Moikka 166 jakopää
Valvoja: Moderators
Moikka 166 jakopää
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Moikka
Ykkönen heittokellolla yläkuolokohtaan niin kampura on ajassaan, nokat kohdilleen lukkopalojen avustuksella niin nekin on ajassaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Moikka
Ykkössylinteri mittakellolla yläkuolokohtaan, nokat lukituspaloilla lukkoon, hihna ja hihnapyörät paikoilleen, kiristin oikeaan kireyteen nokkapyörien liikkuessa kartioillansa vapaasti, nokkapyörät kiinni ruuveillansa, nokkien lukituspalat pois, pyöritetään konetta VAROVASTI kaksi kierrosta ja pysäytetään ykkönen yläkuolokohtaan. Nyt lukituspalat PITÄISI mennä nätisti nokkiin ja jos kiristin on vielä oikeassa kireydessä, niin homma pitäisi olla bueno. Kannattaa tehdä parikin tarkistuspyöritystä.
Unohdinko jotain?
En ota mitään vastuuta mistään
Unohdinko jotain?
En ota mitään vastuuta mistään
Re: Moikka 166 jakopää
Muuten kaikki ok mutta kun tuo remeli katkes niin ei oo hevon humppaakaan tietoa missä kohti mikäkin pitää olla. diu diu
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Moikka 166 jakopää
Jos siitä on käydessä jakoremmi mennyt poikki niin sitten on myös venttileitä solmussa. Ei muuta kun kannet ylös. Jakoa ei saa tuossa kohtaa kohdalleen myöskään millään muulla kuin oikeilla lukkopaloilla ja heittokellolla ykk etsien.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Moikka 166 jakopää
Jos se on nyt auki, niin ei sitä kannattane yrittää vaan samoille hampaille, koska hihna voi olla vähän eri pituinen ja onko se varmasti tehty aiemmin oikein?
Tämä siis oletuksella että remmi katkesi jonkun muun toimenpiteen yhteydessä kun moottori ei pyörinyt, jostain syystä. Ei uskalla edes olettaa että olisi mennyt moottorin käydessä ja nyt meinataan vaan uutta remmiä.
Silloinhan jos se vaan "meni poikki" moottori pitäisi saada pyöritettyä ensin ykk:hon joka on tietty hankalaa kun nokkia pitäisi pyöritellä samalla.
Jos pistää ihan arvalla, että sytytyshetkellä etulohkossa sylinterin nokat osoittais vaakatasoon poispäin tulpasta ja toisistaan, takalohkossa päinvastoin, niin voi yrittää jotenkin hahmottaa asentoa ja koittaa saada pyöräytettyä oikeeseen kohtaan ja tehdä sitten kunnon jakohihnan ajoituksen. Mutta ilman lukkopaloja on aika mahdoton yrittää saada vaan samoille hampaille ja että olisi oikein ja toimisi, kun mitään merkkejä ei nokissa ole.
Toisaalta saako näistä kohtuuhelposti nokat irti. Silloin alakerta pyörisi vapaasti jos se nyt on jäänyt johonkin mikälie kohtaan eikä pysty pyörittämään. Ykkönen ykk:hon ja sitten nokat takaisin lukkopalojen mukaan.
Mutta mä mitään näistä välimallin koneista tiedä ehkä joku on viisaampi.
Tämä siis oletuksella että remmi katkesi jonkun muun toimenpiteen yhteydessä kun moottori ei pyörinyt, jostain syystä. Ei uskalla edes olettaa että olisi mennyt moottorin käydessä ja nyt meinataan vaan uutta remmiä.
Silloinhan jos se vaan "meni poikki" moottori pitäisi saada pyöritettyä ensin ykk:hon joka on tietty hankalaa kun nokkia pitäisi pyöritellä samalla.
Jos pistää ihan arvalla, että sytytyshetkellä etulohkossa sylinterin nokat osoittais vaakatasoon poispäin tulpasta ja toisistaan, takalohkossa päinvastoin, niin voi yrittää jotenkin hahmottaa asentoa ja koittaa saada pyöräytettyä oikeeseen kohtaan ja tehdä sitten kunnon jakohihnan ajoituksen. Mutta ilman lukkopaloja on aika mahdoton yrittää saada vaan samoille hampaille ja että olisi oikein ja toimisi, kun mitään merkkejä ei nokissa ole.
Toisaalta saako näistä kohtuuhelposti nokat irti. Silloin alakerta pyörisi vapaasti jos se nyt on jäänyt johonkin mikälie kohtaan eikä pysty pyörittämään. Ykkönen ykk:hon ja sitten nokat takaisin lukkopalojen mukaan.
Mutta mä mitään näistä välimallin koneista tiedä ehkä joku on viisaampi.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: Moikka 166 jakopää
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=389328#p389328
Tässä aikaisemmin kirjoittamani referaatti, jota voi soveltaa:
1. Ota nokka-akselit irti
2. Hae YKK heittokellolla
3. Käännä moottoria taaksepäin siten, ettei yksikään mäntä ole ylhäällä
4. Asenna nokka-akselit takisin suurinpiirtein kohdalleen
5. Käännä nokka-akselit kohdalleen lukituspalojen kanssa
6. Hae YKK heittokellolla
7. Asenna jakohihna ohjeiden mukaisesti
Tässä aikaisemmin kirjoittamani referaatti, jota voi soveltaa:
1. Ota nokka-akselit irti
2. Hae YKK heittokellolla
3. Käännä moottoria taaksepäin siten, ettei yksikään mäntä ole ylhäällä
4. Asenna nokka-akselit takisin suurinpiirtein kohdalleen
5. Käännä nokka-akselit kohdalleen lukituspalojen kanssa
6. Hae YKK heittokellolla
7. Asenna jakohihna ohjeiden mukaisesti
VMP
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Moikka 166 jakopää
Eikös tässä tapauksessa ollut venttiilit solmussa ja kannet ilmeisesti olleet irti.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
No kansien ollessa irti on helppo pyörittää ykkönen yläkuolokohtaan. Ei tartte ees heittokelloo. Sit nokat kiinni irtokansiin ja lukkopaloilla oikeesee asentoo. Kannet paikoillee, hihnapyörät paikoilleen kiristämättä. Remmi paikoilleen ja kiristin säätöihinsä, hihnapyörät tiukalle, lukkopalat pois, pyöritys ja asennon tarkistus. Iisii.
Re: Moikka 166 jakopää
Kiitos vinkeistä asia on aikalailla selvä eli lukkopaloja ettimään, joo satasen vauhdissa loppu veto 24 tappia mutkalla ja muutama ohjuri kaputt.