AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
- Moritz
- Viestit: 200
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
- Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87. - Paikkakunta: Riihimäki
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Perse! Täähän oli tänään. Tosin ei ollutkaan merkintää kalenterissa, koska nelareitahan ei voinut penkittää
Mutta kiinnostaisi kuitenkin millaisia lukemia mistäkin autoista tuli?
Mutta kiinnostaisi kuitenkin millaisia lukemia mistäkin autoista tuli?
Jarru on vauhdin surma...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Hoblaa!
Joo, päivä oli kertakaikkiaan hieno, vaikka ainoa tehotavoitteeseensa päässyt (no, pari oli kyllä niin lähellä, että ero voi tulla jo imulämmöistä, mittatarkkuudesta jne) oli aina yhtä pessimistinen Sämpy . Kalustotappiot pysyivät nollissa, vaikka kevyellä huulenheitolla veikkailtiinkin että koska Keltsi lähtee vaihtamaan 164:n Jeeppiin ja traileriin . Keli suorastaan helli, ei ollut kuuma eikä kylmä ja sadekin tuli seudulle vasta illemmalla. Avuliaan ja asiallisen dynoyrittäjän suosiollisella avustuksella saatiin myös verrattua eräässä GTA:ssa vakio- ja virisoftaa ja hieman parannettua TVR:n bensakarttoja kuormalla yläkierroksilla.
Ilmassa oli suurta urheilujuhlan tuntua:
Loput fotot (kauheen tylsiä, kun kaikissa on flekti keulan edessä) tuolta: http://gallery.zbxt.net/h/453
^Kukin kertokoon omansa jos tahtoo. Meikäläisen laite löylytti rullille n. 180hp ja 290Nm, molemmat kympin alle tehtaan lupauksen sekä 2011 Debilillä mitattujen lukemien. Käyrä on sinänsä ihan kaunis (ylhäällä tasaisempi kuin Debilillä mitattu, jossa on sahalaitaa ylhäällä) ja käytös järkevää (kuskin jalkaan alkuperäistä parempi), joten tähänastinen viritys voitaneen katsoa onnistuneeksi (laskua alle 20%)
Joo, päivä oli kertakaikkiaan hieno, vaikka ainoa tehotavoitteeseensa päässyt (no, pari oli kyllä niin lähellä, että ero voi tulla jo imulämmöistä, mittatarkkuudesta jne) oli aina yhtä pessimistinen Sämpy . Kalustotappiot pysyivät nollissa, vaikka kevyellä huulenheitolla veikkailtiinkin että koska Keltsi lähtee vaihtamaan 164:n Jeeppiin ja traileriin . Keli suorastaan helli, ei ollut kuuma eikä kylmä ja sadekin tuli seudulle vasta illemmalla. Avuliaan ja asiallisen dynoyrittäjän suosiollisella avustuksella saatiin myös verrattua eräässä GTA:ssa vakio- ja virisoftaa ja hieman parannettua TVR:n bensakarttoja kuormalla yläkierroksilla.
Ilmassa oli suurta urheilujuhlan tuntua:
Loput fotot (kauheen tylsiä, kun kaikissa on flekti keulan edessä) tuolta: http://gallery.zbxt.net/h/453
^Kukin kertokoon omansa jos tahtoo. Meikäläisen laite löylytti rullille n. 180hp ja 290Nm, molemmat kympin alle tehtaan lupauksen sekä 2011 Debilillä mitattujen lukemien. Käyrä on sinänsä ihan kaunis (ylhäällä tasaisempi kuin Debilillä mitattu, jossa on sahalaitaa ylhäällä) ja käytös järkevää (kuskin jalkaan alkuperäistä parempi), joten tähänastinen viritys voitaneen katsoa onnistuneeksi (laskua alle 20%)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Päästiinkö millään lähelle Hyvinkäällä viime tempauksessa mitattuja lukuja?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Mullahan ei tietenkään ole Hyvinkään lukuja ylhäällä, mutta perstuntuma sanoo että ainakin Tiigen GT oli melko samalla tontilla nyt kuin Hyvinkäällä. Muita Hyvinkäälläkin mitattuja ei tainnut mukana ollakaan (saa korjata, jos olen väärässä).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Tarkoitin, että oliko jossain jerkkua enempikin. Hyvinkäällähän Fiude ja Saapas pöhisivät kohtuullisia lukemia tauluun.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Hienoa että kalusto pysyi ehjänä ja hommat hoitui asiallisesti. Kiitos vielä Polforealle tuurauksesta.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Hieno päivä oli! Penkki ei ollut mitenkään "asiakasystävällinen" joten luvuilla varsinaisesti ei pääse retostelemaan koska kukaan ei tainnut saada edes tehtaan ilmoittamia teholukemia. 3.2 bussosta saatiin hyvää dataa kun sellaiset ajettiin vakio eculla, squadran ohjelmalla ja alfatunen ohjelmalla. Tehot noitten kolmen vedon kesken 3 hevosen sisällä. Kahvin ryystö ja jutusteluseura oli myös varsin mukavaa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Hillhouse
- Viestit: 367
- Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
- Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Aika helvetin kauas jäätiin Hyvinkään penkin lukemista. Tiige laittakoon numerot pöytään, jos haluaa/kehtaaPolforea kirjoitti:Mullahan ei tietenkään ole Hyvinkään lukuja ylhäällä, mutta perstuntuma sanoo että ainakin Tiigen GT oli melko samalla tontilla nyt kuin Hyvinkäällä. Muita Hyvinkäälläkin mitattuja ei tainnut mukana ollakaan (saa korjata, jos olen väärässä).
