156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
Valvoja: Moderators
156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
Mikähän mättää. 2.0JTS (130000) oli tosi vaikea saada päästömittauksessa lambdan vaihtelut tyhjäkäynnillä, mutta oisko viides mittaus ensin vingutus korkeilla kierroksilla ja sitten o.k (ja sillä lapulla katsastukseen ja onnistui) mutta tuntuu että pakokaasua tulee sisään kun ollaan paikallaan tyhjäkäynnillä, joten jotain pikkuvuotoa pakosarjassa yms. Onko hajua missä vuoto voisi olla? Miten niitä on korjailtu?...
Re: 156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
Tästä autostahan ei päästöjä edes kuulu mitata tyhjäkäynnillä, koska on laihaseosmoottori kyseessä. Pakokaasun hajuun ohjaamossa, itsellä on kahdesti pakoputken jousto-osa hajonnut ja molemmilla kerroilla pakokaasun haju tuli ohjaamoon tyhjäkäynnillä, kannattaa siis se ainakin tarkistaa.
Re: 156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
alezi kirjoitti:Tästä autostahan ei päästöjä edes kuulu mitata tyhjäkäynnillä, koska on laihaseosmoottori kyseessä. Pakokaasun hajuun ohjaamossa, itsellä on kahdesti pakoputken jousto-osa hajonnut ja molemmilla kerroilla pakokaasun haju tuli ohjaamoon tyhjäkäynnillä, kannattaa siis se ainakin tarkistaa.
Kiitos viestistäsi. Se joustoosa näyttääkin rispaantuneelta. Mikä tässä JTS päästö hommassa mättää? Tietääkö mikään katsastuspaikka miten se kuuluu olla?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
Pitäisi tietää, esim. BMW:llä on myös laihaseosmoottoreita. Tyhjäkäynnillä ei käytetä lambdakorjausta, mutta lambda-arvo pitänee silti näkyä. Ja "osatesti" antaa virheilmoituksen yllämainitusta syystä. Mutta eipä ole ollut ongelmaa kun on asian ilmoittanut ja ollut mukana katsastuksessa. Siitä oli maahantuojan lappukin jonka olen vienyt konttorille aiemmin, se kai oli vähän väärin kirjoitettu mutta ainakin siitä autotekniikkaa ymmärtävä silti tajuaa mistä on kyse. Kai sama asia on 159:n opel-jts moottoreissa?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
Muutaman katsastuksen kokemukselle katsastuspaikat eivät tiedä. Kertaalleen tehtiin pistotarkastus päästöistä, joka ei mennyt läpi, vaikka lappu oli mukana. Tämä tapahtui sen kerran, kun en mennyt viereen katsomaan mitä tapahtuu. Eiku hakemaan uudestaan lappua tosin ilmaiseksi, kun katsuri ei ymmärtänyt laihaseoksen päälle mitään. Aina oli oltava päästö- ja obd-lappu ennakkoon hankittuna ja mahdollisesti selitettävä, että päästöjä eikä obd:tä sovi mitata normaaliin tapaan.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
Miulla kahden kerran kokemuksella ei ole ollut ongelmaa tuon kanssa 156 jts:n kanssa katsastuksessa. 2013 ja 2014 Hämeenlinnassa ja Hyvinkäällä, Idänpään s-marketin vieressä oleva plus-katsastus taisi olla hml. En tainnut edes muistaa sanoa koko asiasta mitään katsurille. Eli ainakin osa katsastajista nykyään tietää tuon. 

Suoraan vaan suoraa
Re: 156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
Tosta JTS:n pakokaasumittauksesta on Trafin tiedote, se mukaan katsastukseen.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785 ... ttorit.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785 ... ttorit.pdf
Re: 156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
Mulla ei ole ikinä ollut katsastuksessa päästöihin liittyviä ongelmia. Mutta tuo Trafin tiedote on hyvä pitää mukana ja vaikka jättää se penkille katsurille autoa viedessä.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
OBD-autoista ei normaalistikaan mitata päästöjä tyhjäkäynnillä, joten se on sikäli se ja sama että tyhjäkäynnillä tulee "väärä" lambda-arvo. Kierroksilla jötsi antaa ihan normaalit arvot.
Ongelma syntyy vain, jos obd-testissä on osatestejä kesken. Konttorin testeri yrittää silloin tehdä lambdaintegraattoritestiä eli testaa lambdan toimintaa, ja sehän ei mene läpi laihaseoskoneessa. Muinainen maahantuojan lappukin on ihan yhtä tyhjän kanssa, koska lappu ei kerro oikeastaan mitään hyödyllistä.
Katsastuksen arvosteluperusteet kertoo, että jos osatestejä on kesken, täytyy lambdan toiminta testata OBD-testerillä (lambdaintegraattori), mittaamalla päästöt tyhjäkäynnillä, tai muuten varmistaa lambdaohjauksen toiminta. Kaikki keinot ovat käytännössä mahdottomia, koska missään ei sanota, että lambdan ei kuulukaan toimia tyhjäkäynnillä. Tämä olisi ollut se ainoa hyödyllinen asia kirjoittaa siihen maahantuojan ohjeeseen.
