulla Mikan&Anssin autohuolto hyväksi, onko tämä edelleen hyvässä huudossa?
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: "Uuden" 156 GTA:n huollot
No hienoa että olet palannu alfaurokseksi. Kyllähän noi kaikki mainitsemasi toimenpiteet varmaan kannattais tehä. Kuitenkin 10 vuotta sitten vaihettu jakopään kilkkeet. En sit tiedä että miten on jos vaihtas pelkän hihnan kun noin vähän kilsoja on ajettu, kai se hihna siel eniten kovettuu tai haurastuu kymmenessä vuodessa? Ehkä jarrut kannattais kans tsekata/ herkistellä ettei jumita. Kylhän tohon rahaa menee jos kaikki teettää ulkopuolisella .. Hmmm. Tonni?? Paikkaa en osaa kertoa sieltäsuunnasta valitettavasti..
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: "Uuden" 156 GTA:n huollot
Sen verran työläs tuo jakopää on että jos sinne jotain meinaa vaihtaa, niin kerrasta koko setti kannattaa uusia.
Kalliitahan ne osat kyllä on
Kalliitahan ne osat kyllä on
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: "Uuden" 156 GTA:n huollot
Jaa sinä ostit sen erittäin vähän ajetun 156 GTA:n. Sen myynti-ilmoituksen näkeminen sai aikaan lievän autokuumeen, vaikka en olekaan vaihtamassa. Melkein ajamaton 3.2-litran Busso vuonna 2016 on hyvä löytö.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: "Uuden" 156 GTA:n huollot
Jos auto olisi minun vaihtaisin moottoriöljyn ja suodattimen, jarrunesteet, pelkän jakohihnan, jäähdytinnesteet ja ehkä vaihteistoöljyn. Vesipumppu ei pyöri jakohihnalla, eikä ole niin heikko, että noilla kilsoilla alkaisi vuotamaan, toki se on jakohihnan takana.
Re: "Uuden" 156 GTA:n huollot
Iso kiitos kaikille vinkeistä jo tässä vaiheessa, pitää vielä tarkemmin kolkutella ja katsastella ja tuumata sitten huoltopalettia. Tuota vesipumppua mietin just tuon sijainnin puolesta kun se hihna menee ainakin uusiks. Lisäksi jossain toisella englanninkielisellä foorumilla oli juttua, että saattaa osa pumpuista olla sisuskaluiltaan muovisia & haprastuvia ja OEM:nä saa myös tukevampia metallipumppuja.http://www.alfabbs.fi/posting.php?mode= ... =1&t=32172#
Joo, aika löydöltä kyllä tuntuu tämä yksilö. Tuossa eräänä Juhannuksen jälkeisenä aamuna sattui ilmoitus silmään ja ensin kyllä epäilin km-lukemasta jääneen numeron verran pois..http://www.alfabbs.fi/posting.php?mode= ... =1&t=32172#
Niin onko noista huoltopaikoista kellään mitään näppituntumaa esim Jkl-alueella (siellä tulisi aika kivuttomasti liikuttua)?
Joo, aika löydöltä kyllä tuntuu tämä yksilö. Tuossa eräänä Juhannuksen jälkeisenä aamuna sattui ilmoitus silmään ja ensin kyllä epäilin km-lukemasta jääneen numeron verran pois..http://www.alfabbs.fi/posting.php?mode= ... =1&t=32172#
Niin onko noista huoltopaikoista kellään mitään näppituntumaa esim Jkl-alueella (siellä tulisi aika kivuttomasti liikuttua)?
Re: "Uuden" 156 GTA:n huollot
^Tämä!155156 kirjoitti:Jaa sinä ostit sen erittäin vähän ajetun 156 GTA:n. Sen myynti-ilmoituksen näkeminen sai aikaan lievän autokuumeen, vaikka en olekaan vaihtamassa. Melkein ajamaton 3.2-litran Busso vuonna 2016 on hyvä löytö.
Onnea hankinnnan johdosta!
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: "Uuden" 156 GTA:n huollot
Onnea löydön kotiutuksesta!
Jos tuota olisi kaupattu vielä kuukauden kuluttua olisin ostanut sen talvisäilytykseen Spiderin kaveriksi.
Jos tuota olisi kaupattu vielä kuukauden kuluttua olisin ostanut sen talvisäilytykseen Spiderin kaveriksi.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: "Uuden" 156 GTA:n huollot
Samaa mieltä. Vesipumppua myöden laittaisin uutta jakopään suunnalla. Koska ikä vaikuttaa _paljon_ laakerien rasvoihin yms. etenkin kun ei säilytystilat varmaan ihan asumistiloja vastaavat...JMC kirjoitti:Sen verran työläs tuo jakopää on että jos sinne jotain meinaa vaihtaa, niin kerrasta koko setti kannattaa uusia.
Kalliitahan ne osat kyllä on