156:sen tehot puuttuu
Valvoja: Moderators
156:sen tehot puuttuu
Olisko kellään minkäänlaista ideaa mistä mahtaa johtua 156 2.0 T.SPARKin tehojen puute 2000-3000 kierroksen kohdalla kylmällä koneella ajettaessa? Ja toinen asia erikoinen kilkatus etupäässä?
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Ohessa englanninkielistä selitystä asialle, ei siis vika vaan ominaisuus:
Cold/low revs/jerky/lack of power???
That's built in the the ECU!
Reason?
When cold the emission figures (CO) should be o.k. as well!
But, when cold, the CO emission differs from "warm".
That's why they measure exhaust gas temperature (yes, at the lambda probe!!)
and let that probe "tell" the ECU to use the "cold" progam.
When "warm" the "normal" setting will come into force and the engine will
perform 100% o.k.
Cold/low revs/jerky/lack of power???
That's built in the the ECU!
Reason?
When cold the emission figures (CO) should be o.k. as well!
But, when cold, the CO emission differs from "warm".
That's why they measure exhaust gas temperature (yes, at the lambda probe!!)
and let that probe "tell" the ECU to use the "cold" progam.
When "warm" the "normal" setting will come into force and the engine will
perform 100% o.k.
Alfaholismia vuodesta 2001
Kuuluuko kilkatus kuopissa, normaaliajossa vai vain kiihdyttäessä kylmänä? Worst case scenario: Tuli vaan mieleen ettei vaan tehon puute johtuisi laihana käymisestä ja kilkatus olisikin nakutusta. Kuvaile kilkatusta tarkemmin. Jos kuulostaa siltä kuin vasaralla hakattaisiin moottorin lohkoon tai hevoset laukkaisivat konepellin alla, kannattaa tutkia asiaa tarkemmin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
x
Onko ääni nyt kilkatusta vai venttiilien nakutusta? Nakutus meinaa että ei ole saanut nostettua kylmää ja paksua öljyä venttiilinokille.
Tehot puuttuvat kylmänä minultakin. Rauhallisella lämmittely ajolla siitä pääsee 90%. Uskon ja väitän omalla kohdallani että kun on reilusti pakkasta, niin tehot eivät tulekaan esille 100%:sti. Vanhassa vm.2000 koneessani ei ollut tällaista ominaisuutta mutta tässä uudessa (2004) on.
Tehon puute tuntui ihan samalta kuin ilmin likaisuus, (jota sitten puhdistinkin ilman tuloksia) jolloin kun kaasua painaa aukeaa ilmanotto kurkku mutta kaasutin ei älyä syöttää vastaavasti bensaa. Ääni on komia mutta mitään ei tapahdu.
t. Teemu
Tehot puuttuvat kylmänä minultakin. Rauhallisella lämmittely ajolla siitä pääsee 90%. Uskon ja väitän omalla kohdallani että kun on reilusti pakkasta, niin tehot eivät tulekaan esille 100%:sti. Vanhassa vm.2000 koneessani ei ollut tällaista ominaisuutta mutta tässä uudessa (2004) on.
Tehon puute tuntui ihan samalta kuin ilmin likaisuus, (jota sitten puhdistinkin ilman tuloksia) jolloin kun kaasua painaa aukeaa ilmanotto kurkku mutta kaasutin ei älyä syöttää vastaavasti bensaa. Ääni on komia mutta mitään ei tapahdu.
t. Teemu
"The pride lasts longer than the pain..."
Kilkatus ei tuu koneesta. Se tulee jostain eturenkaan läheltä, kilkatus nopeutuu ja hidastuu sitä mukaan mitä rengas pyörii...
Ja tuo tehon puute on oudon olonen siinä että auto vetää 2000 kierrokseen saakka ihan hyvin mutta sitten tulee sellainen kuin joku ottaisi koko koneen pois ja vetoa ei ole ollenkaan... Kuulostaa minusta hullumaiselta ominaisuudelta.
Ja tuo tehon puute on oudon olonen siinä että auto vetää 2000 kierrokseen saakka ihan hyvin mutta sitten tulee sellainen kuin joku ottaisi koko koneen pois ja vetoa ei ole ollenkaan... Kuulostaa minusta hullumaiselta ominaisuudelta.
Mulla tekee 98 2.0 TS aivan samaa jokaisen käynnistyksen jälkeen.
2000 kierrokseen vetää normaalisti, sen jälkeen tukehtuu hetkeksi ja kun 3000-3500 kierrosta on ohitettu alkaa veto normaalisti.
Tämä tapahtuu joka kerta käynnistyksen jälkeen oli kone sitten kylmä tai kuuma. Kerran kakaistuaan kone kyllä sen jälkeen pelaa normaalisti aina seuraavaan käynnistykseen saakka.
Voisiko olla ilmi vika? Ajoituksen muunnin on ainakin sökönä kylmäkäynnistysäänistä päätellen. Voisiko johtua tuosta?
