Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
Valostoresta olisit saanut 800W LED-tangon :D
Tosin hintaa sillä olisi ollut myös hyvinkin paljon.
Väittävät, että se tuo päivän pahimpaankin yöhön - mene ja tiedä sit...
Valostoresta olisit saanut 800W LED-tangon :D
Tosin hintaa sillä olisi ollut myös hyvinkin paljon.
Väittävät, että se tuo päivän pahimpaankin yöhön - mene ja tiedä sit...
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Uudet etuiskarit paikoilleen, ai että oli juhlaa ajaa italiaanolla reippaan viikon tauon jälkeen. Viikon tauko siksi että päätin säästää ja tilata iskarit saksasta. Vielä kun käy suuntaamassa takapään uudelleen niin pääse ikävästä volvomaisuudesta eroon, varttiysi vaatii raakasti takapäähän aurausta.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Poikkeuksetta joka aamu kun menen töihin n. klo 05-> VT9:llä mua tulee vastaan joku Toyotan uudehko nelikko.Aquatica kirjoitti:^
Valostoresta olisit saanut 800W LED-tangon :D
Tosin hintaa sillä olisi ollut myös hyvinkin paljon.
Väittävät, että se tuo päivän pahimpaankin yöhön - mene ja tiedä sit...
Taivaanranta on ihan kirkas vaikka on kilometrien päässä metsän ja mäkien takana.
Peilistä oon seurannut kun taas vaihtaa pitkät päälle..voi jessus että maailma valkenee!
Siksi kiinnostais kyllä hommata itekin semmoiset, kun paljon joutuu pimeällä ajamaan, ja työmatka välillä riittää peuroja.
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ebaystä melkeen jo tilasin 280w paneelin mutta sitten vaan pälkähti mielee tuo 3kattilan viritys.
Kiinasta ne ei paljoa maksa että melkeen kokeilunvuoksi vois ostaa.. tosin sitten kun alkaa olla 300w valoilla ja kaikki muut talviherkut yhtäaikaa nii mitä tykkää laturi?
Kiinasta ne ei paljoa maksa että melkeen kokeilunvuoksi vois ostaa.. tosin sitten kun alkaa olla 300w valoilla ja kaikki muut talviherkut yhtäaikaa nii mitä tykkää laturi?
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jotain lisäpitkiä miekin olen miettinyt crosswagonin keulalle. Suunnittelin jos löytyisi aika pienikokoiset ja laittaisi ne siihen keulakolmion ja umpioiden väliin.
Suoraan vaan suoraa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ ^^ Saako nykyään olla jo pariton määrä valaisimia keulilla?
Ja valojen referenssilukuja ei enää ole?
Ja valojen referenssilukuja ei enää ole?
Mitä teit tänään tallissa?
Saa olla 3 ja referenssi max. 100
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Juu referenssit on nykyään 100 ja jos lukua ei ole umpiossa, sen oletetaan olevan 20.
Mutta edelleen henkilöautossa saa olla 2 lisäpitkää tai 4 jos omat kytketään pois, mutta joka tapauksessa niitä pitää olla edelleen parillinen määrä.
Jos jollain ei ole osoittaa jotain uutta pykälää jossa tämä on kumottu.
En tiedä miten tämä lakipykälä taittuu valotankoon...
http://www.valostore.fi/lisavalo_kaukov ... aaraykset/
Mutta edelleen henkilöautossa saa olla 2 lisäpitkää tai 4 jos omat kytketään pois, mutta joka tapauksessa niitä pitää olla edelleen parillinen määrä.
Jos jollain ei ole osoittaa jotain uutta pykälää jossa tämä on kumottu.
En tiedä miten tämä lakipykälä taittuu valotankoon...
http://www.valostore.fi/lisavalo_kaukov ... aaraykset/
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Osassa valopalkkeja on keskellä tyhjä kohta ja väittävät, että ne ovat siksi kaksi valaisinta. En tiedä onko vielä testattu oikeudessa asti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Valvotaanko tuota referenssi lukua sitten käytännössä missään muualla kuin katsastuksessa?
Aattelin vain että jos katsoo raskasta kalustoa, niin varmaa 90% on referenssiä ja kaukovalojen määrää vähintäänkin tuplat ohjeisiin verrattuna.
Riittääkö katsastukseen vain sulake pois ja kivisuojat päälle?
Aattelin vain että jos katsoo raskasta kalustoa, niin varmaa 90% on referenssiä ja kaukovalojen määrää vähintäänkin tuplat ohjeisiin verrattuna.
Riittääkö katsastukseen vain sulake pois ja kivisuojat päälle?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
No ei pitäisi riittää. Aina on multa ainakin henkilöautoissa/pakuissa revitty valosuojat pois ja tarkistettu suuntaus. Valon pitää joko toimia ja olla määräysten mukainen tai se pitää poistaa kokonaan. Kuorma-autoissa taisi olla isompi referenssi sallittu?
Mutta juuri tuon takia maasturissa on valot kattotelineessä ja johdot tulee liittimellä. Lähtee viidessä minuutissa irti katsastusta varten. Tuossa kun saa palamaan neljät pitkät ref. 120 enkä tiedä katsotaanko katto-H4:sten neljä lyhkästä "työvaloiksi" vaikka katkaisija onkin merkkivalolla. Periaatteessa etutyövaloja ei saisi olla kuin ambulansseissa tms, mutta on ne yleensä kelvanneet selkeesti off-road käyttöisissä kulkupeleissä.
Keulavalotkin on tullut useimmiten rakennettua telineeseen jonka saa parilla pultilla pois ja liitin tosiaan semmonen nelinapainen vedenpitävä malli mitä saa motonetista/biltemasta. Turha noita on kesällä keulilla pitää jos ei ulkonäkö vaadi.
Overdrivella on jotain keskustelua lisävaloista, led vs ksenon jne:
http://www.overdrive.fi/forum/threads/o ... ot.285511/
Mutta juuri tuon takia maasturissa on valot kattotelineessä ja johdot tulee liittimellä. Lähtee viidessä minuutissa irti katsastusta varten. Tuossa kun saa palamaan neljät pitkät ref. 120 enkä tiedä katsotaanko katto-H4:sten neljä lyhkästä "työvaloiksi" vaikka katkaisija onkin merkkivalolla. Periaatteessa etutyövaloja ei saisi olla kuin ambulansseissa tms, mutta on ne yleensä kelvanneet selkeesti off-road käyttöisissä kulkupeleissä.