Meikän GTA rypisti Alfatunen virisoftalla vajaa pari hepoa enemmän vs. Tiige. GTA:n vakiosofta antoi vajaa 3hv vähemmän kuin Alfatunen softa. Alfatunen ja Squadran softat eivat siis juurikaan lisää tehoa, mutta vastaa kaasuun herkemmin. Myös seokset pysyy parempana läpi vetoalueen vs. vakiosofta - Alfatune paremmin kuin Squadran softa.
- Hillhouse
- Viestit: 367
- Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
- Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
GT, GTA ja GTV ei lähellekään Uudemmat Giulietta ja 159:t pääsivät suht lähelle. Erityisesti Giulietta QV. Nämä pääsivät myös väännössä lähelle tehtaan ilmoittamia toisin kuin ensin mainitut.Tiige kirjoitti:Hieno päivä oli! Penkki ei ollut mitenkään "asiakasystävällinen" joten luvuilla varsinaisesti ei pääse retostelemaan koska kukaan ei tainnut saada edes tehtaan ilmoittamia teholukemia.
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
No sanokaas nyt joku mitä 3.2 bussosta saatiin pyöriltä & koneesta? Ei ole pakko edes täsmentää kenen busso se oli.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Onkos siitä tullut mitään "faktaa", että GTA ei antaisi kaikkea tehoa ulos ilman vastusta tai kaikkien renkaiden pyörimistä tms.? Sen verran lähellä toisiaan kaikki yksilöt olleet Hyvinkäällä kahtena vuonna ja nyt eri penkissä myös. Eri yksilöissä kuitenkin sen verran eri modauksia (willez pakoputki, Tiige imupuoli, eri softat jne.), että luulisi eroja tulevan paperillekin asti.
Pirun hyvin tehty kokonaisuus siis jo tehtaalta asti, jos mikään muutos ei vaikuta oikeasti tehoa nostavasti muuten kuin perstuntumalla herkkyyteen eri kierrosalueilla.
Pirun hyvin tehty kokonaisuus siis jo tehtaalta asti, jos mikään muutos ei vaikuta oikeasti tehoa nostavasti muuten kuin perstuntumalla herkkyyteen eri kierrosalueilla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
^^23x ne tuntuu työntävän, vastasivat eilisen tehokärjestä yhdessä GQV:n kanssa.
^Faktaa on sen verran, että jos ABS:iä ei tapa 147/156/GT:ssä irroittamalla sulaketta tai ottamalla ABS-anturin piuhaa irti ilmeisesti luistonesto tekee vedosta todella pätkivää. Nuo kun eliminoi niin käyrästä tulee ihan siisti eikä ainakaan mun silmään näytä leikatulta.
