Mites tasapainohihna petti? Onko vaihdettu samalla ko edellinen jakopää...?
Ja tuosta ollut vuosia keskustelua. Toiset jättää pois, toiset ei. Joku huomaa eron, toinen ei. Onhan täällä mun ymmärtääkseni jo satoja tuhansia kilometrejä ajettuja tessuja ilman tp-hihnaa, joten ei kai se nyt *erittäin* tärkeä ole?
Niin on. 1.6 ja 1.8TS on ilman, 2.0TS ja 2.0JTS on tasapainoakselilla.
Ei kai kakslitrasta ilman akselia ole? Pois otettu tai ainakin hihna jätetty pois monesti.
Deltalaiset kertoivat kanssa sitä harrastaneen toimintavarmuuden nimiin, jos asiakas sen kelpuutti. Mitään tietoa siitä, miten pitkään niillä ajeltiin sitten, ei ole - mutta kaiketi yhdellekään koneelle mitään värinävauriota tullut...
harde kirjoitti:Savon autokorjaamo Oy Poijutie, Toivasella kokemusta Alfoista
Jarrut ilmeisesti vinkuu. Levyt ei lämpene liikaa normaali ajossa, mutta kun vähän aikaa ajaa alkaa vinkumaan aika voimakkaasti. Varattu aika tuohon korjaamoon.
Huomasi eron tai ei, niin kyllä tasapainoakseleilla on oma tarkoituksensa olemassa. Sekondaariset inertiavoimat eli toisen kertaluokan värinät ovat sitä suuremmat mitä suurempi on männän nopeus (=iskunpituus) ja/tai massa (=sylinterin halkaisija). Joten mitä isompi moottori niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä siellä on tasapainoakseli. Wikipedia vahvisti muistikuvani oikeaksi että 2.0 litran iskutilavuus on yleisesti ollut rajana mistä lähtien tasapainoakseleita on tupattu asentaa. https://en.wikipedia.org/wiki/Balance_shaft
Mä oon ymmärtäny että Fiatin vinokoneen seurannaisissa ainoastaan eka Croman 2.0 kone oli ilman tasapainoakseleita, kaikki muut 2.0 Fiat/Lancia/Alfa koneet olisi tp-varustettuja. Prismasta olen jättänyt pois kun konehuone on muutenkin toivottoman ahdas eikä rällästellessä jääradalla edes värinöitä huomaa, mutta Alfassa ajattelin pitää kun siihen ikäänkuin kuuluu sivistynyt käytös ja mahdollsimman pienet sivuäänet.
Eihän sitä poisjättöä sinänsä selkeästi huomaa, tuskin itekkään pystyn sanomaan varmasti koppaa aukomatta onko jossain vieraassa autossa remmi vai ei. Teoriassa täysin mahdollista että anturit yms kestää pitempään kun remmi on paikoillaan, käytännön elämästä en tiedä. Jos sitä ei jaksa laittaa niin sitten ei laiteta, jokaisen oma asia.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
20c pakkasta. Starttasin, niin aika voimakas ääni vaan tuli jostain ihan, kun startti olis jäänyt päälle? Sammutin ja uudestaan starttasin, niin sama ääni, mutta paljon hiljasempana ja loppui sitten lyhyeen. Eikä ajotietokoneen näyttö pelannut, kun n. 15min ajon jälkeen. Onko tuo normaalia näissä pakkaskeleillä? Joo, annoin koneen lämmitä ihan rauhassa ennen kuin liikkeelle lähdin.
Rääkyminen tulee tod.näk. ohjaustehostimen öljyistä ja sulakkeena toimii joku, satunnaisen arpageneraattorin valitsema klemmariliitos, todennäköisesti jostain vittumaisesta paikkaa.
Lääke: notkeammat tehostinöljyt.
Uudempien näytössä taitaa olla näkymättömyysvaivaa sekä kesähelteillä että liian kylmässä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Minkälainen ääni tulee jos jakohihnan kiristin pohjaa?
JTS:ssä lämpöisenä lievästi dieselmäinen säännöllinen tyhjäkäyntikolina. Ääni ei ole kova ja häviää kun antaa kierroksia. Ajoituksenmuuntimeen tuli uusi kiekko ja jousi kansirempan yhteydessä. Jakohihnan kireys säädetty 0 lämpötilassa ja jätetty tästä syystä aavistuksen löysälle.
Niin ja olikos näissä vulganointi hihnapyörässä, ei muista kaikkia autoja ulkoa.. kunhan arvuuttelee äänen syitä, mitään tuolle ei olla välittömästi tekemässä vaan seurataan tilannetta josko kyseessä olisi "normaali" käyntiääni. Kylmänä ei pidä mitään sivuääniä.