Keulavalotkin on tullut useimmiten rakennettua telineeseen jonka saa parilla pultilla pois ja liitin tosiaan semmonen nelinapainen vedenpitävä malli mitä saa motonetista/biltemasta. Turha noita on kesällä keulilla pitää jos ei ulkonäkö vaadi.
Overdrivella on jotain keskustelua lisävaloista, led vs ksenon jne:
http://www.overdrive.fi/forum/threads/o ... ot.285511/
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Joka päivä parisen tuntia vähintään ja tänään koko päivä Alfan kannen laittoa. Tautinen homma, mutta alkaisi olla lähellä että pääsisi koekäyttämään.
Hiukan meinas asentaja lämmetä pari tuntia sitten, kun oli kansi kiritty momenttiin ja jakopää nipussa, niin termaria asentaessa huomasin, että tuossa vaihtokannessa oli katkennut pultti toisessa reiässä.. Akkuteline irti, poraus ja irtokierre, ei siinä onneksi mennyt puolta tuntiakaan.
Aikaavievä mutta hermoja säästävä niksi jatkossakin ottaa puskuri ja yläpoikkipalkki pois heti alkuunsa, jos jotain isompaa remppaa tulee. On ollut siltä osin mukava laitella. Ja nyt on vaihdeltu kytkinnesteitä sekä uusittu jäähdyttäjä ja tietenkin jäähdytysnesteet. Tein kerrankin puhdistetusta vedestä, eurooppalaisesta "kovasta" hanavedestä kai kiteytyy nykyisiin OAT nesteisiin jotain ei-toivottua ja kuluttavaa partikkelia.
Hiukan meinas asentaja lämmetä pari tuntia sitten, kun oli kansi kiritty momenttiin ja jakopää nipussa, niin termaria asentaessa huomasin, että tuossa vaihtokannessa oli katkennut pultti toisessa reiässä.. Akkuteline irti, poraus ja irtokierre, ei siinä onneksi mennyt puolta tuntiakaan.
Aikaavievä mutta hermoja säästävä niksi jatkossakin ottaa puskuri ja yläpoikkipalkki pois heti alkuunsa, jos jotain isompaa remppaa tulee. On ollut siltä osin mukava laitella. Ja nyt on vaihdeltu kytkinnesteitä sekä uusittu jäähdyttäjä ja tietenkin jäähdytysnesteet. Tein kerrankin puhdistetusta vedestä, eurooppalaisesta "kovasta" hanavedestä kai kiteytyy nykyisiin OAT nesteisiin jotain ei-toivottua ja kuluttavaa partikkelia.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Garmund, siihen pitää kyllä olla jo oikeasi aikapieni val0. Tarkoitan allr 10cm korkea ja noi 15cm leveä. Nämä on mitä muistelin. Sinne ne saisi nätisti mutta mitää omalle kukkarolle sopivaa ei löytynyt jonka viitsisi siihen laittaa.
Tuossa kuvassa ne näyttää siistimmältä mitä todellisuudessa on.
Referenssi nuissa yhteensä jo 125 eli laiton niin ihan sama vaikka kolme on laiton. Tänään poliisiasemman edessä olin valoissa ja poliisi ajo ihan nokan edestä ja katto valoja ja vähän näytti hymyilevän. Olisi pitänyt tintata valot tauluun
Oma mileipide volojen suhteen onnettä aivan sama kuin äkäset jos niitä osaa käyttää. Huonompia valoja voi pitää pitenpään päällä,mutta äkäset on otettava pois ajoissa.
Jos katkasian laittaisi sisälle ja sanoisi aina että ne on vaan harrastekäytössä, ei tieliikenteessä niin olisiko sitten laillinen?
Olisiko aika perustaa lisävalo topicci
Tuossa kuvassa ne näyttää siistimmältä mitä todellisuudessa on.
Referenssi nuissa yhteensä jo 125 eli laiton niin ihan sama vaikka kolme on laiton. Tänään poliisiasemman edessä olin valoissa ja poliisi ajo ihan nokan edestä ja katto valoja ja vähän näytti hymyilevän. Olisi pitänyt tintata valot tauluun
Oma mileipide volojen suhteen onnettä aivan sama kuin äkäset jos niitä osaa käyttää. Huonompia valoja voi pitää pitenpään päällä,mutta äkäset on otettava pois ajoissa.
Jos katkasian laittaisi sisälle ja sanoisi aina että ne on vaan harrastekäytössä, ei tieliikenteessä niin olisiko sitten laillinen?
Olisiko aika perustaa lisävalo topicci
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jatketaan vielä senverran lisävaloilla, ja niiden laillisuuksilla/laittomuuksilla..
Oli pakko kysäistä kaveriltani joka on nosto/kuljetusalan yrittäjä, noista lisävaloista.
Sanoi ettei raskaalla kalustolla ole valojen määrän tai referenssin suhteen mitään erivapauksia vaan samat kuin tavallisillakin autoilla. Mikä on toisaalta ihan järkeenkäypää. Samalla tavalla ne valot häikäisee, oli auto mikä hyvänsä, jos niitä käyttää väärin..
Eli varmaa 90% ellei enemmänkin ovat laittomia.
Katselee nyt vaikka tuota meidän kylän tukkiautoakin.Siinä on valo poikineen: https://lh6.googleusercontent.com/-5yL3 ... C00807.JPG
Varmaan kyllä näkee pimeällä, ja ovat muutoinkin niin näyttäviä pimeässä että kyllä tunnistaa.
https://www.youtube.com/watch?v=JdRrxZsF7-w
Oli pakko kysäistä kaveriltani joka on nosto/kuljetusalan yrittäjä, noista lisävaloista.
Sanoi ettei raskaalla kalustolla ole valojen määrän tai referenssin suhteen mitään erivapauksia vaan samat kuin tavallisillakin autoilla. Mikä on toisaalta ihan järkeenkäypää. Samalla tavalla ne valot häikäisee, oli auto mikä hyvänsä, jos niitä käyttää väärin..
Eli varmaa 90% ellei enemmänkin ovat laittomia.
