Alfa 159 vaihteiston rutinat
Valvoja: Moderators
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
^ Musta Sportwagon? Kävin sellaista vähän aikaa sitten katsomassa ja jäi ostamatta juurikin noitten äänien ja vaihteistoremonttivisioiden takia.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Ghost:
Kävitkö siis Lahdessa katsomassa tuota kyseistä autoa josta laitoin linkin vai yleinen kommentti?
Kävitkö siis Lahdessa katsomassa tuota kyseistä autoa josta laitoin linkin vai yleinen kommentti?
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Juuei... Sorry epätäsmällisyys. Tuohon Teddyn tapaukseen viittasin, en ole Lahdessa poikennut.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Jo vain on. Turun liepeiltä. Tässä se pohjatyön merkitys taas nähdään. Läksyt tuli tehtyä huonosti ja siihen kun vielä yhdistetään muuten viehättävä auto, niin paskaa tarttuu lapaseen väistämättä. Toki liikkeestähän tämä on ostettu, että sikäli ei koko pikavoiton pitäisi rankaista omistajan lompakkoa, jos niikseen tulee, mutta todella paskamaistahan tämä tällainen on.Ghost kirjoitti:^ Musta Sportwagon? Kävin sellaista vähän aikaa sitten katsomassa ja jäi ostamatta juurikin noitten äänien ja vaihteistoremonttivisioiden takia.
Lähdetään nyt alkuun öljynvaihdolla ja kuunnellaan äänien kehittymistä. Periaatteessa, kun tyypillinen vikapaikka on ymmärtääkseni yksittäinen laakeri, sen vaihtoa voisi suunnitella DIY hommina. Ei kyllä yhtään huvittais alkaa etuvedon lootaa esille kaivamaan, on aikas tappinen savotta.
Operating at the speed of dark
- Tyytty
- Viestit: 29
- Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
- Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts - Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Kai olet heti reklamoinut myyjäyritystä? Suotta sitä ääntä mahdollisesti pienentää öljyillä, kun vika on äänen kuuluessa jo olemassa. Menee vain reklamointi vaikeammaksi, jos ääni hälvenee hiljaisemmaksi...
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Ei ole minun autoni, joten minä en reklamaatioista päätä. Kalliiksihan se käy vaikka myyjän kuluihin osalliseksi saisikin.
Operating at the speed of dark
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Täytyy kyllä sanoa, että en olisi osannut kuvitellakaan tällaista. Manuaalivaihteisto on niin vanha ja runsaasti valmistettu keksintö, ettei tämän pitäisi olla mitenkään mahdollista. Mikä vittu siinä on, kun tänä päivänä ei mikään pelaa.
Operating at the speed of dark
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Kaikki tehdään vähän hosumalla ja mahdollisimman halvalla..
- Tyytty
- Viestit: 29
- Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
- Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts - Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
GM...
Ja totta että maksaa se jokatapauksessa.
Ja totta että maksaa se jokatapauksessa.
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
kyllä kiroilemisessakin joku tolkku pitäisi olla.Tyytty kirjoitti:GM...
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Kokeillaas miten helposti täällä saa rivouksien puhumisesta bänniä...
Mopar
Ja ettei aivan sisällöttömäksi tämäkään posti jäisi, tuumasin tänään pirautella tuonne F40 Teamille Nokialle ja kysellä alustavasti hintoja.
Mopar

Ja ettei aivan sisällöttömäksi tämäkään posti jäisi, tuumasin tänään pirautella tuonne F40 Teamille Nokialle ja kysellä alustavasti hintoja.
Operating at the speed of dark
- Tyytty
- Viestit: 29
- Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
- Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts - Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Sama peli...Teddy kirjoitti:Jo vain on. Turun liepeiltä.Ghost kirjoitti:^ Musta Sportwagon? Kävin sellaista vähän aikaa sitten katsomassa ja jäi ostamatta juurikin noitten äänien ja vaihteistoremonttivisioiden takia.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Onkos joku foorumilainen tehnyt itse vaihteiston laakerin vaihdon itse 159siin? Tässä tapauksessa lootalla ajettu ennen ääntelyä 250tkm joten shimmaukset ei tehtaalta ole voinut olla ihan poskellaan. Vinkkejä? Laakerisarja jo tilattu ja henkinen valmistauminen käynnissä...
