Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Grazie mille!

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Nyt rupesi käynnistäminen takkuilemaan 159:ssä.

Virtaa löytyy, mutta kun avaimen laittaa koloon ja painaa nappia, kuuluu vain naks, eikä mitään tapahdu.
Näytössä ei näy mitään valitusta tai vikavaloja.
Muutaman kerran kun toistaa, niin lähtee käyntiin. Välillä olen ottanut avaimen pois, välillä en.
Eilen oli pidempi episodi, ja meinasi mennä jo hinausauton tilaamiseksi, mutta lähti lopulta käyntiin.

Onko mitään hajua?
Voisiko liittyä johonkin käynnistyksen estoon tms?
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mun arpa starttimoottorille, joka mielestään alkaa olla eläkeiässä ja siksi motivaationsa on vähissä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Gommi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

^^ Itselläni oli samanlaisia ongelmia laturin vaihdon jälkeen ja vika löytyi juurikin starttimoottorista.

Suht halpa osa ja helppo vaihtaa, ylempiin pultteihin oli ainakin 2.4 dieselissä vähän vittumainen päästä käsiksi, mutta tarpeeksi monta jatkoa räikkään, niin hyvin onnistui.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Mulla automaattivaihteisto ajoittain "nykäisee" tai "täristää" ihmeellisesti esim. vaihtamisessa 1. --> 2 vaihteelle tai 2. ---> 3. vaihteelle.

Viimeeksi kun auto oli huollossa niin pyysin asentajaa sitä testaamaan samalla... sanoi, että ihme juttu mutta vaikuttaisi siltä että ei se nyt ainakaan heti olisi hajoamassa mitenkään.

"Automaatti Mike"lläkin auto oli joskus ja silloin ei oikein mitään järkevää "vikaa" löytänyt. Sanoi, ettei kannata välttämättä vaihtaa laatikkoöljyä tai oire voi pahentua...

Mikä mahtaa mute olla vaihdelaatikkoöljyn vaihtoväli?

Kyseessä 235 tonnia ajettu Alfa 159, 2,4 jtdm.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Varmaan venttiilikoneisto takertelee. Öljyn vaihdossa tosiaan saattaa takertelun aiheuttaja päästä liikkumaan ja pahentaa vaan tilannetta.. Toki voi olla laatikossa muutakin mekaanista vikaa.

kannattaa vaihtaa 60-90tkm välein jos oikein varman päälle haluaa pelaa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Joo, vois olla venttiilikoneisto?

Tosiaan tekee joskus yleensä kolme sellaista "nykäisyä" "täräytystä" kun vaihtaa isommalle.

Pystyykö tuon venttiilikoneiston vaihtamaan uuteen halvemmalla kuin ostamalla koko laatikon? Onko mitään järkeä?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Jos suomesta tilaa osat ja työt, niin parisen tonnia taitaa maksaa(joskus lukenut jostain). ulkomailta saa varmasti halvemmalla itse osan. Venttiilikoneista suomesta pelkästään oli jossakin noin 1200€

Kannattaahan se ekana koittaa huuhtelua jos vaikka auttaisikin. Jos ongelmaa pitkittää, niin voi vaurioitua muuta mekaanista osaa. En tiedä paljon laatikot itessään maksaa, mutta sen luulisi olevan tonnin pari kalliimpi operaatio.

http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228

Ei ole kyseinen vaihteisto malli tekstin esimerkissä, mutta siitä saa osviittaa ja voi kuulostaa tutulle?

Hartsa
Viestit: 33
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Tässäpä yksi tyhmä kysymys: Kannattaako 159:iä ostaa? Bensamalli tulisi kyseeseen, jos on tullakseen.
Suositteletko? Tekisitkö saman valinnan uudelleen jos pääsisit aikakoneella takaisin marmorilattialle kauppoja hieromaan?

Avatar
Tyytty
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tyytty »

Moron!

