Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Miksi ihmeessä tuo takapenkki on muuttunut noin huonoksi? Ne peruspenkit ilman faceliftia takana ovat mielestäni tosi mukava ja itse olen välillä istuskellut pitkiäkin siirtymiä ongelmitta noissa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Shuttle kirjoitti:Miksi ihmeessä tuo takapenkki on muuttunut noin huonoksi? Ne peruspenkit ilman faceliftia takana ovat mielestäni tosi mukava ja itse olen välillä istuskellut pitkiäkin siirtymiä ongelmitta noissa.
Saisko tuossa sitten kaadettua takaselkänojan sellaiseen asentoon kuin sen farmariautossa kuuluisikin kaatua? :?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

alfiini
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Huhti 2015, 01:17
Car(s): 159 1.9 JTDm 2008 Q-tronic
156 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfiini »

Polforea kirjoitti:Eikun joo, luukkumuutos taisi tosiaan tulla 2009. 159:n faceliftit on aika maltillisia :D
Itellä on 2008 malli ja logosta aukee takaluukku. Muistaakseni kesäkuussa ensirekisteröity. Faceliftin myötä myös automaatti-ilmastoinnin "mono" nappi poistui ja mittarien grafiikka ja väri vaihtui punaisesta valkoiseksi.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Shuttle kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:Nyt alkaa olemaan vaimon 159 jiirissä. Tänään tuli aski korjauksesta ja huoltoliikkeellä oli joku kontakti Latviassa jossa jakolaatikko todettiin ehjäksi mutta vaihdelaatikosta vaihdettiin kuvan laakerit. Jännän näköinen tuo etualan laakerin sisäkehän ulkopuolen kuluma. Kirjoitinkin jo tästä mutta myyjäliikkeen kanssa lähdetään oikeuteen aikanaan koska väittää ettei autossa ole vikaa vaan pelkkää normaalia kulumaa 130t ajetulle autolle. Askihan oli kuulemma ehjä kun vaihteet menivät päälle
Aika jännää. Ite kun ostin exän 122tkm ajettuna, AK sanoi et 300tkm on heidän arvioitu kestoikä moottorille ja vaihteistolle. Ketjun vaihtoivat tuolloin ja askin tarkisti samalla. Ajoin sillä 167tkm asti ja mitään ylimääräistä M32 ominaisuutta ei tullut.
Ohessa vielä tarkemman tarkastelun jälkeen vaurio jota myyjäliike väittää normaaliksi kulumaksi 133tkm ajetulle autolle.
Tässä vain pieni osa niistä viidestä laakerista mitä alkuperäisessä kuvassa oli. Karua katseltavaa, ei ollut katastrofi kaukana..

Kuva

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

alfiini kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Eikun joo, luukkumuutos taisi tosiaan tulla 2009. 159:n faceliftit on aika maltillisia :D
Itellä on 2008 malli ja logosta aukee takaluukku. Muistaakseni kesäkuussa ensirekisteröity. Faceliftin myötä myös automaatti-ilmastoinnin "mono" nappi poistui ja mittarien grafiikka ja väri vaihtui punaisesta valkoiseksi.
No mulla on sitten jokin epäsikiö, koska mulla on mononappi automaatti-ilmastoinnissa. Mikä grafiikka olisi valkoinen? Vm. 2010

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Sulla on sitten "ylivuotinen" auto, vai tuliko joihinkin malleihin "facelift" aiemmin? Mulla oli tbi 4/09 ja siinä oli valkoiset mittarit (sekä ilmastoinnin mono-napin tilalla "off"-nappi) ja kontin aukaisu logosta sekä omamassaa paljon vähemmän kuin -07 mallisessa dieselissä joka mulla oli samaan aikaan.

