Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Moi!
Ongelma on, että kiihdyttäessä kun vaihtaa isommalle vaihteelle auto meinaa jämähtää kyseiseen nopeuteen. Vääntöä ei tunnu olevan käytössä @2000rpm, eikä auto lähde kiihtymään.
Jonkunlainen ahtopaineen tuotto tai pito ongelmahan tämä on. Mitään hälytyksiä ei tule kojetauluun.
Onko kenelläkään tuntumaa, mikä voisi olla vikana?
Ongelma on, että kiihdyttäessä kun vaihtaa isommalle vaihteelle auto meinaa jämähtää kyseiseen nopeuteen. Vääntöä ei tunnu olevan käytössä @2000rpm, eikä auto lähde kiihtymään.
Jonkunlainen ahtopaineen tuotto tai pito ongelmahan tämä on. Mitään hälytyksiä ei tule kojetauluun.
Onko kenelläkään tuntumaa, mikä voisi olla vikana?
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Turbon siivet jumissa tai itse turbo jumissa (akseli poikki)
Paljonko on metrejä ja mitä ahtopainemittari siinä keskikonsoolissa näyttää
Paljonko on metrejä ja mitä ahtopainemittari siinä keskikonsoolissa näyttää
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
180tkm mittarissa. Ahdot yleensä lähtee kelaamaan nollasta ylöspäin. Max 1.4bar, mut harvoin se noin ylös....
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Mitäs se silloin näyttää kun ei kulje ?
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Sieltä pohjalta 0.2bar lähtee taas kelaamaan ylöspäin. Bypass ei varmastikaan toimi, kun ei pidä paineita vaihdetta vaihdettaessa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Mittari on sitten sähköinen eikä todellakaan tarkkuusinstrumentti, mutta yksi merkitsevä asia on liikenopeus. Jo siinä 2krpm tienoossa pitäisi paineen nousta melko rivakasti jotta saadaan ilmamassaa ja sitämyöten vääntöä kehiin. Hitaasti se voi kivuta siipien jumittaessakin.
Bypassin ei ole tarkoituskaan pitää paineita vaihtaessa. Sen tehtävä on päästää ylimääräinen paine pois ahtoputkistosta kaasuläpän sulkeutuessa, ettei ahtimelle tule paineaallosta vastaiskua. En lonkalta muista että onko 2.4:ssa bypassia, mutta jos onkaan niin käyttö voi olla vähissä, kun se riippuu lähinnä kaasuläpän liikkeistä eikä dieselauto välttämättä moista pahemmin kääntele.
Jos auto joskus kulkee ja joskus ei, niin meikäläisen ääni johdinsiiville. Jos se taas ei käytännössä koskaan kulje, voi vika lymyillä myös hengitysteissä eli tukkoisessa imu- tai pakopuolessa. Antaako auto mitään vikakoodia?
Bypassin ei ole tarkoituskaan pitää paineita vaihtaessa. Sen tehtävä on päästää ylimääräinen paine pois ahtoputkistosta kaasuläpän sulkeutuessa, ettei ahtimelle tule paineaallosta vastaiskua. En lonkalta muista että onko 2.4:ssa bypassia, mutta jos onkaan niin käyttö voi olla vähissä, kun se riippuu lähinnä kaasuläpän liikkeistä eikä dieselauto välttämättä moista pahemmin kääntele.
Jos auto joskus kulkee ja joskus ei, niin meikäläisen ääni johdinsiiville. Jos se taas ei käytännössä koskaan kulje, voi vika lymyillä myös hengitysteissä eli tukkoisessa imu- tai pakopuolessa. Antaako auto mitään vikakoodia?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Joku oli videoinut ahtopaineen nousun niin aika rivakasti se nousee kaasutettaessa. Minulla taas nousu on hidasta, joten saavat huollossa tutkia tuota ensi viikolla. Voipi olla, että DPF, EGR tai VNT-siipien suunnalta löytyy ongelma.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Ainakin yksi vika löytyi. Ilmamassamittari sökönä, mutta saa nähdä mitä muuta tulee eteen kun sen saa kuntoon.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
MAF ongelman takia DPF regenerointi oli estetty, joten DPF oli tukossa. Vaatii pari pakotettua polttoa, jotta tyhjenee. Auton takaisin maanantaina aikaisintaan.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Kyllähän tuossa auton kulussa on nyt eroa. Suunta on oikea eli ylöspäin. Täytyy viedä dynoon joskus niin näkee tarkemmin.
Yhden oudon jutun auto teki motariila, vauhti rajoittu 118kmh vaikka kaasu pohjassa. Vaihdoin pienempää vaihdetta, mutta sama juttu. 5 min ajoa ja auto elpy. Torque Pro ei näyttänyt mitään vikakoodeja.
Yhden oudon jutun auto teki motariila, vauhti rajoittu 118kmh vaikka kaasu pohjassa. Vaihdoin pienempää vaihdetta, mutta sama juttu. 5 min ajoa ja auto elpy. Torque Pro ei näyttänyt mitään vikakoodeja.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Joku probleema autossa, kun antaa koneen kiertää vähän enemmän.
Tällässen vikakoodin antoi:
http://www.dtcsearch.com/P0238/?from=Torque
MAP ongelma?
Tällässen vikakoodin antoi:
http://www.dtcsearch.com/P0238/?from=Torque
MAP ongelma?
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Korjaamo tuli siihen tulokseen, että MAP-anturi vaihdettiin.
Yliahto vika ei korjaantunut sillä, kun ekalla kunnon kiihdytyksellä heitti taas vikatilaan.