Katselee nyt vaikka tuota meidän kylän tukkiautoakin.Siinä on valo poikineen: https://lh6.googleusercontent.com/-5yL3 ... C00807.JPG
Varmaan kyllä näkee pimeällä, ja ovat muutoinkin niin näyttäviä pimeässä että kyllä tunnistaa.
https://www.youtube.com/watch?v=JdRrxZsF7-w
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei tarvitse testata, kun lukee tyyppihyväksyntäsääntöä.Polforea kirjoitti:Osassa valopalkkeja on keskellä tyhjä kohta ja väittävät, että ne ovat siksi kaksi valaisinta. En tiedä onko vielä testattu oikeudessa asti.
Kehitys kehittyy ja edistys edistyy, joten säädöksetkin säätyvät. E-sääntö 48:n nykyversion mukaan yhtenäinen valopalkki ("in the shape of a band or strip") katsotaan kahdeksi valaisimeksi, jos se on vähintään 80 cm pitkä ja ulottuu molemmilla puolilla 40 cm päähän tai lähemmäs auton sivulinjasta, plus pari täsmentävää pilkunviilausta.
Kaukovaloja saa ja pitää edelleenkin olla 2 tai 4, paitsi N3-luokan ajoneuvoissa 6. Tosin niistäkin enintään 4 saa palaa yhtä aikaa.
Nämä on siis tavattu R48:n revisiosta 12, joka on suht tuoretta tavaraa vuodelta 2014.
Kaukovalojen paikkaa korkeussuunnassa ei ole määrätty, mutta kuinka moni tiesi, että parkkivalot (säädöskielellä etuvalaisimet) pitää asentaa maan pinnan yläpuolelle?
Järkiautoilija
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
159 SW sai ohjaustehostimeen tänään lisäainetta. Pieni vuoto on häirinnyt kylmien kelien ajan. Parin viikon välein olen lisännyt nestettä kun ohjaus on alkanut murisemaan.
Saa nähdä loppuuko kuskinpuolen vuoto teräste litkulla.
http://www.ebay.com/itm/361345994202?_t ... EBIDX%3AIT
Ihme kyllä tuotetta ei löydy Suomen Liqui Molyn sivuilta.
Saa nähdä loppuuko kuskinpuolen vuoto teräste litkulla.
http://www.ebay.com/itm/361345994202?_t ... EBIDX%3AIT
Ihme kyllä tuotetta ei löydy Suomen Liqui Molyn sivuilta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sakkeus kirjoitti:Garmund, siihen pitää kyllä olla jo oikeasi aikapieni val0. Tarkoitan allr 10cm korkea ja noi 15cm leveä. Nämä on mitä muistelin. Sinne ne saisi nätisti mutta mitää omalle kukkarolle sopivaa ei löytynyt jonka viitsisi siihen laittaa.
Tuossa kuvassa ne näyttää siistimmältä mitä todellisuudessa on.
Tuommoisia kattelin, tosin vain 20 Wattiset...
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuv ... 010130050/
Tämä taitaisi olla jo siinä ja siinä, sekin "vain" 35 W
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuv ... 010130010/
Ei noi siun valot nyt mitenkään älyttömän pahalta näytä. Ainakin koska Crosswagon, siihen sopii mm. kattotelineet ja vetokoukkukin. (ja lumiharja)
Noita Sakkeuksen tyylisiä kolmilisävalovirityksiä näkee aina silloin tällöin nykyään.
Suoraan vaan suoraa
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Niin no, no niin... Jos valovirta on se 2000 lumenia mitä myyjän sivuilla luvataan, niin on se jo havaittavasti enemmän kuin 50-55 W halogeenipolttimosta irtoaa. Käytännössä ero on sikäli merkityksetön, että valaisimen suunnittelu vaikuttaa paljon enemmän.Garmund kirjoitti:Tuommoisia kattelin, tosin vain 20 Wattiset...
Järkiautoilija
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ja vielä pilkunviilausta. Käsittääkseni jos sisällä ei ole katkaisijaa lisäpitkille, ne ei ole lisäpitkät vaan kahdennetut kaukovalot, jotka saa olla vaan jossain 1980 tai vanhemmissa.
Eli tuommosessa saisi olla neljät kaukovalot ynnä yksi pari lisäkaukovaloja.
Eli tuommosessa saisi olla neljät kaukovalot ynnä yksi pari lisäkaukovaloja.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Käsittääkseni käsityksesi on väärä Samasta E-sääntö 48:sta:
"6.1.7.4. The main-beam headlamps may be switched on either simultaneously or in pairs. "
Ei siis tarvitse olla erillistä kytkintä. Itse panen silti ilman muuta oman kytkimen lisäpitkille, koska kovin suuri ero valotehossa pitkien ja lyhyiden välillä käy hankalaksi tyypillisessä maantieajossa, jossa kohtaamisia on tämän tästä. Keksisi vain sille järkevän paikan pesukoneen kojelaudassa, jota ei ole varsinaisesti suunniteltu käytetävyys edellä. Tänään kotiin ajellessa tuli mieleen puoliperverssi ajatus valjastaa käyttämätön rattinappi tuohon käyttöön.
"6.1.7.4. The main-beam headlamps may be switched on either simultaneously or in pairs. "
Ei siis tarvitse olla erillistä kytkintä. Itse panen silti ilman muuta oman kytkimen lisäpitkille, koska kovin suuri ero valotehossa pitkien ja lyhyiden välillä käy hankalaksi tyypillisessä maantieajossa, jossa kohtaamisia on tämän tästä. Keksisi vain sille järkevän paikan pesukoneen kojelaudassa, jota ei ole varsinaisesti suunniteltu käytetävyys edellä. Tänään kotiin ajellessa tuli mieleen puoliperverssi ajatus valjastaa käyttämätön rattinappi tuohon käyttöön.
Järkiautoilija
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tästäpä tuli tänään oiva esimerkki, kun ajelin Lahden pizzaillasta kotia kohti tietä 54 pitkin. Tuolla baanalla on ihan hyvän mittaisia suoria ja monellakin kohtaa kivasti näkyvyyttä, jos joku ei tietä tunne. Takanani tuli raskassarjalainen ihan reippaan etäisyyden päässä - suoraan sanoen niin kaukana, että minäkään en hetkeäkään aristelisi polttaa laillisia kaukovaloja tuolla etäisyydellä. Mulla on tumma sisusta (heijastukset ~minimissä) ja takalasilla oli verho ylhäällä, mutta silti oli valonpaiste takaa siinä määrin häiritsevä, että kohteliaasti takasumarilla signaloin aiheesta. Kuljettaja selvästi ymmärsi ja rupesi kytkemään pitkiä pois niin etteivät enää minua häirinneet, mutta parempihan se olisi ollut pudottaa pelkät lisäpitkät pois jos mahdollista - auton omat pitkät eivät minua olisi tippaakaan häirinneet ja olisi hälle ollut enemmän valoa. No, perille päästiin näinkin ja valuihan tuo vähitellen lähemmäksi (jääden edelleen asiallisen turvavälin päähän), niin pimeä osuus takanani ei jäänyt enää mainittavaksi.Sakkeus kirjoitti:Huonompia valoja voi pitää pitenpään päällä,mutta äkäset on otettava pois ajoissa.
