Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja AVe »

Kuva

Yksi tyyppivioista korjattu. Antenni ja jalka vaihdettu.
Viikonloppuna selviää Imatralle ajaessa kuuluuko se radio nyt kunnolla.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

159:si sai tänään alleen uudet 225 50 17 renkaat. Vanhat Nokia Hakka Z:at vaihtuivat Landsail LS388:hin.
Kyllä on ihmeellistä kun autossa voi puhua normaalisti 100km/h vauhdissa.

Vanhat kumit vaativat isot painot, mutta uudet menivät muutamalla kymmenellä grammalla.

Saa nähdä poistuiko autosta samalla ominaisuus, jossa renkaat täristivät rattia muutaman kilometrin ajan startin jälkeen, jos auto oli seissyt muutaman päivän.

156:ssa on alla samat renkaat 205 55 16 koossa. Toista kesää mennään ja hyvin ovat toimineet sekä kestäneet kulutusta.

Kaverin Hyundai Tucsoniin laitoin Landsailit pari viikkoa sitten ja mökkireissulla kuulemma kulutus oli tippunut litralla verrattuna Minerva merkkisiin renkaisiin.
Mökiltä takaisin tulleessaan kaveri onnistui kuvaamaan itsensä peltipoliisiin. Auto kuulemma rullasi mäkeä alas paljon paremmin ja vauhtia jäi vielä liikaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Sain vaihdettua tänään 75% jousista 155:een, huomena vielä vasen takavieteri.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eilen piti nelipyöräsuunnata 159:si, mutta oikeasta yläpallonivelestä löytyi välystä. Tänään sitten vaihdoin tuon tukivarren. Ehkä sitten ensi viikolla suuntaukseen.

Vajaa kuukausi sitten katsastin auton ja mainitsin pienestä kolinasta kuoppaisella tiellä. Katsastaja nyppi etupäätä joka suuntaan useamman minuutin, mutta ei löytänyt vikaa. Nyt kävi tuuri kun autoa nostettaessa huomattiin välys tietyssä asennossa.

Onneksi oli joskus tullut ostettua molemman tukivarret vaikka vain toinen oli väljä. Nyt sai sitten nopeasti vaihdettua uutta tilalle. Vähän kestävämpää laatua on nämä 159:sin tukivarret kuin 156:sen. 10 vuotta ja 150tkm kesti oikea puoli.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Alkoi 159:n alustan pesu.... Täytyy alkavat pintruosteet laittaa kuriin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

wanhan 70-lukuisen ison taakkatelineen kunnostus. Jo kolme viikkoa liotellut osia irti toisistaan, liekkiä ja öljyä vuoronperään. Lopulta oli pakko halkaista kolme putkea kun ei muuten lähtenyt
Irto-osia oli niin paljon putsattavaksi ruosteesta, että tempaisin ekaa kertaa elektrolyysialtaan porisemaan. Saa nähä mitä seuraa, kyl sieltä ainakin kuplaa kuohuu.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Parina iltana puuhailtu ladossa. Ajamalla pihamaalle kömpi ukon vanha mk2 taunus.
Liitteet
forum.jpg
(145.86 KiB) Tiedosto ladattu 7514 kertaa

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään viimeinen jousi 155:een paikalleen ja helposti. Eilen jäpisti oikea takajousi laittoa kunnolla, vaan johtuiko se siitä, että nostin auton etunostopaikasta koko kyljen ylös ja näin kallistuksenvakaaja vänkäsi tukivartta ylöspäin?

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja _rico »

Mokomakin kirjoitti:Parina iltana puuhailtu ladossa. Ajamalla pihamaalle kömpi ukon vanha mk2 taunus.
Mun ensimmäinen auto oli täysin vastaava (saman värinen taunus)! Siinä oli tosin kermanahat ja 2,3l V6.
Ai että oli hienot kolme viikkoa ennen kuin osuin sillä puuhun Jakomäessä....


edit. ei 2.8 vaan 2.3

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Vaihdoin 75:seen uudet umpiot. Vanhoissa on sähkösäätö, uusissa manuaali, täytynee tutkia voiko sähkösäädön siirtää vanhoista uusiin umpioihin. Tosin harvoin niitä on tullut säädeltyä ajon aikana.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Maalailin Rangen katolle tulevaa lisävalotelinettä. Kai lisäpitkät sai nykyään laittaa katolle? Saahan tuon kattotelineen toki pois katsastukseen..