Toi olikin outoa sillä rekisteriotteen mukaan tbi ti:n (vm.2009) omamassa oli 1535kg ja 1.9jtdm sw (vm.2007) 1705kg... Aika iso ero ja tuo kyllä tuntui ajossakin. Kyllähän farkkukori ehkä hieman enemmän painaa ja tuo diesel-moottori, mutta eikös faceliftiin tehty jotain kevennyksiä mm.äänieristykseen?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Moritz
Viestit: 200
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87.
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Moritz »

Moit!

Mikähän voisi olla vikana kun mäkilähtöavustin on aivan näinä päivinä tippunut pois pelistä... eli ei toimi ei!
Ja tapahtumat minkä jälkeen huomasin asian: Toinen etuparkki oli palanut. No vaihdoin sen uuteen ja sen jälkeen kun starttasin auton niin näytössä vilahti jokin ABS-vika ja ota yhteys dealeriin tai jotain :shock:
No se hävisi samantien siitä ja kun sammutin ja starttasin uudelleen niin ei tietystikään mitään vikavaloja :-D

Niinkuin sitä mäkilähtöhidastinta tarvitsisi yhtään mihinkään niin periaatteena kuitenkin on, että jos sellainen on niin sen täytyy toimia!!
Jarru on vauhdin surma...

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mites muut ABS-perustaiset funktiot eli ABS, VDC ja ASR, tippuuko nekin pelistä pois?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tämmöselle laiskalle mäkilähtöavustin on jees feature. Sais vaan toimia loivemmisaki mäissä.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^^Kyselin jokin aika sitten olisiko vinkkiä siitä eroon pääsemiseksi, kun ei siitä ole kuin haittaa omasa käytössä. Kun keksit, missä vika on niin raportoi, jotta voin tehdä omaan kotteroon saman vian.
Viimeksi muokannut hjpp, 22 Loka 2016, 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ eikös mäkilähtöavustin toimi jollain kallistusanturilla kun aktivoituu 7 asteen mäestä? Onnistisiko jos Nyppäsee piuhan poikki ja joku vastus väliin?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Samaa palikkaa tuo kallistusanturi muiden "liikeantureiden" kanssa. Sijaitsee lattiassa keskellä autoa.

Vikakoodien luvullahan tuo selviää missä vika. Jos VDC on myös pois pelistä, niin sitten voisi veikata jarrupaineanturia.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Eli piuhan katkaisu ei auta, mutta jos ehjän "purkin" vaihtaisi rikkinäiseen...

Avatar
Tyytty
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tyytty »

Auttakaahan viisaammat.


Autona 130tkm ajettu 159 2.2 jts manuaali.

Kuuluu epäilyttävä kahina/rohina ajettaessa. Tuntuu menevän ns nopeuden mukaan, eli
kuulostaisi siten pyöränlaakerilta. Kuitenkaan ratin kääntely ei vaikuta ääneen.

Laatikkovikaa tietenkin eniten pelkään. Jotenkin tuntuu kuuluvan eniten 3-4 vaihteella 2500-3000rpm. Kovemmassa vaihdissa hukkuu moottorin ääniin. Ääni jatkuu vaikka vaihteen laittaa vapaalle/painaa kytkimen pohjaan. Kuuluu myös 5-6 vaihteilla, mutta hiljaisempana/hukkuu muuhun äänimaailmaan.

Eniten tuntuu tosiaan vaikuttavan auton nopeus. Eli huminan "kierrokset" laskee nopeuden laskiessa.

Kun ajellessa liikuttelee hieman vaihdekeppiä vedon ollessa päällä, tuntuu ääni hieman vaihtelevan?