Mikähän aiheuttaa 159 2.2jts (M32) kun vaihtaessa kuuluu sellainen ns kolahdus. Tuntuu kuuluvan joka vaihteella.
Keppi ei heilu tai vaihteisto muutenkaan äännä, mutta tollai ikävästi kolahtaa. Onko jossain välystä vai liittyyköhän vaihdelaatikkoon?
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Waverunner kirjoitti:Pystyykö tuon venttiilikoneiston vaihtamaan uuteen halvemmalla kuin ostamalla koko laatikon? Onko mitään järkeä?
Kannattaa ainakin kysyä tuolta:
http://recro.eu/en/

Ovat yksi tunnetuimpia ja suositelluimpia automaattikorjaamoita mistä olen kuullut puhuttavan, sekä laadun että hinnan suhteen. Optimitapa hoitaa asia on ajaa auto sinne, pitää päivä-pari lomaa ja ajaa ehjällä autolla kotiin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ No nyt mentiin aika etelään :D Tuohon täytyy laskea vielä polttoaineet ja hotellit, Autoliiton hinuri turva rikkoitumisen varalle sekä vaivan palkka. Toki juos muutenkin oli menossa tuonne Cesisiin lomailemaan niin hoituisi helposti.

Voi tulla halvemaksi edelleen.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Hartsa kirjoitti:Tässäpä yksi tyhmä kysymys: Kannattaako 159:iä ostaa? Bensamalli tulisi kyseeseen, jos on tullakseen.
Suositteletko? Tekisitkö saman valinnan uudelleen jos pääsisit aikakoneella takaisin marmorilattialle kauppoja hieromaan?
Tekisin uudelleen (ja tehnytkin, kahdesti). Nyt siis kolmas bensa 159 jo itsellä menossa. Melko vähillä ongelmilla ovat (käytännössä ongelmattomia) olleet, pl 2.2 koneisen jakoketjun vaihtoa mikä osui itselle. Kolmannen ostinkin suoraan kone/jakopäävikaisena kun kiinnosti mitä tuollainen 3.2 kone on syönyt :P

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Projekti 159:ssä takaovien keskuslukko vinkaisee käytettäessä. Mistähän päin tuota alkaisi rasvaamaan?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

132 Coupe
Viestit: 247
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

voisi olla myös bensatankin lukko..

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Laitanpas pienen ääninäytteen tuosta 159:stä kuuluvasta vinkunasta: https://youtu.be/KpxSkOrUXU4.
Vasemmalle kaartaminen saa esiin tuon melko korkean moottorin kierrosten tahdissa muuttuvan vinkunan. Videon lopussa painelin kaasua vaihde vapaalla kaarteessa. Onkos tuttu soundi kenenkään muun 159:ssä??

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Hartsa kirjoitti:Tässäpä yksi tyhmä kysymys: Kannattaako 159:iä ostaa? Bensamalli tulisi kyseeseen, jos on tullakseen.
Suositteletko? Tekisitkö saman valinnan uudelleen jos pääsisit aikakoneella takaisin marmorilattialle kauppoja hieromaan?
159:n ostaminen kannattaa aina, jos sen vähääkään omanlaiseksi tuntee. Vielä jos on intoa pikkuisen sotkea käsiä... Tekisin saman valinnan, tosin voisin katsoa että onko takaoven kivenisku tarrat tallessa...

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Unique »

Waverunner kirjoitti:Moi,

Mulla automaattivaihteisto ajoittain "nykäisee" tai "täristää" ihmeellisesti esim. vaihtamisessa 1. --> 2 vaihteelle tai 2. ---> 3. vaihteelle.

Viimeeksi kun auto oli huollossa niin pyysin asentajaa sitä testaamaan samalla... sanoi, että ihme juttu mutta vaikuttaisi siltä että ei se nyt ainakaan heti olisi hajoamassa mitenkään.
Oman auton laatikko teki täsmälleen samaa ja syyksi paljastui se, että öljyä oli liian vähän (oli vuotanut stefasta). Muutenkin tuon laatikon öljyt pitäisi vaihtaa ainakin 60000 km välein, vaikka huolto-ohjelma väittääkin, ettei sitä tarvitse tehdä koskaan.