Eka versio oli aito 70-lukuinen neliömäinen tavarateline. Liotin sitä osiin kolme viikkoa ja samalla putsailin pikkuosia elektrolyysillä. Kunnes lopulta rälläköin pari putkea auki että sain poikittaisrakenteen purettua, todetakseni että se on leveimmilläänkin liian kapea..

Nyt on sitten vain 80-luvun Thule poikkitanko. Ei ihan niin nostalgisen näköinen kuin oli tarkoitus, mutta eiköhän 4kpl wanhaa peltikoppaista Marschal-lisävaloämpäriä suojineen korvaa asian. :-D
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

sämpy kirjoitti:Maalailin Rangen katolle tulevaa lisävalotelinettä. Kai lisäpitkät sai nykyään laittaa katolle?
Vieläkös se sääntö on voimassa, että lisäpitkien pitää olla etuakselin etupuolella?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

vaihoin etu jarrulevyt+palat. Loppu se p*rkeleen rouhintaääni jarrutettaessa. Jotkut possin levyt (ne kalliimmat) :roll: + ferodon palaset. Vanhoista sen vertta, että voin suositella porterfieldin paloja ja vastaavasti brembo max levyjä en suosittele. Eilen vaihoin takaiskarin viiiimeisen tarvike yläpään pois ja maalattu ensiasennus takaisin. 3v ja 4kpl yläpäitä paskaksi :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuomas K kirjoitti:
sämpy kirjoitti:Maalailin Rangen katolle tulevaa lisävalotelinettä. Kai lisäpitkät sai nykyään laittaa katolle?
Vieläkös se sääntö on voimassa, että lisäpitkien pitää olla etuakselin etupuolella?
Joka sekin oli oikeastaan vääristynyt tulkinta englanninkielisestä eurooppasäädöksestä, ainoana maana Euroopassa. Tuo kumottiin jo 2013, mutta huonosti tuntuu tieto olevan edes katsastusmiehillä. Määräys sanoo vain, etteivät valot saa heijastaa esim. nokkapellistä.

Sen sijaan työvaloja ei saa laittaa osoittamaan eteenpäin kuin erikoiskäyttöautossa. No nuo on H4:set joten "pois kytketyille" lähivaloille voi tietty tehdä jonnekin piilokatkaisijan, että saa "puskavaloja" lisää. Lisävalot pitää laittaa toimimaan joko-tai, kun menee referenssit yli, ajattelin säätää toiset suoraan eteenpäin ja toiset enempi alas ja sivuille. Jälkimmäiset voisi toimia paremmin lumipyryssä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

palkus kirjoitti:Vanhoista sen vertta, että voin suositella porterfieldin paloja ja vastaavasti brembo max levyjä en suosittele.
Mikäs noissa levyissä on vikana?
Alkuviikosta tilasin juuri nuo..

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^eivät mitkään teholevyt imo. Tein kyllä monta virhettä, silloin kun noit hankin:
virhe 1: Brembo max
virhe 2: redstuffit paloiksi
virhe 3: ratapäiville noilla

