
mallivaihtoehtoina olis 159 <2l kone tai giulietta 1.7bensa tai 2l diesel
Valvoja: Moderators
sitä vähän arvelinkin, kattelin vaan tota "säästöä" minkä vois mukamas säästää dieselillä niin hipoi 1500€ mun kilsoilla, mut onhan tuo vähän makuasia, dieselissä ollu mukava alavääntö, en ole tosin alfaa dieselinä vielä koeajanut, mut bensassa sit tietenkin kun haluu vähän raivolla antaa kaasua niin tykännyt yläkierrosten kiihtyvyydestäVMTD kirjoitti:No eihän se bensa ole alkuunkaan diisselin veronen, mutta jos melko uutta katselee niin bensa taitaa olla varmempitoiminen, eikä kulutusero enää niin iso kun vanhemmissa.
niin no, varusteita ollut vähän kummassakin samanverran, mutta pitää käydä koeajamassa ja miettiä vielä, onhan tässä yli vuosi kummiskin aikaa pohtiaPolforea kirjoitti:Koeaja ne moottorit, tunnustele mitä tykkäät käytöksistä (bensakoneessa on ylärekisteri, dieselissä pitkä tankkausväli ja halvempi litrahinta, ahdetussa tai isossa padassa on alhaalla voimaa, enemmän pyttyjä tietää vähemmän tärinää - siinä pääpiirteet), päätä mitä kaikkea muuta autossa pitää olla ja osta lopulta se tarjolla oleva auto, josta kokonaisuutena tykkäät eniten. Näin minä olen tehnyt jo useamman auton kohdalla enkä yhtäkään ole katunut.
Nojoo, jokaisessa autossa omat ongelmansa ja jos kerran bensa on varmempi auto niin silloinhan se saattaa voittaa kuluissa ja muutenkin sit nautinnossa, ja eihän sitä tiedä millon sitten ajelut rupee loppumaan, ainakin seuraavan auton ajatellut pitää mahdollisimman monta vuotta, mutta jokanen auto on yksilö ja mitä vaan voi tapahtua, pitää myös kaupanteko hetkellä tietenki katsoa maholliset huollot mitä on tehty että minkä sitä sit loppupeleissä valitsee.. ja jos kerran laatikkoa saa jännittää niin sen ehkä välttäisin samantien, moottorihommat sentään onnistuu vaikka kotipihassa jos on pakko mutta laatikkoon en koske ikinäPolforea kirjoitti:Totta. Mutta jos vertaat 1750TBi vs 2.4JTDm niin se kulutusero vähän kapenee. Minä en välttämättä isojötsissäkään jännittäisi niin kulutusta kuin GM-sukuista jakopäätä - toisaalta TBi:n kanssa saa jännittää laatikkoa, mutta joku voisi väittää että viispyttyjäkin väitetään joskus hajonneen. Aina saa jännittää jotain ja ensimmäinen isompi remppa vie tankkauskulut kotvaksi unholaan.
Näinpä. Varmuus on vähän suhteellista - paljon riippuu aiemmasta pidosta ja ajosta, sekä yksilöstä ja tuurista. Kyllä nuo dieselitkin on ihan kelpo moottoreita ja kyllä se 2.4 vei meikäläisenkin 159:iä eteenpäin ihan kivasti eli sinällään nekin kyllä ainakin minusta nykyalfaan sopivat hienosti (eikä näitä tuoreempia Bussolla saa kuitenkaan). 159:ssä mulla oli vaihtoehtoina 2.4 ja 3.2 ja ensin tuli vastaan kiva 2.4, joten ostin sen ja ajoin sillä ~80tkm. Bemareissa puolestaan on tullut ennemmin vastaan muuten sopivia autoja bensakoneella, joten nyt on menossa toinen sellainen, ekalla ajoin n. 90tkm ja toka on vasta omistuksen alussa.mmake_ kirjoitti: Nojoo, jokaisessa autossa omat ongelmansa ja jos kerran bensa on varmempi auto
Huollot ja tyyppivikojen korjaukset - foorumilta löytyy hyvin tietoa, 159:ssä taitaa yleisesti ottaen olla listalla maalivauriot, apurungon metallipitoisuus, ovien vesieristys ja takajousien kunto sekä mahdollinen pyöränlaakerien vaihtoaika - moottorikohtaisesti sitten GM-JTS -tekniikoissa ne jakopäät ja alle 2,3-litraisissa manuaaleissa se M32 -aski. Isompien moottoreiden yhteydessä tarjottava F40 on ihana laatikko - sitä pitää vähän käskeä, mutta kun rytmin oppii, se myös tottelee.mmake_ kirjoitti:pitää myös kaupanteko hetkellä tietenki katsoa maholliset huollot mitä on tehty että minkä sitä sit loppupeleissä valitsee..