Suosittelen ensimmäisenä vaihdelaatikon öljyjen vaihtamista ennen mitään sen ihmeellisempiä operaatioita.

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Unique »

quppe kirjoitti:^ Varmaan venttiilikoneisto takertelee. Öljyn vaihdossa tosiaan saattaa takertelun aiheuttaja päästä liikkumaan ja pahentaa vaan tilannetta..
Tuon automaatin öljy menee todella pahan näköiseksi ajan kanssa - kun sen vaihtaa säännöllisesti, niin se näyttää vielä öljyltä. Ja samalla pahimmat irtoroskat lähtevät öljyn mukana pois laatikosta.

Avatar
Manu
Viestit: 510
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Minulla 159 ollut vuoden ja 20tkm ja vikoja ei ole ollut yhtään.
Juuri ku miettii että eipä vikoja ole ollut niin sit Check engine valo syttyi mutta toimii normaalisti :lol:

Liekkö Egr tukossa?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ehkä. Helpottaa toki veikkailua, jos sieltä ottaa vikakoodin esille.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Karva
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Syys 2013, 10:02
Car(s): 159SW 2.4JTDm Q-tronic -08
(Entinen exä) 156SW 2.0JTS -04
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Karva »

Onko kenelläkään kokemusta Comma-merkkisistä öljyistä?
Pitäisi Q-troniciin vaihtaa öljyt ja Motonet myy Comman MVATF PLUS -öljyä AW-1ATF - luokituksella 29,90€/5litraa.
Tohtiikohan nuon halpaa mennä laittamaan tuohon laatikkoon?

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Enpä ottais muutaman kympin takia riskiä, on meinaan kallis korjata tuo loota..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos öljy täyttää vaatimukset, niin tuskin siinä mitään rikkoutumisen riskiä sentään on.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Unique kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:Moi,

Mulla automaattivaihteisto ajoittain "nykäisee" tai "täristää" ihmeellisesti esim. vaihtamisessa 1. --> 2 vaihteelle tai 2. ---> 3. vaihteelle.

Viimeeksi kun auto oli huollossa niin pyysin asentajaa sitä testaamaan samalla... sanoi, että ihme juttu mutta vaikuttaisi siltä että ei se nyt ainakaan heti olisi hajoamassa mitenkään.
Oman auton laatikko teki täsmälleen samaa ja syyksi paljastui se, että öljyä oli liian vähän (oli vuotanut stefasta). Muutenkin tuon laatikon öljyt pitäisi vaihtaa ainakin 60000 km välein, vaikka huolto-ohjelma väittääkin, ettei sitä tarvitse tehdä koskaan.

Suosittelen ensimmäisenä vaihdelaatikon öljyjen vaihtamista ennen mitään sen ihmeellisempiä operaatioita.
Ok, kiva ja kiitos kun laitoit viestiä - näin sen tosin vasta nyt.

Jotain mun varmaan pitäisi nopsaankin tehdä sillä kun tuossa Kehällä töihin ajelee niin sellaista ihmeellistä surinaa/huminaa kuuluu ja varmaan tulee tuo ääni vaihdelaatikosta / voimansiirrosta? Noin 90 km/h vauhdissa ääni korostuu.

Sattuuko joku tietämään tässä pk-seudulla edullista paikkaa jossa tuo vaihteistoöljy olisi edullista vaihdattaa?

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Unique »

Waverunner kirjoitti:
Ok, kiva ja kiitos kun laitoit viestiä - näin sen tosin vasta nyt.