Vaihdekeppi ei pahemmin heilu. Täristää hieman moottorijarrutuksessa kolmosella.
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Jos kuuluu vapaalla/kytkin pohjassa, äänestän laakeria. Mulla meni eka takuuaikana ja toka noin 67 tuhannessa. Oireili samoin, tosin vasta yli 40 km/h vauhdissa alkoi häiritä Ramazottia ja Pausinia.

alfiini
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Huhti 2015, 01:17
Car(s): 159 1.9 JTDm 2008 Q-tronic
156 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfiini »

^^ Onko ääni tällainen? https://www.youtube.com/watch?v=OwTC_t2 ... e=youtu.be Tässä tapauksessa taisi kyseessä olla vaihdelaatikon "vapaa-akselin" laakeri joka siis pyörii ja ääntelee vaihteesta ja vedosta riippumatta. Videon tekijä MarcusV tietää enemmän. Tässä lisätietoa lootavioista http://www.wgmotorworks.co.uk/repairs/t ... 2-gearbox/

Avatar
Tyytty
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tyytty »

Kiitos vastauksista!

^Mielestäni ääni ei ole noin "ujeltava". Koitan tänään, kuuluisiko se videolla kuinka, niin voin linkittää tänne.

Itsekin luin tuon linkin, ja kieltämättä oireet sopii siihen vapaa-akselin laakeriin.
Yllättäen kuitenkin toivoisin pyöränlaakerin olevan rikki :wink:
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Mitäs kaikkea täytyy irroittaa että saa etuiskarit vaihdettua?

Perkele, kesällä irtosi jousikuppi takaiskarista ja nyt etuiskarista. Vielä samalta puolelta.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Omastani otin irti ylätukivarren ja koiranluun sittenhän iskari jo sieltä tuleekin.

Avatar
Tyytty
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tyytty »

http://aijaa.com/ToTpxK Tässä linkki videoon, jossa ääntä kuuluu. Kuuluu melkein selkeimmin tuossa loppuvaiheessa kun auto on vapaalla ja vauhtia jarrutetaan melkein nollaan.

Eilen keksi Alfa vielä uudenkin jutun. Eli alko pitämään aika pahaa natinaa. Autoa kun painelee kulmista, niin ei kuulu mitään.


Että tällaisia riemuja tänään. Mitähän tuo veijari keksii kun iltapäivällä pitäisi lunta tulla. :roll:
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.

Avatar
LAX
Viestit: 83
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja LAX »

159 2.4 JTD Q-tronic alkais kaipaamaan uusia jarrulevyjä ja kai nuo palat kannattais samaan syssyyn vaihtaa.
Oisko vinkkejä heittää mitä levyjä/paloja kannattais tilailla ja mistä?

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... =jarruista

Mulla taitaa olla brembon levyt ja ABE palat. Hyvin on toiminu eikä levyt ruostu samaa tahtia kuin halvimmat tarvikkeet. Molemmat löytyi sparetolta mutta toimitus taisi kestää kuukauden. Saattais olla saatavuus parempi 159:iin. Tosin mulla on alfan 302mm halkasijaltaan orkkislevyt jossain nurkissa pyörimässä. Onko 2.4:ssa isommat levyt?
Through difficulties to defeat

Avatar
Moritz
Viestit: 200
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87.
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Moritz »

Moritz kirjoitti:Moit!

Mikähän voisi olla vikana kun mäkilähtöavustin on aivan näinä päivinä tippunut pois pelistä... eli ei toimi ei!
Ja tapahtumat minkä jälkeen huomasin asian: Toinen etuparkki oli palanut. No vaihdoin sen uuteen ja sen jälkeen kun starttasin auton niin näytössä vilahti jokin ABS-vika ja ota yhteys dealeriin tai jotain :shock:
No se hävisi samantien siitä ja kun sammutin ja starttasin uudelleen niin ei tietystikään mitään vikavaloja :-D

Niinkuin sitä mäkilähtöhidastinta tarvitsisi yhtään mihinkään niin periaatteena kuitenkin on, että jos sellainen on niin sen täytyy toimia!!
No niin... eli noita muita ABS-perusteisia funktioita en lähtenyt kuivalla asfaltilla testailemaan :mrgreen:
Ainakaan mitään valoja ei palanut mittaristossa. No, mutta nyt tilanne on taas se, että se mäkilähtöavustin toimii ihan normaalisti :shock:
Ja oli kyllä tiedossa, että se vaatii sen 7% kaltevuuden ja kokeilin sen takia myös aika reippaassakin ylämäessä eikä toiminut!
Ilmeisesti tää kuuluisi Alfan mystisiä sähkövikoja osioon :mrgreen:

Editoidaans hieman ja viilataan pilkkua ettei tule puhuttua aivan väärillä termeillä :lol:
Ohjekirjassa lukee HILL HOLDER - MÄKILÄHTÖPIDÄTIN (mikäli on varusteena):
Paikallaan oleva auto on rinteessä, jonka kaltevuus on 6%... etc.
Jarru on vauhdin surma...

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Tilasin eteen Brembon levyt ja palat Alfisti.net. 210 €. Tulivat alle viikossa. Hyvin pelaavat.. :)

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tyytty kirjoitti:http://aijaa.com/ToTpxK Tässä linkki videoon, jossa ääntä kuuluu. Kuuluu melkein selkeimmin tuossa loppuvaiheessa kun auto on vapaalla ja vauhtia jarrutetaan melkein nollaan.

Eilen keksi Alfa vielä uudenkin jutun. Eli alko pitämään aika pahaa natinaa. Autoa kun painelee kulmista, niin ei kuulu mitään.


Että tällaisia riemuja tänään. Mitähän tuo veijari keksii kun iltapäivällä pitäisi lunta tulla. :roll:
Ääneen sen verta, et itellä tuollainen oli koko sen 45tkm ja 3½ vuotta mitä muistan. Natinaa taas.. no mä äänestän etutukivarsia ylhäältä tai alhaalta.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Tyytty kirjoitti:Kiitos vastauksista!

^Mielestäni ääni ei ole noin "ujeltava". Koitan tänään, kuuluisiko se videolla kuinka, niin voin linkittää tänne.

Itsekin luin tuon linkin, ja kieltämättä oireet sopii siihen vapaa-akselin laakeriin.
Yllättäen kuitenkin toivoisin pyöränlaakerin olevan rikki :wink:
Moi, enpä usko pyöränlaakeriin mikäli ääni on tasainen eikä muutu nojatessa mutkissa jompaan kumpaan suuntaan.

EDIT: Kuuntelin vielä videosi ja ikävää sanoa että epäilen samaa vikaa vaikka ääni kuuluu videolla omaani huonommin, vetonivelen kannatinlaakeri tosin tehtiin tästä myös..

Tämä vaimon kinneri korjattiin Aurocar Oy:llä helsingin spelttitiellä, heillä on kontakti Latviassa joka kunnosti askin josta löytyi 5kpl täystuhoa vaille olevia laakereita. Hoitivat myös askin rahdin latviaan ja takaisin omilla kontakteillaan. En huomannut nyt yleisestä säädöstä johtuen kysyä kumppanin nimeä mutta tämä kortti kannattaa kattoa mikäli tuo pulma on.

Avatar
LAX
Viestit: 83
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja LAX »

harde kirjoitti:Tilasin eteen Brembon levyt ja palat Alfisti.net. 210 €. Tulivat alle viikossa. Hyvin pelaavat.. :)
Eiköhän nuo tuolta alfistilta lähde tilaukseen.
Onkohan noissa mitään ruosteenestoa ettei heti ala kukkimaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ratti rupesi "rapsahtelemaan" käännettäessä, enkä muutakaan äänen lähdettä keksinyt kuin kellojousen. Onko noilla tapana hajoilla? Mistä uusi, tai vaihtoehtoisesti, liekö vanhalle mitään tehtävissä?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tyytty kirjoitti:http://aijaa.com/ToTpxK Tässä linkki videoon, jossa ääntä kuuluu. Kuuluu melkein selkeimmin tuossa loppuvaiheessa kun auto on vapaalla ja vauhtia jarrutetaan melkein nollaan....
Moro,

Komppaan MarcusV:tä eli laatikon laakerivialta kuulostaa. Mikäli kyseessä olisi etupyörän laakeri, sen ääni todennäköisesti muuttuisi kaarrettaessa. Sen sijaan, takapyörän alkavan laakerivian ääni ei yleensä muutu kaarrettaessa. Yhteistä viallisille pyörän laakereille on enemmän sellainen rouhiva/jurnuttava ääni. Lainatakseni poikani kommenttia menneeltä viikolta kun uusittiin MiTo:n takalaakeri "ääni on vähän samanlainen kuin DC-3 jyristelisi ohitse." Olisikin helppoa, jos nuo äänimaailmat olisivatkin aina noin. Diagnosointi olisikin tällöin helppoa. Autoja on elämän varrella ollut useita ja suurin osa ko laakerivioista on käyttäytynyt juuri noin, ei kuitenkaan kaikki. En muista, että vetoakselin kannatinlaakeria olisin koskaan joutunut vaihtamaan/vaihdattamaan, mutta voisin kuvitella sen äänen olevan matalampi/rouhivampi - mene ja tiedä.

Takaisin tuohon laatikkoasiaan. Mun Alfan laatikossa (C635.635.07) oli tasauspyörästön laakeri viallinen. Samalla vaihdettiin kaikki laakerit. Laskin työselosteesta yhteensä 9 laakeria (pariton määrä?). Tasauspyörästön viallisen laakerin ääni oli saman tyyppinen korkeataajuinen sirinä (whatever wouwwaus) kuin tuossa linkissä, mutta sillä erotuksella, että ääni alkoi vasta noin 40-50 km/h vauhdissa. Sama tietysti toisinpäin eli hiljennettäessä vauhtia "kynnysnopeuteen", niin ääni katosi. Äänen taajuus oli vain ajonopeudesta riippuvainen. Siihen ei siis vaikuttanut esimerkiksi vaihteiden käyttö. Mikäli sinun autossa on M32 -laatikko ja kyse on tasauspyörästön laakereista, niin laatikkoa ei tarvitse irrottaa. Perän saa siitä irti ilmankin. Muussa tapauksessa isompi homma. Kannattaa käyttää auto oikeasti asiantuntijalla tutkittavana. He pystyvät kokemukseen perustuen todennäköisesti diagnosoimaan vian laadun oikein. Mitä pidempään ajat viallisella laatikolla, sitä todennäköisempää isommat vauriot ovat. Toivotaan, että pääset vähemmällä mitä olen tuossa kuvannut.

T. Petri
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tuomas K kirjoitti:Ratti rupesi "rapsahtelemaan" käännettäessä, enkä muutakaan äänen lähdettä keksinyt kuin kellojousen. Onko noilla tapana hajoilla? Mistä uusi, tai vaihtoehtoisesti, liekö vanhalle mitään tehtävissä?
mulla on kahdessa yksilössä rapsahdellut itse airbag. keikkuu ja ääni tulee siitä. kokeile saatko saman äänen irti heiluttelemalla airbagia.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

LAX kirjoitti:
harde kirjoitti:Tilasin eteen Brembon levyt ja palat Alfisti.net. 210 €. Tulivat alle viikossa. Hyvin pelaavat.. :)
Eiköhän nuo tuolta alfistilta lähde tilaukseen.
Onkohan noissa mitään ruosteenestoa ettei heti ala kukkimaan.
On niissä jokin harmahtava pinnoite

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Ratti rupesi "rapsahtelemaan" käännettäessä, enkä muutakaan äänen lähdettä keksinyt kuin kellojousen. Onko noilla tapana hajoilla? Mistä uusi, tai vaihtoehtoisesti, liekö vanhalle mitään tehtävissä?
mulla on kahdessa yksilössä rapsahdellut itse airbag. keikkuu ja ääni tulee siitä. kokeile saatko saman äänen irti heiluttelemalla airbagia.
Täytyypä tutkia löytyisikö vika airbagista, kiitos.

