Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

GreenThing
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Tampereella kyl itse olen eniten törmännyt noihin kuninkaallisiin jalankulkijoihin.
Näiden liikkeet on todella ennalta-arvaamattomia, ja suojatien merkintä tiessä tarkoittaa ilmeisesti vain viitteellisesti noin 50m leveää kaistaletta ajoradasta, jossa heillä on oikeus kävellä auton eteen.

S_A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Noniin, huomista ootellessa. Talven ensimmäinen SÖSSÖ aamu tulossa ilmeisesti.
Toivottavasti Teiden Parhaatkin ovat vaihtaneet renkaat.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Alfissimo
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos on tänne noustakseen edes uhkana, saa kirota lunta pelkäävien köröttelyä, vaikka kys. ajoväylä olisi täysin kuiva.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Polforea
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

xDrive - elämää ohituskaistalla. Niin tuo tänäkin aamuna tuntui talvirenkaiden suurin plussa olevan kesägummeja alhaisempi ääni ja vierinvastus.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Alfissimo
Kourajonossa 156 x4

Uutisten pelottamana saattoi olla jopa osa jättäny autonsa kotiin. Sai ajella ihan rauhaksiin.

Eikä se sade näemmä edes tule tänne... :roll:

lerppu
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:xDrive - elämää ohituskaistalla. Niin tuo tänäkin aamuna tuntui talvirenkaiden suurin plussa olevan kesägummeja alhaisempi ääni ja vierinvastus.
Niinhän tuo on, ilmoista riippumatta! :twisted:
Mutta nastojen rapina ei kyllä millään lailla viihdytä minua. Eikä tunnottoman suuntaan muuttunut ohjaus.

S_A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tulihan sitä lunta sitten iltapäivästä. Oli aika nihkeä keli kyllä siinä 14-16 välissä ainakin pienimmillä teillä.
Tulipa nähtyä myös kesärengas kuskeja. Ajettiin Turuntietä 60 alueella alle 40kmh pitkät pätkät.......... :lol:
Eikä ne puhuneet tästä aamusta kun viikon.......... :lol:

Ja mitä nastoihin tulee ; ratin ja penkin välissä kaikki. Nastat antaa varmaan turvallisuutta tietyissä keleissä enemmän,
mutta yhtä pitkälle mettään niilläkin pääsee, jos asenne on väärä.

Garmund
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Oli ainakin 7 tie jäisen näköinen iltapäivällä ja ohituskaistalla reilusti sohjoa. Rajoitus sähköisissä kylteissä lähes koko matkan 80. EVVK monien pakuista ja Bussien mielestä tuo sähköinen "kelin mukaan muuttuva rajoitus".

Eli varsinkin illasta oli aika nopeuseroja, kun muutama ajoi alle 70 suurin osa 80-90 ja myös aika moni lähemmäs 100. Tuli itsekin ajettua lyhyet 100 pätkät reilua 80, kun oli tie tosiaan osittain sohjoinen ja jäisen näköinen.

Oli se tie varmaan oikeasti jäässä, kun moni rekka ei ajanut edes ihan 80km/h (näistä ja jostain 65km/h ajavasta lavapakusta tuli illalla mentyä paluumatkalla ohi)

Toivottavasti kukaan ei ainakaan tuola Helsingistä kohti Porvoota ja Kotkaa liikkunut kesärenkain. Tosin näytti sitä aika paljon irtolunta/sohjoa olevan taajamassa Itä-Helsingissäkin osassa risteyksiä ja tie luminen/jäässä.

Ps. 4 vetaria on aika kiva juttu. :D
Suoraan vaan suoraa

Manu
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06

Viesti Kirjoittaja Manu »

Itsekkin ajelin Helsingistä takaisin Mikkeliin noin klo 17 aikaan ja keli oli kauhea. Pimeää, satoi lunta tiuhaan tahtiin niin ettei meinannut nähdä eteensä ja sohjoa oli tiellä paljon.

Noh hengissä kuitenkin selvittiin :lol:

mutt
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Autoilijat ajaa liian hiljaa, kameratolppia tarvitaan lisää:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016110 ... 4_uu.shtml
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Alfissimo
Kourajonossa 156 x4

Onhan se avoimesti myönnetty, että sakot ovat budjettiin laskettu tulonlähde. Eihän se käy päinsä, että liikenneturvallisuus paranee ja sakkotulot samanaikaisesti hiipuu.