Jotain mun varmaan pitäisi nopsaankin tehdä sillä kun tuossa Kehällä töihin ajelee niin sellaista ihmeellistä surinaa/huminaa kuuluu ja varmaan tulee tuo ääni vaihdelaatikosta / voimansiirrosta? Noin 90 km/h vauhdissa ääni korostuu.
Jos se "ihmeellinen humina" voimistuu erityisesti mutkissa, niin pyörän laakerit saattavat olla loppu (omaan autoon vaihdettu eteen). Jos ääni voimistuu tai hiljenee eri nopeuksissa ja voimistuu mm. kiihdyttäessä, niin vetoakselien nivelet voivat olla kuluneet loppuun. Omassa autossa aiheuttivat tietyllä nopeudella jopa "hyppimistä", josta aluksi epäilin huonosti tasapainotettuja renkaita, mutta siitä ei kuitenkaan ollut kyse.

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Unique »

Waverunner kirjoitti:
Unique kirjoitti: Oman auton laatikko teki täsmälleen samaa ja syyksi paljastui se, että öljyä oli liian vähän (oli vuotanut stefasta). Muutenkin tuon laatikon öljyt pitäisi vaihtaa ainakin 60000 km välein, vaikka huolto-ohjelma väittääkin, ettei sitä tarvitse tehdä koskaan.

Suosittelen ensimmäisenä vaihdelaatikon öljyjen vaihtamista ennen mitään sen ihmeellisempiä operaatioita.
Ok, kiva ja kiitos kun laitoit viestiä - näin sen tosin vasta nyt.

Sattuuko joku tietämään tässä pk-seudulla edullista paikkaa jossa tuo vaihteistoöljy olisi edullista vaihdattaa?
Omaan autoon on vaihdettu vaihteistoöljyt Konalan Autokeskuksessa normaalin huollon yhteydessä.

Mittarissa on nyt 130 tkm ja näillä vaihdetuilla öljyillä laatikko toimii paremmin kuin aikoinaan 60tkm kohdalla.

Öljyä pitäisi vuodattaa laatikon läpi aika paljon, jotta varmasti kaikki vanha moska lähtee pois. Jos mittarissa on jo 230 tkm ja öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, niin nyt homma kannattaa tehdä huolella. Jos laatikkoon jää vanhaa moskaa, niin toiminta voi jopa heikentyä.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^puhutaan automaattilaatikon huuhtelusta. Sen takia se on arvokkaampaa kun laatikon läpi lasketaan monta litraa öljyä. Jos tuota ei tohdi tehdä on parempi olla tekemättä ollenkaan.

E: ja jos siinä öljypurkin kyljessä on jonku autovalmistajan hyväksyntä niin ihan ripuliin verrattavasta tavarasta tuskin on kyse.

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Unique »

jkk kirjoitti:^puhutaan automaattilaatikon huuhtelusta. Sen takia se on arvokkaampaa kun laatikon läpi lasketaan monta litraa öljyä. Jos tuota ei tohdi tehdä on parempi olla tekemättä ollenkaan.

E: ja jos siinä öljypurkin kyljessä on jonku autovalmistajan hyväksyntä niin ihan ripuliin verrattavasta tavarasta tuskin on kyse.
Juuri näin; Jopa puolet öljystä voi mennä hukkaan tuon huuhtelun takia. Ja laatikko on erittäin tarkka käytettävästä öljystä; mitä tahansa sinne ei saa tunkea vaan ainoastaan Alfan hyväksymää öljyä (löytyy ohjekirjasta, en muista ulkoa).

Tuolta löytyy aikaisempaa keskustelua aiheesta:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=29014

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuohon tomaattiaskin putsaukseen on joillain korjaamoilla huuhtelulaite, jolla aski huuhdellaan suljetulla kierrolla ja ilmeisesti jollain puhdistusaineella. Ei mene öljyä hukkaan, ja lienee tehokkaampikin keino. Ei ihan joka korjaamolta tosin taida löytyä.

Edit: Tuolta ainakin löytyy laitteet: http://www.autohuoltomobiili.fi/

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Sattuisko joku tietämään että millä huoltamolla / korjaamolla tässä pk- seudulla tuollainen "huuhtelu"laite olisi käytössä?