^Faktaa on sen verran, että jos ABS:iä ei tapa 147/156/GT:ssä irroittamalla sulaketta tai ottamalla ABS-anturin piuhaa irti ilmeisesti luistonesto tekee vedosta todella pätkivää. Nuo kun eliminoi niin käyrästä tulee ihan siisti eikä ainakaan mun silmään näytä leikatulta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Cadamuro
- Viestit: 1056
- Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
- Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex) - Paikkakunta: Mänttä
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Joo 159 tuli käytyä penkittämässä, -08 2.4 manuaali kiisseli pukkasi pyöreesti lukemat 200hv/500nm. Saksan auto ja tuosta on kuulemma egr tukittu, ja sen kaveriks joku "tomfile". Penkityksen syynä olikin kattoa että onko tolla tomfilellä vaan saatu vikakoodit poistettua vai onko siellä jotain muutakin, ainakin vääntöä enemmän mitä pitäisi? Teho taas 10hp vähemmän
Kantapään kautta vuodesta -93..
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Harvemmin vapareissa tuo vastus niin merkittävästi vaikuttaa, enkä jaksa uskoa tehojenkaan leikkaantumiseen. Mistä nopeussignaali tulee? Noi mitkä leikkaa tehoa on järkeensä ahdettuja jotka ottaa nopeuden ei vetäviltä pyöriltä. Esim. Saab, joka ei nosta boostia kuin 1. Vaihteen paineille takapyörien ollessa paikoillaan... Jotkut mallit menee jopa limppiin, omastakin kokemuksia... Ainoaksi vaihtoehdoksi penkkaamiseen jää signaalin varastaminen etupyörältä puukotetulla piuhalla.Alfissimo kirjoitti:Onkos siitä tullut mitään "faktaa", että GTA ei antaisi kaikkea tehoa ulos ilman vastusta tai kaikkien renkaiden pyörimistä tms.? Sen verran lähellä toisiaan kaikki yksilöt olleet Hyvinkäällä kahtena vuonna ja nyt eri penkissä myös. Eri yksilöissä kuitenkin sen verran eri modauksia (willez pakoputki, Tiige imupuoli, eri softat jne.), että luulisi eroja tulevan paperillekin asti.
Pirun hyvin tehty kokonaisuus siis jo tehtaalta asti, jos mikään muutos ei vaikuta oikeasti tehoa nostavasti muuten kuin perstuntumalla herkkyyteen eri kierrosalueilla.
Tällä kertaa Parolassa oli ilmeisestikin ihan "oikea" jarrutettava penkki eikä inertia... Inertiahan on ihan hyvä ja luotettava, kunhan mitattavan auton tehot on sopivalla mittausalueella. Siihen Hyvinkään penkkiin on turha viedä reippaammin pöhisevää turboa, rulla pyörii miljoonaa ilman mitään vastusta, ahot ei nouse lähellekkään minne pitäisi... Jos EPD:n penkki on antanut paremman mielen matalammilla tehoilla, niin vastaavasti parhaimmillaan kolminumeroisia horze määriä enemmän kuin siellä on tullut toisaalla kalustolle mitään tekemättä kun autossa on vähän enempi grunttia.
Viljan tar fram det som inte fanns.
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Squadran ohjelmalla varustetusta facelifft jts (jonka väitän olevan kunnossa) irtosi tarkalleen 139,8hv/6629rpm ja 187,3nm/4311rpm eli aika kauakana ollaan tehtaan 166hv. Edelleen uskottelen itselleni sen olevan tehokkaampi, pakko sen on olla!
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Pitäisköhän porukan oppia "jotakin" noista valmis-chipeistä..?
Autossa on imu - ja pakopuolella niin paljon muuttujia ja itaalian yksilökohtaisia eroja,
etten ymmärrä miten joku vakioitu chippi jota ei pysty rullilla säätämään, osuisi mitenkään
edes vahingossa oikeaan..
Siis nostamaan tehoa.
Autossa on imu - ja pakopuolella niin paljon muuttujia ja itaalian yksilökohtaisia eroja,
etten ymmärrä miten joku vakioitu chippi jota ei pysty rullilla säätämään, osuisi mitenkään
edes vahingossa oikeaan..
