Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
burke
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 16:07
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 TBi -12

Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja burke »

Heips!

Päätinpä taas kysästä enemmän tietäviltä, että mikä neuvoksi.

Elikkäs: Ennen moottorivalon syttymistä turbo kiersi normaalisti kiihdyttäessä tappiin asti, mutta ei tämän jälkeen. Moottorivalo hävisi jonkin starttikerran jälkeen, mutta päätin viedä auton silti Alfan merkkihuoltoon vikakoodinlukuun, sillä turbo ei kiertänyt tämän jälkeen sen paremmin, vaikka varoitusvalo olikin sammunut.

Vikamuistin luettua tuli 3 herjaa:
P2097 Toiminnon valvonta / lambdalogiikka(lohko 1, anturit 1/2) Signaalivert. tunn. 1/2 epälooginen
P0136 Lambdatunnistin(lohko 1, tunnistin 2) Maksimiarvo ylitetty
P0139 Happitunnistimen vanheneminen(lohko 1, anturi 2) Minimiarvo alitettu

Vikamuistin tyhjennys onnistui, elikkä em. viat eivät uusiutuneet, mutta turbo ei ahda yhtään sen paremmin. Merkkihuolto ei osannut sanoa tämän perusteella mikä ongelman voisi olla aiheuttanut.

Turbo kyllä ahtaa, mutta viisari nousee maksimissaan 3/4 osaan, kun aiemmin ahtoi mittarin loppuun asti. Mikä neuvoksi?

Kiitos neuvoista etukäteen! :)

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mittarin loppuun asti? En ole kiinnittänyt huomiota, mutta ei se mulla ole koskaan yläpään tapissa ollut.

burke
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 16:07
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 TBi -12

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja burke »

h_lauri kirjoitti:Mittarin loppuun asti? En ole kiinnittänyt huomiota, mutta ei se mulla ole koskaan yläpään tapissa ollut.
Edellisessä 159 1.9 JTDm:ssä ahti mittarin mukaan täydet 1.6 bar ja sama 159 1750 TBi:ssä ennen moottorivalon syttymistä. Ahtaa nyt max 1.2 bar.
1.9 JTDm ei halunnut ahtaa kunnolla kun EGR:ssä oli vika. TBi tuntuisi reagoivan nyt samalla tavalla turbon osalta, mutta tämä ei ilmennyt vikakoodilistassa?

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja harde »

Eikös tuo 1,2 ole ihan normilukema, jos ei ole lastutettu... :)

burke
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 16:07
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 TBi -12

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja burke »

harde kirjoitti:Eikös tuo 1,2 ole ihan normilukema, jos ei ole lastutettu... :)
Tjaa-a, kumpaakaan ei ole lastutettu ja sinne huippuun ne normaalisti menee. Edellisen 159 JTDm:n kohdalla syy oli juuri EGR- venttiilin tukkeutuminen. Korjaamisen jälkeen turbon viisari meni iloisesti taas tappiin. TBi tuntuu selvästi laiskemmalta kuin ennen moottorivalon syttymistä ja turbon viisari ei nouse tappiin eikä yhtä ripeästi. Dynamometriin en ala viemään, sillä tiedän että TBi:stä ei nyt irtoa normaalia 200 hv:ta. Olisin odottanut, että vikakoodin luvussa olisi ilmennyt juuri vika EGR:ssä ja/tai turbossa, mutta kun ei.

Siksi nyt kyselen, josko jollakin olisi ollut sama tilanne ko. mallin kanssa ja/tai joku tietää mistä käyttäytyminen johtuu.

burke
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 16:07
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 TBi -12

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja burke »

Nyt kun suoritin tutkivaa journalismia lambda- anturin toimintahäiriöt vastaavat viankuvaa (huonontunut moottorin suorituskyky ja Check engine- varoitusvalo). Samalla selittyy noussut kulutuskin ja vikakoodit täsmäävät. Yli 8l/100km on maantieajossa turhan korkea kulutuslukema jopa TBi:lle.

Ohessa video 1750 TBi:stä joka ahtaa melkein tappiin:
https://www.youtube.com/watch?v=f6QklrK6s-A

ja sama 1.9 JTDM:stä:
https://www.youtube.com/watch?v=dOw0hpziTh8

Lisäksi video 1750 TBi:stä, jossa lambda-anturivika (huomaa moottorin varoitusvalo taulussa), ja jossa turbo ohitustilanteessakin ahtaa hieman puolenvälin yläpuolelle:
https://www.youtube.com/watch?v=W_Cw_hTxNew

Kummallista oli, ettei Alfan merkkihuolto osannut sanoa, että syy on lambdassa vaikka saivatkin vikakoodin nollattua (tai juuri siitä syystä)...
Taisi sittenkin olla "no brainer" tämä juttu.