Se humina tosiaan on sellaista matalataajuista... esim. 80 km/h nopeudessa vakionopeusmittarin ollessa päällä erottuu selvästi ja ääni tuntuu menevän matalalla "edes-takas" tai "ylös-ja alas".

Avatar
Manu
Viestit: 510
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Mun lootaan on vaihettu Mobil Atf öljyt ja hienosti on toiminut mutta siinä piti olla se tietty merkintä siinä öljyssä ja toi täytti kriteerit.
Eikös Saab,Volvo ja monet merkit ole käyttäneet samaa laatikkoa ja kaikilla on hiukan eri näkemys öljyistä 8)

Edit. Mites manuaalisesti vaihtaessa, esiintyykö laatikossa tärinää yms?
Viimeksi muokannut Manu, 18 Loka 2016, 13:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

... vielä kun yritän kuvailla tuota automaattivaihteiston ongelmaa niin alla vähän lisää...


1) automaatin vaihtaessa 1. -->2. vaihteelle tai 2. -->3. vaihteelle niin se jotenkin nykii / tärisee. Ei aina mutta mitä pienemmillä kierroksilla vaihtaa niin sitä varmemmin tärisee. Kaasu pohjassa tuskin koskaan.

2) ajaessani esim. kehällä vakionopeudensäädin päällä 80-90 km/h kuuluu sellaista ihmeellistä matalataajuista murinaa joka (ääni) tuntuu menevän ylös-ja alas taajuudeltaan (vaikka vauhti on siis vakio).

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Waverunner kirjoitti:... vielä kun yritän kuvailla tuota automaattivaihteiston ongelmaa niin alla vähän lisää...


1) automaatin vaihtaessa 1. -->2. vaihteelle tai 2. -->3. vaihteelle niin se jotenkin nykii / tärisee. Ei aina mutta mitä pienemmillä kierroksilla vaihtaa niin sitä varmemmin tärisee. Kaasu pohjassa tuskin koskaan.

2) ajaessani esim. kehällä vakionopeudensäädin päällä 80-90 km/h kuuluu sellaista ihmeellistä matalataajuista murinaa joka (ääni) tuntuu menevän ylös-ja alas taajuudeltaan (vaikka vauhti on siis vakio).
Mistä päättelet että tuo humina/ murina tulee vaihteistosta? Huminaa voi tulla renkaista, esim lähempänä loppuaan olevat renkaat voi olla äänekkäät. Murina taas voi tulla esimerkiksi pyöränlaakereista.

Vaihteiston takertelu nyt viittaa tietenkin vaihteistoon.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Hmmm... niin tuo äänen alkuperä oli vaan arvaus. Voi toki tulla muualtakin... renkaat uusin pari vuotta sitten... ne on ulkoisesti hyvät. Renkaan laakerit voi toki olla paskana... katsastuksesta meni läpi mutta katsotaanko noi siellä miten tarkkaan?

Joku innokas tässä Länsi-Vantaan nurkilla niin poikkeappa joku ilta käymään niin käydään koeajolla?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ainakin Autokeskuksen huoltokavereilta meni laakerivika läpi maininnalla "ei se ole vaarallista". Joo ei, varsinkaan, jos edestä leikkaa kiinni niinku mutsin fiaskossa. Vai eikö nykylaakerit enää leikkaamaan kiinni?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Katsastin tuossa hetki sitten astran, selkeä pyöräblaakeri ääni, murisee/jurisee käännettäessä oikealle. Eli vasen puoli ääntää. Katsastuksessa mainittiin että vähän tuntuu jousessa resonointia mutta väljä ei vielä ole -->kovaa ajoa. :lol: vaihdellaan sitten joskus viimeistään seuraavalle leimalle.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Tuossa omassani ääneen ei vaikuta ajaako suoraan vai onko kääntymässä. Edelleen väittäisin, että se liittyy jotenkin voimansiirtoon mutta joku viisaampi saa tulla testaamaan jos löytyy mielenkiintoa?