Näin jälkeenpäin ajatellen olisi voinut mennä kivemmin, kun olisin ymmärtänyt laittaa ihan normaalit palat (ei saa olla kovat) eikä ratapäiviä.
Nyt kun on ihan vain possin pintakäsitellyt levyt ja ferodon ds2500 palat, niin tuntuma ja jarruvoiman tarve ovat huomattavasti asiallisemmat. Oli silloin heti uutena pettynyt olo noihin bremboihin, eikä fiilikset ainakaan parantuneet myöhemminkään. Jos ja kun noiden maxien pintakäsittely pettää, niin ruostuvat ihan hillittömästi.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Red Stuffit ainakin tuota jarruvoiman tarvetta tekevät (kokemukset normi liikenteestä).
Kavereiksi jäävät Ultimax2, ne ainakin tuntuvat toimivan nykyisten levyjen kanssa.
Otin kun eivät olleet kovin kalliit ja pintakäsittely valmiina. Mitäisiköhän vetää lisämaalit (Bilteman satulamaali)?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ite suihkin mastonin 600 asteen kilikalia, ku oli alkuperänen maali palanu pois. Kilikali sitten sieti lämpöä paremmin :) Se orkkis maali on aika herkkää, joten esim. juurikin tuollaisella suihkeellakin sitä vois vähän vahventaa. Joo, peruspaloilla varmaankin toimivat paremmin ja toivottavasti se rouhinakin on pois/miedompaa. Mua ei yhtään haittaa kävelyvauhdin pieni kiljunta, mutta semmonen 100->0km/h reippaan perushiljennyksen jumalaton rouhina on aika rasittavaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Käyttikseen tukivarret eteen ja pari tyyppivikana katoavaa kohtaa maalattu uusiksi. Oli muuten tukivarsien vaihto äärimmäisen yksinkertainen homma tuohon!
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kasasin hiljattain hankitsemani Bilteman varastohyllyn ja ensitöikseni varastoin Alfan kangaspenkit ylähyllylle. Luvattu 250kg/hylly epäilyttää kyllä kovasti, mutta onhan tuo muuten (etenkin seinään pultattuna) ihan vakaan oloinen kapistus.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Ostin joku aika sitten parit vastaavan näköiset hyllyt Bauhausista samalla kantavuudella (Regalux XL). Latasin hyllyyn pari laattapakettia ja viikon päästä oli hyllyt kauniisti banaanilla. Ehkä kantavuudella tarkoitetaan sitä missä kohtaa koko hökötys romahtaa osiin. :mrgreen:


Tänään siirtyi harrasteajoneuvo talliin odottamaan sisustan vaihtoa ja muita pisteosien kiinnityksiä. 8)
Liitteet
harraste.jpg
(94.81 KiB) Tiedosto ladattu 6701 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Joo, en ajatellut ladata irtomoottoreita hyllyille, vaikka virallisen kantavuuden puolesta niin ehkä voisikin tehdä :lol:. Mutta kevyempää kamaa, kuten noita sisustajuttuja, apulaitteita yms siihen saa ihan sopivasti pois pyörimästä - etenkin, kun tuonkokoiselle hyllylle oli tallissa juuri passeli tila.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Redneck
Viestit: 123
Liittynyt: 15 Syys 2014, 20:19
Car(s): Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20V Ti -05

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Redneck »

Vaihdoin oliot pataan ja kylpyyn sen jälkeen...
Liitteet
20160831_141322.jpg
(183.73 KiB) Tiedosto ladattu 6588 kertaa
20160831_165229.jpg
(270.53 KiB) Tiedosto ladattu 6588 kertaa

Hartsa
Viestit: 33
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Vaihdan kolmatta viikkoa tukivarsia ja vakaajan puslia, taas kävin pari tuntia nysväämässä. Samalla huomasin jäähdytysnestevuodon ja öljypohjan saumasta vuotaa öljyä niin että koko koneen etuosa on märkänä.

Oikeasti, kuka on suunnitellut 156:n alatukivarret? Mitenhän ne pultit saisi osumaan paikoilleen...lienee Lemförderin tukivarressa mittaheittoa kun tuntuu ettei tahdo millään osua pultit reikiin. Rakenne vaikuttaa petollisen yksinkertaiselta, mutta meikäläisen mekaanikon taidoille meinaa olla liikaa. Jotenkin on tämän 156:n kanssa ihan joka homma tuntunut vaikealta. Pitiköhän germaanivehkeiden parissa ikänsä touhunneen ryhtyä vääränmerkkisiin...