S_A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

On se kyllä, Lentoasemantiellä Kehä 3:sen päällä olevien liikennevalojen korjaus oli menossa ja vasemmalla kaistalla oli sitten korjausta suorittava ajoneuvo keskellä kaistaa varotusvalot päällä ja sielä istui jopa kuskin paikalla mies. Keula siis kohti Lento-asemaa, vastaan tulevaa liikennettä vastaan siis.
Minä siinä sitten bussilla oikealla kaistalla menossa kohti Tasetien risteystä kun tajuan vasemmalla kaistalla tulevan Subarun nopeuden aika kovaksi.
Mulla oli jo 50kmh vauhtia mitä siinä saa ajaa ja tuo tuli aika kovaa saavuttaen minua tietenkin.

No siinä sitten aloin katsomaan että "ei helvetti..eikai se nyt aio kiilata tosta kohta olemattomasta välistä ennen tätä korjaustoimenpiteen tekevää autoa, siis puikata siitä välistä mun eteen juuri ennen sitä autoa, joka oli vasemmalla kaistalla. Kuitenkin linja-auto painaa 20 tonnia ja sielä oli sillon lähemmäs 40 ihmistä kyydissä.
Oli sitten jo pakko alkaa jarruttamaan kun alko näyttää siltä, että se oikeasti tekee sen tempun. Suurella riskillä kaikki tai ei mitään -tempun.
No yllätys oli suuri kun Subaru mies keksi, että hänellä on sittenkin menoa vielä tänään muualle kun lasarettiin, ja jarrutti siinä kohtaa jarrutin jo minäkin ettei tule kolaria.
Olisitte nähneet siinä liikennevalojen korjausautossa istuneen miehen ilmeen........................................

Oikeasti. Herra Subarumies. Tiedän ettet lue tätä, mutta Oikeasti Get A Life.
Ei se voi olla noin tärkeää päästä linja-auton eteen hinnalla millä hyvänsä, takana oli tilaa runsaasti mutta Teidän Ego yhdistettynä ylitehokkaaseen katumaasturiin saa Teidät tekemään asioita, joiden riskejä ette edes ymmärrä miettiä ennen kun lusikallinen housussa.........
Äläkä vaan sano kenellekkään, että osaat ajaa autoa. Koska et osaa.

Hämis
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW

Viesti Kirjoittaja Hämis »

mutt kirjoitti:Autoilijat ajaa liian hiljaa, kameratolppia tarvitaan lisää:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016110 ... 4_uu.shtml
Vain virkaelätti voi keksiä moisia aivopieruja. Jos töitä ei riitä kaikille, ei palkata yhtään uutta tekijää ja tarvittaessa pidetään yt:t, jos nykyisillekään ei riitä tekemistä. Taas kiinnostaa verojen maksu ihan kybällä.

S_A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Noniin se näyttikin siltä tuo sään kehittyminen aamusta. Nyt kun katsoo Kehä 3:Sen sisäpuolella ikkunasta, sielä on täysi talvi.
Alko jo tossa 10 jälkeen näyttämään siltä, että tästä tulee liukasta.
Mutta EI HÄTÄÄ. Jos sinulla on Audi, jossa on AWD kyltti prsseessä, sinä voit ajaa kuten kesällä. Ohittaa lumipyryssä ajavaa autoletkaa monen auton takaa ja pitää surutta luskikan lattiassa. AVD, ESP, EPS,EPSH hoitaa kyllä homman. Näkyvyydestä tai muista ei ei kannata välittää. Taitavaa ajamista. Muita tietenkään vaarantamatta, koska HEI.. :shock: Sinulla on Neliveto.

Mutta......Muistakaa kaikki jotka ajavat Nelivedolla. Se ei sittten pysähdy sen paremmin. :shock:

hjpp
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Luin tuon ja luulin, että kyseessä on joku poliisien huumoripläjäys. Niitä kun aina välillä tulee julkisuuteen. En nyt vaan ilmeisesti ymmärrä, että tuo ei voi pitää paikkaansa.