Auto länsi-Vantaalla.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Nyt alkaa olemaan vaimon 159 jiirissä. Tänään tuli aski korjauksesta ja huoltoliikkeellä oli joku kontakti Latviassa jossa jakolaatikko todettiin ehjäksi mutta vaihdelaatikosta vaihdettiin kuvan laakerit. Jännän näköinen tuo etualan laakerin sisäkehän ulkopuolen kuluma. Kirjoitinkin jo tästä mutta myyjäliikkeen kanssa lähdetään oikeuteen aikanaan koska väittää ettei autossa ole vikaa vaan pelkkää normaalia kulumaa 130t ajetulle autolle. Askihan oli kuulemma ehjä kun vaihteet menivät päälle ;)



Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kysys tuo kontakti tarkemmin, jos vaivautuvat kertomaan. Automaattejahan Latviassa korjaa suurella kunnialla paljolti kehuttu Recro, joten jos siellä on myös asiallinen manuaalipaja, niin tuohan voisi olla vallan kiinnostava tieto.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Polforea kirjoitti:Kysys tuo kontakti tarkemmin, jos vaivautuvat kertomaan. Automaattejahan Latviassa korjaa suurella kunnialla paljolti kehuttu Recro, joten jos siellä on myös asiallinen manuaalipaja, niin tuohan voisi olla vallan kiinnostava tieto.
Voitte luottaa että tulee käyttöönne, mutta vasta sitten kun olen omin silmin nähnyt että toimii hyvin ;) En lähde suosittelemaan ennenkuin olen varma. Tällä huoltoliikkeellä kulkee rekka viikottain latviaan ettei tarvinnut itse lähteä käyttämään, niitäkin tarinoita tiedän kun päivässä tuollapäin tekevät laatikon. Kysyn lafkalta josko suostuvat kertomaan, loppuviikosta odottelen autoa takaisin.

Luotan kyllä tähän kuvioon vaikka viikko venyi yli kolmeksi. Suomessahan nuo askipajat ovat harvassa ja itseäkin jenkkimiehenä kiinnostaa automaattiosaajat vaikka olen itselleni luvannut että sellaisen vielä itse puran ja kasaan paremmilla osilla.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

MarcusV kirjoitti:Nyt alkaa olemaan vaimon 159 jiirissä. Tänään tuli aski korjauksesta ja huoltoliikkeellä oli joku kontakti Latviassa jossa jakolaatikko todettiin ehjäksi mutta vaihdelaatikosta vaihdettiin kuvan laakerit. Jännän näköinen tuo etualan laakerin sisäkehän ulkopuolen kuluma. Kirjoitinkin jo tästä mutta myyjäliikkeen kanssa lähdetään oikeuteen aikanaan koska väittää ettei autossa ole vikaa vaan pelkkää normaalia kulumaa 130t ajetulle autolle. Askihan oli kuulemma ehjä kun vaihteet menivät päälle
Aika jännää. Ite kun ostin exän 122tkm ajettuna, AK sanoi et 300tkm on heidän arvioitu kestoikä moottorille ja vaihteistolle. Ketjun vaihtoivat tuolloin ja askin tarkisti samalla. Ajoin sillä 167tkm asti ja mitään ylimääräistä M32 ominaisuutta ei tullut.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Shuttle kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:Nyt alkaa olemaan vaimon 159 jiirissä. Tänään tuli aski korjauksesta ja huoltoliikkeellä oli joku kontakti Latviassa jossa jakolaatikko todettiin ehjäksi mutta vaihdelaatikosta vaihdettiin kuvan laakerit. Jännän näköinen tuo etualan laakerin sisäkehän ulkopuolen kuluma. Kirjoitinkin jo tästä mutta myyjäliikkeen kanssa lähdetään oikeuteen aikanaan koska väittää ettei autossa ole vikaa vaan pelkkää normaalia kulumaa 130t ajetulle autolle. Askihan oli kuulemma ehjä kun vaihteet menivät päälle
Aika jännää. Ite kun ostin exän 122tkm ajettuna, AK sanoi et 300tkm on heidän arvioitu kestoikä moottorille ja vaihteistolle. Ketjun vaihtoivat tuolloin ja askin tarkisti samalla. Ajoin sillä 167tkm asti ja mitään ylimääräistä M32 ominaisuutta ei tullut.
Näinhän tuo on, noilla kilsoilla aski on ennenaikaisesti hajalla. Samaa mieltä on kuluttajaneuvontakin mutta ei usko että lähtee sovittelemaan koska laittoi heti lakimiehen asialle.