Öljynvaihto ja RVS ei valitettavasti auta päin prinkkalaa kasattua askia eli M32:n tyypillistä ongelmaa. Minä ennemmin lähtisin siitä, että jos aski on kestänyt 150-200tkm niin on parempi todennäköisyys siihen että se ei ole niitä huonoimpia yksilöitä - tai siitä, että asiallisen korjaamon jäljiltä sen pitäisi kestää ns. normaaliin tapaan.Naamapalmu kirjoitti:Mitä laatikkoon kajoamiseen tulee en ole joutunut edes puntoon räpeltään manuaskia. Jos ei laatikko äännä ylimääräisesti ostohetkellä niin tuskin se porsiikaan. Jos on vainoharhainen vaihtaa manuaskin öljyt ja lykkää rvs:ät sisään.
Voi hyvin olla - mainittakoon, että aiemmalla maininnallani TBi:n M32:sta tarkoitin nimenomaan 159:iä - vertasin 2.4 vs TBi, eikä Giuliettaan viispyttyä saakaan, mutta sanamuoto ei välttämättä ollut tyhjentävästi valittu.Gusse kirjoitti:Eikös Giulietta QV:ssä ole eri laatikko kuin 159 Tbi:ssä, eli ei olisi enää kuuluuisaa M32:sta?
giulietta qv on vaihtoehto, sehän tais olla pelkällä bensakoneella justiinsaNaamapalmu kirjoitti:Onko giulietta qv vaihtoehto? Heitin joskus 50km koeajon "moottorivikaisella" tavoitteena saada vikavalo syttymään. Kulkupuolen ja ajo-ominaisuuksien sekä laatuvaikutelman puolesta vaikutti hyvältä enkä saanut vikavaloa tauluun. Epäilys oli vissiin ilmi tai imuvuoto vaikkei suostunutkaan herjaamaan mitään. Mitä laatikkoon kajoamiseen tulee en ole joutunut edes puntoon räpeltään manuaskia. Jos ei laatikko äännä ylimääräisesti ostohetkellä niin tuskin se porsiikaan. Jos on vainoharhainen vaihtaa manuaskin öljyt ja lykkää rvs:ät sisään.
orkkis jouset on tarkotuksena varmaan pistää muutenkin romukoppaan tai säilöön, auto on tulossa lähinnä "käyttisharrastukseksi" kun ei ole varaa kahta kummiskaan pitääPolforea kirjoitti:
Huollot ja tyyppivikojen korjaukset - foorumilta löytyy hyvin tietoa, 159:ssä taitaa yleisesti ottaen olla listalla maalivauriot, apurungon metallipitoisuus, ovien vesieristys ja takajousien kunto sekä mahdollinen pyöränlaakerien vaihtoaika - moottorikohtaisesti sitten GM-JTS -tekniikoissa ne jakopäät ja alle 2,3-litraisissa manuaaleissa se M32 -aski. Isompien moottoreiden yhteydessä tarjottava F40 on ihana laatikko - sitä pitää vähän käskeä, mutta kun rytmin oppii, se myös tottelee.
Lähes joka ajokissa olen saanut jotain käskeä että kulkeePolforea kirjoitti:
sitä pitää vähän käskeä, mutta kun rytmin oppii, se myös tottelee.