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

saman homman kanssa oon paininut itsekin, viimeks luulin keksineeni jonkun konstin mutta nyt en muista minkä :drinking: Kyllä ne pultinreiät on kohdallaan, tukivartta pitää vaan nostaa aika ylös että rungon reikä ja tukivarren kierre on samassa linjassa ja pultti voi mennä paikalleen. Näin muistelen.... Kun saa puslasta toisen pultin vetämään jengalle niin kannattaa kiertää pultti melkein kiinni, silloin vääntyy toisenkin puolen kierre linjaan pultinreiän kanssa.

Ehkä noin, muut varmaan vahvistaa tai ampuu :mrgreen: :drinking: :snipersmile:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

vesamaan kirjoitti:viimeks luulin keksineeni jonkun konstin mutta nyt en muista minkä
Viimeisin alatukivarsi oli helppo sen takia, kun se vaihtui irralliseen apurunkoon :mrgreen: . Normiremppa siis :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hartsa kirjoitti:Vaihdan kolmatta viikkoa tukivarsia ja vakaajan puslia, taas kävin pari tuntia nysväämässä. Samalla huomasin jäähdytysnestevuodon ja öljypohjan saumasta vuotaa öljyä niin että koko koneen etuosa on märkänä.

Oikeasti, kuka on suunnitellut 156:n alatukivarret? Mitenhän ne pultit saisi osumaan paikoilleen...lienee Lemförderin tukivarressa mittaheittoa kun tuntuu ettei tahdo millään osua pultit reikiin. Rakenne vaikuttaa petollisen yksinkertaiselta, mutta meikäläisen mekaanikon taidoille meinaa olla liikaa. Jotenkin on tämän 156:n kanssa ihan joka homma tuntunut vaikealta. Pitiköhän germaanivehkeiden parissa ikänsä touhunneen ryhtyä vääränmerkkisiin...
Noi alatukivarret on aika veemäiset.
Itse totesin, että räikällä vetämällä meni kierteille. Sormivoimin ei ollut mahdollisuuksia, vaikka näytti olevan kohdallaan (oli hieman vinossa, tietysti)... Sitten 1/2" räikkä kouraan ja sillä pyöräytti ja "oho, sehän meni". Sitten kun toisen pultin sai melkein kiinni, toinen meni kierteilleen kuin itsestään ja vuoronperään kiristellen sai sitten etupäänkin hakemaan oikeaa kohtaa. Tunteja sai käyttää, ennen kuin onnistui, ettei se nyt ihan helpoin homma tosiaankaan ollut.

Jotkuthan ehdottaa, että ensin alapallo koloonsa ja vasta sitten alkaa taittelemaan vartta sinne mihkä kuuluu - ja sen jälkeen tunkilla nostoa alapallon seutuvilta, jotta tukivarsi asettuu kätevästi apurungon päästä ja sitten pultit kiinni ja niin edelleen.
Taidan tuota kokeilla seuraavalla kerralla, jos/kun se tulee vastaan...

(alapallon paikalleensaanti silloin, kun tukivarsi on jo kiinni, on ehkä eniten arsesta koko hommassa)

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vaihdoin neljännesvuosisadan ikäiseen moottorisahaan uudet letkut, ja jonkun aikaa sahattua totesin myös parhaaksi vaihtaa loppuun viilattu ketju hajonneesta sähkösahasta. Ketju on hieman pidempi, mutta sähkösahan laippa kävi suoraan vanhaan Echoon, joten siitäkään ei mitään ongelmaa tullut. Vanha laippa olikin jo hieman kiero.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Uusi laturi läysi paikkansa Gtv:n konehuoneesta.
Huomiselle jäi vielä flektit kehikkoineen ja sen yläpuoliset hilppeet.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Hioin joka pyöränkaaren kuralipat pellille.... siis ihan pientä pintaremonttia :D nooh kakspäivää siiinä meni ku otin työtahiksi että omaan autoon joka ei oo myyntiin menossa.
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
Wessie
Viestit: 71
Liittynyt: 30 Heinä 2013, 13:22
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 1998 - 659A/831 (Kesäauto)
Alfa Romeo GTV 3.0 1998 - 601/495 (Projekti)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Wessie »