Avatar
Tyytty
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tyytty »

MarcusV:
Luinkin läpi sinun tarinasi tähän asti em. aiheesta.
Minkäverran hintaa Autocar otti tuosta hommasta?
Team F40 Nokialla tarjoaa M32 laakeriremppaa 2000€:llä ainakin foorumin mukaan. Tiedä sitten onko vielä voimassa.

Aika varmaksi epäilen itsekin tuota askia. Sitten kun se on fiksattu, niin autoon on laitettu hammastanko, nokkaketju ja laatikon laakerit.Eli ainakin pahimmat tyyppiviat pitäisi olla takana.

Täytyy tosiaan käydä näyttämässä ammattilaisella, niin saa vähän tarkempaa arviota. Raportoin sitten tänne.


JiiPee:
Ääni tuntuisi kuuluvan etuosasta autoa, ja tosiaan ratin kääntely ei siihen juuri vaikuta. Toisaalta ei vaikuta aina sekään, onko veto päällä vai ei. Etutasauspyörästö voisi olla looginen, mutta todenäköisyydet ton M32:n kanssa ei taida olla sen puolella.
Autoissa noi äänetkin saattaa vielä kuulua ihan erisuunnasta kun missä vika on, kun kaikki on samassa korissa pultattuna.

Kiitokset vastauksista kaikille. Uusi Alfan merkki täytyy nokalle tilata nyt ainakin ;)
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Vaihteistoulinoihin: tuli otettua pätkä ajosta apen astra J:llä jossa mitä ilmeisimmin vaihteisto ääntää.

https://youtu.be/_ann8Qbuins

E: M32 tämäkin vaihteisto,

http://www.wgmotorworks.co.uk/repairs/t ... 2-gearbox/

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Katselin linkin videon, panin merkille, että kuljettaja piti kättään jatkuvasti vaihdekepillä. Minulle aikoinaan opetettiin, ettei niin pitäisi tehdä. Muutaman transakseli Alfan laatikon purettuani luulen ymmärtäväni syyn tuohon neuvoon; vaihdevivusto keskittää siirtomekanismin niin ettei siirtohaarukka "nojaa" jatkuvasti siirtorenkaaseen kuluttaen sitä ja siirtorengasta. Pidettäessä kättä jatkuvasti vaihdekepillä mekanismi ei pääse keskittämään, vaan siirtohaarukka saattaa "nojata" siirtorenkaaseen. Ei ehkä liity 159:sin laatikko-ongelmiin, tuli vaan mieleen.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tossa autossa ei ole kyynärnojaa joten tulee automaattisesti pidettyä kättä tuossa. Tosin ajan kyseisellä autolla ehkä 2 x vuodessa, joten tuolla ole mitään tekemistä taustalla kuuluvan äänen kanssa joka oli koko pätkän pointti muutenkin.

E: mutta hyvä huomio, tuo taitaakin olla muutenkin manuaalissa ainakin 159 &giulietta kielletty.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Juu, kepillä ei kuulu kättä lepuuttaa. Koskee kaikkia sellaisia merkkejä/malleja tasapuolisesti, joissa mekaaninen yhteys kepiltä lootaan. Hajottaa loodan varmasti ja jos lihaksikkaampi käsi, niin yllättävän nopeasti.
"puhun niin totta kuin osaan"

progress
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Elo 2015, 09:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja progress »

Tyytty kirjoitti:http://aijaa.com/ToTpxK Tässä linkki videoon, jossa ääntä kuuluu. Kuuluu melkein selkeimmin tuossa loppuvaiheessa kun auto on vapaalla ja vauhtia jarrutetaan melkein nollaan.
Eilen keksi Alfa vielä uudenkin jutun. Eli alko pitämään aika pahaa natinaa. Autoa kun painelee kulmista, niin ei kuulu mitään.
Että tällaisia riemuja tänään. Mitähän tuo veijari keksii kun iltapäivällä pitäisi lunta tulla. :roll:
... I feel you!
Tuo kuulostaa laatikolta, mulla oli ainakin tuollainen kahiseva hinkkaava ääni joka alkoi siinä 40km/h + ja voimistui..