Giulietassa laatikkona aina C635, joko TCT:llä (kaksoiskytkinautomaatti) tai ilman. MiTo taitaa olla ainoa Alfa, mitä on myyty sekä M32:lla että C635:llä höystettynä.Gusse kirjoitti:Eikös Giulietta QV:ssä ole eri laatikko kuin 159 Tbi:ssä
159 2.0 JTDm sai sekä F40 että C635 laatikolla, ja tosiaan 1.9 ja 2.2 oli M32 laatikolla.insinörtti kirjoitti: MiTo taitaa olla ainoa Alfa, mitä on myyty sekä M32:lla että C635:llä höystettynä.
Kyllä se vois olla smoothimpi. Noin jäykkänä tuntuma sit taas sais olla mekaanisempi ja terävämpi. Aamuisin, kun kuski on vielä puoliunessa, ei oikein yhteistyö aina suju.Polforea kirjoitti:. Isompien moottoreiden yhteydessä tarjottava F40 on ihana laatikko - sitä pitää vähän käskeä, mutta kun rytmin oppii, se myös tottelee.
+1. Vetää tonnista seitsemään tonniin, eikä haise pahalle.155156 kirjoitti:Bensa. Aina.
Kuin myös. Diesel tappaa. Eiku onhan kiisselissä pienemmät päästöt! <- niin se co2/km, ei mikään muu. Ja ne tosiaan haisee erityisen pahalle ja kuulosta samalta. Toki pakon edessä ymmärtää, yhtälailla kuin esim. applen tai samsungin tuotteet.Macela kirjoitti:Tämä.155156 kirjoitti:Bensa. Aina.
Hah, vähän avarakatseisuutta, kiitos .Taitaa teillä olla pienet ajomäärät vuodessa kun noin bensan perään vouhkaattelegza kirjoitti:Kuin myös. Diesel tappaa. Eiku onhan kiisselissä pienemmät päästöt! <- niin se co2/km, ei mikään muu. Ja ne tosiaan haisee erityisen pahalle ja kuulosta samalta. Toki pakon edessä ymmärtää, yhtälailla kuin esim. applen tai samsungin tuotteet.Macela kirjoitti:Tämä.155156 kirjoitti:Bensa. Aina.
En puhunut tappamisesta, mutta tietääkseni myös noilla mainitsemillasi alueilla on luontoa. Sinänsä outo ajatusmaailma sinulla, jos kuvittelet, että nokilekasi saastuttaa vain sitä aluetta missä sillä ajat.Jiitee kirjoitti:Heh, kenet se riisseli tappaa vaikka Lapin selkosilla tai Pohjanmaan lakeuksilla tai
Itä-Suomen mettäkylillä tai ylipäätään muualla kun pk- seudun pienimuotoisessa kotoisessa metropolissa
![]()
Saksan isot kaupugit erikseen...puurot ja vellit sekaisin
Kyllä tuolla JTD:lläkin kilometrikorvauksia kuittaa mukavasti....kiva ajettava työkalu
lagotto kirjoitti:En puhunut tappamisesta, mutta tietääkseni myös noilla mainitsemillasi alueilla on luontoa. Sinänsä outo ajatusmaailma sinulla, jos kuvittelet, että nokilekasi saastuttaa vain sitä aluetta missä sillä ajat.Jiitee kirjoitti:Heh, kenet se riisseli tappaa vaikka Lapin selkosilla tai Pohjanmaan lakeuksilla tai
Itä-Suomen mettäkylillä tai ylipäätään muualla kun pk- seudun pienimuotoisessa kotoisessa metropolissa
![]()
Saksan isot kaupugit erikseen...puurot ja vellit sekaisin
Kyllä tuolla JTD:lläkin kilometrikorvauksia kuittaa mukavasti....kiva ajettava työkalu
Raikkoo kirjoitti:Riippuu käyttötarkoituksesta eli toisinsanoen kilometrimääristä, alfa se jokatapauksessa on oli se bensa tai diesel ja se tuntuu siltä. Eihän jokunen kymmenen vuosi takaperin kukaan voinut kuvitella että crossia ajettaisiin nelitahtipyörillä.