2000 kierrokseen vetää normaalisti, sen jälkeen tukehtuu hetkeksi ja kun 3000-3500 kierrosta on ohitettu alkaa veto normaalisti.
Tämä tapahtuu joka kerta käynnistyksen jälkeen oli kone sitten kylmä tai kuuma. Kerran kakaistuaan kone kyllä sen jälkeen pelaa normaalisti aina seuraavaan käynnistykseen saakka.
Voisiko olla ilmi vika? Ajoituksen muunnin on ainakin sökönä kylmäkäynnistysäänistä päätellen. Voisiko johtua tuosta?
Minun käsittääkseni tukkoisuus kylmänä on ominaisuus, tuon KJS:n lainauksenkin perusteella. Joitakin vanhempia keskustelujakin aiheesta on. Mulla myös kylmä kone melkoisen tukkoinen, sitten parin kilometrin ajon jälkeen selvä nykäisy ja meno muuttuu.
Mutta muuten tuollaisiin oireisiin kai sitten pitäis veikata sitä ilmiä. Minulla ainakin tekee niin että kun länttää kaasupolkimen johonkin asentoon ja pitää siinä niin kierrokset ja kiihtyvyys ei ole tasaista vaan nykii jonkun verran. Ilmin ja kaasuläpän puhdistuksella ei mitään vaikutusta, kai se ilmi pitäis vaihtaa uuteen niin näkis miten muuttuu.
Mutta muuten tuollaisiin oireisiin kai sitten pitäis veikata sitä ilmiä. Minulla ainakin tekee niin että kun länttää kaasupolkimen johonkin asentoon ja pitää siinä niin kierrokset ja kiihtyvyys ei ole tasaista vaan nykii jonkun verran. Ilmin ja kaasuläpän puhdistuksella ei mitään vaikutusta, kai se ilmi pitäis vaihtaa uuteen niin näkis miten muuttuu.
ilmi on aika kallis kts http://tinyurl.com/begh6
jostain muualta voi löytyä halvemmalla esim joku bosch myyjä tms
vaihtotyö on ainakin kutoskoneeseen helppo 5-10min.
jostain muualta voi löytyä halvemmalla esim joku bosch myyjä tms
vaihtotyö on ainakin kutoskoneeseen helppo 5-10min.
MInulla oli juuri tuo kuvattu ilmiö edellisen 156 TS 2000:n kanssa uudesta lähtien joten mistään viasta ei tosiaan ole kyse.
Kuten sanottu niin kylmänä nykii/teho putoaa 2000 -3000 rpm välillä. Tätä kestää n. 3 minuuttia jonka jälkeen tuntuu pieni nykäys ja moottorin käynti paranee selvästi. Ei pahemmin haittaa mutta piti ottaa huomioon kun aamulla töihin mennessä se osui juuri siihen kun kiihdytän rampilta moottoritielle. Piti kelata kierrokset yli 3000 niin meni hyvin.
Tässä nykyisessä V6:ssa ei ole moista ilmiötä
Kuten sanottu niin kylmänä nykii/teho putoaa 2000 -3000 rpm välillä. Tätä kestää n. 3 minuuttia jonka jälkeen tuntuu pieni nykäys ja moottorin käynti paranee selvästi. Ei pahemmin haittaa mutta piti ottaa huomioon kun aamulla töihin mennessä se osui juuri siihen kun kiihdytän rampilta moottoritielle. Piti kelata kierrokset yli 3000 niin meni hyvin.
Tässä nykyisessä V6:ssa ei ole moista ilmiötä
- virtti
- Viestit: 248
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
- Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS - Paikkakunta: Toijala
hain tätä aihetta ja löysinkin. +3000rpm ja tessu löytää, lämpöisenäkin, kierrokset. ilmi vaihdettu eli siinä ei syy. ei hauskaa kun ajaa nelosella n. 2500rpm ja alfonso nykii kuin kevätlaitumella pomppiva ori... kertokaas alfa-gurut mistä vois johtua. se ajoituksen muunninko?
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Teeppäs Jiipeen ohjeiden mukaan kaasuläpän puhdistus/resetointi ja ecun resetointi ja, kun ajelet jonkun aikaan niin itseoppiva systeemi alkaa saada uutta potkua. Ja ennen ajoa puhdista sähkö- ja elektroniikalle tarkoitetulla puhdistusaineella se lanka-anturi, jos ei noilla tehoa niin sitten haet uuttaa kohdetta kehiin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... hlight=ecu
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... hlight=ecu
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- virtti
- Viestit: 248
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
- Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS - Paikkakunta: Toijala
ei ole tiisselimäisestä äänestä kyse, sen bongasin alfa156 sivuilta. pelkästään nykimisestä: pintakaasulla n 2000-2999rpm. sen jälkeen iskee tulta kuin taivaasta as usualDobber kirjoitti:Siis kilkatus? Sitten sulla on ajoituksen muunnin menossa. Täällä puhutaan dieselmäisestä käyntiäänestä eli se on vaihdettava ehdottomasti, jos kalketta ylenmäärin.
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -