2.4 jtd 10v naputtaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Jtd tietäjät huomio! Eilen piti käydä kaupassa niin startin jälkeen kone naputtaa kierrosten mukaan tasaisesti. Hiljeni hetken päästä tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla naputtaa edelleen.Naputus tihenee kierrosten mukaan ja seuraa tyhjäkäynnille asti kunnes lakkaa tyhjäkäynnillä. Tuntuisi että ääni tulee jakopään nurkilta.Öljyt vaihdettu ajallaan n.10tkm välein eikä oo ikinä vienyt öljyä. Nyt tosin oli desin vajetta ekaa kertaa. Öljyt vaihdettu reilu tuhat km sitten.polttoaine suodatin vuoden vanha.Muutamia juttuja ehtinyt kattoon:
Jakohihna oli vähän löystynyt->kiristin merkkiinsä
Venttiilivälykset kaikki 0,25-0,35mm.
Kytkimen painelu ei vaikuta ääneen
Suuttimia irroiteltu yksitellen mutta naputus ei häviä
Käy ja kulkee muuten normaalisti,ei täristä/vatkaa käydessä
Suutinarvoja en päässyt kattoon,mes ei halua juuri tänään löytää juuri moottorin ecua..
Ajettu nyt n.280tkm
Mitäs näistä hajoaa?Moniurahihna/rullat ei voblaa joten olettaisin että kiristin ja kampiakselin hihnapyörän vulkanointi on kunnossa.Kiertokangen laakerit yleensä pitää kovempaa ääntä,kolkotusta,joka tulee ja menee kun kierroksia antaa nopeasti ja tasa kaasulla saattaa olla hiljainen. Tässä kuitenkin naputus on jatkuva ja tasainen.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Millanen triggeröinti tuossa on kampiakselilla? Ruiskutuksen ajoitus jostain syystä aikasella?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Taitaa lukea vauhtipyörästä,anturi ainakin laatikon puolella.vetoja on normaalisti,ei savuta.jakopää tehty 15tkm sitten.apulaite puolella kaikki muu uutta paitsi kiristin..Britit väittää että öljypumppuja olis menny/sen ketju? Kuivana ei oo käyny,ainakaan nokissa ei näkynyt mitään ihmeempää ja öljyäkin oli pinnoilla..
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mulla anturi ainakin lohkon puolella ja triggeri öljypohjan sisällä kampiakselilla.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Paljonko venttiilivälykset pitäisi olla? Tuli vaan mieleen kuinka pienestä on kiinni esim 12v V6 hiljaiseksi saaminen,5satkua liikaa ja naputtaa.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kylmänä imu 0,25-0,35 ja pako 0,30-0,40 näin kertoo autodata.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

No niin. Tänään sain tehtyä viimein talliin tilaa 166lle. Eipä ollut korjaantunut itsekseen seisonnan aikana..Otin apuremmin irti ja sen kiristin tuntui olevan kunnossa. Seuraavaksi kampiakselin hihnapyörä irti eikä siinäkään mitään fataalia näy. Kunnes laitoin sen lattialle ja ääni oli sellainen niinkuin hihnapyörä olisi murtunut/kahdessa osassa. Koputtelin sit sitä lattiaa vasten ja kyllä,tämä on se ääni! Käytin konetta viä ilman tuota hihnapyörää eikä ääntä enää kuulunut. Huh huh! Olin jo varautunut purkaan öljypohjan irti ja tutkiin kiertokankien kuntoa.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hyvä, että selvisi noin helpolla! Tuo vulkanointihan on ihan tyypillinen hajoaja, joskus jopa fataalein seurauksin. Omassa oli hirveässä kunnossa, mutta ei naputtanut... Ravisti vain aivan kamalasti (vemputti, oli kiero). Sparetosta uusi ja matka jatkui.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Silmämääräisesti vulkainoinnit viä ok eikä pyöriessä vipottanut mutta jotain sieltä on irti kerta sellaista terävää naputusta pitää. Aika lähellä oli etten olis tota havainnut. Onneks tuli purettua se käteen ja kolautettua lattiaan. Ei oo aina niin helppoa mutta onneksi oli onni matkassa. Youtubesta löyty muutama video missä vastaava ääni tulee hihnapyörästä.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Jahha. Eipä auttanut hihnapyörä. Ääni poistui lämpeämisen takia ei hihnapyörän. Mes:llä ei nää suuttimien korjausarvoja eikä opus cars ohjelmallakaan. Mittasin ohivuodot kylmänä ja kuumana ja 1. ja 2. suuttimet vaikuttaisivat olevan vainaa mikä sopisi siihen,että ääni tulee jakopään puolelta. Onko joku koodannut Mes:llä suuttimien numeroita ECUlle onnistuneesti ja jos on niin millä piuhalla? Elm:llä sai moottorin Ecuun yhteyden mutta KKL ei halua sitä löytää. ABS kyllä toimii tuollakin,tiedä sit missä mättää.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Isola »

OBD:n toimivuus tuntuu yleisesti olevan paljon kiinni koneesta ja kaapelista. Suuttimien koodaamisessa on se lisäriesa, että se on tehtävä moottori sammuksissa. Monesti taas OBD tuntuu vaativan reilumman akkujännitteen toimiakseen kunnolla. Oletko kokeillut tuota akkulaturi kiinni?