Tottahan se on että nelimukinen diesel kuullostaa kamalalta.
Huoh, kun on laput silmillä, niin on laput silmillä.Jiitee kirjoitti:Annapa tulla tutkimustietoa asiata niin palataan sitten teemaan. Siis onko riiselin päästöillä ja esim. ihmisen metaanipäästöillä yhteyttä metsäkatoon esim. Petsamon alueella![]()
wileythecoyote kirjoitti:Jos haet alfan henkeä, niin bensiini ja mielellään v6. Jos ei perse kestä kulutusta niin diesselit on kans hyviä moottoreita, mutta ei imho sovi ideologiaan samalla tavalla kun bensat.
Slogani on kuitenkin: fun starts @ 3000rpm
Jts on hyvä kompromissi väännön ja kiertävyyden välillä, mutta niissä taitaa olla näistä eniten ongelmia ja ovat todella tarkkoja huoltojen suhteen.
Uskon että meilläpäin ehitään keltää ennemminAquatica kirjoitti:
Koskahan lie Saksassa kielletään turbokoneet kaupungeista?
Olen samaa mieltä. Toki Giulietta, 159 tai Mito ovat kaikilla koneilla ihan kivoja omalla luonteellaan, mutta kuitenkin vain ihan kivoja, varsinkin dieselinä. Siltä 156 JTS:nikin tuntuu, jotain puuttuu. Jos uskallat, hanki Nord-koneinen oikea Alfa-Romeo iskutilavuuteen riippumatta, vaikka siisti 155 tai 75. Koet niissä jotain eläimellistä raivoa kierrosten noustessa ja mieluiten kaasarien sihistessä, jo!laista uudemmista ei enää löydy. Rahaakin säästyy paljon, kun ei tarvitse murehtia huoltokustannuksista, vikakoodeista, kulutuslukemista tai lopullisesti muiden ymmärryksestä valinnassasi. No, joo. Kyllä dieselin saa kulkemaan ja kuulostamaan hienolta, mutta silti valitsen henkilöautoon bensakoneen.sämpy kirjoitti:Mul on tos pihalla vierekkäin 120 multijet ja 70-luvun Fiat 3,5 diesel molemmilla ajettu tänään.
Sanoisin ettei äänimaailmassa saati fiiliksessä ole enää mitään yhteistä, vanhempi kuulostaa dieseliltä ja uudempi sepelimyllyltä.
Helkutin rumasti noi nykydieselit käy. Siis toki hiljaa ja nätisti sinänsä eikä sisään juuri kuulu, mutta auton vieressä käyntiääni on ihan kauhee. Toisaalta niin se on tuossa JTS:ssäkin tyhjäkäynnillä eikä vaan epäsäännöllisyys vaan käytetyn auton moottorin sivuäänet jos ei ole virityksellä tuotu pakoääniä niitä peittämään. Mutta se bensakoneena kuulostaa sentään kierroksilla hyvältä.
Jotenkin vaan vanhojen käytettyjenkin moottorien ihan peruskäyntiääni on sillee korvaa miellyttävämpi. Uudemmissa aina kuulostaa että onko jotain rikki, ehkä kun on pakoäänet poistettu niin kuuluu kaikki muu mekaaninen melske. Toisaalta vanhan ruiskumoottorin suutinten naputuskin kuulostaa jotenkin paremmalta kuin uudemmissa. Ehkä ihan uusina kaupasta voi olla parempi jonkin aikaa että kuuluu vaan suhina jos sitäkään.