Totta joo, tuo kyseinen tuikku siis ei täyttänyt tuota 80cm leveysvaatimusta. Muistaakseni tuossa väitteessä kyse oli tästä valaisimesta, mutta ainakin kooltaan ja paketoinniltaan vastaavasta: http://www.valostore.fi/tuote/sae_seeker_20_40w/Isola kirjoitti:Ei tarvitse testata, kun lukee tyyppihyväksyntäsääntöä.
Kehitys kehittyy ja edistys edistyy, joten säädöksetkin säätyvät. E-sääntö 48:n nykyversion mukaan yhtenäinen valopalkki ("in the shape of a band or strip") katsotaan kahdeksi valaisimeksi, jos se on vähintään 80 cm pitkä ja ulottuu molemmilla puolilla 40 cm päähän tai lähemmäs auton sivulinjasta, plus pari täsmentävää pilkunviilausta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mun rossissa on lumiharja, kattokaiteet, lisävalot ja vetokoukku odottaa asennusta. Vielä jostaim sentin lootusta tehty pohjapanssari nii alkaa olla hyvä
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sakkeus kirjoitti:Mun rossissa on lumiharja, kattokaiteet, lisävalot ja vetokoukku odottaa asennusta. Vielä jostaim sentin lootusta tehty pohjapanssari nii alkaa olla hyvä
Mie eilen kotia ajellessani (ja päivällä mettäteillä rypemisen jälkeen) suunnittelin alumiinista esim. 2mm suojaa jäähdyttimelle (ettei risut pääse osumaan siihen koneen ja jäähyn välistä), alkaisi etupuskurista ja loppuisi&tulisi kiinni "öljynvaihdon esto" poikkitukeen.
Voisi kokeilla tehdä jts:n vanhasta pohjasuojasta prototyypin, jos siitä nyt oli edes tuohon tarpeeksi jäljellä.
Suoraan vaan suoraa
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ach so. Tuo vaatiikin jo perusteellisempaa tulkintaa. Nyt täytyy varoittaa etten uskalla olla asiasta täysin varma, mutta mielestäni tuo on yksi valaisin sen perusteella, mitä R48rev12 sanoo aiheesta "grouped, combined or reciprocally incorporated lamps":Polforea kirjoitti:Totta joo, tuo kyseinen tuikku siis ei täyttänyt tuota 80cm leveysvaatimusta. Muistaakseni tuossa väitteessä kyse oli tästä valaisimesta, mutta ainakin kooltaan ja paketoinniltaan vastaavasta: http://www.valostore.fi/tuote/sae_seeker_20_40w/
Koodi: Valitse kaikki
5.7.2. Where the apparent surface of a single lamp is composed of two or more
distinct parts, it shall satisfy the following requirements:
5.7.2.1. Either the total area of the projection of the distinct parts on a plane tangent
to the exterior surface of the outer lens and perpendicular to the reference
axis shall occupy not less than 60 per cent of the smallest quadrilateral
circumscribing the said projection, or the distance between two
adjacent/tangential distinct parts shall not exceed 15 mm when measured
perpendicularly to the reference axis. This requirement shall not apply to a
retro-reflector.
Koodi: Valitse kaikki
2.16.1. "A single lamp" means:
(a) A device or part of a device having one lighting or light-signalling
function, one or more light source(s) and one apparent surface in the
direction of the reference axis, which may be a continuous surface or
composed of two or more distinct parts; or
Tällä perusteella siis noita pitäisi asentaa kaksi, mutta jätän tähän miedon varauksen siitä, että jotakin jäi huomaamatta. Jos jolla kulla on tuollaiset, niin kiinnostaisi tietää, millainen E-hyväksymismerkintä niissä on. Siitäkin kun voi päätellä, onko se jollakin keinoin sittenkin saatu hyväksyttyä valaisinparina.
Tämä aavistuksen kieroutunut mielenkiintoni hyväksyntäasioihin johtuu osin siitä, että joudun jonkin verran tekemisiin näiden kanssa työn puolesta. En kuitenkaan niin paljon, että siinä ehtisi kehittyä minkään sortin asiantuntijaksi. Viimeksi tänään juttelin ajoneuvohyväksyntäasioista erään Trafin asiantuntijan kanssa, mutta (onneksi...) en tullut kysyneeksi tästä. Nämä säädökset kun koittavat jotenkin hallita sitä, mitä autotehtaat keksivät tehdä, ja vaikka nyt jonkin nykyaikaisen muuttuvakuvioisen ajovalon tai muun monitoimisen komponentin säätely yksikäsitteisesti ja ymmärrrettävästi ei ole aivan yksinkertaista.
Järkiautoilija
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pröm pröm.
Ei sen kummempaa. Savut siis.
Ei sen kummempaa. Savut siis.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- RiTo
- Viestit: 313
- Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
- Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98 - Paikkakunta: Laihia
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mietin pitäisikö talli ihan oikeasti siivota että auto mahtuisi sisään Ulkona pakkasessa ja pimeässä tuli kuitenkin vaihdettua uusimpaan hankintaan (1.8 ts) tukivarret ja pyöränlaakeri vasemmalle eteen sekä ruuvattua talvirenkaat alle. Jakopään hilutkin pitäisi vaihtaa mutta eivät vielä ehtineet perille. Nykyiset ovat ilmeisesti aika railakkaasti yliajalla, viimeisin merkintä on reilun viiden vuoden ja 110 tkm takaa. Otin suojakopan irti ja mitään akuuttia hätää ei kuitenkaan näkynyt, lähtisiköhän sitä uhkarohkeasti maanantaina yrittämään leimaa vai odottaisiko kiltisti uusien osien saapumista
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tein maailmaa mullistavan keksinnön: Lankapuhelimen!