S_A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

hjpp kirjoitti:^^ Luin tuon ja luulin, että kyseessä on joku poliisien huumoripläjäys. Niitä kun aina välillä tulee julkisuuteen. En nyt vaan ilmeisesti ymmärrä, että tuo ei voi pitää paikkaansa.
Siltä se näyttää että se pitää paikkansa kun Tiettynlaisten kuljettajien ajamista tuola seuraa kelissä kun kelissä.... :shock:

evilpet

Viesti Kirjoittaja evilpet »

S_A kirjoitti:Byää byää byää :shock:
Mä olin sellasessa duunissa, jossa jouduin ajamaan pääkaupunkiseudun liikenteessä ma - pe 08 - 16 mutta henkilöautolla. Noin puolen vuoden jälkeen olin niin paskana muiden autoilijoiden spedeilystä, että loput 7 kuukautta työsuhteesta olin sairaslomalla.

Sulla vaikuttaa tuo liikenne kans menevän siinä mittakaavassa tunteisiin, että ootko ikinä miettinyt josko alkasit tehdä jotain muuta? Mun mielestä se on jo vakava merkki että sun liikennekirjotuksista sais varmaan koostettua jo jonkun pokkarin.

S_A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

evilpet kirjoitti:
S_A kirjoitti:Byää byää byää :shock:
Mä olin sellasessa duunissa, jossa jouduin ajamaan pääkaupunkiseudun liikenteessä ma - pe 08 - 16 mutta henkilöautolla. Noin puolen vuoden jälkeen olin niin paskana muiden autoilijoiden spedeilystä, että loput 7 kuukautta työsuhteesta olin sairaslomalla.

Sulla vaikuttaa tuo liikenne kans menevän siinä mittakaavassa tunteisiin, että ootko ikinä miettinyt josko alkasit tehdä jotain muuta? Mun mielestä se on jo vakava merkki että sun liikennekirjotuksista sais varmaan koostettua jo jonkun pokkarin.
Ei se tunteisiin ole mennyt. Joskus vaan ihmettelen ihmisten tyhmyyttä ääneen esim.täällä. Lähinnä jos kertoo jonkun tapauksen niin jos vaikka se pistäisi ajattelemaan jos siinä on jotain poikkeavaa siinä tilanteessa. Mistä sitä tietää.
Mitä noista pulttia ottamaan. Mitään et mahda niille enää siinä vaiheessa kun se tapahtuu.
Tosta kirjasta, Voi olla joo, en oo kyllä ainut joka on kirjasta puhunut joskus.... :lol:
Lähinnä mua harmittaa, ettei saa videolle niitä. :lol:

Polforea
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4

Mä joskus tuota pohdin, että pitäisikö laittaa autoon kamera ja pistää intternettiin videoita mitä kaikkea liikenteessä tapahtuu.

Katselin pari päivää työmatkaani ja totesin että mulla ei riitä aika sen videomäärän kevyeenkään editointiin, joten parempi kirota se pari sekuntia ja unohtaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Albertolli

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Livestreami vaan päälle? :mrgreen:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Polforea
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4

No se olis tietty. Mitään pahaahan siinä ei olisi, kun minähän en tee virheitä. Paitsi ehkä joskus, mutta nekin oikeastaan on legendaarisen jonkun muun syytä, olkoon syypää sitten liukas keli, naapurin koira (pitäisiköhän vinkata että naapurilla pitäisi olla koira, muuten sitä on vaikea syyttää?) tai kanssaliikkuja :lol:

Kertsu
Car(s): Giulietta T-jet 2011

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Uudenkarhea Skoda ei voinut ajaa lippalakki-Corollan perässä. Eipä siinä muuta kuin minusta ohi risteyksestä ja vastaantulijoista välittämättä o_O Liekkö ollut kiire pankkiin autonsa osamaksuja maksamaan :-D Mutta oli törkeintä mitä olen vähään aikaan nähnyt. Ja tämä tapahtui Kuopion keskustassa.

S_A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo helposti saisi tunnin per päivä asiallista materiaalia ja parhaat sitten editoisi Iltapäivälehdille. :lol:
Mutta se on vaan liikennettä. Lähinnä ihmisten ajattelemattomuus tekojensa seuraksista ottaa päähän. Kun liikenne on liikennettä kuitenkin. Aina on JOS sana mukana. Joka kerta. AINA.