@ h_lauri ja harde, mitä mieltä?

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Omani ahtaa hetkellisesti maximissaan 1.4, isolla vaihteella jos lähtee vedättämään. Pienemmillä vaihteilla ei ahda enempää kuin 1.2 bar.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ihmeelliseltä tuo tappiin ahtaminen kuulostaa vakioautolla :) En ainakaan itse saanut lähellekään noihin lukemiin omaa TBi:tä, mutta voimaa oli kyllä luvatut.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se mittari on sitten ainakin dieselissä sähköinen ja näyttää ilmeisesti lähinnä suhdetta tavoiteltuun maksimiin. Kannattaa haistella MAPin arvoja OBD:stä tai pistää erillinen mittari kiinni jos haluaa tietää oikeita lukemia.

Tämä ei toki poista sitä, että jos auto on laiskempi kuin ennen, on se nyt joko rikki tai korjattu. Jos ahdot ei nouse sinne minne pitäisi ja/tai niin nopeasti kuin pitäisi, lähtisin ekana penkomaan ahtimen ohjausta (hukkaportin toiminnan tarkastus) ja sen jälkeen
hengitysongelmia - joko moottori ei saa ilmaa sisään (ilmafilsu?), ei pääse siitä eroon (katti tukossa? änkkäri tukossa? ahdin jumissa?) tai se karkaa väärästä välistä ulos (ahtovuodot). Tai vaihtoehtoisesti ahdin on kypsä, mutta siinä tapauksessa se erittäin todennäköisesti kertoo eläkepäiviensä alkamisesta, eikä välttämättä kovin miellyttävällä tavalla. Tiettyhän välykset voi tarkistaa, jos ahtimelta saa dp:n tai ahtoletkun/-putken irti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

burke
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 16:07
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 TBi -12

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja burke »

Polforea kirjoitti:Se mittari on sitten ainakin dieselissä sähköinen ja näyttää ilmeisesti lähinnä suhdetta tavoiteltuun maksimiin. Kannattaa haistella MAPin arvoja OBD:stä tai pistää erillinen mittari kiinni jos haluaa tietää oikeita lukemia.

Tämä ei toki poista sitä, että jos auto on laiskempi kuin ennen, on se nyt joko rikki tai korjattu. Jos ahdot ei nouse sinne minne pitäisi ja/tai niin nopeasti kuin pitäisi, lähtisin ekana penkomaan ahtimen ohjausta (hukkaportin toiminnan tarkastus) ja sen jälkeen
hengitysongelmia - joko moottori ei saa ilmaa sisään (ilmafilsu?), ei pääse siitä eroon (katti tukossa? änkkäri tukossa? ahdin jumissa?) tai se karkaa väärästä välistä ulos (ahtovuodot). Tai vaihtoehtoisesti ahdin on kypsä, mutta siinä tapauksessa se erittäin todennäköisesti kertoo eläkepäiviensä alkamisesta, eikä välttämättä kovin miellyttävällä tavalla. Tiettyhän välykset voi tarkistaa, jos ahtimelta saa dp:n tai ahtoletkun/-putken irti.
Tänään n. 80km vikakoodin nollausta myöhemmin tuli uudestaan kojetauluun sama "Check engine"- varoitusvalo. Autolla mittarissa vasta 80tkm, joten haluan uskoa, että kyse on ennemmin lambda-anturista kuin ahtimesta. Noussut kulutus ja laiskistuminen ja vikakoodit tukevat kaikki tätä.
Olen lähinnä maallikko koskien autojen sielunelämää, joten en ole hankkinut omia vempaimia (ehkä tulisi Alfan kanssa halvemmaksi) varalle. Tuskinpa tarvitsee fakiiri olla arvatessaan, että vikakoodit ovat samat, kuin ennen nollausta.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Täyskaasulla lienee edelleen tapana siirtyä lambdaohjauksesta (closed loop) pelkkien karttojen varaan (open loop), joten jos auto on täyskaasulla laiskistunut, niin se tuskin johtuu lambdasta. En vanno varmaksi, mutta oma ymmärrykseni on tuo.