1kpl Xperia LT22i android puhelimia jossa ei irroitettavaa akkua. Irroitin akkumoduulin, anastin siitä tunnistinlaatan jonka juotin tunnistinpinniin kiinni. Plussa ja miinus viereisiin. Kuvasta puuttuu sopiva määrä kuumaliimaa pitää patenttia kasassa.
Ehkä surkein kuva ikinä valmiista tuotteesta, mutta usb piuhan vedin minulle turhasta reiästä ulos, eli sim-kortin syöttöreikä.
Miksi näin? No Tactrix openport 2.0 OTG piuhalla m-usb paikkaan kiinni ja kun väännän Imprezan virrat päälle, kapula käynnistyy ja BtSsm mittareineen, loggausmahdollisuuksineen ja ecusäätöineen ilmaantuu ruutuun painamatta luuria kertaakaan. Ei tarvitse miettiä lataamisia, asetteluja ja muita ärsykkeitä kun auto syöttää jatkuvan virran ollessaan virrat kytkettynä ja kapulaan saa kiinni mitä tarvii. Lähinnä tuota BtSsm:ää sen laitoin, mutta voihan sitä käyttää navina, selaimena (hotspottia omasta puhelimesta), jne
Valitettavasti minulla ei ole kuvaa kun se on autossa kiinni, mutta meni toiseen puhaltimen keskisuulakkeeseen kojelaudan keskelle.
Esimerkkikuva, omanihan on tietysti siistimpi toteutus ja hienommassa autossa
1kpl Xperia LT22i android puhelimia jossa ei irroitettavaa akkua. Irroitin akkumoduulin, anastin siitä tunnistinlaatan jonka juotin tunnistinpinniin kiinni. Plussa ja miinus viereisiin. Kuvasta puuttuu sopiva määrä kuumaliimaa pitää patenttia kasassa.
Ehkä surkein kuva ikinä valmiista tuotteesta, mutta usb piuhan vedin minulle turhasta reiästä ulos, eli sim-kortin syöttöreikä.
Miksi näin? No Tactrix openport 2.0 OTG piuhalla m-usb paikkaan kiinni ja kun väännän Imprezan virrat päälle, kapula käynnistyy ja BtSsm mittareineen, loggausmahdollisuuksineen ja ecusäätöineen ilmaantuu ruutuun painamatta luuria kertaakaan. Ei tarvitse miettiä lataamisia, asetteluja ja muita ärsykkeitä kun auto syöttää jatkuvan virran ollessaan virrat kytkettynä ja kapulaan saa kiinni mitä tarvii. Lähinnä tuota BtSsm:ää sen laitoin, mutta voihan sitä käyttää navina, selaimena (hotspottia omasta puhelimesta), jne
Valitettavasti minulla ei ole kuvaa kun se on autossa kiinni, mutta meni toiseen puhaltimen keskisuulakkeeseen kojelaudan keskelle.
Esimerkkikuva, omanihan on tietysti siistimpi toteutus ja hienommassa autossa
- nurmi
- Viestit: 166
- Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
- Car(s): Gtv 2.0 -00
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex.156 V6 -00 - Paikkakunta: Turenki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Gtv.n oikean vetarin sisemmän suojakumin vaihto.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 13 Syys 2010, 18:54
- Car(s): 156 2,5 v6 sedan, 156 2,5 v6 sportwagon, 156 2,5 v6 sportwagon facelift, 159 2,4 jtdm sportwagon qtronic.
- Paikkakunta: imatra
Re: Mitä teit tänään tallissa?
159 kässärivaijereiden uusinta. Ei ollu tunnin homma. Tosin sitikan C5 vaijerit oli kanssa haastavat joskus aiemmin.
v6 soundeja kuunnellen, nyt jtdm-kalinoita...
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pistin Alfan (taas) pukeille ja aloin purkamaan. 500W halogeeni lämmittää mukavasti, mutta varpaat tuolla palelee. Kokeilin avata pakosarjan vasenta mutteria irrottamatta ilmastointikompuraa ja sen jalustaa, varttituumaisella sain sen mutterin jotenkuten auki, jolloin pakosarjan liitoskohta tippuu muutaman sentin alaspäin. Jää nähtäväksi riittääkö se moottorin takakiinnikkeen irrottamiseen. Olisihan se helpotus, jos ei tarttisi ottaa apulaitehihnaa ja sitä kylmästöintiä (taas) irti.
Pakoputken jousto-osa lähti sentään helposti. Alatukivarsien ulkopäät epäilyttää. Pitäisi kai irrottaa jarrulevyt ja suojapellit, että saisi ulosvetäjän sopimaan tuohon? Toki pieni mahis voisi olla, että irrottaa vaan tukivarsien sisäpäät jolloin tukivarret taittuu alas. Mutta ajattelin jos tiputtaisi koko apurungon pois raottamisen sijaan, monasti on lopulta nopeampaa tehdä kerralla kunnolla tilaa kuin yrittää jostain ahtaasta välistä ja koko ajan joutuu purkamaan lisää. Eikä apurungolle olisi pahitteeksi pieni huoltomaalauskaan.
Pakoputken jousto-osa lähti sentään helposti. Alatukivarsien ulkopäät epäilyttää. Pitäisi kai irrottaa jarrulevyt ja suojapellit, että saisi ulosvetäjän sopimaan tuohon? Toki pieni mahis voisi olla, että irrottaa vaan tukivarsien sisäpäät jolloin tukivarret taittuu alas. Mutta ajattelin jos tiputtaisi koko apurungon pois raottamisen sijaan, monasti on lopulta nopeampaa tehdä kerralla kunnolla tilaa kuin yrittää jostain ahtaasta välistä ja koko ajan joutuu purkamaan lisää. Eikä apurungolle olisi pahitteeksi pieni huoltomaalauskaan.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En mitään muuta kuin join olutta. Suunnitelma oli kasata Spiderin kone, mutta tuli väärä koneen tiivistesarja ja väärät männänrenkaat sparetolta
ja toimitusaika tietysti kuukausi, kai vähintään sama menee että saa uudet osat... prkl.
ja toimitusaika tietysti kuukausi, kai vähintään sama menee että saa uudet osat... prkl.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
KM-hylsyn, että sai Flavian vetarin irti. Ei se nätti ole, mutta hoitaa hyvin hommansa.