Taustaa hieman:
Mä ostin 159:n taannoin, valitin äänestä, selvis että se on laatikkovika -> laatikon laakerit uusiks. Kotimatkalla (100km) ja aloin ihmettelemään että edelleen kuuluu jotain ininää. Vein takaisin ja sanoivat että tää on vetarin tukilaakeri. Sitten kun lopulta oltiin saatu tukilaakeri vaihdettua vaimo ajoi auton kotiin, ja kotona kun ajoin lenkin mä kuuntelin taas ja edelleen kuuluu ääntä. Mahdollista on, että nyt on vielä pyörän lakrut vaihdettavana, mutta on pitänyt kerätä henkisiä tässä resursseja.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuomas K kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Ratti rupesi "rapsahtelemaan" käännettäessä, enkä muutakaan äänen lähdettä keksinyt kuin kellojousen. Onko noilla tapana hajoilla? Mistä uusi, tai vaihtoehtoisesti, liekö vanhalle mitään tehtävissä?
mulla on kahdessa yksilössä rapsahdellut itse airbag. keikkuu ja ääni tulee siitä. kokeile saatko saman äänen irti heiluttelemalla airbagia.
Täytyypä tutkia löytyisikö vika airbagista, kiitos.
Airbagista / tööttinapista kun heiluttelee kuuluu saman tapainen rapina tai natina, eli tuosta se ääni taitaakin tulla.

Mitenkäs sen saa irti?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Siihen ei olekaan jaksanut paneutua, rapiskoon :-D

Jos keksit nin pistä ohjetta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Heh, no, katsotaan jos se joskus selviää :)

Avatar
Naiko
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 05:12
Car(s): Ex. 156 TS 2.0 -98; 159 JTS 2.2 -06.
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Naiko »

Tyytty kirjoitti:Aika varmaksi epäilen itsekin tuota askia. Sitten kun se on fiksattu, niin autoon on laitettu hammastanko, nokkaketju ja laatikon laakerit.Eli ainakin pahimmat tyyppiviat pitäisi olla takana.

Täytyy tosiaan käydä näyttämässä ammattilaisella, niin saa vähän tarkempaa arviota. Raportoin sitten tänne.

Kiitokset vastauksista kaikille. Uusi Alfan merkki täytyy nokalle tilata nyt ainakin ;)
Katsottua videosi epäilen nyt itsekin samaa vikaa ainakin ääni on kuin laahaava jarru tai kun ketju hinkkaa metallai vasten eli kuin metallia ravittaisiin.. Ääni on ajoittainen eikä aina läsnä esim. olen huomannut että kun auto on kylmä (myös siis laatikko) ääntä on vähemmän ja ääni alkaa auton lämmetessä.

Olisin kiitollinen jos kertoisit täällä jos / kun vika löytyy.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuomas K kirjoitti: Airbagista / tööttinapista kun heiluttelee kuuluu saman tapainen rapina tai natina, eli tuosta se ääni taitaakin tulla.

Mitenkäs sen saa irti?
Rattitolpan alamuovi irti, ratti vinoon, vapauttaa lukituksen työntämällä ruuvimeisselin takaapäin paljastuneeseen reikään, kääntää ruoria 180 astetta, vapauttaa toisenkin puolen lukituksen ja airbagin pitäisi pompata irti.

Englanniksi ja kuvien kanssa:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... guide.html

Voitte lopettaa kohtaan 6, siinä vaiheessa airbag on irti ja ohjeet jatkaa tähdäten ratin vaihtoon.