Tietty voi se tulla vaihteistostakin, mutta mielestäni tulee enempi jakopäästä. Viimeksi kun oli laakerivaurio niin se piti ääntä kierroksilla. Pitää kai joskus kaivaa stetoskooppi esiin ja koittaa löytyykö mitään. Kierroksilla paikallaan polkiessa on yllättävänkin hiljainen, toisin kuin autot yleensä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Mikäs näissä boselifteissä yleisin syy siihen ettei sisätilat meinaa lämmetä ilmastoinnin avulla vaikka kone ihan kuuma? (90 asteen tuntumassa mittarin mukaan, eculta ei mitattu) Kokeiltu kaikilla ilmastoinnin säädöillä ja myös HI ja max puhalluksella ilma tuntuu haalealta.
Jos ei millään asetuksilla lämpene niin jotain vikaa siinä on. Automaatti haluaa aina työntää sitä ilmaa vain jaloille, mikä lämmittää heikosti, mutta jos muillakaan asetuksilla ei lämpene, niin joku mättää.
Ilmastoinnin läpät voi kalibroida, akku irti joksikin aikaa, sitten virta päälle autoa käynnistämättä ja odottaa että ilmastointi hakee oikeat arvot. Tuota voisi ensimmäisenä kokeilla.
Alfissimo kirjoitti:Rääkyminen tulee tod.näk. ohjaustehostimen öljyistä ja sulakkeena toimii joku, satunnaisen arpageneraattorin valitsema klemmariliitos, todennäköisesti jostain vittumaisesta paikkaa.
Lääke: notkeammat tehostinöljyt.
Uudempien näytössä taitaa olla näkymättömyysvaivaa sekä kesähelteillä että liian kylmässä.
Niin. Eikös sinne tuon verran suunnilleen mene. Ei entisetkään nesteet olleet ainakaan hirveen paskaset kuulema. Oli kerinny se "tyhjentäjä" lähtee jo Äitienpäiville, kun hain omaani pois.
sämpy kirjoitti:Minkälainen ääni tulee jos jakohihnan kiristin pohjaa?
JTS:ssä lämpöisenä lievästi dieselmäinen säännöllinen tyhjäkäyntikolina. Ääni ei ole kova ja häviää kun antaa kierroksia. Ajoituksenmuuntimeen tuli uusi kiekko ja jousi kansirempan yhteydessä. Jakohihnan kireys säädetty 0 lämpötilassa ja jätetty tästä syystä aavistuksen löysälle.
Niin ja olikos näissä vulganointi hihnapyörässä, ei muista kaikkia autoja ulkoa.. kunhan arvuuttelee äänen syitä, mitään tuolle ei olla välittömästi tekemässä vaan seurataan tilannetta josko kyseessä olisi "normaali" käyntiääni. Kylmänä ei pidä mitään sivuääniä.
Tietty voi se tulla vaihteistostakin, mutta mielestäni tulee enempi jakopäästä. Viimeksi kun oli laakerivaurio niin se piti ääntä kierroksilla. Pitää kai joskus kaivaa stetoskooppi esiin ja koittaa löytyykö mitään. Kierroksilla paikallaan polkiessa on yllättävänkin hiljainen, toisin kuin autot yleensä.
sämpy kirjoitti:Aika ahdas rakonen tyhjennellä mutta kai se on tehtävissä.
Aika helppo tyhjennys on siitä kierukan alapäästä.
Siitä pikaliitin auki ja kääntää rattia tayden satsin, niin on aika tyhjä.
Sitten yläkautta uudet liemet normaalisti (unohtamatta putsata sitä siivilää säiliössä)
^^ nyt pakkasilla on ääni pienentynyt Kuunneltiin HH:n kanssa Puuilon parkkiksella ja lopputulema tais olla että kovaa ajoa ja murehditaan keväämmällä. Tänään ajettu kumminkin toistasataa kilsaa.
On tarkoitus joka tapauksessa tarkistaa jakohihnan kireys keväällä kun kelit +15 ja säätää merkkiin. Ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakerikin on hiukan epäilyttävä, se pitäisi tarkistaa kanssa kesällä kun piti viime kesänä vähän kovemman kilauksen kytkeytyessään eli välys muuttunut. Jos nyt siihen edes saa uutta laakeria. Edellinen teki samaa kovaa kytkentänapsunaa kunnes hajos laakeri kokonaan ja meni kompura samalla paskaks, nyt on käytetty kompura ollut paikoillaan pari vuotta.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Voikohan tuollanen saada jostain ilmaa, silloin rääkyy kaikki tehostajat jos nesteessä on huomattavasti kuplia. Toisaalta öljy valuu suoraan säiliöstä pumpulle eli suodatin pitää olla tukossa.