https://1drv.ms/i/s!AiQwQq0Hz81Sg8E_Mnj8ldUdvYTjTA
Koska nivelessä oli välystä, purin samalla varaosina hankitut osat, kun sattui olemaan tiukka nivel. Alatukivarren etupusla oli aivan loppu, kuten myös yläpallonivel. Liikenteessä ollessaan tuota ei ole taidettu paljon rasvailla (rasvanipathan tuon ikäisissä tuppaa olemaan), kun nivel varsinkin oli ihan kuiva. Italiastahan sellainen lähti tulemaan 37€/kpl. Pitää tarkistella, olisiko toisessa tukivarressa paremmat puslat - uudetkaan ei maksa mansikoita, mutta pitäisi taas odotella.
https://1drv.ms/i/s!AiQwQq0Hz81Sg8E_Mnj8ldUdvYTjTA
Koska nivelessä oli välystä, purin samalla varaosina hankitut osat, kun sattui olemaan tiukka nivel. Alatukivarren etupusla oli aivan loppu, kuten myös yläpallonivel. Liikenteessä ollessaan tuota ei ole taidettu paljon rasvailla (rasvanipathan tuon ikäisissä tuppaa olemaan), kun nivel varsinkin oli ihan kuiva. Italiastahan sellainen lähti tulemaan 37€/kpl. Pitää tarkistella, olisiko toisessa tukivarressa paremmat puslat - uudetkaan ei maksa mansikoita, mutta pitäisi taas odotella.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Moottorin takakannakkeen saa pois tieltä helposti, kunhan jouston ja sen kannakkeen irroittaa. Ollu parikertaa irti ja sitten siellä onkin ihan hyvä tila puuhastella. Vaihoin tuolta kautta ensin laturin ja toisella kertaa tehostimen letkun\putken. Pakosarjaan ei tartte koskea.sämpy kirjoitti:Pistin Alfan (taas) pukeille ja aloin purkamaan. 500W halogeeni lämmittää mukavasti, mutta varpaat tuolla palelee. Kokeilin avata pakosarjan vasenta mutteria irrottamatta ilmastointikompuraa ja sen jalustaa, varttituumaisella sain sen mutterin jotenkuten auki, jolloin pakosarjan liitoskohta tippuu muutaman sentin alaspäin. Jää nähtäväksi riittääkö se moottorin takakiinnikkeen irrottamiseen. Olisihan se helpotus, jos ei tarttisi ottaa apulaitehihnaa ja sitä kylmästöintiä (taas) irti.
Pakoputken jousto-osa lähti sentään helposti. Alatukivarsien ulkopäät epäilyttää. Pitäisi kai irrottaa jarrulevyt ja suojapellit, että saisi ulosvetäjän sopimaan tuohon? Toki pieni mahis voisi olla, että irrottaa vaan tukivarsien sisäpäät jolloin tukivarret taittuu alas. Mutta ajattelin jos tiputtaisi koko apurungon pois raottamisen sijaan, monasti on lopulta nopeampaa tehdä kerralla kunnolla tilaa kuin yrittää jostain ahtaasta välistä ja koko ajan joutuu purkamaan lisää. Eikä apurungolle olisi pahitteeksi pieni huoltomaalauskaan.
E: siis sen kannattimen saa roikkumaan pois tieltä. Jos kokonaan pois haluaa, niin sitten tietysti pakosarjaa pitää helpata.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jep, tuolla tavalla monta kertaa irroittanut alapallot. Mikään muu kuin tavan kaksjalkainen ulosvetäjä ei tuonne tahdo sopia, ja tartuntapinta on alaspääin vino, meinaa jalat livetä irtipalkus kirjoitti:sämpy kirjoitti:Alatukivarsien ulkopäät epäilyttää. Pitäisi kai irrottaa jarrulevyt ja suojapellit, että saisi ulosvetäjän sopimaan tuohon?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^^ siinä kun on sellainen rauta alumiinikannakkeen edessä, joka toimii myös pakoputken kannattimena, niin mielestäni se estää kannattimen taittumisen alaspäin? Ja omassa putki paikoillaan ei saa isoa mutteria pois, jotta tuon raudan saisi pois?
No kumminkin akateeminen kysymys, koska pakosarjan höllentämällä tuonne sai kivasti tilaa ja koko takakannattimen pois. On muuten yllättävän mukava väli päästä käsiksi moottorin takapuolisiin komponentteihin.
Ja nyt on koko apurunko irrotettu ja verstaalla. Nyt vasta tilaa onkin. Oli ehkä helpompi homma kuin epäilin, iso kiitos menee akkupulttipyssylle. Yksi tukivarren pultti ja yksi apurungosta lähtevä johon vaihdekeppilevy tulee kiinni, menivät poikki. Tukivarren pusla olikin rikki ja toinen on helppo korjata.
Olin fiksumpi kuin kansirempassa ja laitoin auton käytöstäpoistoon. Pikaisen laskelman mukaan jo 7 päivää kannattaa pelkästään verojen takia, vakuutus vielä päälle.
^ tuohon tulokseen itsekin tulin. Jätin tukivarret ulkopäistä kiinni kun irrotin apurungon, mutta taitaa mennä tukivarret vaihtoon joka tapauksessa.
No kumminkin akateeminen kysymys, koska pakosarjan höllentämällä tuonne sai kivasti tilaa ja koko takakannattimen pois. On muuten yllättävän mukava väli päästä käsiksi moottorin takapuolisiin komponentteihin.
Ja nyt on koko apurunko irrotettu ja verstaalla. Nyt vasta tilaa onkin. Oli ehkä helpompi homma kuin epäilin, iso kiitos menee akkupulttipyssylle. Yksi tukivarren pultti ja yksi apurungosta lähtevä johon vaihdekeppilevy tulee kiinni, menivät poikki. Tukivarren pusla olikin rikki ja toinen on helppo korjata.
Olin fiksumpi kuin kansirempassa ja laitoin auton käytöstäpoistoon. Pikaisen laskelman mukaan jo 7 päivää kannattaa pelkästään verojen takia, vakuutus vielä päälle.
^ tuohon tulokseen itsekin tulin. Jätin tukivarret ulkopäistä kiinni kun irrotin apurungon, mutta taitaa mennä tukivarret vaihtoon joka tapauksessa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mersuun uutta levyä ja palaa. Alfoissa mitään laitettavaa olekaan..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pihalla katselin, kun koura otti neljä autoa kyytiin. 2x 156, diudi ja micra.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): 156SW JTS selespeed ,02| Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Alfissimo kirjoitti:Pihalla katselin, kun koura otti neljä autoa kyytiin. 2x 156, diudi ja micra.