Siis nostamaan tehoa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
^^ tuon suuntaisia tehoja irtosi 156 jts:stä, jossa oli c&b nokat muistini mukaan. Näin siis Hyvinkään penkissä. Eli ei välttämättä ole kaukana oikeista lukemista nuo sinun auton tehot.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Tehojen leikkaamiseen faktana se että myös mun XKRR:ssä jossa siis on mekaaninen ruuvi täydet ahdot tulee vasta kun on hiukan nopeutta värkissä.Il Mostro kirjoitti:Harvemmin vapareissa tuo vastus niin merkittävästi vaikuttaa, enkä jaksa uskoa tehojenkaan leikkaantumiseen. Mistä nopeussignaali tulee? Noi mitkä leikkaa tehoa on järkeensä ahdettuja jotka ottaa nopeuden ei vetäviltä pyöriltä. Esim. Saab, joka ei nosta boostia kuin 1. Vaihteen paineille takapyörien ollessa paikoillaan... Jotkut mallit menee jopa limppiin, omastakin kokemuksia... Ainoaksi vaihtoehdoksi penkkaamiseen jää signaalin varastaminen etupyörältä puukotetulla piuhalla.Alfissimo kirjoitti:Onkos siitä tullut mitään "faktaa", että GTA ei antaisi kaikkea tehoa ulos ilman vastusta tai kaikkien renkaiden pyörimistä tms.? Sen verran lähellä toisiaan kaikki yksilöt olleet Hyvinkäällä kahtena vuonna ja nyt eri penkissä myös. Eri yksilöissä kuitenkin sen verran eri modauksia (willez pakoputki, Tiige imupuoli, eri softat jne.), että luulisi eroja tulevan paperillekin asti.
Pirun hyvin tehty kokonaisuus siis jo tehtaalta asti, jos mikään muutos ei vaikuta oikeasti tehoa nostavasti muuten kuin perstuntumalla herkkyyteen eri kierrosalueilla.
Tällä kertaa Parolassa oli ilmeisestikin ihan "oikea" jarrutettava penkki eikä inertia... Inertiahan on ihan hyvä ja luotettava, kunhan mitattavan auton tehot on sopivalla mittausalueella. Siihen Hyvinkään penkkiin on turha viedä reippaammin pöhisevää turboa, rulla pyörii miljoonaa ilman mitään vastusta, ahot ei nouse lähellekkään minne pitäisi... Jos EPD:n penkki on antanut paremman mielen matalammilla tehoilla, niin vastaavasti parhaimmillaan kolminumeroisia horze määriä enemmän kuin siellä on tullut toisaalla kalustolle mitään tekemättä kun autossa on vähän enempi grunttia.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Oma vanha TS antoi hyvinkään penkissä ekana vuonna 138/142 kahdessa vedossa ja seuraavana vuonna keskiarvolla pari heposta enemmän, muttei ole uudempi lappu tallessa. Voisi siis epäillä JTS:stä jotain puuttuvan penkistä riippumatta, jos ei enempää kuin vakio 300tkm ajettu TS pysty luovuttamaan .Eero kirjoitti:^^ tuon suuntaisia tehoja irtosi 156 jts:stä, jossa oli c&b nokat muistini mukaan. Näin siis Hyvinkään penkissä. Eli ei välttämättä ole kaukana oikeista lukemista nuo sinun auton tehot.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
^ Juu, lähinnä tarkoitin sitä että ei ole tavatonta että jts:stä puuttuu tuo n. 30hv. Millaisia lukemia sämpyn autosta irtosi?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Tehojen leikkaamisesta sen verran, että on ymmärrettävää ja järkevää, että äkäisemmissä, etenkin ahdetuissa laitteissa rajoitetaan tehoa hitaissa vauhdeissa, kun se riittää siltikin repimiseen ja sutimiseen. Tällä ja Il Mostron mainitsemalla ahtopaineiden- ja sitä myötä väännön rajoittamisella säästetään voimansiirtoa ja helpotetaan auton hallintaa. Tuolloin voimaa saa kuitenkin yleensä suitsia ihan huolella - Isobussot kuitenkin työntävät hyvin lähelle tehtaan ilmoittamia vakioarvoja. Olisiko mitään järkeä pudottaa WOT-käyrää alle 10% tässä tilanteessa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Kun tämä kerran meni spekuloinniksi niin spekuloidaan sitten. Oma GT on tosiaan ajettu kolme kertaa kolmessa eri penkissä.
- EPD tuningin penkissä vakio softalla, bmc-putsarilla ja ragazzon catbäkillä 244hp. Verrokkina samona päivänä kaksi GTA:ta. Kaikissa 3.2 bussoissa sillon tehot 2hp sisällä muutoksista riippumatta
- AMW Dyno servisen penkissä squadran softalla, bmc-putsarilla ja ragazzon catbäkillä 247hp. Verrokkeja ei sinä päivänä ollut.