Ikinä ei toki pidä unohtaa kahden vian mahdollisuutta eli voi olla että yksi vika (lambda) antaa vikakoodeja ja toinen (ahtovuoto, tukkeutunut hengitys tms) aiheuttaa puutumista. Eikä myöskään haamuvikoja, joissa vikakoodi tulee vian seurauksen oireesta eikä itse viasta (esim. ahtovuodon ansiosta seokset persiillään vaihtelevan jännästi -> lambda näyttää hurjia -> lambdasta vikakoodi).

Livedatan tarkkailu (=moottorin antureiden arvojen seuraaminen ajaessa) voisi tuoda lisää selkoa. MES:llä (MultiEcuScan, näihin syventynyt ohjelmisto) voisi ehkä (=en tiedä kun minulla ei MES:iä ole) onnistua vertailemaan mm. moottorinohjauksen pyytämän ja mitatun ilmamassan suhteita, mistä näkee hengittääkö kone kunnolla tai onko MAF (Mass Air Flow, ilmamassamittari) ihan hereillä ja tehtäviensä tasalla. Samalla voisi tarkkailla toki mm. sen lambdan lukemia ja ahtopaineita. Huikeinta tietty olisi päästä vertaamaan näitä tehtaan referenssiarvoihin tai ehjäksi tunnettuun autoon, mutta se vaatii paitsi releet, myös referenssit tai sen toisen auton.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

No 1,2 mulla tais eilen olla paineita. Ei o koko aikana (2011->) noussu sen ylemmä. Kulutus lisääntyi hihnanvaihdon jälkeen, mutta kaasuunvastaavuus parani. Tosin hihnan kanssa samaan aikaan meni renkaatkin vaihtoon. Joo ne oli halvat.

burke
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 16:07
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 TBi -12

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja burke »

h_lauri kirjoitti:No 1,2 mulla tais eilen olla paineita. Ei o koko aikana (2011->) noussu sen ylemmä. Kulutus lisääntyi hihnanvaihdon jälkeen, mutta kaasuunvastaavuus parani. Tosin hihnan kanssa samaan aikaan meni renkaatkin vaihtoon. Joo ne oli halvat.
Voin laittaa kuvan turbon viisarista, kun saan lambdan korjattua. Tuossa aiemmassa linkissänikin TBi ahtoi yli 1,4bar mittarin mukaan. Merkkihuolto totesi sen olevan syy miksi auto nyt normaalia laiskempi.
Tuo vikahan oli sellainen, että useamman starttikerran jälkeen kyllä moottorivalo sammui, mutta vika ei poistunut ja ahdot jäivät tavallista pienemmäksi.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja harde »

Hätäseen tuon 1,2 sain minäkin mittariin eilen kokeiltuani..Onkohan näissä tehty huollon yhteydessä jotain päivityksiä Ecuun?

burke
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 16:07
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 TBi -12

Re: Alfa Romeo 159 1750 TBi:n turbo

Viesti Kirjoittaja burke »

harde kirjoitti:Hätäseen tuon 1,2 sain minäkin mittariin eilen kokeiltuani..Onkohan näissä tehty huollon yhteydessä jotain päivityksiä Ecuun?
Tjaa-a, olen omistanut auton muutaman viikon ja edellinen huolto tehty noin 7tkm sitten. Pitäisiköhän tarkistaa auton huoltaneelta liikkeeltä, mitä kaikkea edellisessä määräaikaishuollossa onkaan tehty. Mitään merkintää lastutuksesta tai muusta tehon kasvatuksesta ei myyjäliike kertonut, joten vakiopelin ainakin paperilla ostin.

alfaowner.com- foorumia luettuani oli siellä tuosta moottorista mainintaa, että vähillä kilometreillä siinä olisi päällä ns. "sisäänajo-moodi", joka rajoittaisi moottorin tehoa tarkoituksella, ja joka kytkeytyisi pois tietyn km-määrän jälkeen. Ymmärsin, että kyse oli vain joistain kymmenistä tuhansista kilometreistä.
Samalla foorumilla oli lainaus, että 200 hv:n sijaan 159 1750 tbi:n virittämättömässä moottorissa olikin dynamometrissä havaittu olevan tehoja 229hv.

Toinen asia, mikä kävi mielessä on, että Alfallahan näyttää ollut ollut tapana nostaa kolmannen mallivuoden moottoreiden tehoja joillakin hevosvoimilla, kuten eräästä wikipediassa olevasta artikkelista, ja siihen lainatusta taulukosta käy ilmi. Tämä ei tosin käy ilmi taulukosta 1750 tbi:n kohdalla, mutta itse artikkeli ja sen lähde voivat olla useita vuosia vanhoja.

Vastaa Viestiin