TCT kalibrointi
Valvoja: Moderators
TCT kalibrointi
Onko TCT (Giulietta -12) vaihteistoon olemassa itse tehtävä resetointi/ kalibrointi mahdollisuus? Kuvittelisin, että siihen on jokin salainen sadetanssi koelaudan painikkeilla, polkimilla jne...
Vaihteiston käytös on muuttunut hieman kulmikkaaksi, joten olettaisin yllämainitun toimenpiteen auttavan. Ulkomaisissa foorumeissa on siitä myös puhuttu, mutta en ole nähnyt ohjeita.
Vaihteiston käytös on muuttunut hieman kulmikkaaksi, joten olettaisin yllämainitun toimenpiteen auttavan. Ulkomaisissa foorumeissa on siitä myös puhuttu, mutta en ole nähnyt ohjeita.
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TCT kalibrointi
Perus akkukenkä irti pariks tunniks
Ei mitään tietoa muuttaako diy-ecu ym resetti mallia akkukenkä irti mitään hyötyä mutta muut resetit tai päivitykset lienee tehtävä fiatin ohjelmistolla merkkiliikkeessä. Suosittelisin kysymistä jospa tct-vaihteistoon olis tehtaan softapäivitystä.
Tuosta vaihteiston kulmikkuudesta voisi veikata kytkimien mekaanista kulumista syyksi mutta aina voi kokeilla jos resetti tai softapäivitys auttaisi.

Ei mitään tietoa muuttaako diy-ecu ym resetti mallia akkukenkä irti mitään hyötyä mutta muut resetit tai päivitykset lienee tehtävä fiatin ohjelmistolla merkkiliikkeessä. Suosittelisin kysymistä jospa tct-vaihteistoon olis tehtaan softapäivitystä.
Tuosta vaihteiston kulmikkuudesta voisi veikata kytkimien mekaanista kulumista syyksi mutta aina voi kokeilla jos resetti tai softapäivitys auttaisi.
Through difficulties to defeat
Re: TCT kalibrointi
Jees, kytkimen kulumisesta se tietenkin johtuu, mutta kuvittelisin, että TCT pystyisi mukautumaan siihen. Ainakin viimeistään, kun sen resetoisi... kun tietäisi miten se tehdään.
Alfoissa on ollut paljon temppuja, joilla resetit on voinut tehdä malliin 156 kaasuläppä, ecu jne...
Alfoissa on ollut paljon temppuja, joilla resetit on voinut tehdä malliin 156 kaasuläppä, ecu jne...
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: TCT kalibrointi
Paljonko ajettu? Oon ollut luulossa että automaattien kytkimen kestävät auton iän.alfista kirjoitti:Jees, kytkimen kulumisesta se tietenkin johtuu, mutta kuvittelisin, että TCT pystyisi mukautumaan siihen. Ainakin viimeistään, kun sen resetoisi... kun tietäisi miten se tehdään.
Alfoissa on ollut paljon temppuja, joilla resetit on voinut tehdä malliin 156 kaasuläppä, ecu jne...
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: TCT kalibrointi
Momentinmuunninmallit öljyjä vaihtamalla/huuhtelemalla kyllä, mutta tässä 2 mekaanista kytkintä ....jmi kirjoitti:Paljonko ajettu? Oon ollut luulossa että automaattien kytkimen kestävät auton iän.alfista kirjoitti:Jees, kytkimen kulumisesta se tietenkin johtuu, mutta kuvittelisin, että TCT pystyisi mukautumaan siihen. Ainakin viimeistään, kun sen resetoisi... kun tietäisi miten se tehdään.
Alfoissa on ollut paljon temppuja, joilla resetit on voinut tehdä malliin 156 kaasuläppä, ecu jne...
Löytyyköhän muuten tutkimustuloksia levyjen kulumisesta TCT versus normi humaani kytkimenkäyttäjä ( ilman isoja luistatuksia yms) ??

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: TCT kalibrointi
40t, ei siis paljon. edit: mutta levyt kuluu varmasti nopeammin, koska vaihteiston pehmeä vaihtotyyli lienee luistattamalla aikaansaatua
Oireet: kytkin viivyttelee erityisesti liikkeellelähdössä ja ottaa sitten äkkiä kiinni (nykäisee). Se taas aiheuttaa kylmän koneen yksimistä, joten kytkin irroittaa uudelleen. Monesti käy niin, että viivyttelyn takia on painettava reilusti kaasua, että pääsee risteyksestä alta pois ja tuloksena sutii. Siinä jos hellität niin saat aloittaa alusta.
d-asento hieman auttaa, mutta resetointiohjeet olis hyvät
tai sitten pitkittäis kiihtyvyyden sensorin paikka. Kävisin kääntämässä sitä ylämäen suuntaan, koska oireet poistuvat, kun nokka on ylöspäin. Silloin vaihtaa paljon herkemmin pienemmälle.