Redlinen ohjausöljyt on toimineet kivasti pakkasilla. Eli niin ettei pakkasta ole edes huomannut.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Teboilin S:t täällä ja vonkumatta mennyt.
Nyt huomaa kyllä, kun lämpötila putoaa -20c alle, ettei ne enää kovin nopeasti erityisen juoksevaksi muutu. Tosin itselläni on kaiketi pumppukin jo ehtoopuolella, mikä voi aiheuttaa tuon fiiliksen.
Viime talvenahan mulla tuli Maxlife ATF:t pihalle - ei kyllä vonkunut silloinkaan. Se oli laakista vainaa. Lämpösellä säällä nuo Teboilit on ihan selvästi juoksevampaa kamaa (en kyllä tiedä, onko se hyvä vanhassa väljässä pumpussa?), mutta lämpötilan tippuessa alle +5 se muuttuu pykälää jäykemmäksi. Eikä muutu taas siitä sitten mihinkään ainakaan -25c asti...
Yleensä kun laittaa uudet öljyt vetäsee ainakin kerran säiliön tyhjäksi täytön aikana eli sen verta ilmaa sekaan että rääkyy ilmakuplista. Kun seisoo yön yli niin ilmakuplat nousee säiliöön eikä rääy enää.
Tai en mä asiantuntija ole mutta muutaman kerran vaihdellu öljyjä ja ainakin 2 kertaa tehnyt tuon.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Voi tehdä tuota myös, jos öljy ei ole riittävän notkeaa. Minä en sano, mikä olisi juuri oikeaa öljyä, kun tuntuu välillä, että sama öljy toimii yhdellä ja vinkuu yhdellä. Omassa TS:ssa oli yhden talven Mobil ATF320 ja toimi vonkumatta. Toisen talven oli "joku" Castrol synteettinen ja toimi myös ilman ongelmaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Mobil ATF olivat laittaneet. Näissähän on suosituksena, että 60000km välein tuo jakopäänhihnan vaihto ja jos ei kilometrit tule täyteen, niin 3v välein? Tuossa on vaihdettu 2015 syyskuussa jakopää. Jos moottorista ei mitään ilmoittele, eikä nuo kilometrit täyty, niin onko tuo miten kiveen hakattu tuo 3v? Jos vaikka autolla ajetaan 15000km tuona aikana.
Enkä nyt ajattele mitään "säästänpähän rahaa", vaan ihan kiinnostaa yleensäkin.
V6 ja JTD kestää jakopää paljon paremmin.
TS:ssä ja JTS:ssä en vetäisi edes 60tkm, vaikka ei menis aika rikki. Viimeisin tiedossa oleva uhrihan on minun exäni (alamajylla oli), kun 58tkm kohdilla paukahti jakohihna, jos kilsat oikein muistan.
Käytä hakua ja kaiva nimimerkin toolman postaus aiheesta, kun se kokeili kuinka kauan busson jakopää kestää Kilsoista ei mitään muistikuvaa, mutta aikaa tais olla joku 5.5v?
busson jakopää taitaa kyllä kestää ihan kelvollisesti. huoltokirjan mukaan meikäläisen bussoon vaihdettu -02 ja -10 ja -17. kilometreja tullut 60-80tkm jakohihnanvaihtojen välissä eikä mitään muuta kulumaa paitsi apulaitehihnan kiristin finaalissa. tod. näk. jakohihnalla olisi vielä ajellut muutaman kymppitonnin
Mistäs kannattais vikaa etiskellä, kun pyyhkijä lakkas pelaamasta tihkulla ja yksittäisellä pyyhkäsyllä (pyyhkii kun pitää viiksen ylhäällä)? Jatkuva pyyhintä pelaa molemmilla nopeuksilla. Oma järki sanois, että releissä ei pitopiiri pelaa.
Mitä sanoo katsastusmies, jos takalasinpyyhkimessä ei oo sulkaa tai edes koko pyyhkijävartta. Jäi vaan se tappi mistä koko paska toimii siihen kiinni. Sain ihan vitunmoiset kilaukset ja lähti koko paska kaikkine päivineen helevettiin!
Eipä oo takalasinpyyhin pakollinen varuste. Mutta onpa ihan yleisesti akselistaan jumiutuva laitos, jonka purkamalla saa kuntoon mutta mitkään helpot konstit ei tepsi.