- W dynon penkissä squadran softalla, 360 ferrarin kaasuläpällä, bmc-putsarilla ja ragazzon catbäkillä 232hp. Verrokkina yksi GTA joka ajettiin vakio softalla ja alfatunen softalla. Kaikki kolme vetoa 3hp sisällä.
Tällä perusteella uskallan väittää että kunnossa olevassa 3.2 bussossa yksilöiden erot ovat olemattomat. Dynojen väliset erot voivat taas olla suuretkin. Vahvistaa sitä käsitystä että dyno on ennen kaikkea säätötyökalu jolla näkee muutoksien vaikutuksen heti. Se ei niinkään kerro paljon siellä koneessa on absoluuttisesti tehoa. Kaikkien kolmen dynon omistajat ovat kehuneet kuinka tarkka juuri se dyno on.
Itse kun laitoin squadran valmiin ohjelman ja isomman kaasuläpän omaan autoon en odottanut mitään kummoista huipputehon nousua. Eikä sitä ole tullutkaan. Omat lahjomatomat 80-120km/h testit ovat olleet koko virittelyn ajan 3.9-4.0s. Ohjelma ja läppä kummatkin kuitenkin muuttavat moottorin luonnetta. Normaali ajelun hauskuuskerroin siis kasvaa vaikka lappu lattiassa maisema ei sen kummoisemmin vaihtuisikaan.
ps. W dynon lapussa lukee roller inertia. Joten inertia penkki sekin taitaa olla.
- EPD tuningin penkissä vakio softalla, bmc-putsarilla ja ragazzon catbäkillä 244hp. Verrokkina samona päivänä kaksi GTA:ta. Kaikissa 3.2 bussoissa sillon tehot 2hp sisällä muutoksista riippumatta
- AMW Dyno servisen penkissä squadran softalla, bmc-putsarilla ja ragazzon catbäkillä 247hp. Verrokkeja ei sinä päivänä ollut.
- W dynon penkissä squadran softalla, 360 ferrarin kaasuläpällä, bmc-putsarilla ja ragazzon catbäkillä 232hp. Verrokkina yksi GTA joka ajettiin vakio softalla ja alfatunen softalla. Kaikki kolme vetoa 3hp sisällä.
Tällä perusteella uskallan väittää että kunnossa olevassa 3.2 bussossa yksilöiden erot ovat olemattomat. Dynojen väliset erot voivat taas olla suuretkin. Vahvistaa sitä käsitystä että dyno on ennen kaikkea säätötyökalu jolla näkee muutoksien vaikutuksen heti. Se ei niinkään kerro paljon siellä koneessa on absoluuttisesti tehoa. Kaikkien kolmen dynon omistajat ovat kehuneet kuinka tarkka juuri se dyno on.
Itse kun laitoin squadran valmiin ohjelman ja isomman kaasuläpän omaan autoon en odottanut mitään kummoista huipputehon nousua. Eikä sitä ole tullutkaan. Omat lahjomatomat 80-120km/h testit ovat olleet koko virittelyn ajan 3.9-4.0s. Ohjelma ja läppä kummatkin kuitenkin muuttavat moottorin luonnetta. Normaali ajelun hauskuuskerroin siis kasvaa vaikka lappu lattiassa maisema ei sen kummoisemmin vaihtuisikaan.
ps. W dynon lapussa lukee roller inertia. Joten inertia penkki sekin taitaa olla.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Tuommosta käyrää pukkas JTS:stä. Kun vertailtiin toiseen yksilöön, todettiin että alku menee ihan samoissa, välistä toinen ylempänä ja sitten taas toistepäin. mutta vähän alta neljän tonnin käyrät eroaa ja omani jää koko ajan, samalla kun seos menee rikkaalle.
En tiedä miten muuttuvapituuksinen imusarja pitäisi näkyä ja toimiiko se edes minulla. Tai edes millä se toimii. Mutta happea tuo ei ainakaan saa tarpeeksi.
Toisessa kuvassa erottaa hämärästi karstamöykyn venttiilin varressa. Kuvattu 20tkm sitten ja mielestäni silloin kiersi paremmin kuin nyt, joten tilanne ei ole ainakaan parantunut.
En tiedä miten muuttuvapituuksinen imusarja pitäisi näkyä ja toimiiko se edes minulla. Tai edes millä se toimii. Mutta happea tuo ei ainakaan saa tarpeeksi.
