164:stä puhti pois?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

164:stä puhti pois?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kaikki tämä saattaa olla kyllä ihan kuvitelmaa, mutta sellanen pieni kutina on että olis alfasta ollut nyt muutaman päivän "olio" pihalla :roll:
Semmosta kunnon revähdystä (kaasu pohjassa) 3000rpm:n kohdalla ei ole esiintynyt, jonka olen mielestäni aikasemmin havainnut. Myöskin huomasin kun meni mäkeä ylös 45km/h n. 2000rpm niin auto nypytti... semmoista en ole myöskään ennen havainnut.

Ekana tuli mieleen jospa olisi toinen virranjakaja sökönä, pienen testin tein, elikkä kävin kaikki piuhat läpi pihtimittarilla, ja ainakin molemmille puolille (siis sille sähkövekottimelle) tuli saman näköisiä lukuja, jokaiseen tulpanjohtoon meni myös jotain, mutta luvut oli niin pieniä, että on kyllä mahdollista että joku yksittäinen tulppa olisi pimeä.
Koska tulpat ovat viimeksi vaihdettu... ei tietoa.
Joskus jotain yksittäisiä vilkaisin ja eivät ainakaan mitään täysin sököjä ole.

Tuleekos jollain jotain helposti tarkistettavaa mieleen joka veisi heppoja.
Ilmansuodattimen vaihdoin n. puoli viikkoa sitten, huohotin pömpelin puhdistin (oli muuten ihan täynnä vaaleata liejua), ja vähän paperilla pyyhkäsin limaa pois putkesta ennen kaasuläppää... muuta ihmeellistä ei ole autolle tullut tehtyä.
Korostan vielä että kaikki tämä saattaa olla myös mielikuvituksen kehittelemää, mutta pieni kutina kyllä on että ei kaikki ole kunnossa :roll:

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

No tarkista nyt vaikka sen imunokan ajoittimen toiminta, eli piuhat vaan pois ja testaamaan. Jos ei meno muuttunut huonommaksi niin vika on siinä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Hetkinen... selvitäppäs vähän, ensinnäkin missä tuo on? mikä sen tarkoitus on? miten se toimii?
no joo, kiitos! tämmösiä on helppo testailla, sitten kun vaan pääsee ajeleen (siihen voi mennä aikaa :roll: )

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Katso lisäksi vaihdelaatikonpään virranjakajan pyörtimen kunto ja akselin välys. Itsellä oireili noin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:vaihdelaatikonpään virranjakaja
Kumpaa virranjakajaa siis tarkoitat? vai molempia?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kannattaa toki katsoa molemmat. Itsellä jätti tielle lopulta koska pyörrin löi maihin akselinsa kautta jota ei kuitenkaan yleismittari edes näyttänyt. Laakerit menee siitä kuskin puoleisesta, eli vasemmanpuoleisesta.
Irroita puolaan menevä ensiöjohto vuorotellen ja kokeile toimiiko yhdellä puolalla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Epezi kirjoitti:Hetkinen... selvitäppäs vähän, ensinnäkin missä tuo on? mikä sen tarkoitus on? miten se toimii?
no joo, kiitos! tämmösiä on helppo testailla, sitten kun vaan pääsee ajeleen (siihen voi mennä aikaa :roll: )
Se on siinä venakopan/kannen päässä imunokan puolella sellanen stutsari. Siin pitäis olla semmonen musta kumisuoja jonka alle menee pari johtoa. Nyppäät ne johdot irti siitä mohkulasta mihin ne menee.

Se mohkula on sellanen solenoidi mikä ohjaa nokka-akselin päässä olevaa imunokan ajotinta.
Se ite ajotin toimii öljynpaineella, mutta toi solenoidi ohjaa sitä päälle/pois.
Ajoitin sitten muuttaa imunokan ajoitusta aikasemmalle tai myöhäsemmälle kierrosluvusta riippuen.

