olen tässä päivän ajan etsiskellyt tietoa sekä englanninkielisiltä foorumeilta että täältäkin, mutten ole löytänyt tarpeeksi. Rohkenin aloittaa uuden ketjun.
Kyseessä 156 jts 2.0 2003, joka aamulla töihin mennessä ilmoitteli moottorikuvan kanssa jonkinlaisesta virheestä. Tehot katosivat, kierrokset eivät paljoa yli 2000 tykänneet mennä ja aikamoista meteliä rupes pitämään, ihankuin pakoputki rikki jostain. Töihin lopulta päästyäni luin sitten koodeja ja P0340 "Camshaft position sensor A circuit bank 1 or Single Sensor" sekä P0304 "Cylinder 4 misfire detected" löytyivät. Tuntui siltä että käy ehkä kolmella sylinterillä, en ole varma. Auto lähti vielä käyntiin normaalia pidemmän startin jälkeen, mutta myöhemmin ei lainkaan, siispä hinurilla kotiin. Täällä putsailin liittimiä ja nollasin koodit, putsasin myös nelossylinterin sytytystulpanreiän, oli öljyä pohjalla. Sylinteristä herjaava koodi ei ole palannut.
Kone lähti käyntiin taas mutta käy niin pirun huonosti. Etsin netistä paikannusohjetta tuolle nokka-akselin asentoanturin liittimelle mutten löytänyt tähän koneeseen. Onko jossakin olemassa jotakin kuvaa josta näkisi missä mikäkin anturi liittimineen on tässä jts-koneessa? Ja kun sen löytäisin niin onko jotakin keinoa testata toimiiko tuo anturi? Ilmeisesti sen voi vaihtaa irrottelematta hihnoja ( http://www.alfaowner.com/Forum/engines- ... olved.html ), mutta jos vika on siinä nokka-akselissa kiinni olevassa metallirenkaassa jota anturi lukee niin menee sitten vaikeemmaksi.
Jos tuo nokka-akselin anturi on sökö niin johtaako se siihen ettei kone käynnisty? Käsitin aiemman googlettelun perusteella ettei tämä estä koneen käymistä, mutta kampiakselin asentotunnistimen rikkinäisyys taas tekisi sellaista.
Kiitos jo nyt avuista. Ei ole onneksi niin akuutti paniikki, otan tuon sitikan saunan takaa nyt käyttöön toistaiseksi..