Yliahto vika ei korjaantunut sillä, kun ekalla kunnon kiihdytyksellä heitti taas vikatilaan.
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
lontoota: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... -high.html
Cleaned the filter on the boost solinoid on the slam panel and then noticed a vacum pipe pipe (in the pic) was broken. I stuck it back on as it just had enough length, deleted the fault and all is good again.
Cleaned the filter on the boost solinoid on the slam panel and then noticed a vacum pipe pipe (in the pic) was broken. I stuck it back on as it just had enough length, deleted the fault and all is good again.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Nollasin vikakoodin ja ajelin viikon verran varovasti. Ilmeisesti ECU otti aikansa sopeutua uusiin antureihin, sillä nyt auto jaksaa kiertää kaasu pohjassa melko hyvin joka vaihteella.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Eihän se sit toiminukkaan dynopäivänä. Ilmeisesti DPF täynnä ja liipasee yliahdoista varoitusta.
Kukonkoivun korjaamo sano ettei kannata uutta ostaa ku maksaa n.2000€. Lupautuivat kyllä tarvittaessa ronkkimaan tyhjäksi sen ja sit ohjelmointi jossain muualla.
Mega-auto sano ettei se vika ole siinä vaan jossain ahtimessa päin, mut kysyttäessä varmistivat dpf hinnaksi 2900€.
Ebay:ssä näytti olevan 300€ uusi dpf minun autooni, joten tilasin sen ja se tulee Englannista. Luotetaan siihen, että sillä korjaantuu.
Kukonkoivun korjaamo sano ettei kannata uutta ostaa ku maksaa n.2000€. Lupautuivat kyllä tarvittaessa ronkkimaan tyhjäksi sen ja sit ohjelmointi jossain muualla.
Mega-auto sano ettei se vika ole siinä vaan jossain ahtimessa päin, mut kysyttäessä varmistivat dpf hinnaksi 2900€.
Ebay:ssä näytti olevan 300€ uusi dpf minun autooni, joten tilasin sen ja se tulee Englannista. Luotetaan siihen, että sillä korjaantuu.
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
vesakiljunen kirjoitti:Eihän se sit toiminukkaan dynopäivänä. Ilmeisesti DPF täynnä ja liipasee yliahdoista varoitusta.
Kukonkoivun korjaamo sano ettei kannata uutta ostaa ku maksaa n.2000€. Lupautuivat kyllä tarvittaessa ronkkimaan tyhjäksi sen ja sit ohjelmointi jossain muualla.
Mega-auto sano ettei se vika ole siinä vaan jossain ahtimessa päin, mut kysyttäessä varmistivat dpf hinnaksi 2900€.
Ebay:ssä näytti olevan 300€ uusi dpf minun autooni, joten tilasin sen ja se tulee Englannista. Luotetaan siihen, että sillä korjaantuu.
Jos pakoputiki tukossa niin ei todellakaan yliahda!!! Mitakaa se pöntön paine-ero näkee tukeutumis asteen!!!
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
0.5 bar ja 94% täynnä. Polttoväli 270km. Yhdellä korjaamolla polttivat kahtena eri päivänä puhtaaksi, mutta auto toimi ehkä viikon sen jälkeen. Joten sillä pakkopoltolla ei enää auteta tuota vaan DPF vaihtoon.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Milläs tuo tukkeutumisprosentti on katsottu?
ECU kun sen kertoo, niin eikös se ole joku likemmäs 300% kun se on täynnä/tukossa vasta?
ECU kun sen kertoo, niin eikös se ole joku likemmäs 300% kun se on täynnä/tukossa vasta?
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
- Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06
ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Mulla oli melkein täysin identtiset ongelmat oman 159:n kanssa. Kaikki diagnostiikka ja data-arvot viittasivat vahvasti DPF:ään, mutta todellinen vikapesäke oli jumittava EGR. EGR putsauksen ja herkistelyn jälkeen teho ja vääntö ongelmat hävisivät sen sileän tien eikä vikakoodeja ole enää näkynyt.
Näyttää hitaalta!
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 13 Syys 2010, 18:54
- Car(s): 156 2,5 v6 sedan, 156 2,5 v6 sportwagon, 156 2,5 v6 sportwagon facelift, 159 2,4 jtdm sportwagon qtronic.
- Paikkakunta: imatra
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Hommasin 2,4 jtdm pari viikkoa sitten ja samoja oireita oli. DPF tuli tyhjennettyä, EGR ohjelmallisesti pois samoin läppien moottori(poistin koko moottorin). MAP anturi uusi kuten turbon ohjaussolenoidi. Imusarja irti ja läppien poisto ja tulppaus, vuoto löytyi sieltä... samalla tuli vaihdettua jakohihna ja vesipumppu hilpetööreineen. Ohjelmoinnissa 240 heppaa ja 480 njuuttonia. Kone toimii hienosti, qtronic ei aina meinaa ehtiä vaihtamaan ajoissa 1 > 2 ja 2 >3. Sportasennossa toimii pikkasen paremmin. Jos ajaa manuaaliasennolla, niin kakkonen on tökättävä heti kun kierrokset nousee yli kahden tonnin, jotta vaihto ehtii tapahtua ennen 4500 kierroksia.
Ihan kiva ajettava vee-koneiden jälkeen 


v6 soundeja kuunnellen, nyt jtdm-kalinoita...
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa-Romeo 159 2.4 JTDM teho ja vääntö hävikkejä
Auto kävi DPF vaihdossa EJK autohuollossa ja nyt tuntuu, että moottori taas hengittää vapaasti.