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Unique »

Waverunner kirjoitti:Tuossa omassani ääneen ei vaikuta ajaako suoraan vai onko kääntymässä. Edelleen väittäisin, että se liittyy jotenkin voimansiirtoon mutta joku viisaampi saa tulla testaamaan jos löytyy mielenkiintoa?

Auto länsi-Vantaalla.
Jos ajat tasaista vauhtia (esim. 90 km/h), voimistuuko ääni, kun painat kaasua ja hiljeneekö se kaasua höllätessä? Jos näin, niin vetonivelet voivat olla syypää. Ylipäätään, jos kaasun käytöllä ei ole mitään vaikutusta asiaan, tulee ääni todennäköisesti jostain muualta kuten renkaista tai pyörän laakereista.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Waverunner kirjoitti:Tuossa omassani ääneen ei vaikuta ajaako suoraan vai onko kääntymässä. Edelleen väittäisin, että se liittyy jotenkin voimansiirtoon mutta joku viisaampi saa tulla testaamaan jos löytyy mielenkiintoa?

Auto länsi-Vantaalla.
Tuli vaan tossa mieleen, että oikean takalaakerin ulina ei juurikaan muuttunut kaarteissa. Sikäli kuin muistan oikein.

Avatar
Manu
Viestit: 510
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Manu kirjoitti:Minulla 159 ollut vuoden ja 20tkm ja vikoja ei ole ollut yhtään.
Juuri ku miettii että eipä vikoja ole ollut niin sit Check engine valo syttyi mutta toimii normaalisti :lol:

Liekkö Egr tukossa?
Joo vikakoodit tuli kaasuläpästä eli se puhdistetaan.
Auto varmaan piristyy toimenpiteen jälkeen, oon huomannut pientä nuhaisuutta.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

millainen facelift tuli 159:iin vuonna 2008? wikipedia sanoo näin "For model year 2008 the mechanics and interiors of the 159 were further developed. The 3.2 litre V6 model is offered in front wheel drive configuration, achieving a top speed of 250 kilometres per hour (160 mph). All model variants are equipped with Alfa's electronic "Q2" limited slip differential. As a result of newly introduced aluminium components, a 45 kilograms (99 lb) weight reduction has been achieved. Recent model versions were introduced in Geneva Motor Show in 2008.[6]"

eli faceliftin muutos on oman Q4:n kohdalla se, että on 45kg kevyempi kuin vuotta vanhempi???

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Lisäksi takaluukun avausnappi taisi poistua kattokonsolista ja luukkuun tulla napillinen logo.

Eikös myös takapenkki lättänöitynyt jossain välissä? Olisiko ollut sekin tuossa 2008 muutoksessa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Polforea kirjoitti:Lisäksi takaluukun avausnappi taisi poistua kattokonsolista ja luukkuun tulla napillinen logo.

Eikös myös takapenkki lättänöitynyt jossain välissä? Olisiko ollut sekin tuossa 2008 muutoksessa?
takaluukun aukasu tais tulla myöhemmin logon taakse?

mutta tuo takapenkki oli hyvä tuntomerkki, täältä löytyy lisää dataa:
http://www.motorauthority.com/news/1025 ... =100215959

Oma on siis pre-facelift vaikka onkin MY2008 valmistenumeron mukaan :roll: takapenkki on muodokas verrattuna tuohon linkin takaa löytyvään takajakkaraan.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eikun joo, luukkumuutos taisi tosiaan tulla 2009. 159:n faceliftit on aika maltillisia :D
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Vastaa Viestiin