Toisessa kuvassa erottaa hämärästi karstamöykyn venttiilin varressa. Kuvattu 20tkm sitten ja mielestäni silloin kiersi paremmin kuin nyt, joten tilanne ei ole ainakaan parantunut.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Hillhouse
- Viestit: 367
- Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
- Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Juu, eli mun GTA antoi Alfatunen softalla 233hv ja vakiosoftalla 230hv. Autossa Ragazzon cat-back ja vakio ilmanputsari. Ei muita "virityksiä". Teho ja vääntökäyrät identtisiä Tiigen GT:n kanssa, mutta mulla seoskäyrä tasaisempi - ei "romahda" korkeilla kierroksilla, kuten vakiosoftalla ja Tiigen Squadran softalla.Tiige kirjoitti:Verrokkina yksi GTA joka ajettiin vakio softalla ja alfatunen softalla. Kaikki kolme vetoa 3hp sisällä.
Kuten sanoin paikan päällä niin paskaaks noilla numeroilla niin väliä, kun mukava se on silti ajella
Mut tosiaan matalia numeroita tuli, kun katsoo mitä porukka on aikaisemmin saanut eri penkeistä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
^^joko imukanavat tukossa ja/tai tuo muuttuvapituuksinen imusarja ei toimi (kokoajan putket pitkänä) imo. Meikäläisen vempeleessä oikein huomaa tuon toiminnan tarpeeksi isolla vaihteella (4 tai 5), eli siinä 5200rpm putket lyhenee ja veto paranee. Pikkuvaihteilla kierrosten nousu on sen verran "nopeampaa", ettei sitä tehopykälää huomaa. Ecu ohjaa solenoidin toimintaa ja alipaineella&normipaineella toimii akselin kääntö. Putket ovat pitkänä 2800-5200 rpm ja muuten lyhyenä. Pienempien kierosten vääntö hoidetaan ajotuksen muuntimella.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Cadamuro
- Viestit: 1056
- Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
- Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex) - Paikkakunta: Mänttä
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Epäilys imukanavien tukkeutumiselle. Siittä tuo jts:n suorasuihkutus on huono kun polttoaine ei putsaa venttiileitä
Kantapään kautta vuodesta -93..
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Tossa mun vanhat dynolaput. Ero 2013 ja 2014 vetoihin ELFP eli rosteriset yhtämittaiset etuputket... Ei mitään vaikutusta tietenkään. Isobusson meininki luultavasti perustuu tuohon käsittämättömään 240nm@1800rpm lähtien Jos haluaa lisää "höpinää" ni raapii vaan sen takapöntön irti ni kulkee ku ferrari
- Hillhouse
- Viestit: 367
- Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
- Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
^ Mun lappuun ei tullut moista syheröä yläkierroksilla vaan teho- ja vääntökäyrä tasaiset koko vetoalueella. ABS:n sulake oli irti ja vaikuttanee juurikin tuohon loppukäyrän sykkyrään. Tämä todennettiin myös paikalla olleella JTS:lla ja Tiigen GT:lla.
Edit: W Dynon fb-sivuilla lisää kuvia ja pari videotakin
Edit: W Dynon fb-sivuilla lisää kuvia ja pari videotakin
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Eipä kyllä ole tullut itselle vastaan yhtään jts teholappua missä olisi päästy lähellekkään ilmoitettuja tehoja internetin ihmeellisestä mailmastakaan...
Pitää oma dynottaa mielenkiinnosta, sitten joskus kun saa sen kuntoon. Olisi ainakin puhtaalla imupuolella.
Pitää oma dynottaa mielenkiinnosta, sitten joskus kun saa sen kuntoon. Olisi ainakin puhtaalla imupuolella.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Tilasin eilen maailmalta osia JTS remppaan ja valmis vaihtokansikin on tuloillaan. Ehkä kesäloma loppuu kesken mutta jos tänä vuonna kumminkin. Sitten uus mittaus samassa paikassa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: AlfaBBS tehomittauspäivä 3.9.2016 parolassa
Muistaakseni brittifoorumilla lääkkeeksi tohon 156 GTA:n käyrän hulmuamiseen ehdotettiin ABS-antureiden irroitusta. Konehuoneesta ne keltaiset liittimet vaan irti molemmista kulmista ja käyrä olisi vailla aaltoa. En ole päässyt testaamaan.