Jos englanti ei taivu, niin puolalainen(?) video, jonka kielestä ei tarvi saada selvää kun kuvasta näkee aika hyvin mitä tarvii tehdä:
https://www.youtube.com/watch?v=BoSHOY2Gd2Y
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Eilen tuli vaihdettua talvirenkaat.

Sain väännettyä lihasvoimalla sen Alfan pultinavaajan paskaksi. Siis se "pää" murtui parista kohtaa kun vähän kovempaa nojasin.

Eli joku voisi sanoa, että vedin sitten pultinavaajankin katolleen ;=D

No, naapuri lainasi omaansa niin homma hoitui sillä loppuun.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jaa kiristäessäkö mutsit avaimen? Jos niin,niin ompahan momentissa :lol:

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Avatessani tuo murtui. Oli kesärenkaat vedetty koneella keväällä kiinni. Nyt oli kovaa kiinni ja kun jouduin itse antamaan vähän kovuutta niin työkalut hajosi alta.

Siinä oli 4 v pojallani ihmettelemistä. "Rikoitko sä sen isä"? ;=?D

jazma
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Tt-thermo -lämmittimen asennus olisi ajankohtainen ja luottokorjaamoni oli melko nihkeänä asennuksen suhteen. :?
Löytyykö foorumilaisilta kokemuksia kyseisen lämmittimen asennuksesta?
Yleismallin ohjeessa lämmitin neuvotaan asentamaan lämmityslaitteen kennon letkuun, mutta ei erikseen meno- vai paluuletkuun.

Korjaamo spekuloi vesiventtiilin olemassaololla, joka voi estää jäähdytinnesteen kierron ja kumota lämmittimestä saatavan hyödyn.
Tietäisikö joku kertoa, että löytyykö 159:stä vesiventtiiliä?

Avatar
Moritz
Viestit: 200
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87.
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Moritz »

^Sama juttu! Tt-thermo on itsellänikin kiikarissa ja täällä forumilla on ollut siitä juttuakin, mutta eri topiceissa.
Oliskohan jotain ideaa mistä löytyisi keskitetysti aiheeseen liittyvää tietoa? Tai vaikka sitten tänne...
Varsinkin 3.2 V6:een asennus kiinnostaa. :-D
Kiitos!
Jarru on vauhdin surma...

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

jazma kirjoitti:Tt-thermo -lämmittimen asennus olisi ajankohtainen ja luottokorjaamoni oli melko nihkeänä asennuksen suhteen. :?
Löytyykö foorumilaisilta kokemuksia kyseisen lämmittimen asennuksesta?
Yleismallin ohjeessa lämmitin neuvotaan asentamaan lämmityslaitteen kennon letkuun, mutta ei erikseen meno- vai paluuletkuun.

Korjaamo spekuloi vesiventtiilin olemassaololla, joka voi estää jäähdytinnesteen kierron ja kumota lämmittimestä saatavan hyödyn.
Tietäisikö joku kertoa, että löytyykö 159:stä vesiventtiiliä?
Mulla on 159 2.4JdtM:ään asennettuna 1500w TT ja toimii ihan helvetin hienosti. Kauden alussa imaisee vähän enemmän jäähdytysnestettä, muuten moottori on 50-60C noin 45min lämmityksellä talvellakin.

Mä sain jo toisen kerran vastata jonkun kysymykseen. 8)

Mutta on mulla ihmeteltävääkin. Turbon ahtoletku tosiaan halkesi ja nyt paikalla on vanha. Haluaisin tilalle Teräksisen tai alumiinisen vaihtoehdon ja parin päivän tutkimisella olen saanut selville, että isot pojat tekee niitä itse ja muut on ilman. :(

Onko täällä tietoa, mistä moista voisi lähteä kyselemään?

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Huomasin tuossa, että kun jarruttaa täysillä hätävilkut aktivoituu. On muut huomannut samaa? Saisikohan tuon poistettua käytöstä?

Vastaa Viestiin