Oireet: kytkin viivyttelee erityisesti liikkeellelähdössä ja ottaa sitten äkkiä kiinni (nykäisee). Se taas aiheuttaa kylmän koneen yksimistä, joten kytkin irroittaa uudelleen. Monesti käy niin, että viivyttelyn takia on painettava reilusti kaasua, että pääsee risteyksestä alta pois ja tuloksena sutii. Siinä jos hellität niin saat aloittaa alusta.
d-asento hieman auttaa, mutta resetointiohjeet olis hyvät
tai sitten pitkittäis kiihtyvyyden sensorin paikka. Kävisin kääntämässä sitä ylämäen suuntaan, koska oireet poistuvat, kun nokka on ylöspäin. Silloin vaihtaa paljon herkemmin pienemmälle.
Re: TCT kalibrointi
Vaatii testerin. Ohjainlaitteelle/kytkimille on useita eri sopeutuskohteita, eikä käy ihan käden käänteessä. Sopeutusmenettelyyn sisältyy myös tuon kiihtyvyysanturin sopeutus.alfista kirjoitti:Jees, kytkimen kulumisesta se tietenkin johtuu, mutta kuvittelisin, että TCT pystyisi mukautumaan siihen. Ainakin viimeistään, kun sen resetoisi... kun tietäisi miten se tehdään.
Lisäys: Niin ja tuohon TCT:hen on myös tullut softapäivitystä epämääräisen toiminnan tiimoilta.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: TCT kalibrointi
Kröhöm. Nuohan kuulostaa ihan oman vm 2012 kulkineeni oireilta. Ei ole niinkään vaihteiston vika, vaan moottorin(ohjauksen), jolle +5 °C tuntuu olevan kaikkein vaikein ulkolämpötila. Mikä voisi selittää oireilun lisääntymisenkin...alfista kirjoitti:Oireet: kytkin viivyttelee erityisesti liikkeellelähdössä ja ottaa sitten äkkiä kiinni (nykäisee). Se taas aiheuttaa kylmän koneen yksimistä, joten kytkin irroittaa uudelleen. Monesti käy niin, että viivyttelyn takia on painettava reilusti kaasua, että pääsee risteyksestä alta pois ja tuloksena sutii. Siinä jos hellität niin saat aloittaa alusta.
Jossain määrin nämä tuli tutuksi jo T-Jetin + manuaalivaihteiston kanssa - tasakaasulla kiihdytettäessä kiihtyvyys on aaltoilevaa ym kivaa ja ikinä et tiedä, paljonko pyörille menee voimaa, kun painat polkimen asentoon X. Tästä sitten kärsii TCTkin, kun moottorinohjaus tilaa 100 Nm, mutta tuutista tulee ulos vain 50... Tulee just näitä, että TCT joutuu potkaisemaan kytkimen pohjaan, ettei kone sammu. Tai kun kaasun painaminen ei auta, painetaan lisää kaasua... kunnes kick down aktivoituu -> pari pykälää alas ja samalla moottorikin herää -> sutii.
Ohjelmistopäivitys (joskus 2012/13) lievitti vaivoja, muttei poistanut niitä kokonaan. Puutumisia tulee vähemmän, mutta sen vastapainona esiintyy kylmällä koneella yli-innokkuuttakin ts. välillä voimaa tulee tuutista ulos paljon enemmän, kuin pyydettiin.
Vaan eipä mitä... kyllä TCT:n kalibroinnillekin alkaisi olla allekirjoittaneella tarvetta. Öljyt vaihdettiin viime kesänä, mutta AutoMilanossa, jolla ei taida olla kykyä minkäänlaisiin päivittelyihin, eikä operaatiosta ollut pienintäkään apua käytökseen. Nyt taulussa 95 tkm ja jostain 70 tkm lukemista alkaen on ilmaantunut sellainen piirre, että reippaammissa kiihdytyksissä, etenkin, kun auto/laatikko ei ole kunnolla lämmennyt, on selkeästi hetki, jolloin molemmat kytkimet ovat auki = veto katkeaa ja moottori kierrokset kerkiävät nousemaan, mistä seuraa selvä nykäys, kun kytkin nappaa kiinni. Tämä on tosiaan piirre, mitä ei uutena esiintynyt.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.