Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja alamajy »

GTV6:ssä on pitkät bakeliittia tjms. tulpan 'hatut'. Tuollaiset kuin kuvassa.
Minulla niissä lukee Bosch 1.4 KOhm.
Kysymys kuuluu, että voinko jättää nuo pois? Jossakin luki, että niillä on jotain tekemistä häiriönpoiston kanssa.
Auto vaan käy todella nätisti ja kaikilla pytyillä kun laittaa uudet silikoniset tulpanjohdot suoraan tulppiin.
Kyllä ne aika helposti menee paikalleen vaikka tulpat syvällä koloissaan ovatkin.
Rikkooko käyttö ilman noita resistoreja tulpan? Vai tekeekö mäntään reiän tai muuta tuhoa moottorille?
Vielä on ole uskaltanut ajaa pidempää matkaa, mutta tosiaan uusilla tulpilla ja silikonijohdoilla ilman resistoreja auto käy hienosti.
Kyseessä Alfetta GTV6 -84 , korinvaihto.
Liitteet
BoschPlugHattu.jpg
(49.82 KiB) Tiedosto ladattu 1110 kertaa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mulla ainakin tuo 75 V6 on ilman noita alkuperäisiä tulpanhattuja, perus piuhat kiinni suoraan tulpassa. Eikä ole mitenkään uuden näköiset, ulkokuoren perusteella vähintään 10v olleet paikallaan.

Ja toimii täysin. Laita resistoritulpat ja normipiuhat jos pelkäät naapureiden tv-kuvan kärsivän kun ajat ohi :)

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Hyvä tietää, että joku on tosiaan ajanut pitempään ilman noita.
Mitkäs tulpat sulla siinä on?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alamajy kirjoitti:^Hyvä tietää, että joku on tosiaan ajanut pitempään ilman noita.
Mitkäs tulpat sulla siinä on?
en ole katsonut, edellisen omistajan jäljiltä on nuo vielä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onko noissa mitään erikoista sytytysjärjestelmässä ns. aiemmin vai onko se ihan perinteinen jakajasytkä yhdellä puolalla?

Voisin kuvitella että jos tuollaiset esivastukset ottaa pois, niin joko tulpanjohdot pitää korvata "normaaleilla" (lievät olleet melko matalaimpedanssiset noiden kanssa alunperin) tai tulpat R-tulpilla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tossa uudemmassa Gtv:ssä on resistorit molemmissa päissä, sillä johto on 0 ohminen.
Lienee tahratonta johdinsäikeet, ainakin ulkonäön perusteella.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Polforea kirjoitti:Onko noissa mitään erikoista sytytysjärjestelmässä ns. aiemmin vai onko se ihan perinteinen jakajasytkä yhdellä puolalla?

Voisin kuvitella että jos tuollaiset esivastukset ottaa pois, niin joko tulpanjohdot pitää korvata "normaaleilla" (lievät olleet melko matalaimpedanssiset noiden kanssa alunperin) tai tulpat R-tulpilla.
Perinteinen kärjetön jakaja yhdellä puolalla.
Autossa oli: etuvastus, alkuperäiset tulpan johdot-näissä siis 1.4 kOhm resistorit ja R-tulpat.
Nyt on: etuvastus, normaalit silikoniset tulpan johdot, ei resistoreita ja ei-R-tulpat (Bosch W7DC+).
Ja nyt käy hyvin.

Vastaa Viestiin