Käytin juuri kärryäni tuolla kehutulla Ruskeasuon Teboililla näissä toimenpiteissä. Sama kaveri hoiti ammattitaidolla molemmat hommat.
Ilmastointi tyhjennettiin kokonaan alipaineella ja täytettiin sitten. Ainettta oli kadonnut n.300g, ei ihme että oli vähän tehoton
Auraustakin muutettiin hieman, jotta sisäreunan kuluminen vähenisi. Madalletulla se kai aina syö enemmän tai vähemmän..
Aikaa kului yhteensä n.2tuntia. Voin suositella
Ne hinnat: ohjauskulmatkulmat 60€, ilmastoinnin huolto 95€
Itsekin huomasin tuossa, että ilmastointi tuntuu hiukan tehottomalta. Lähinnä yhtä tehokkaalta kuin edellisessä autossani, missä ei ollut ilmastointia Missäspäin Tampereella on ihmiset ilmastointejaan huoltanut ja mitä ne maksoi ? Deltaa pyrin tässäkin tapauksessa boikotoimaan.
Ilmastoinnin tehon vie täysin tukkeutunut raitisilmasuodatin. Se kannattaa katsoa ensimmäiseksi. Itsellä oli viime keväänä täysin tukossa ja ilmastoinnin teho olematon. Raitisilmasuodattimelle ei oltu tehty mitään viiteen vuoteen.
En edes vaihtanut, vaan ensin otin suurimmat roskat pois tikulla, sitten imurointi ja sen jälkeen suihkutin hyvää pesuainetta - annoin vaikuttaa puoli tuntia - sen jälkeen kuumalla vedellä huuhtelu ja hyvä tuli. Ja ennen kaikkea ilmastointi alkoi tuottaa kylmää taas!
Sullakin samoja murheita ja varmaan aika liki samanikäinen eli 98/99. Jossain toisessa ketjussa oli että kylmäainetta häviää 50-100g vuodessa ja että 156:n kompuraan mahtuu 700g kylmäainetta. Jokainen voi sitten miettiä paljon kompuran tehoa jäljellä 7 vuotiaassa autossa jos kulutus on ollut vaikka tuo maksimi 100g per vuosi...
Tampereella olen käyttänyt Tampereen Autokylmä Oy:n (03-3187100) palveluita tuon oman Alfa projektin kanssa. Palvelu on ollut nopeaa ja erittäin asiallista. www.tampereenautokylma.fi/
Tänään kävin kulmat säätämässä Tampereen Euromasterilla. Aikaa meni puoli tuntia ja hintaa 50€. Seurasin siitä sivusta, kaveri rupesi purkamaan laitteta. Kysyin siinä sitten, että eikö noita takarenkaiden kallistuskulmia säädetä ollenkaan. Totesi vaan, ettei niille ole mitään säätöä. Näinkö on ? Noh yläreuna on noin 2cm sisempänä kuin alareuna. Kumi kuluu hiukan epätasaisesti, mutta tarttee vaihtaa takana kumien paikkaa aina välillä.
Eipä ole vakiona kuin takimmaisissa poikittaisissa tukivarsissa epäkeskopultit millä voi säätää aurausta. Koko takapalkin kiinnityskohtaa muuttamalla vois olla mahiksia muuttaa kallistusta mutta tämä taitaa olla vain teoriaa...
Säädätin kulmat pari viikkoa sitten ja mullakin oli toisessa takapyörässä liikaa kallistusta. Mut no can do.
vm 00 ilmastointilaitteessa oli 100 gr jäljellä, joten lisättiin 600. Samalla laitettiin paikalleen Ollin pohjapelti (hieno ja hyvä ja suoraan sopiva) ja vasen ylätukivarsi. Maksoi 160 egee, kun osat oli itsellä.
Firma on erikoistunut ilmastointilaitteisiin, mutta omistaja on aikoinaan vetänyt alfa svenskaa. Sanoi, ettei ole enää perillä uusimmista elektroniikkahienouksista, mutta muuten tuttuja autoja.
Porvoolaisille tiedoksi, että löytyy vanhan hattulan puun takaosasta. Firma Finaxion. Numeroa en muista.
Kirjoitan nyt tähän vaikka ei 156sta kyse ollutkaan.
Näitä ilmastointijuttuja lueskellessani päätin kysellä autoa aiemmin huoltaneesta DAsta, että onko ilmastointia huollettu kertaakaan. Sanoivat että eipä taida olla koskaan huollettu, koska ilmastoinnin huolto näkyisi ulkopuolisena tilauksena kun heillä ei niitä huolleta. Noh, vein auton paikalliseen ilmastointihuoltoon ja käskin vaihtaa kylmäaineet, jos vanhaa nyt siellä enää yhtään edes on tallella. Palasin hakemaan autoa parin tunnin päästä ja yllätys oli melkoinen kun kertoivat että putkista imettiin tavaraa 1.6kg vaikka maksimi on 700g! Kuulemma tuollainen määrä rasittaa ilmastointia siinä määrin että ihme kun vielä toimii. Ilmesesti aikaisempi omistaja oli vaan käynyt lisäilemässä jossakin kylmäainetta, kun oli teho "heikentynyt".
Tuli huollettua kanssa tuo ilmastointi tuolla tampereen autokylmässä. 650g menee ainetta ja siitä oli hävinnyt 350g. Nyt skulaa hiukan paremmin. Operaatio maksoi 100€
Antijape kirjoitti:Palasin hakemaan autoa parin tunnin päästä ja yllätys oli melkoinen kun kertoivat että putkista imettiin tavaraa 1.6kg vaikka maksimi on 700g!
Näitä on paljon.. homma tapahtuu silleen että auto viedään jonkun tutuntutun tuntemalle "jääkaappimiehelle" joka täyttää halvalla ja on tehnyt paljon näitä Sitten tää jääkaappimies laskee ilmastointiin lisää kylmäainetta kelloon kattoen ja kertoilee paljonko on jo mennyt. Ainoa (?) miinuspuoli hommassa on että se ei tiedä paljonko alunperin on ollut.....
Ilmastointi huollettu Keravan Huolto-Osa:ssa Sulan teollisuus-alueella. Täydellisen huollon hinta 110€. Tyhjennys, kuivaus,Oljyäminen, koeponnistus ja täyttö. Muuten kaikki oli kunnossa, paitsi vähän nesteitä vähän haihtunut vuosien varrella taivaan tuuliin.
Noniin. GTVn ilmastointi lakkasi toimimasta nyt kun sitä tosiaankin tarvittaisiin . Täältä löytyi aika heti seuraavaksi päiväksi , toi on siis se Kanniston Teboil.
Huolto maksoi 99e, sopuhinta tod. nopeasta viilennyksestä.
..eli kylmäaine täytettiin ja vuodot tarkistettiin.
156 kävi aamulla ilmastoinnin perushuollossa. Paikkana jo parissa muussakin ketjussa hyväksi kehuttu AC-Carsystems Vantaalla. Varasin saman tien ajan toisellekin Roomeolle, josta voinee päätellä että (minäkin) olin erittäin tyytyväinen ko. putiikin palveluun.
Kylmäainetta oli kadonnut kolmannes eli reilut 200 grammaa ja tämän myötä jäähdytys vähän heikon tuntuinen menneen viikon helteillä. Nyt taas tarkenee
Oma 156 kävi AC-Carsystems:ä iltapäivällä Kylmäaineista oli karannut lähes puolet, joten ei ihme, kun rupesi helteillä ajellessa tulemaan hiki. Yksi tyytyväinen asiakas lisää.