Viikonloppuna tuli pyörähdettyä tallilla ja rassailtua molempia 916:sia.
"Edustusautoon" ehjä sähköantenni, parempi radio, uusi antennintiiviste, siistimpi polttoainetankin korkki, ehjä kuljettajan oven tuulihaka, lisätty pari desiä öljyä ja tilkka jarrunestettä. Erinäisiä paikkoja puunattu ja rasvattu, pultteja ja ruuveja vaihdettu vähemmän kulahtaneen näköisiin. Projektiautoa tuli purettua ja tutkittua, vaihdettu ehjä konepellin kaasujousi ja eteen alatukivarteen uutta pulttia, parit palaneet lasikantapolttimot vaihdettu uusiin. Vaihdekepin nuppi irroitettu ehostusta varten.
Suuresti harrastusta haittaa nykyinen kolmen tunnin ajomatka kotoa tallille, nytkin jäi moni suunnitelmissa ollut homma tekemättä...
"When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat" - Henry Ford

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Laturin vaihdon ohella vaihdoin etujarrulevyt.
Kuskin puolelta olin aiemmin laittanut iskaritolpasta cambersäädön mahdollisimman negatiiviselle, nyt tein saman oikealle puolelle.
No ratti jäi n.10min vinoon.
Mittasin kulmia ja olivat >2 astetta aurauksella molemmin puolin. Säädin kuskin puolta 1 kierroksen ja pelkääjän puolta 3 kierrosta kiinni.
Ratti jäin minuutin pari vinoon ja kulmat alle 0.5 astetta tavoitteesta. Tyydyin tähän kun kellokin oli jo yli 21.00.
Voi camber vaikuttaa noin paljon vai on alapoikkituella osuutensa?

Gommi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Mietin rankasti 159:n keskimmäisen jarruvalon palamattomuuden vian selvitystä ja airbag valon loimotusta. Katsoin säätiedotukset ja päätin, että kuljen vielä jonkunaikaa prätkällä...


Miksi saakelissa se on niin hiton vaikea ruveta selvittämään sähkövikojen syitä? :D


ja leimakin meni pitkäksi lomautuksen aikana...

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tänään ei mitään, koska migreeni, mutta eilen Rangeen Mikki-Hiiren korvat katolle. Vielä snorkkeli puuttuu.

Kuva
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Laitoin 90 reaktiotankojen poterot kuntoon :shock:

Ei ehkä siisteimmät, mutta varmasti toimivat (ja ruosteettomat..) siellä massan alla...

Samalla lähti tilaukseen powerflexin puslat niille ja itse reaktiotangot pääsivät happokylpyyn.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

^Hyvä, niin se homma etenee. Poweflexit ovat varmasti tiukemmat kuin orkkis-kumit, jotka ovat onnettoman lötköt. Toinen vaihtoehto olisi modata sinne 105-sarjan pallonivel.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

GTA:n jarruhuoltoa, toinen takasatula jumissa, palat aivan loppu, toinen kunnossa ja palat kuluneet vain puoleenväliin. Varmuusvarastosta löytyi uudet satulat ja palat. Takapyörien laakerit kahisivat käsin pyörittäessä, joten tilasin uudet laakerit ja huomenna saan nippuun. Käsijarruvaijerit olivat hyvässä kunnossa enkä alkanut niitä vaihtamaan. Olen omistanut vuodesta 2007:stä lähtien kaksi 156:sta, 2.0 TS:n ja vuodesta 2013 GTA:n, kummallakin ajettu ostettaessa n. 100000km, kumpaankaan ei ole tarvinnut vaihtaa käsijarruvaijereita. Hiukan ihmettelen tätä, koska jotkut tuntuvat vaihtavan noita vaijereita alvariinsa. GTA:lla on nyt ajettu n.170000, TS:llä myytäessä n. 240000. Alkuperäiset vaijerit ovat ilmeisesti laatukamaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vuonna -98 kun ostin 156:n uutena alkuperäiset vaijerit meni vaihtoon 20 tkm ajon älkeen, kun talvella käkkäri jumissa, joten saattaa olla vaihdettu. Paitsi jos kovan menekin vuoksi silloin alkuperäiset vaijerit oli loppu ja joutuivat käyttämään tarvikeosia. On niissä vaijereissa kyllä eroja, puoleen jos toiseen.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Eero kirjoitti:^Hyvä, niin se homma etenee. Poweflexit ovat varmasti tiukemmat kuin orkkis-kumit, jotka ovat onnettoman lötköt. Toinen vaihtoehto olisi modata sinne 105-sarjan pallonivel.
Mä en ymmärrä ollenkaan noita orkkiskumeja. Mitä ne ovat ajatelleet :lol:
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Shakal kirjoitti:
Eero kirjoitti:^Hyvä, niin se homma etenee. Poweflexit ovat varmasti tiukemmat kuin orkkis-kumit, jotka ovat onnettoman lötköt. Toinen vaihtoehto olisi modata sinne 105-sarjan pallonivel.
Mä en ymmärrä ollenkaan noita orkkiskumeja. Mitä ne ovat ajatelleet :lol:
Mukavuutta.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Reaktiotangot hiekkapuhallettu, maalattu ja konehuoneen ruostereikä hävitetty..