Ns. viimeinen korjaus on nopeaa
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kytkin ylläpitolaturin ja peittelin kissan, kait se vaan on uskottava että tän ajokauden ajelut oli tässä
Ajoaikaakin viranomaisten puolesta on 5.1.2018 asti joten talven ajaksi ei ole tiedossa mitään muuta kun normi huoltoja ja sipistelyä fiilispohjalta
Ajoaikaakin viranomaisten puolesta on 5.1.2018 asti joten talven ajaksi ei ole tiedossa mitään muuta kun normi huoltoja ja sipistelyä fiilispohjalta
- Liitteet
-
- Kisaan peittely.jpg
- (171.72 KiB) Tiedosto ladattu 6424 kertaa
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
156:sen apurunkoprojekti etenee, molemmat puolet maalattu nyt kertaalleen.
Omasta mielestä Mastonin hammer on erittäin hyvää maalia, huomioiden että on vain 1-komponenttista ja melko edullista. Parissa vuodessa mennyt neljä litraa mustaa, lähinnä alustan osien maalaukseen. Tilasin kiinasta 50kpl 1" pensseleitä, ettei varsinkaan 2-komponenttimaalien kanssa tarvitse suotta pestä tinnerillä vaan voi heittää roskiin käytön jälkeen.
Rangen vanteetkin maalasin ruiskulla hammerilla pelkän painepesun jälkeen, ihan hyvin on pysynyt ruoste kurissa.
Niin oli taas joku tarkoitus ohjausvaihteenkin vuotamisella. Paluuputki hammastangon päällä on hinkkautunut jonnekin käytännössä puhki, tinapaperin ohut seinämä enää jäljellä. Kävin hytikkaliikkeessä ja pitää leikellä vanhat letkulähdöt pois niin uudet tehdään putkien sileään osaan helmiliittimillä. Samalla leikataan kulunut kohta pois.
Jäähdytyskierukan pikaliittimiä letkun päihin mulla ei edes ole, joten se jää kai pois ja korvataan letkulenkillä. Minne tuo kierukka edes kuuluisi, tässä se on kai tuotu omakiinnikkeillä ilmastointikompuran alle, kun webasto on asennettu lokasuojan sisään. Ei huolloista ainakaan tullut mitään kun tuo jo kierrosta poistettu kierukka tuolla kummitteli, tuolla se kai on jossain lautapinon ja tallin seinän välissä tai sitten heitin jo roskiin. En tiedä olisiko siinä ollut ne liittimet..
Omasta mielestä Mastonin hammer on erittäin hyvää maalia, huomioiden että on vain 1-komponenttista ja melko edullista. Parissa vuodessa mennyt neljä litraa mustaa, lähinnä alustan osien maalaukseen. Tilasin kiinasta 50kpl 1" pensseleitä, ettei varsinkaan 2-komponenttimaalien kanssa tarvitse suotta pestä tinnerillä vaan voi heittää roskiin käytön jälkeen.
Rangen vanteetkin maalasin ruiskulla hammerilla pelkän painepesun jälkeen, ihan hyvin on pysynyt ruoste kurissa.
Niin oli taas joku tarkoitus ohjausvaihteenkin vuotamisella. Paluuputki hammastangon päällä on hinkkautunut jonnekin käytännössä puhki, tinapaperin ohut seinämä enää jäljellä. Kävin hytikkaliikkeessä ja pitää leikellä vanhat letkulähdöt pois niin uudet tehdään putkien sileään osaan helmiliittimillä. Samalla leikataan kulunut kohta pois.
Jäähdytyskierukan pikaliittimiä letkun päihin mulla ei edes ole, joten se jää kai pois ja korvataan letkulenkillä. Minne tuo kierukka edes kuuluisi, tässä se on kai tuotu omakiinnikkeillä ilmastointikompuran alle, kun webasto on asennettu lokasuojan sisään. Ei huolloista ainakaan tullut mitään kun tuo jo kierrosta poistettu kierukka tuolla kummitteli, tuolla se kai on jossain lautapinon ja tallin seinän välissä tai sitten heitin jo roskiin. En tiedä olisiko siinä ollut ne liittimet..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kuinkas Hammer menee ruiskusta läpi? Ohennettuna jollain? Mulla ei oikein hyvää sanottavaa siitä ole, valuu herkästi, mutta silti pensselin jälki ei tahdo tasoittua. Kesällä seinätikkaiden yläosan maalasin, kun oli aurinko polttanut pintamaalit pois.
Flavian ulompi vetonivel purettu, pesty ja kasattu uusilla rasvoilla ja SKF:n yleismallin kumella. Alkuperäiset rasvat on jotain "bentone greasea" joka ei ole yhteensopiva nykyisten molyrasvojen kanssa. Olisi kait vetoniveliin parempaa tavaraa, mutta ei oikein tunnu saavan enää mistään.
Flavian ulompi vetonivel purettu, pesty ja kasattu uusilla rasvoilla ja SKF:n yleismallin kumella. Alkuperäiset rasvat on jotain "bentone greasea" joka ei ole yhteensopiva nykyisten molyrasvojen kanssa. Olisi kait vetoniveliin parempaa tavaraa, mutta ei oikein tunnu saavan enää mistään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ksyleeni lienee tuolle oikea ohenne. Sillä ohentelen oikeastaan kaiken, epoksit, uretaanit ja hammerin, paljon muuta enää verstaalta löydykään. Mun mielestä tuo tasoittuu oikein hyvin, pensselillä on tehnyt liki ruiskutasoista jälkeä noihin alustan osiin. Tasoittuu kohtuupitkään maalaamisen jälkeen, yön yli silti kuivuu kosketuskuivaksi. Toki pystypinnoilla ja rei'issä saa valumaan. Mutta mä nyt oonkin maalannut pensselillä ihan perhanan paljon. Enemmän mä tosta tykkään kuin vaikka Miranolista ja epoksit vasta hankalia pensselöitäviä onkin.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tykkään myös käyttää Hammeritea lähinnä piiloon jäävissä osissa. Sen päällehän ei tavalliset maalit tai kitit oikein tartu.
Pojan mopon runko tuli ruiskuteltua Hammeritella, jonka ohensin ihan tinnerillä. Tuli hyvin ruiskusta läpi ja peitti hyvin. Valumisen kanssa ei ollut ongelmia. Pensselillä levitettäessä välillä tuppaa valumaan.