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
On. Ainakin kaks. Ja onkin pitänyt tänne jotain kirjoitella hommasta. eLearnin ohjeet on ihan hyvät, momentit löytyy ja näin päin pois, mutta piirroskuvat akseleista on aivan mitä sattuu, eli itse saa päätellä mistä välistä puristellaan osia irti. Mielikuvituksen ja jonkinlaisen kokemuksen omaava suoriutuu kyllä vaivatta näistä.
Purkuun ja kasaukseen suositellaan prässiä, aivan välttämätön se on varmaankin vain sivuakseleiden sisempien laakereiden kanssa. Niissä olikin mielestäni hämmästyttävän tiukka sovite; 120 asteinen laakeri ei tipahtanut huoneenlämpöiselle akselille, enkä tiedä riittäisikö akselin pakastaminen. Muistaakseni mitasin kyllä sen sovitteen, mutta eipähän tuota enää jaksa muistaa muutaman kuukauden takaista asiaa ja silloin jäi tarvittava lämpötilaero laskematta.
Ainoa työkalu mitä käytin akselien purkuun prässin lisäksi oli tämä: https://www.tuontitukku.fi/tuote/laaker ... 032153957/ 20 tonnin prässi varmasti riittää, itselle hommasin 30 tonnisen ja by the way, tällaseen kiinanpaskaan ei sitten kannata rahojaan hassata https://www.ikh.fi/fi/hydrauliprassi-30 ... anex-meg80 Näin jälkiviisaana ostaisin Unicraftin, josta tuo Ihan Kaikkein Huonoimman kauppaama on ilmeisestikin kopioitu (kaakon suunnalla vaikuttavat, kysykääs tarjousta Lappeenrannan Laakerikeskuksesta. Ei ole maksettu mainos).
Pääakselin ulkopäässä pultti 10 mm kuusiokolokannalla ja tämä oli ainakin minulle sattuneessa yksilössä kovalla lukitteella kiinni. Kuumailmapuhaltimella lämmitin pultin kannan 250 asteen lämpöihin, jolloin lähti mopolla ampuen irti. Alemman sivuakselin siirtäjähaarukat eivät mene paikoilleen jälistä päin, eli haarukat ensin akselille ja sitten koko paketti sisään. Purkamisen aluksi eLearn käskee ottamaan ensin siirtäjämekanismin irti ja sitten vasta halkaisemaan kuoret, en oikein tiedä miksi, helpompi mielestäni toisin päin. Ei silti, ettäkö siirtäjien ulos saamisessa mitään suurempaa kipua olisi, muistaa vaan ottaa pakkivalon kytkimen pois.
Lootan irrotuksessa ei kai mitään kovin kummallista ole. Hammastankoa, pakoputkea ja starttia ei tarvitse irrottaa ainakaan 1.9 JTS:n tapauksessa, muistaa vaan päästää vakaajan irti apurungosta, ettei jää koko paska pakariin roikkumaan. Näin ei kai ole kellekään koskaan käynyt.
Ja jos oikean vetarin tukilaakeri istuu tiukasti pukissaan, se tulee sieltä todennäköisesti ulos liukuvasaralla, kunhan alumiinista pesää on ensin kevyesti lämmitetty.
Naputtelen illemmalla jotain perän laakereista jahka saan kaivettua muistiinpanoja esille.
Purkuun ja kasaukseen suositellaan prässiä, aivan välttämätön se on varmaankin vain sivuakseleiden sisempien laakereiden kanssa. Niissä olikin mielestäni hämmästyttävän tiukka sovite; 120 asteinen laakeri ei tipahtanut huoneenlämpöiselle akselille, enkä tiedä riittäisikö akselin pakastaminen. Muistaakseni mitasin kyllä sen sovitteen, mutta eipähän tuota enää jaksa muistaa muutaman kuukauden takaista asiaa ja silloin jäi tarvittava lämpötilaero laskematta.
Ainoa työkalu mitä käytin akselien purkuun prässin lisäksi oli tämä: https://www.tuontitukku.fi/tuote/laaker ... 032153957/ 20 tonnin prässi varmasti riittää, itselle hommasin 30 tonnisen ja by the way, tällaseen kiinanpaskaan ei sitten kannata rahojaan hassata https://www.ikh.fi/fi/hydrauliprassi-30 ... anex-meg80 Näin jälkiviisaana ostaisin Unicraftin, josta tuo Ihan Kaikkein Huonoimman kauppaama on ilmeisestikin kopioitu (kaakon suunnalla vaikuttavat, kysykääs tarjousta Lappeenrannan Laakerikeskuksesta. Ei ole maksettu mainos).