Etupää alkais olla valmis kunhan puslat saapuu.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mulla olis ollut semmoiset puslat joutilaana :(

Itse vaihdoin eilen taas yhden jakohihnan, isän ooppeliin. Vaimokkeen ooppeliin pitäisi vielä ennen talvea vaihtaa jakopää ja venttiilivarrenkumit...

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Tuomas K kirjoitti:Mulla olis ollut semmoiset puslat joutilaana :(
No voihan :x
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Shakal kirjoitti:Reaktiotangot hiekkapuhallettu, maalattu
Kuva

Ei noista 30v vanhoista patukoista uusia nyt tullut, mutta eiköhän ne katsurille kelpaa.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Tein GTA:n takajarruremontin loppuun, uutta osaa tuli: levyt, palat, kiinnikkeet, pyöränlaakerit, satulat ja jarruletkut. Lisäksi maalasin jarrukilvet ja satuloiden kiinitysraudat. Nyt näyttää ja tuntuu hyvältä. Pyöränlaakereiden kanssa kävi hauska juttu: Tilattiin FAG-merkkiset laakerit, tuli FAG-paketissa olevat SKF merkkiset laakerit, lieneekö FAG vain kasannut laakeriasetelman. Hinta kivijalkaliikkeessä oli halvempi kuin vastaava tuote Motonetissä.

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Hommat GTA:n parissa jatkuu: Vaihdoin pakoputken jousto-osat, vanhat oli sen näköiset, että voisivat hajota milloin tahansa. Pakosarjojen ja kattien liitosten muttereista ei ollut juuri mitään jäljellä, ihme että ovat pysyneet kiinni. Kymmenestä mutterista kolme lähti aukesi avaimella, loput taltalla. Motonetistä jousto-osat, uudet laipat kattien päähän ja jatkot pakosarjojen puolelle.

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

^tuon lisäksi työnsit erään 75:n käyntiin. Kiitos vielä avusta :)
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Shakal »

90:
Perä/vaihteisto/kytkin takaisin paikoillaan, kytkimen sylinteri myös.

Kardaani irroitettu kunnostusta varten. Kannatinlakru löytyy jo, mutta vien koko hoidon huoltoon, koska haluan tasapainotuksen myös. Koneen jälkeinen (eka) donitsi pitää uusia. Saa tarjota jos löytyy, muuten tilaan britanniasta.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

156:sen selespeed tuli säädettyä. Ensimmäistä kertaa varmaankin säätö tapahtui tai ainakaan 2007 jälkeen ei ole säädetty. About 3mm oli pielessä ja nyt taas vaihteet menee nykimättä päälle.
On se hienoa kun joskus tulee näitä älyn väläyksiä ja sopivasti aikaa. About tunti tuohon kaikkineen meni.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Isän ooppeliin tehostinöljyn, bensansuodattimen ja moniurahihnan vaihto. Omaan 159:iin tehostimen säiliön vaihto ja Dexronien tilalle GI/R:t.

Vastaa Viestiin