Pojan mopon runko tuli ruiskuteltua Hammeritella, jonka ohensin ihan tinnerillä. Tuli hyvin ruiskusta läpi ja peitti hyvin. Valumisen kanssa ei ollut ongelmia. Pensselillä levitettäessä välillä tuppaa valumaan.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Onkos tuo Sämpyn mainitsema Hammer nyt siis eri aine, kuin Abarthin mainitsema Hammerite? Vai puhutaanko samasta tavarasta
Tallissa en tehnyt mitään...
Tallissa en tehnyt mitään...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Olisko Hammerite joku originaaliaine ulkomailta, sellaista aikoinaan myytiin, minä puhun ihan kotimaisesta (?) Maston Hammerista. Eli entisajan vasaralakan yksisävyisestä versiosta. Mutta periaatteessa samankaltainen tuote. Jotkuthan on enempi tärpättipohjaisia mutta Mastonin virallinen ohenne taisi ollakin ksyleeni. Joka ainakin haisee paljon vähemmän päähänkäyvästi kuin tinnerin nimellä myytävä yleisohenne joka on kai asetoni-tolueeni koktail. Tosin tinneri ei ole virallinen nimi millekään tietylle koostumukselle, joten sillä nimellä voi myydä oikeastaan mitä vaan. Mutta siis ihan hajuhaittojenkin takia käytän ksyleeniä, toimii myös esim. epokseissa paremmin. Virallinen epoksiohenne on ksyleenikoktail. Uretaanimaaleissa sekoittuu vähän huonommin mutta vatkaamalla tarpeeksi toimii niissäkin. Olen kai 9 litraa temaduriakin käyttänyt erään asiakkaan koteloiden ruiskumaalaukseen, joten vähän kokemusta on.
Haittapuolena järeämmälle liuottimelle ja nopeammalle kuivumiselle on vasaralakan taipumus kuivua purkkiin kun tavaraa on vähän. Suosittelen ylipäätään säilyttämään maalipurkit katollaan ja nämä erityisesti. Tilkka ksyleeniä pinnalle ennen kannen sulkemista auttaa myös.
Haittapuolena järeämmälle liuottimelle ja nopeammalle kuivumiselle on vasaralakan taipumus kuivua purkkiin kun tavaraa on vähän. Suosittelen ylipäätään säilyttämään maalipurkit katollaan ja nämä erityisesti. Tilkka ksyleeniä pinnalle ennen kannen sulkemista auttaa myös.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mun Hammerite -purkeissa luki reilusti Tikkurila. Jossain vaiheessa merkki vaihtui (suoraan Mastoniin?) ja sen jälkeen parikin purkkia meni niin ettei sillä tehnyt oikeastaan mitään - vaikka kuinka puhtaaseen pintaan veti, niin ruoste pukkasi läpi alta aikayksikön. Tosin joku autoharrastajatoveri kertoi olevansa/olleensa tehtaalla töissä ja puhui, että vain purkki muuttui, resepti ja valmistuspaikka ei, joten voi olla että minulle nuo purkit osuivat jostain susisarjasta tms.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuosta tulee mieleen, kun 90-luvulla Löwen pohjamaali pärjäsi parhaiten jossain armeijatestissä ruosteisessa ovessa. Pensselöin ruosteiset puskuriraudat saamallani näytepurkilla ja pari päivää myöhemmin ruoste pukkasi lävitse ihan yökosteudesta.
No putsaushan noissa on kanssa tärkeä, ite oon käyttäny lähinnä rälläkkäharjaa ja porakoneharjaa ja ruuvaria, harvemmin jaksaa puhallella ja harjauspuhdas on useimmiten riittänyt, kun ei tehdä mitään museoautoa. Tosin noi osaset tulee useimmiten kesäkäytössä oleviin autoihin, nyt Alfassa näkee paremmin kestävyyden. Meinasin maalata myös alatukivarret kunhan ne saapuu.
Uretaaniväri tuntuisi kestävän kaikkein parhaiten, jos vaan jaksaa pelata 2-komponenttivärin kanssa. Kun on paljon pikkuosia ja pitää maalailla monta kertaa, ei sellaista jaksa.. Peräkärryn maalasin lyhytnukkaisella telalla ja uretaanivärillä ruosteen päälle, muutamasta nurkasta puskee vähän ruskeaa mutta ei pahasti, on tuo ainakin 4 vuotta seissyt sateessa.
No putsaushan noissa on kanssa tärkeä, ite oon käyttäny lähinnä rälläkkäharjaa ja porakoneharjaa ja ruuvaria, harvemmin jaksaa puhallella ja harjauspuhdas on useimmiten riittänyt, kun ei tehdä mitään museoautoa. Tosin noi osaset tulee useimmiten kesäkäytössä oleviin autoihin, nyt Alfassa näkee paremmin kestävyyden. Meinasin maalata myös alatukivarret kunhan ne saapuu.
Uretaaniväri tuntuisi kestävän kaikkein parhaiten, jos vaan jaksaa pelata 2-komponenttivärin kanssa. Kun on paljon pikkuosia ja pitää maalailla monta kertaa, ei sellaista jaksa.. Peräkärryn maalasin lyhytnukkaisella telalla ja uretaanivärillä ruosteen päälle, muutamasta nurkasta puskee vähän ruskeaa mutta ei pahasti, on tuo ainakin 4 vuotta seissyt sateessa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään tuli 166:een vaihdettua taakse alatukivarsien sisemmät takanivelet, olihan sielä oikealla pienen pieni välys havaittavissa. Huomena kait alan suunnittelemaan siihen vetokoukun asennusta.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ai niin pensseli-setä teki sitten saapuneista TRW tukivarsista ja raidetangonpäistä kertaheitolla palautuskelvottomat. Vaikka noissa olikin jonkinlainen tehdasmaali, mutta jos olisi nätit vielä 4 vuoden päästäkin. Nyt on etupään jarrujen suojakilvetkin irti, pitäisi näyttää niille uutta rälläkkäharjaa ja maalia päälle. Vanha harja olikin jo mallia "sänki". Olen käyttänyt sellaista jossa harjakset kehän suuntaisesti mutta punottuna, edellinen kesti 2 vuotta eli aika paljon. Lähtee meinaan ruosteet melko tehokkaasti ja jää siisti pinta.
Siis tuollainen:
Siis tuollainen:
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Hyvä laikka.
Itse suosin kokomaskia tuon kanssa.
Itse suosin kokomaskia tuon kanssa.