Nyt tulee lunta, työmatkaliikenteeseen vaan onnea. Ajakaahan kiltisti. :-D

Tuomas K
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:Mä joskus tuota pohdin, että pitäisikö laittaa autoon kamera ja pistää intternettiin videoita mitä kaikkea liikenteessä tapahtuu.

Katselin pari päivää työmatkaani ja totesin että mulla ei riitä aika sen videomäärän kevyeenkään editointiin, joten parempi kirota se pari sekuntia ja unohtaa.
Joskus myös käynyt mielessä kameran hommaaminen, mutta ei noita erityisiä tötöilyjä sentään ihan joka reissulle osu. Yleinen huono havainnointi ja pää perseessä ajo nyt on ihan normaalia joka reissun ohjelmaa, mutta eipä niistä paljon julkaistavaa tulisi. Ehkä omaa oikeusturvaa sillä voisi varmistella mahdollista onnettomuutta ajatellen, mutta enpä tunne lähipiiristä yhtään tapausta että olisi oikeuksistaan tarvinnut juuri riidellä.

Veli oli joku vuosi sitten kolarissa ja ensin sakot määrättiin hänelle, mutta käytyään poliisiasemalla keskustelemassa lain tulkinnasta sakot peruttiin ja määrättiinkin vastapuolelle, eli silloinkin ainoa ongelma oli poliisin laintuntemus eikä tilanteen todentaminen.

jkk
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tuomas K kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Mä joskus tuota pohdin, että pitäisikö laittaa autoon kamera ja pistää intternettiin videoita mitä kaikkea liikenteessä tapahtuu.

Joskus myös käynyt mielessä kameran hommaaminen, mutta ei noita erityisiä tötöilyjä sentään ihan joka reissulle osu. Yleinen huono havainnointi ja pää perseessä ajo nyt on ihan normaalia joka reissun ohjelmaa, mutta eipä niistä paljon julkaistavaa tulisi. Ehkä omaa oikeusturvaa sillä voisi varmistella mahdollista onnettomuutta ajatellen, mutta enpä tunne lähipiiristä yhtään tapausta että olisi oikeuksistaan tarvinnut juuri riidellä.

Veli oli joku vuosi sitten kolarissa ja ensin sakot määrättiin hänelle, mutta käytyään poliisiasemalla keskustelemassa lain tulkinnasta sakot peruttiin ja määrättiinkin vastapuolelle, eli silloinkin ainoa ongelma oli poliisin laintuntemus eikä tilanteen todentaminen.
Mitenkäs yksityisyydensuoja kun kotipoliisi kuvaa ja tallentaa kamerallaan toisen auton sisälle ja vielä julkaiseminenkin kaikenlisäksi? Rangaistavaa taitaa tuokin olla, mutta eipä se näytä juuri näitä kojelautakamera idiootteja koskettavan.

@kertsu, mistä päättelit, että uudenkarhea auto on osarilla hankittu? Kateudesta vihreenä kerkesit selvittää omistajatiedot? :lol:

Tuomas K
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V

Kyllä tien päällä saa kuvata, rangaistavaa siitä ei saa millään laintulkinnalla. Lähtökohtaisesti sellaisen videon saa myös julkaista. Voi tietysti olla erityistapauksia jotka rajoittavat videon julkaisua, mutta se on sitten eri asia.

sämpy
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Julkaisussa lienee kyse siitä mitä kuvalla haluaa sanoa. Jos kertoo kuvattavan syyllistyvän rikokseen ja kuvassa on tunnisteet näkyvissä, voi herjauspykälä täyttyä. Jo pelkästään editoidut törttöilyt on siinä rajoilla, kun editoinnilla on selkeästi koitettu kertoa jotain. Rikkeet ja rikokset kun kuuluisi viranomaisen tutkittavaksi. Jostain käsittämättömästä syystä tämä ei sitten pädekään, kun herranlahjat kuvaa opettajaa ja editoi pätkän omaksi edukseen.
Sinänsä tosiaan julkinen kuvaaminen ja kuvien julkaisu ei ole kiellettyä.