Oishan se vanhempi varmempi ja muutenkin parempi mut hyväkuntoista vähän vaikeampi saada ja ehkä nyt kerrankin panostan vähän uudempaan kerralla, lyödään sitten kavereiden kanssa päät yhteen ja korjataan talkootyönä kun hajoaa1300ti kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Toki Giulietta, 159 tai Mito ovat kaikilla koneilla ihan kivoja omalla luonteellaan, mutta kuitenkin vain ihan kivoja, varsinkin dieselinä. Siltä 156 JTS:nikin tuntuu, jotain puuttuu. Jos uskallat, hanki Nord-koneinen oikea Alfa-Romeo iskutilavuuteen riippumatta, vaikka siisti 155 tai 75. Koet niissä jotain eläimellistä raivoa kierrosten noustessa ja mieluiten kaasarien sihistessä, jo!laista uudemmista ei enää löydy. Rahaakin säästyy paljon, kun ei tarvitse murehtia huoltokustannuksista, vikakoodeista, kulutuslukemista tai lopullisesti muiden ymmärryksestä valinnassasi. No, joo. Kyllä dieselin saa kulkemaan ja kuulostamaan hienolta, mutta silti valitsen henkilöautoon bensakoneen.
Hyvin on kestäny ja aika maltillinen kulutusJVTL kirjoitti:Tuli alfa kuume -03 piti 33:n tilalle saada 164. V6 kulki piristettynä kivasti, mutta myyjä sai puhuttua 2.0ts:n 249tkm ajettuna järkevämmäksi.
Eihän tuo mihinkään kulje, mutta samat laturi, startti, jakoketju, vesipumppu yms. löytyy vieläkin tänäpäivänä 442tkm.
Tekniikkaan vaihdettu kannen tiiviste 40€ (400tkm). Kamp.etu.stefa 38€(26Otkm). Kytkin (piti ostaa hyvä ja halpa erikseen) 300€(275tkm). Nokan ajotuksen muunnin on myös jossain välissä vaihdettu.
Paljonko kerkee v6:een tuhlaamaan rahaa auton ollessa 23vuoden iässä +400tkm ajettuna.
Omasta mielestä oli hyvä vaihtoehto ainakin tekniikan osalta 6.9-8.5 keskikulutuksilla.
Ei tähän voi sanoa mitään. Joidenkin maailma on vaan pieni.Jiitee kirjoitti:lagotto kirjoitti:En puhunut tappamisesta, mutta tietääkseni myös noilla mainitsemillasi alueilla on luontoa. Sinänsä outo ajatusmaailma sinulla, jos kuvittelet, että nokilekasi saastuttaa vain sitä aluetta missä sillä ajat.Jiitee kirjoitti:Heh, kenet se riisseli tappaa vaikka Lapin selkosilla tai Pohjanmaan lakeuksilla tai
Itä-Suomen mettäkylillä tai ylipäätään muualla kun pk- seudun pienimuotoisessa kotoisessa metropolissa
![]()
Saksan isot kaupugit erikseen...puurot ja vellit sekaisin
Kyllä tuolla JTD:lläkin kilometrikorvauksia kuittaa mukavasti....kiva ajettava työkalu
Annapa tulla tutkimustietoa asiata niin palataan sitten teemaan. Siis onko riiselin päästöillä ja esim. ihmisen metaanipäästöillä yhteyttä metsäkatoon esim. Petsamon alueella![]()
Jep, en ole väittänyt että bensakoneet ei saastuta. Mutta dieselit saastuttaa vaan huomattavasti enemmän.Aquatica kirjoitti:Eikä pidä unohtaa, lagotto, myöskään nykyisiä bensaturboja.
Niistäkin löytyy aika pirusti (jopa enemmän kuin diisseleistä) NOx-päästöjä.
Ja kuitenkin todella, todella iso osa alkaa olla bensaturboa - nimenomaa pikkuista sellaista.
Eli ei ole dieselkoneiden ongelma vain, kyllä koskee kaikkia ahdettuja.
Koskahan lie Saksassa kielletään turbokoneet kaupungeista?
Huh huh, olipa raskasta (edes) katsoa, mikä musiikki. Toki Giulian Perkinsin voi hyödyntää veneeseen, mutta Alfa-Romeo tarjosi niihin mieluiten 1750:stä ja F12-pakuun 1300:sta bensakonetta.VMTD kirjoitti:Tossa olis...
https://www.youtube.com/watch?v=U2Md0C33DTg