156 jts P0340, käynnistyy välillä, missähän anturin liitin?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Juhovv
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:58
Car(s): 156 2.0 jts

156 jts P0340, käynnistyy välillä, missähän anturin liitin?

Viesti Kirjoittaja Juhovv »

Terve,
olen tässä päivän ajan etsiskellyt tietoa sekä englanninkielisiltä foorumeilta että täältäkin, mutten ole löytänyt tarpeeksi. Rohkenin aloittaa uuden ketjun.

Kyseessä 156 jts 2.0 2003, joka aamulla töihin mennessä ilmoitteli moottorikuvan kanssa jonkinlaisesta virheestä. Tehot katosivat, kierrokset eivät paljoa yli 2000 tykänneet mennä ja aikamoista meteliä rupes pitämään, ihankuin pakoputki rikki jostain. Töihin lopulta päästyäni luin sitten koodeja ja P0340 "Camshaft position sensor A circuit bank 1 or Single Sensor" sekä P0304 "Cylinder 4 misfire detected" löytyivät. Tuntui siltä että käy ehkä kolmella sylinterillä, en ole varma. Auto lähti vielä käyntiin normaalia pidemmän startin jälkeen, mutta myöhemmin ei lainkaan, siispä hinurilla kotiin. Täällä putsailin liittimiä ja nollasin koodit, putsasin myös nelossylinterin sytytystulpanreiän, oli öljyä pohjalla. Sylinteristä herjaava koodi ei ole palannut.

Kone lähti käyntiin taas mutta käy niin pirun huonosti. Etsin netistä paikannusohjetta tuolle nokka-akselin asentoanturin liittimelle mutten löytänyt tähän koneeseen. Onko jossakin olemassa jotakin kuvaa josta näkisi missä mikäkin anturi liittimineen on tässä jts-koneessa? Ja kun sen löytäisin niin onko jotakin keinoa testata toimiiko tuo anturi? Ilmeisesti sen voi vaihtaa irrottelematta hihnoja ( http://www.alfaowner.com/Forum/engines- ... olved.html ), mutta jos vika on siinä nokka-akselissa kiinni olevassa metallirenkaassa jota anturi lukee niin menee sitten vaikeemmaksi.

Jos tuo nokka-akselin anturi on sökö niin johtaako se siihen ettei kone käynnisty? Käsitin aiemman googlettelun perusteella ettei tämä estä koneen käymistä, mutta kampiakselin asentotunnistimen rikkinäisyys taas tekisi sellaista.

Kiitos jo nyt avuista. Ei ole onneksi niin akuutti paniikki, otan tuon sitikan saunan takaa nyt käyttöön toistaiseksi.. :)

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 jts P0340, käynnistyy välillä, missähän anturin liit

Viesti Kirjoittaja jmi »

https://www.google.fi/search?q=alfa+156 ... PTWBdjM%3A

Tuossa kuva, omassa vanhassa tessussa tuo aikanaan vikavaloa sytytteli ja mielestäni ei pysty vaihtamaan ilman hihnan irroitusta. Korjaamolla vaihdettiin hihnan vaihdon yhteydessä ja sen jälkeen ei vikavaloa enää syttynyt. Auto lähti kyllä aina normaalisti käyntiin ja mitään häiriöitä en huomannut.
Liitin pitäisi olla sininen ja olisiko tessun tapaan koneen takana.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: 156 jts P0340, käynnistyy välillä, missähän anturin liit

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Rikkinäinen puola voi myös aiheuttaa tuollaisia oireita. Niitä on mennyt itseltäkin muutamia.

http://www.ebay.co.uk/itm/1x-Ignition-C ... SwKtlWlXww
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Juhovv
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:58
Car(s): 156 2.0 jts

Re: 156 jts P0340, käynnistyy välillä, missähän anturin liit

Viesti Kirjoittaja Juhovv »

Kiitos vastauksista. Olihan se sininen liitin tosiaan tossa, putsailin ja käytin konetta anturi irti ja kiinni eikä vaikutusta mitenkään käyntiin. Jos puola on rikki niin voiko se antaa vikakoodia tosta nokka-akselin asentoanturista? No, joka tapauksessa jakohihnahilppeet tulevat ensi viikolla ja hankin tuon anturin jostakin sekä noi erikoistyökalut ja koitan vaihtaa.