Mutta tuolla on yleistä juttua kuvaamisesta ja kuvaajan/kuvattavan oikeuksista, joskaan ei suoraan liikennekuvauksesta

http://www.nikkemedia.fi/ivailu/sivut_e ... ykalat.pdf
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

jkk
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa 159 2,2 jts

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ja^^

Muistan lukeneeni, että toisen auton sisälle kuvaaminen voidaan rinnastaa jopa kotirauhan rikkomiseen. Mä olen ymmärtänyt että julkisilla paikoilla kuvaaminen on sallittu, mutta esimerkiksi toisen kotiin kuvaaminen on kiellettyä ja tätä oli vertausta käytetty tulkittaessa liikenteen kuvaamista? olenko nyt ihan hakoteillä?

E: Hyvä pitää kuitenkin mielessä:

http://www.tietosuoja.fi/fi/index/usein ... vonta.html

Tuomas K
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V

Jos kuvaat liikennettä, niin se ei liene tarkoituksellista autoon sisälle kuvaamista. Eipä tavallisesta dash-camista paljoa toisiin autoihin näe. Se, että auton ikkunasta näkyy vähän sinne sisälle ei ole vielä auton sisälle kuvaamista.

insinörtti
Car(s): kaasukattilalaitos

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

jkk kirjoitti:^toisen kotiin kuvaaminen on kiellettyä ja tätä oli vertausta käytetty tulkittaessa liikenteen kuvaamista?
Et ole ihan hakoteillä. Liikenteessä perseilyä harrastavat luonnollisesti yrittävät keksiä kaikki mahdolliset tekosyyt kieltää kaikenlainen kuvaaminen, joten netissä usein julistetaan tällaista "faktaa". Todellisuudessa kotirauha suojaa vain asuntoautoja.

Oma mielipiteeni on, että jos ei kehtaa jälkikäteen katsella omaa kohellustaan juutuubista, kannattaa jättää koheltamatta.

Vaan eihän tämä silti, valitettavasti, tarkoita, että perseilyn kuvaaminen olisi ok. Hysteerisimpien tulkintojen mukaan jopa valokuva/valokuvia, joissa näkyy rekisterinumeroita = henkilötietorekisteri, jota sitten koskeekin pitkä lista vaatimuksia...

Vähän tyhmää jo ihan siitäkin syystä, että tällainen nillitys on ihan turhaa, kun on jo nyt ziljoona kappaletta laittomia videoita ulkomaisilla palvelimilla & kukaan ei kuitenkaan kerkiä koko nettiä valvomaan & siivoamaan. Miksi pitää edes säätää lakeja, joiden toimeenpano on mahdotonta?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

jkk
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa 159 2,2 jts

Viesti Kirjoittaja jkk »

^asioitahan on helppo tulkita omaksi eduksi, luottaisi kuitenkin enemmän jonkun oikeusoppineen tulkintaan 8)

Kertsu
Car(s): Giulietta T-jet 2011

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

jkk kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:

Mitenkäs yksityisyydensuoja kun kotipoliisi kuvaa ja tallentaa kamerallaan toisen auton sisälle ja vielä julkaiseminenkin kaikenlisäksi? Rangaistavaa taitaa tuokin olla, mutta eipä se näytä juuri näitä kojelautakamera idiootteja koskettavan.

@kertsu, mistä päättelit, että uudenkarhea auto on osarilla hankittu? Kateudesta vihreenä kerkesit selvittää omistajatiedot? :lol:
Se nyt vaan oli tuollainen huono heitto, en todellakaan selvitellyt rekisteritietoja :-D

Isola
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte

Viesti Kirjoittaja Isola »

jkk kirjoitti:^asioitahan on helppo tulkita omaksi eduksi, luottaisi kuitenkin enemmän jonkun oikeusoppineen tulkintaan 8)
Saisikos sen nimettömän oikeusoppineen tulkinnan tännekin? :wink:
Minä nyt näin maallikkona luen rikoslaista (http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001) tällaista:

Koodi: Valitse kaikki

6 § (9.6.2000/531)

Salakatselu

Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa

1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka

2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,

on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.
Ja kun kysytään, mikä on "kotirauhan suojaama paikka", nojataan samasta rikoslaista löytyvään määritelmään:

Koodi: Valitse kaikki

11 § (9.6.2000/531)

Määritelmä

Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, kuten hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi liittyvine rakennuksineen.
Jotenkin en löydä tuosta katua tai autoa.

Sinänsä en ole kauhean innostunut näiden tötöilyvideoiden julkaisemisesta. Harvemmin se mitään auttaa, vai auttaako? Olen edelleen tyytyväinen siihen päätökseeni, etten edes itse katso noita tallenteita, ellei tapahdu jotakin sellaista mitä todellakin täytyy setviä jälkeenpäin. (Toinen asia on sitten se, että sopivissa olosuhteissa se julkaiseminen voi tosiaan olla kunnianloukkaus.)

Minullahan on molempien autojen tuulilaseissa kamerat siksi, että pari kertaa on tullut bussi reilulla ylinopeudella punaisia päin eteen. Olisi tullut kylkeen, ellei viisaampi olisi survaissut jarrua. Näyttökysymyksissä kun se valon väri on kohtalaisen ratkaiseva, ja siitä on paha väitellä jälkeenpäin ilman teknistä todistetta. Mieluummin kyllä survaisen jarrua jatkossakin, mutta joskus voi tulla sekin tilanne, etten vain ehdi.
Järkiautoilija

S_A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tulihan se kaaos aamu sieltä. Saas nähdä mitä tästä tulee.
Onneksi ei tartte keskustaan mennä, yhdellekään valtaväylälle tänään.

Rasvis
Spiderman
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ainakaan Kolmostiellä ei ollut kaaoksesta tietoakaan. Ei mitään ylimääräistä pööpöilyä tai häsläämistä, jengi ajoi vaan tavallista hitaammin ja rauhallisemmin. Mallisuoritus!
- Epäkelpokeräilijä -

mutt
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Isola kirjoitti:Sinänsä en ole kauhean innostunut näiden tötöilyvideoiden julkaisemisesta. Harvemmin se mitään auttaa, vai auttaako?
Moponuoriso on ainakin harrastanut sellaista, että pistetään kamera päälle, ja otetaan joku sopivan kuumapäiseltä vaikuttava tyyppi perseilyn kohteeksi. Kun pinna on katkennut ja tilanne ohi, julkaistaan video, tietenkin se oma osuus pois leikattuna.

Näiden tötöilyvideoiden todistusarvo on monissa tapauksissa aika vähäinen, jos ei tiedetä, mitä näytettyä tilannetta ennen on tapahtunut. No todistaahan se jonkun nimenomaisen tapahtuman, mutta videon jeesuksella saattaa ihan yhtä hyvin olla sarvet päässä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

sanctus
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Terve.

Aamulla Suomen Hesassa ihan ok ja perushyvä talvinen ajokeli. Matka-aika dösällä pidentyi viisi minuuttia ja liikenteessä normaalit vitutuksen kohteet. Mm. risteykset tukkoon ajavat vain eteenpäin tuijottavat (miehet) ja muut arkiset vempulat.

Polforea
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4

^Mulle eilen Vantaalla Kumkvat-kuski tööttäsi, kun en suostunut ajamaan risteystä tukkoon. Hihittelin rauhassa ja käänsin humppaa vähän kovemmalle.

Samassa risteyksessä näkee päivittäin hienoista risteyssuorituksista hienointa. Ensin ajetaan risteys tukkoon ja kun ko. risteykseen vaihtuu punaiset, niin edestä jonon karatessa jäädään seisomaan keskelle risteystä ihailemaan apuopastimen punavaloa.

S_A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Perus talvi keli oli.
Koti matkalla Rajatorpantien risteyksessä Energia Areenalla vaan oli ihan hauska hetki.
Rekka lähti hitaasti kohti Myyrmäkeä oikealta kaistalta, sen takana ollut WV UP ja sen takana ollut Mersu päättivät lähteä ripeämmin eli ei kun ohi.
Yllätys olikin sitäkin hauskempi kun WV UP kuski päätti laittaa vilkun vasemmalle, jäädä keskelle keskikaistaa (vasen kaista kääntyvä) parkkiin odottamaan nuolivalon vaihtumista vasemmalle.

Olin juuri liittynyt vasemmalle kääntyvälle kaistalle kun heräsin tossa kohtaa Mersun jarruttaessa sen olemattoman vauhdin pois. Katoin oikeaa peiliä, Hyndai maasturi tulossa. Liinat kiinni ja Hyndai Maasturi taituroi mun kaistan kautta näistä kahdesta ohi selvittäen tilanteen ilman 3 tai 4 auton kolaria.
Ja tämä Mersu, lähti sitten WV upista ohi, joka jäi edelleen vilkuttamaan siihen. Keksi, että "on mulla pakki" ja peruutti pari metriä kunnes keksi uuden idean, "eiku parempi oottaa siinä missä ootin" ja taas vilkku päälle ja vihreillä parkkiin keskikaistalle.

Kyllä. Toisille EI Pitäs myöntää minkäänlaista ajokorttia. Tossa kelissä, pito nolla periaatteessa, tehdään tollasia temppuja ja sitten selitetään pahimman sattuessa poliisille "mutta kun mun piti mennä tonne". Ei Rouvalla älli riittänyt siihen, että ois kääntynyt 102m päässä olevassa risteyksessä turvallisesti takaisin.... Kortti Pois. HSLn lippukortti tilalle. Kiitos.

Ainiin...Espoon mettäteillä oli vähän ahdasta, rekka tuli vastaan ja pysähtyi ja minä jatkoin n.10kmh vauhdilla hiljakseen kapean paikan nurkille kun rekan takana ollut uusi Premium maasturi hurautti ihan itse olemattomasta vauhdista ojan pohjalle....
Takasin tullessa katsoin niitä jälkiä, suora tie ja ihan itse ajettu.
MItä lie teki sielä sitten, joka tapauksessa perheen lapset pääsivät jatkamaan koulumatkaa kengillä.............................................

sämpy

No et ainakaan näyttänyt huonoa esimerkkiä.

Ite oli muutama talvi sitten Integralella ihan kotinurkilla, odottelemassa kolmion takana, perässä joku citymaasturi. Tie oli peilijäässä mutta minkäs teet kun Lancia kasvattaa sarvet. Lähin sitten kolmion takaa lappu lattiassa ja paiskoin mutkat niinkuin olis suvikeli, huomaamatta reunan lumivalliin nojaten. Ai mikä talvi? Mulla on Lancia.

Puol tuntia myöhemmin ajoin toiseen suuntaan. Siellä oli perässä tullut urbaanielämys ekassa mutkassa nokka ojassa perse taivaissa, naiskuski vieressä odottelemassa hinuria.

Tunsin pienen piston.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

doublesix
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Ride on!

JiiPee
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Saattaapa tuosta kehketyä vielä jokunen uusi Turkulaisvitsi :mrgreen:
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

matti_vuorio
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Oiskohan robottiauto ajellu portaat alas saakka :-D

Garmund
ja muutama harrastealfa

^Luin alkuun että sairaanhoija ja ihmettelin, kuin on noin hitavan auton raaskinut hommata :D

Edit Sairaanhoitaja oho noin pieleen ja vasta quotesta huomasin...
Viimeksi muokannut Garmund, 11 Marras 2016, 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

sanctus
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Vähän epäilen turkulaisen selitystä, sillä navigaattori tuskin ohjaa sekoilemaan alueella, jossa ei ole tietä tahi parkkipaikkoja.

Luultavasti siinä on vain häpeä noussut hattuun ja kaveri on tehnyt mokaansa myöntämättömälle kyherölle tyypillisen seivausliikkeen, eli syyttänyt muita. Tuttua toimintaa toki joskus itseltänikin tällaiset seivausyritykset.

Garmund
ja muutama harrastealfa

Kyllä sitä varsinkin noi puhelimien navit osaa aina välillä yllättää :)

Ei se navi nyt kai sentään sinne alikulkuun tainnut neuvoa, eli loppu kommellukset omaa sähellystä tolla.
Suoraan vaan suoraa

sämpy

Fonectan kartta olisi muuten ajattanut Alastaron moottoriradalle väärän tien kautta, sen jossa on puomi. Piti siitäkin laittaa infoa mutta ei ole saanut aikaiseksi. Mielellään nuo tuntuu ottavan palautetta ja fiksaavan ongelmia.

Jää nähtäväksi että onko aikanaan robottiautoilla yhteinen tietokanta vai kymmenen eri toimijaa.