Pääakselin ulkopäässä pultti 10 mm kuusiokolokannalla ja tämä oli ainakin minulle sattuneessa yksilössä kovalla lukitteella kiinni. Kuumailmapuhaltimella lämmitin pultin kannan 250 asteen lämpöihin, jolloin lähti mopolla ampuen irti. Alemman sivuakselin siirtäjähaarukat eivät mene paikoilleen jälistä päin, eli haarukat ensin akselille ja sitten koko paketti sisään. Purkamisen aluksi eLearn käskee ottamaan ensin siirtäjämekanismin irti ja sitten vasta halkaisemaan kuoret, en oikein tiedä miksi, helpompi mielestäni toisin päin. Ei silti, ettäkö siirtäjien ulos saamisessa mitään suurempaa kipua olisi, muistaa vaan ottaa pakkivalon kytkimen pois.
Lootan irrotuksessa ei kai mitään kovin kummallista ole. Hammastankoa, pakoputkea ja starttia ei tarvitse irrottaa ainakaan 1.9 JTS:n tapauksessa, muistaa vaan päästää vakaajan irti apurungosta, ettei jää koko paska pakariin roikkumaan. Näin ei kai ole kellekään koskaan käynyt.

Naputtelen illemmalla jotain perän laakereista jahka saan kaivettua muistiinpanoja esille.
Operating at the speed of dark
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
ykkösen, kakkosen ja ehkä kolmosenkin synkronirenkaat kannattanee samalla uusia, kun ne ei opel-kaupan tiskillä paljon paskaakaan maksaneet.
Minä omani laakeroin alkuvuodesta, silloin laitoin ykkösen ja kakkosen väliin uudet synkronirenkaat ja alemman sivuakselin shimmeistä otin -0.15 pois.
20tkm ajanu sen jälkeen. Täysin äänettömänä se on pysynny ja vaihteetkin se suorastaan imee sisään.
Tuossa laakeroinnissa oikeistaa ainut hanakala paikka on se 5. vaihteen synchro, kun siinä on tosi ahdas väli mistä se pitää vetää pihalle ja hammaspyörä hajoaa herkästi jos sitä vasten kampeaa.
tuossa enemmänkin asiaa.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 5&start=50
Ja tuossa on hyvä videosarja kun joku itäblokin keijo hoitaa homman
https://www.youtube.com/watch?v=YRY-Tce9y4U
Minä omani laakeroin alkuvuodesta, silloin laitoin ykkösen ja kakkosen väliin uudet synkronirenkaat ja alemman sivuakselin shimmeistä otin -0.15 pois.
20tkm ajanu sen jälkeen. Täysin äänettömänä se on pysynny ja vaihteetkin se suorastaan imee sisään.
Tuossa laakeroinnissa oikeistaa ainut hanakala paikka on se 5. vaihteen synchro, kun siinä on tosi ahdas väli mistä se pitää vetää pihalle ja hammaspyörä hajoaa herkästi jos sitä vasten kampeaa.
tuossa enemmänkin asiaa.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 5&start=50
Ja tuossa on hyvä videosarja kun joku itäblokin keijo hoitaa homman
https://www.youtube.com/watch?v=YRY-Tce9y4U
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
http://www.autolusso.co.uk/gearbox-m32.html
Onko nuo linkin räjäyskuvat oikeat? Pääakseli ja ylempi akseli kokonaan purettu ja alempi 5 synkroon asti purettu eikä yhtään shimmiä ole tullut vielä vastaan.
Millä työkalulla saitte tuon 5 syncron pois? on prkln tiukassa. Millä poistitte laakerien ulkokoolit? ja millä uudet paikalleen?
Onko nuo linkin räjäyskuvat oikeat? Pääakseli ja ylempi akseli kokonaan purettu ja alempi 5 synkroon asti purettu eikä yhtään shimmiä ole tullut vielä vastaan.

Millä työkalulla saitte tuon 5 syncron pois? on prkln tiukassa. Millä poistitte laakerien ulkokoolit? ja millä uudet paikalleen?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Ne shimmit on siellä päätykopassa ulkokoolien alla.