Ja ei, en ole koodannut noita onnistuneesti, mutta pitäisi varmaan ennemmin tai myöhemmin tietää miten temppu tehdään onnistuneesti. Voi nimittäin suuttimien vaihto olla piakkoin ajankohtainen minullakin.
Järkiautoilija

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Tuohon mun 156toseen vaihdoin yhden suuttimen viime kesänä ja mes hoiti uuden arvon kiltisti eculle.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oisko tsäänssiä saada ääninäytettä, jos raaskit ja pystyt ym?

Anyway, vanhoissa JTD:ssä ei tosiaan korjausarvoja voi nähdä katsomalla. Edes Examiner ei niitä kerro. Jos saat ECUun yhteyden MES:llä, voit kyllä uudet sinne koodata ainakin KKL:n kautta - en tiedä ELM:stä?
Mutta eikö käynti ole huono, jos on pahat ohivuodot? Poislukien uudemmat commonrailit, nuo on suht herkkiä kuitenkin... näin myös yhden 1.9JTDn kokemuksella, joka hiivatin nokalla löyty. Yksi suutin oli hieman tööt ja käynti oli todella, todella karkeaa.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Mulla oli muuten c-tek lataamassa,en muista oliko ekalla kerralla. Viime kerralla ei löytänyt elmiä,nyt löysi laakista. Muistelisin kyllä,että se kkl on myös toiminut aiemmin mutta mitä noista kiinan johdoista oon lukenut niin aika surkeita taitavat olla. Ääni tosiaan on tuttu myös tuolta toisen merkin tuotteista. Niissä yleensä kuuluu pakkasella/kun kiihdyttää,harvoin tyhjäkäynnillä niissä naputtanut. Huonon käynnin takia yleensä saanut suuttimia vaihtaa (Denson),mutta vaikuttaisi,että Boschilainen saattaa käydä tasaisesti mutta naputtaa. Suuttimet ja putket jokatapauksessa tilattu ja koitetaan mes:llä koodata. Hyvä tietää että se on muilla onnistunut niin voi toivoa olla et homma tulis laakista tehtyä.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Maunu »

159:ssä koodaus onnistuu kkl (vag-com) piuhalla, mutta elm:illä ei. Elm kyllä näyttää kaikki asiat ja antaa jopa vaihtaa koodin, mutta se ei vaan muutu.
Voi tietty olla että ongelma on korjattu ohjelman uudemmissa versioissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Pari suutinta vaihdettu vaan naputus senkun jatkuu. Otin öljynsuodattimen auki ja metallia siellä kimaltelee seassa. Eli ikiliikkujan maineessa oleva motti päätti antautua. Mieleen tulee pari vaihtoehtoa. Öljypohja hajonnut joskus ja ajettu vähillä/ilman öljyillä jolloin alkava vaurio syntynyt.Huollot laiminlyöty ja ajettu samoilla öljyillä liian pitkään. Öljypumppu rikki eikä tee kunnolla painetta,mutta mikä sen olisi rikkonut.Öljypohjan liimaus ei näytä tehtaalaiselta joten voisi olla vaihdettu.Tai sitten Castrollin öljy on täyttä P*skaa sillä edellinen omistaja ja minä käyttäneet vain sitä mutten oikein usko tähänkään.Öljyä ei oo vienyt 50tkm aikana joten tuskin voitu ajaa vähillä öljyilläkään ilman suurta äkillistä vuotoa.Täytyt nyt miettiä mitä tämän kanssa tekee..
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Kiertokangen laakeriko siellä valittelee.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »


Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Kiitokset linkistä. Yks varakone jo tiedossa.. Mietin vaan kannattaako tämä vielä avata vai laittaa toinen motti keulalle ja toivoa että kestää. Niin lievä naputus ettei olis äkkiä uskonut laakeriääneksi mutta metallihileet kielisivät juuri siitä. Jos mitään koneistuksia ei tarvi tehdä niin vanha olisi järkevää laittaa viä kuntoon. Mut jos mäntä purassut kiinni tai kampurassa jälkiä niin voinee unohtaa. Ongelma lähinnä ettei oo nosturia nykyisessä remppatilassa ja esim.öljypohjan irrotus siten melko hankalaa. Endoskoopin sais töistä lainaan ja suuttimien rei'istä vois koittaa kurkkia pyttyihin. Öljypumppukin ehkä varoiksi uusiksi.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Öljypohjan irrotus 166 JTD:stä on muuten nostimellakin oikea PITA :twisted: Omaan jouduin öljypohjan tiivistämään uusiksi eikä ollut mikään tunnin-parin juttu niinkuin voisi olettaa aiempien autojen kokemuksen pohjalta. Tuon joutui vielä tekemään pariin kertaan, vuoto olikin öljypumpun ja lohkon välissä...

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 2.4 jtd 10v naputtaa

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Niin näyttää olevan. Apurunko tulee mukavasti tielle.. En tiä saisko keulaa moottorinostimella niin ylös,että apurunko/kone paketti mahtuisi alta pois. Sit pystyis omissa/nykyisessä tilassa tekemään eikä tarvis ajamalla enää siirrellä mihinkään.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Vastaa Viestiin