Enkä ole missään autossa oikeastaan koskaan käyttänyt koko laitetta. Ihan turhaa kun paskakelillä näkyvyys riittää ehkä 15 sekuntia siitä kun on pessyt (naarmuttanut) takalasin ja sitten on taas mennyttä. Talvella pöllyävä lumi muuraa ikkunan umpeen. Jos haluaa katsella taaksepäin sitä varten on sivupeilit.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Just! Sumuvalotkin jos on vikaa, niin peittää ilmastointiteipillä, niin kelpaa näin sano katsastusmies. Yleensä on pitkä pinna "asioissa". Nyt en jaksanut nährätä yhen vitun takalasin sulan vaihdossa. Miten vitussa on tehty näin saatanan vaikeeks yhden perkeleen sulanvaihto? Saa saatana irrotella koko paskan ja puljata vittu joittenkin taipuneitten metallilistojen kanssa tuolla pakkasessa saatana!
Periaatteessa sumuvalon peittäminen ei riitä. Jos jokin valo on, sen pitää myös toimia tai se pitää poistaa.
Takalasin pyyhin ja takalasin lämmitin taitaa olla niitä harvoja varusteita, joitten ei tarvitse toimia katsastuksessa. Ja tupakinsytytin ja lämppärin taustavalaistus.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Volvon katsastuksessa katsastusmies näin sanoi, että teippi riittää. Ystävälleni näin tapahtui. Eikä se nyt mulle valehtele. Saattaa käytäntö vaihdella?
Siis menee teippi useimmiten läpi, Itsekin auton noin joskus leimannut, mutta ei se lain mukaan riitä ja voi siitä narahtaa konttorilla jos katsuri on "sillä päällä". Katsurien suulliset ohjeet nyt vaihtelee aina polttimon irroituksesta just tuohon teippaukseen, joskus on kelvannut kun on suojat päällä mutta useimmiten ei. Käytännössä laki taitaa kumminkin sanoa että jos autossa on jokin valo sen pitää toimia tai koko valaisin pitää poistaa. Tuon mukaan olen elänyt, en oikein ymmärrä miksi niitä valoja ei voi korjata tai poistaa vaan pitää kontata laittelemassa jotain rumia teippejä tms jotka ei kuitenkaan pysy.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
sämpy kirjoitti:Eipä oo takalasinpyyhin pakollinen varuste. Mutta onpa ihan yleisesti akselistaan jumiutuva laitos, jonka purkamalla saa kuntoon mutta mitkään helpot konstit ei tepsi.
Enkä ole missään autossa oikeastaan koskaan käyttänyt koko laitetta. Ihan turhaa kun paskakelillä näkyvyys riittää ehkä 15 sekuntia siitä kun on pessyt (naarmuttanut) takalasin ja sitten on taas mennyttä. Talvella pöllyävä lumi muuraa ikkunan umpeen. Jos haluaa katsella taaksepäin sitä varten on sivupeilit.
Kyllä sitä pyyhkijää voi käyttää pidempäänkin kuin kerran pesaisuun. Näkyvyys taakse sivupeileistä on pirusti huonompi kuin taustapeilin kautta.
Jos naarmu käyttöesineessä noin pelottaa kannattaa ajaa bussilla.
PainDealer kirjoitti:Mistäs kannattais vikaa etiskellä, kun pyyhkijä lakkas pelaamasta tihkulla ja yksittäisellä pyyhkäsyllä (pyyhkii kun pitää viiksen ylhäällä)?
Eipähän siinä ole katsastus kun huhtikuussa. Katotaan tuota sumuvaloja sun muita sitten, jos aiheellista? Aina, kun oon yhdestä harmista päässyt ilmenee toinen!? Otin tuossa kossua palan painnikkeeksi, kun en muuta keksinyt, tässä muutkin asiat hieman vituttaa, kun pelkkä auto.
On kumminkin mennyt tuo soitin päälle itsekseen. Rokki on raikunut, vaikka varmasti olen sen sulkenut. 10min, niin meni itsekseen päälle, kun kaupassa kävin, siis radio.
nyt ollut taas n. 1h tallissa ja on pysynyt ääneti. Muutaman kerran noin tehnyt, parin pv aikana, vaikka virrat otettu mankasta pois. Alkuperäinen soitin on kyseessä.
Bebbu kirjoitti:
On kumminkin mennyt tuo soitin päälle itsekseen. Rokki on raikunut, vaikka varmasti olen sen sulkenut. 10min, niin meni itsekseen päälle, kun kaupassa kävin, siis radio.
nyt ollut taas n. 1h tallissa ja on pysynyt ääneti. Muutaman kerran noin tehnyt, parin pv aikana, vaikka virrat otettu mankasta pois. Alkuperäinen soitin on kyseessä.