Jos toi ajotin ei toimi niin se vaikuttaa kyl akas paljon etenkin vääntöihin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ookkei... kiitokset selvennyksistä. Yritän loman jälkeen vähän tutkia.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tulpat ovat kunnossa, tuli testattu juuri tuolleen että toisesta puolesta piuha irti ja käyntiin, hienosti pelitti. Aika kovasti iski kipinää tuo puola kun oli piuha irti. Kokeilin myös tuon anturin piuhan irroitusta.... ainakaan paikalla kaasutellessa en huomannut mitään eroa oliko kiinni vai ei... Täytyy tutkia tarkemmin kun pääsee kunnolla ajaan... mites tuota olisi paras testata? matalat kierrokset ja lusikka pohjaan? vai?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Epezi kirjoitti:Tulpat ovat kunnossa, tuli testattu juuri tuolleen että toisesta puolesta piuha irti ja käyntiin, hienosti pelitti.

Testasitko molemmat puolat noin?
Epezi kirjoitti:Kokeilin myös tuon anturin piuhan irroitusta.... ainakaan paikalla kaasutellessa en huomannut mitään eroa oliko kiinni vai ei... Täytyy tutkia tarkemmin kun pääsee kunnolla ajaan... mites tuota olisi paras testata? matalat kierrokset ja lusikka pohjaan? vai?
Tota ei huomaa paikallaan kaasutellessa. Ajamalla kuitenkin helposti.
Eli aja vaikka aluksi piuhat normaalisti kiinni ja sitten otat piuhan pois ja ajat uudelleen. Ilman piuhaa kiihtyvyys kutakuinkin samanlaista kun asuntovaunua vedettäessä.

Tarkista nyt vielä vaikka imusarjan kumien kunto ja ilmille menevän kumipaljetötterön kunto. Tuppaavat halkeilemaan ajan myötä -> imuvuoto -> nykiminen kiihdytyksissä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Molemmat puolat tuli testattua.

Täytyy yrittää tänään keretä testaileen.
Imusarjan kumit ovat halkeilleet, en tiedä onko läpi asti. Ilmin jälkeinen kumi tötterö on ehjä.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jos et jaksa irrottaa imusarjan kumeja tarkistusta varten niin mahdollinen vuoto saattaa löytyä seuraavalla konstilla:

-Hommaa pullo ruiskutettavaa liukkaria esim. CRC quickleen, brakekleen tms.
-Paa pelit joutokäynnille
-Ruiskuta liukkaria reilusti imusarjan kumeille mahdollisimman hyvin joka puolelta
-Jos tyhjäkäynti muuttuu luikkaria suihkittaessa niin imuvuoto on paikallistettu


Samalla kun ruiskuttelet niin voit hieman heilutella imusarjaa suuntaan ja toiseen (jos se vaan liikkuu), jotta mahdolliset halkeamat löytyisivät paremmin.
Imuputkiston klemmarit voi kanssa tarkistaa samaan rahaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 164:stä puhti pois?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt tuli sitten kokeiltua noita tehoja anturin piuhat irti ja kyllähän ne selkeesti katosivat. Ilmeisesti anturi on mallia toimii tai ei toimi?
Aikas runsaasti oli muuten öljyä tuon anturin suojakumin sisällä :roll:
Epezi kirjoitti:Kaikki tämä saattaa olla kyllä ihan kuvitelmaa
Elikkä ilmeisesti näinhän tässä kävi. Hassua kun näinkin lyhkäsellä ajokokemuksella on tehot käyneet kaasujalalle pieneksi :mrgreen:

porinfirina
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

En väittäs että oot välttämättä väärässä tuntuman suhteen, tai sitten oon ittekin väärässä. Kahden vuoden 164 T-spark ajon jälkeen musta tuntuu päivittäin siltä että auto käyttäytyisi erilailla. Oon huomannut eroa sillä että käynnistääkö lohkolämppäristä vai ilman, tarkoitan siis käyttäytymistä lämpenemisen jälkeen (+ 80). Ilman lohkolämppäriä tuntuis esim. toimivan paremmin. Muutenkin tuntuu että olis HUOMATTAVASTI paremmin vetoja "ryyppy" päällä. Ei kyllä kuuluis ruiskuautossa vaikuttaa, ainakaan mun mielestä. Muutenkin jos antaa T-sparkille possua, niin täytyy pitää kierroksia min. 3500, jos päästät laskemaan sen alle niin kiihtyvyys on aikalailla luokatonta. Mielestäni muutenkin T-sparkin vääntö on aika surkeeta, kierroksilla ne koneet kulkee....

