Bensapumpun vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
lruutu
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Syys 2003, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Bensapumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja lruutu »

Taasen palasivat peikkoset 156 2.0ts:n konehuoneeseen ja auto ei ole startannut oikein kunnolla :x . Sahaa yli 5 sekkaa ja sitten starttaa tai ei. Muutaman kerran kun kokeilee startata niin lähtee käyntiin, joskin vaivalloisesti. Ilmenee vaan kun auto on ollut yli 2h käyttämättä ja paljon useammin jos tankissa on vain vähän bensaa. Välillä haiskahtelee käynnistyksen yhteydessä sisälle asti hieman bensalle.

Oma veikkaus tällähetkellä on bensapumppu. Koska erilaisten peikkojen takia melkein kaikki muu mahdollinen, eli ILMi, tulpat ja jakohihna, joskin nää kaikki tehtiin tuolla Konalan Teltassa, jossa ei oo mitää hyvää lukuunottamatta ko.firman käsitystä huumorista, kuten käsijarruvaijerin korjausta ilmastointiteipillä. Tykkäsi muuten katsastusmies kohtuullisen kyttyrää...ei naurattanut silloin :?

Eilen sitten auto käväisi taas kerran Malminkartanon autohuollossa, josta ei muuten ole muuta kun positiivista sanottavaa. Hyvä mesta! No, startti saatiin vaihdettua ja uusi startti kuullostaa oikein hjyyvältä ja kutsuu viehkeästi painamaan nastaa lautaan. Ainoa vika tosin, että alkuperäinen ongelma ei kadonnut minnekkää, eli auto ei edelleenkää starttaa muutaman tunnin seisottamisen jälkeen kunnolla, vaikkakin starttiyritkset kuullostavatkin nyt vähemmän brutaaleilta.

Vähän siis epäilen, että bensapumppu vois olla vikana ja tuosta syystä toi vanha starttikin lienee levinnyt ja aiemmista keskusteluista sain revittyä irti seuraavia asioita:
- rikkinäinen bensapumppu näyttää aiheuttavan saman ongelman kun mulla
- bensapumpun lisäksi ilmeisesti systeemissä joku takaiskuventtiili, joka estää paineiden laskun bensaputkessa
- bensapumppu alkaa pyöriä vasta kun startataan, ei vielä silloin kun on "virtapäällä" (tällöinhän pumppu joutus jokakerta pumppaamaan bensat koko letkun matkan alusta asti jos takaisku ei toimi, edellyttäen että sellasta on olemassa)

Osaako joku kertoa pitääkö nää "faktat"ollenkaan paikkaansa ja jos jollain on tietoa bensapumppujen hinnoista ni kertokaa ihmeessä, koska tänään Malminkartanossa oli vakkarihemmon sijasta joku muu ja ja veikkasi että 250€ :crazyeyes: . Syyksi että pumppu maksaa niin paljon ja 156:ssa pumppu on kuulemma tankissa. Eikös toi pumppu oo kuitenkin 156:ssa jossain tankin vieressä ja se oli 155:ssa siellä tankissa se pumppu. Vai muistankos taas ihan väärin? :? Hinta-arvio kuullosti aika omituiselta ja pikkasen epäilyttää toi sijainen kun faijan s80-malliseen ruotsalaiseen raktoriin vaihdettiin pumppu merkkiliikkeessä alle satasella ja motonetistä kun selasi pumppuja, niin ei löytynyt yhtään pumppua, joka olis edes lähennellyt hinnaltaan hunttia. Tais olla . Osaiskos joku guruttaja taasen jeesata... Ei viittis taas maksaa 250€ jos ei mitään saada aikaseks :(

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

No ainakin Muukkosen sivu http://www.tmuukkonen.fi/Shop/cart.cgi? ... ord=1_0200 sanoo että 156 1,8 - 2,5 vuosimallit 97-01 bensapumppu kustantaa €243.02
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Bensapumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja EdotL »

lruutu kirjoitti: - bensapumppu alkaa pyöriä vasta kun startataan, ei vielä silloin kun on "virtapäällä" (tällöinhän pumppu joutus jokakerta pumppaamaan bensat koko letkun matkan alusta asti jos takaisku ei toimi, edellyttäen että sellasta on olemassa)
Käsittääkseni pumppu lähtee pyörimään heti kun laittaa virrat päälle. Hiljaisessa tilassa nimittäin kuuluu selvä naksahdus ja pumpun aiheuttama vaimea "vihellys". Ja virrat pois otettaessa kuuluu taas naks ja siihen päälle vielä jonkinmoinen hurina.
Tuskin nuo äänet mistään muustakaan tulee kuin bensapumpusta.
Tosin tää on kyllä mutu tietoa mikä perustuu kokemuksiin seat ibizasta... :roll:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Kyllä olet oikeassa. Kun virta kytketään kuuluu hurinaa ja suhina/vihellys. Tällöin poltto-ainejärjestelmään muodostetaan painetta jotta tavara alkaa kulkea. Ja taas kun virta sammutetaan se naks-naks kuulunee takaiskuventtiilistä.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

kyllä sen bensapumpun pitäisi pyöriä heti kun laittaa virrat päälle eli nostaa paineet ylös ja sit sammuu ja syttyy taas kun starttaa.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Ettei olis rele mennyt huonoon happeen?

Vastaa Viestiin