Mutta lyhyesti, jos obd-testi on puhdas, ei leimalla tule ongelmia.
Ongelma syntyy vain, jos obd-testissä on osatestejä kesken. Konttorin testeri yrittää silloin tehdä lambdaintegraattoritestiä eli testaa lambdan toimintaa, ja sehän ei mene läpi laihaseoskoneessa. Muinainen maahantuojan lappukin on ihan yhtä tyhjän kanssa, koska lappu ei kerro oikeastaan mitään hyödyllistä.
Katsastuksen arvosteluperusteet kertoo, että jos osatestejä on kesken, täytyy lambdan toiminta testata OBD-testerillä (lambdaintegraattori), mittaamalla päästöt tyhjäkäynnillä, tai muuten varmistaa lambdaohjauksen toiminta. Kaikki keinot ovat käytännössä mahdottomia, koska missään ei sanota, että lambdan ei kuulukaan toimia tyhjäkäynnillä. Tämä olisi ollut se ainoa hyödyllinen asia kirjoittaa siihen maahantuojan ohjeeseen.
Mutta lyhyesti, jos obd-testi on puhdas, ei leimalla tule ongelmia.
Re: 156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
Lapussahan juuri sanotaan, että moottori toimii kerrostetulla täytöllä (-syötöllä) tällä alle 1500 rpm alueella, siis ei lambda 1 arvolla. Kyllä laajakaista-anturi toimii myös joutokäynnillä, jonka tietoja ohjainlaite käyttää seoksen laskemiseen, jotta lanbda pysyy 1.3...1.4 alueella. Testerin parametreista voi suorittaa vianhakua juuri näiden arvojen avulla. Täytyy tietysti pitää mielessä kenelle tämä kirje on aikoinaan lähetetty, oliko se siihen aikaan Trafi vai ARK, valvovalle viranomaiselle kuitenkin.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
Ei se lambda toimi tyhjäkäynnillä, vaan menee open loopissa.
Re: 156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
Laajakaista tunnistimet nimenomaan toimivat, kuten nimikin kertoo, laajalla ilmakertoimen arvolla, 0,7 - ääretön välillä. Integraattorinäyttö on taasen lambda 1 toiminnan seurantaa varten, joka on OBD-valvontajärjestelmään liittyvä asia. Silloin kun kaikki on kunnossa joutokäynnillä, säädetään ruiskutusaikaa, ei kaasuläpän kulmaa eikä sytytysennakkoa, lambda arvon pitämiseksi 1,3 - 1,4 rajoissa. Parametrinäytössä on tällöin etummaisten antureiden 1 ja 2 signaalijännitteet hiukan yli 2000 mV kun taas lambda 1 toiminnan aikana ne on keskimäärin 450 mV. Samoin pitää pari muutakin tietoa olla oikein, Mixture preparation mode = Stratified (kerrostettu) ja Engine status = Idle ja Tuomaksen mainitsemat Integraattorit open loop-tilassa koska silloin ollaan lambda 1 säätöikkunan ulkopuolella, happiantureiden kuitenkin toimiessa niin kuin valmistaja on ne suunnitellut. Muulla kuin joutokäyntialueella seos on lambda 1 mukainen, jolloin integraattorinäytöt ovat toiminnassa. Jos laajakaistaantureilla ei olisi mitään käyttöä laihaseosalueella, tuskimpa niitä olisi sinne suunniteltu laitettavaksi. Tosin 159 JTS koneissakin on nämä laajakaista-anturit, vaikka kyseessä ei ole laihaseosmoottori. Alun perin niistäkin kyllä oli suunnitelma tehdä sellaiset, mutta niistä luovuttiin viime metreillä.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 2.0 JTS Pakokaasua salonkiin tyhjäkäynnillä
Hienosti täsmennetty pojat! Itse olisin vain osannut todeta, että lambdalta pitää tulla lukemia vaikka säätöarvo ei olekaan 1. Tai minä en tiedä minkälaista tietoa obd syöttää ja mitä katsastusaseman testeri näyttää? Onko intergaattoritestin lisäksi mahdollista nähdä muuten lambdalta jotain lukemia vaikka ovatkin integraattori-ikkunan ulkiopuolella?
On vain konttorilla sanottu, että jokin lukema yhden yläpuolelta pitää tulla tai muuten tulee hylky. Onko näin? Eräs laihaseos moottori on kuulemma hylätty, koska lambdalukemia ei näkynyt testeritilanteessa lainkaan.
On vain konttorilla sanottu, että jokin lukema yhden yläpuolelta pitää tulla tai muuten tulee hylky. Onko näin? Eräs laihaseos moottori on kuulemma hylätty, koska lambdalukemia ei näkynyt testeritilanteessa lainkaan.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.