Juhovv
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:58
Car(s): 156 2.0 jts

Re: 156 jts P0340, käynnistyy välillä, missähän anturin liit

Viesti Kirjoittaja Juhovv »

Testailin tänään anturin antamia resistanssi- ja jännitearvoja. Resistanssi oli muistaakseni 2- ja 3-pinnin välillä 18Mohmia, kun pitäisi olla siellä 8 Mohmin paikkeilla käsittääkseni, muista pinneistä en saanut vastusarvoja. Virittelin johdoista tommosen systeemin ( https://goo.gl/photos/hYvxPj5dvY96qr1H7 ) joilla sain eculta tulevat kaksi piuhaa jatkettua anturille (jännite ja maa) ja sitten anturilta sen keskimmäisen pinnin arvoja mittailtua. Kyllähän siltä anturilta tulee jotain ulostuloa koneen käydessä, mutta yleismittari taitaa olla liian hidas sitä mittailemaan, jotain 30mV paikkeilla pyöri mutta koko ajan ilmoitti kuitenkin että sieltä tulee jännitettä. Oskilloskooppi tähän olisi varmaan paras. Mutta onkohan tuo anturi nyt kuitenkin rikki vai onkohan siellä ajoitus mennyt?

Vaihdoin viime viikolla apulaitehihnan ja mietin josko olen johdon anturille siinä yhteydessä telonut, mutten nähnyt tuon johdon sielläpäin kulkevan.

edit. mittasin myös jännitteet eculta tulevasta liittimestä, yksi oli maa, keskimmäinen 10,6V ja kolmas 5V. Kumman korkea tuon keskimmäisen jännite, etenkin kun sitä pitkin kai pitäisi se anturin tulossignaali kulkea.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 jts P0340, käynnistyy välillä, missähän anturin liit

Viesti Kirjoittaja palkus »

haiskahtaa jaon pömppäämiseltä. Hall-anturin vastuksen mittaaminen on riskialtista.
"puhun niin totta kuin osaan"

Juhovv
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:58
Car(s): 156 2.0 jts

Re: 156 jts P0340, käynnistyy välillä, missähän anturin liit

Viesti Kirjoittaja Juhovv »

Tänään oon tehnyt sitten tuota jakohihna- yms remppaa. Jako oli kyllä jokseenkin pielessä. Kun sain kampiakselin yläkuolokohtaan mittarin mukaan, eivät nokka-akselin lukituspalat menneet paikalleen.

Vaihdoin nyt samalla ton asentotunnistinanturin, jota varten irrottelin sitten molemmat nokka-akselien hihnapyörät. Siihen liittyen kysymys: täytyykö pakosarjan puoleinen hihnapyörä olla tietyssä asennossa vai voiko sen laittaa takaisin mihin vaiheeseen tahansa? Lähinnä rupesin miettimään että kaipa sen pyörän sisäkehällä olevien metalliliuskojen täytyy olla oikeassa kohdassa jotta ecu tietää missä vaiheessa nokka-akseli menee.. nyt laitoin sen takaisin vaan ihan sattumanvaraisesti.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 jts P0340, käynnistyy välillä, missähän anturin liit

Viesti Kirjoittaja palkus »

eikö siinä nokka-akselissa ole ura ja hihnapyörässä "kiila". Eli ei niitä saa väärin. Sovitus on hieman väljä, jotta kiristintä säädettäessä hihnapyörällä on varaa kääntyä vastapäivään, kun se on ensiksi ollut täysin myötäpäivään käännetynä ja remmi alustavasti oikein päällä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Juhovv
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:58
Car(s): 156 2.0 jts

Re: 156 jts P0340, käynnistyy välillä, missähän anturin liit

Viesti Kirjoittaja Juhovv »

Joo kaipa siinä on joku ura, en katsonut ja meni ilmeisesti oikealle paikalleen. Sain auton kasaan ja kummasti eniten meni hermoja ja aikaa apulaitehihnan laittamiseen. Hiton tuhti kiristin. Jakohihnan suojakotelo on jokseenkin sökö, muutama pultti puuttuu eikä mene ihan kohdalleen. Katkenneita pultteja on ton kopan yhteydessä muutama koneessa kiinni, varmaan tee se itse tekijä ollut kiireessä. Jos ei maksa ihan liikaa niin ostanen uuden.

Kyl noi ajotustyökalut oli todella hyvät. Sai kohdilleen täsmälleen ja nyt kone pyörii oikein nätisti ilman mitään vikakoodeja.

Pari kertaa piti ajaa motonetiin hakemaan uusia työkaluja. Tartti 15mm piippulenkkiavaimen apulaitehihnan yhden rullan irrotukseen ja 10mm syvän lenkin tasapainohihnan kiristimen pultin vuoksi. Lisäksi 36mm hylsy ja vääntövarsi, sai napamutterista väännettyä konetta.

Kiitos avuista.

Edit.piti vielä mainita että biltemasta sai sopivan työkalun nokka-akselien hihnapyörien paikallaan pitoon. Täytyy vaan varoa ettei osu sen pakosarjan puoleisen hihnapyörän sisäkehällä kulkevaan metallirenkaseen jota anturi lukee.

Vastaa Viestiin