Juu ymmärsin että navi opasti vaan rakennuksen eteen, mutta osoite oli julkisivun puolelle eikä parkkipaikalle.

Huolto-ajoa ajatellen eniten hanurista on itä-pasilan tyyliset kaupunkimiljööt, joista on koitettu kitkeä autoliikenne pois, ajattelematta suuremmin Suomen ilmasto-olosuhteita. Viimeksi Kivenlahdessa oli haastetta. Vaatii useimmiten jalkautumista, että löytää reitit joiden kautta saa tavaraa toimitettua tai haettua, sekä jalkakäytävien ja siltojen kautta ajelua. Ehkä silloin onnellisella 80-luvulla oli auto täynnä apumiehiä jotka roudasi tavaroita puolen kilometrin päästä, nyt on vaan kuski ja auto ja jonkun muun keksimät aikataulut. Niin ja ne Itä-Pasilan parkkihallit... sinne ei millään Sprintterillä ajeta.

Ai niin mutta 2025 ei pääkaupunkiseudulla tarvita autoliikennettä mihinkään.

"valitettavasti emme voi tulla tekemään pyytämäänne remonttia, mutta jos lähetätte asuntonne tänne Hämeenlinnaan remontoimme sen mielellämme"

VMTD
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Garmund kirjoitti:^Luin alkuun että sairaanhoija ja ihmettelin, kuin on noin hitavan auton raaskinut hommata :D
Mä luin kanssa sairaanhoitaja ja mietin samaa. Aivot tekee tepposet.

Polforea
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4

sämpy kirjoitti:Juu ymmärsin että navi opasti vaan rakennuksen eteen, mutta osoite oli julkisivun puolelle eikä parkkipaikalle.
Todennäköisesti juuri näin, jätetty mahdolliset ajo-ohjeet huomioimatta kun kyllähän nyt navigaattorilla löytää perille. Kyseinen ei-autoja -alue on (ainakin Googlen Street Viewin mukaan - kuvat ovat pari vuotta vanhoja, joten tilanne voi olla muuttunutkin) tyhjä kenttä ilman, joka kyllä ainakin meikäläisen mieleen näyttää ihan tavalliselta pihalta, ilman ensimmäistäkään ajokieltomerkkiä. En lainkaan ihmettele, että ko. rakennukselle saapuva henkilö ajaa autonsa oletuksena siihen pihalle. Rappukäytävään ajamista ihmettelen, sinne nimittäin ei ole P-merkkiä :D. Ei sinne ole tosin kävelytienkään merkkiä, mutta ei kai se sellainen olekaan, etenkin kun kentälle ei kai saisi autolla ajaa, vaikka sekin pitää vaan tietää.

Uteliaille, paikka on tämä: https://goo.gl/maps/fLRfyAJLZ1q

Alfissimo
Kourajonossa 156 x4

Olisi tarvinnut aamulla kristallipalloa, kun reilu turvaväli ja normaali ennakointi ei enää riittänyt. Moottoritieltä poistumisrampille reilulla välillä edellä menevään Volvoon ja ramppi on sellainen, ettei ihan heti tarvitse hidastaa edes kaasujalkaa nostamalla. En ollut itse ehtinyt kuin vasta puolikkaan auton verran viivan yli heti erkanemiskaistan alussa, kun tajuan, että edellä menevä polkee jarrua ja hidastaa ihan oikeasti :shock: . Siinä sitten jarrulle ja pitäen auton linjassa, kun oli renkaat pienen lumitöhnän päällä. Mikäs siinä, mutta takana tullut yhdistelmäkin heilahti peilissä havaittavasti, joten ei haitannut vain minua tuo hidastus.

Ei ollut sitten minkäänlajin ennustettavuutta tuossa liikkeessä ko. Volvokuskilla ja on kuitenkin talvi, eikä kesäkeli :fist: . Onneksi oli se reilu väli, muuten olisi loppunut äkkiä lääni kesken. Olen nyt taas viikon "talvi"autoilun jäljiltä vahvasti sitä mieltä, että julkista liikennettä pitää kehittää isolla kädellä, jotta se muuttuisi suurimmalle osalle yksityisautoilijoita oman auton käyttöä mielekkäämmäksi :twisted:

Vastaa Viestiin