Itellä oli biltemasta pieni "kukko" mallinen ulosvetäjä jonka sorkkia hioin sen verran, että sai ne sinne koolin taakse.
Ne uudet voi pakastaa ja koppaa vähän lämmitellä sitten naputtaa paikalleen varovasti niin että koolia vasten on jotain pehmeää.. ei ne kovin tiukat oo.
Mä vein sen alemman akselin opel korjaamolle ja ne paino siellä synchron pois ja takas.
Itellä oli biltemasta pieni "kukko" mallinen ulosvetäjä jonka sorkkia hioin sen verran, että sai ne sinne koolin taakse.
Ne uudet voi pakastaa ja koppaa vähän lämmitellä sitten naputtaa paikalleen varovasti niin että koolia vasten on jotain pehmeää.. ei ne kovin tiukat oo.
Mä vein sen alemman akselin opel korjaamolle ja ne paino siellä synchron pois ja takas.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Luullakseni otin ulosvetolevyllä kiinni siitä vitosen rattaasta ja painoin koko nipun kerralla irti. En kyllä muista, että noista mikään olis ollut erityisen tiukassa. Joka tapauksessa Opel -korjaamolla ei käyty missään vaiheessa. 
Sivuakselien sisemmille ulkokooleille tein sopivan ohkaisen kynnen vetovasaraan, kun oli niin ahtaat kolot, jostain "kovasta tavarasta." Tarkalleen ottaen Rauma-Repolan laikkahakkurin terästä, mitä kamaa sitten lieneekään. Sillä nypin koolit irti aina puoli kerrallaan, sopivan kokoisella hylsyllä kynnen koloonsa lukiten. Hidasta ja vaivalloista, mutta once in a lifetime. Päätykopan rojut lähti hyvin helposti, kun uunitti kopan johonkin sadan celsiuksen tienoille.
Kasaan päin meni koolit pakastimen ja kuoret uunin kautta ja ihan vaan tiputellen paikoilleen. Tuurnalla varmistus; kuulee äänestä kun on perillä.

Sivuakselien sisemmille ulkokooleille tein sopivan ohkaisen kynnen vetovasaraan, kun oli niin ahtaat kolot, jostain "kovasta tavarasta." Tarkalleen ottaen Rauma-Repolan laikkahakkurin terästä, mitä kamaa sitten lieneekään. Sillä nypin koolit irti aina puoli kerrallaan, sopivan kokoisella hylsyllä kynnen koloonsa lukiten. Hidasta ja vaivalloista, mutta once in a lifetime. Päätykopan rojut lähti hyvin helposti, kun uunitti kopan johonkin sadan celsiuksen tienoille.
Kasaan päin meni koolit pakastimen ja kuoret uunin kautta ja ihan vaan tiputellen paikoilleen. Tuurnalla varmistus; kuulee äänestä kun on perillä.
Operating at the speed of dark
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Eikö siellä vitosen rattaan ja synchron välissä ole lukkorengas?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Ei ainakaan tuossa räjäytyskuvassa. Niin edellyttäen, että tuon kuvan selittessä on nyt vitosen ratas merkitty oikein, koon puolesta näyttäis olevan. Osittain on selitteet aivan päin seiniä tuolla.
Tuommosen kynnen pyyhkäsin ulkokooleja varten.
Tuommosen kynnen pyyhkäsin ulkokooleja varten.
- Liitteet
-
- DSC_0784_03.JPG
- (129.12 KiB) Tiedosto ladattu 2534 kertaa
Operating at the speed of dark
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Mä muistin väärin.
Se oliki vitosen ja kakkosen väli missä on lukkorengas ja se vitos ja kakkos rattaan väli oli niin ahas, ettei sinne oikein saa mitään väliin.
Mulla murtu vitosen hampaat kun koitin ruuvimensselillä kammeta välistä.
Se oliki vitosen ja kakkosen väli missä on lukkorengas ja se vitos ja kakkos rattaan väli oli niin ahas, ettei sinne oikein saa mitään väliin.
Mulla murtu vitosen hampaat kun koitin ruuvimensselillä kammeta välistä.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Haitko opelin kaupasta uuden? mitäpä maksoi?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Fiatin kaupasta, eivän opelilla päässy siihen laatikon sarjanumeroon kiinni. 122e makso
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.