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

porinfirina kirjoitti:Muutenkin jos antaa T-sparkille possua, niin täytyy pitää kierroksia min. 3500, jos päästät laskemaan sen alle niin kiihtyvyys on aikalailla luokatonta. Mielestäni muutenkin T-sparkin vääntö on aika surkeeta, kierroksilla ne koneet kulkee....
Onkohan se ihan kunnossa? Omasta 164 Sparkista jäi päällimmäisenä muistona mieleen, että se kulki huomattavan kevyesti pienillä kaasupolkimen liikkeillä ja pienillä kierroksilla. Sitten kun polkaisi syvemmälle niin ei kyllä tapahtunutkaan enää sen enempää ennen kuin vasta rekisterin yläpäässä.
- Epäkelpokeräilijä -

porinfirina
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

En sitten tiedä, kaikki oon mitannut ruiskusta, jopa suuttimien aukioloajat oskilloskoopilla, mutta kun missään ei oo vikaa mittareiden mukaan. Väittäisin itsekin että se ei ole ihan kunnossa mutta minkäs teet, mielenkiinto vikojen etsimiseen on loppunut jo aikoja sitten...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Molemmat sytkäjärjestelmät pelaavat niin kuin pitää, samoin imunokan ajoitin? Vääntö on aika aneemista jos joku noista on poissa pelistä.

Minkä ikäinen auto on kyseessä? Mulla oli ei-kat-versio, katalysaattorilla varustetun ilmeisesti kuuluukin olla jonkin verran laiskempi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

2000 kiekan jälkeen on vääntö käytännössä ihan tasaista.... www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2129
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:2000 kiekan jälkeen on vääntö käytännössä ihan tasaista.... www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2129
Mikäs musta räkä tuota kW-puolen asteikkoa peittää? :)
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Hmm..pitää etsiä lappu ja katsoa onko siinä ongelma vai skannauksessa. 108,7KW oli maxit...
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Molemmat sytkäjärjestelmät pelaavat niin kuin pitää, samoin imunokan ajoitin? Vääntö on aika aneemista jos joku noista on poissa pelistä.

Minkä ikäinen auto on kyseessä? Mulla oli ei-kat-versio, katalysaattorilla varustetun ilmeisesti kuuluukin olla jonkin verran laiskempi.
Juuh kaikki nuo tuli testattua, ja aivan selvästi niissä ei vikaa. Mulla siis ei kat versio.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Oikeastaan tarkoitin tuota Porinfarinan autoa, mutta samat lätinät varmaan pätee molempiin.

Seuraavaksi ehkä kannattaisi mitata/mittauttaa bensanpaineet.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Enpä varmaan viitti viedä mihinkään mittauttamaan. Mutta nuo imusarjan letkut pitäisi uusia kyllä, täytyy etsiä joku vanha threadi ko asiasta.
Nyt on alfa unohtunut vähäks aikaa kun taistelen japski skoottereiden kanssa.

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

Epezi kirjoitti:Enpä varmaan viitti viedä mihinkään mittauttamaan. Mutta nuo imusarjan letkut pitäisi uusia kyllä, täytyy etsiä joku vanha threadi ko asiasta.
Nyt on alfa unohtunut vähäks aikaa kun taistelen japski skoottereiden kanssa.
Teknisessä osiossa on alfistipohjoosesta kirjoittama juttu imukumien vaihdosta. Hyvä ohje, ruiskutukkia ja ruiskuja ei vaan tartte irroittaa. Sen avulla onnistuu kyllä. Kaveri on hyvä olla mukana koska imukokoojaa joutuu kannattelemaan jos ruiskuja ei pura pois.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tein muutaman uuden havainnon, tiedä sitten liittyvätkö mihinkään mitenkään. tyhjäkäynniltä rivakasti polkastettassa kuuluu voimakas imuääni ("flob") tätä en ole ennen havainnut ollenkaan. Samalla myöskin oli jäähdytysnesteen määrä mennyt alarajalle :roll:
Löytääkö kukaan näille asioille minkäänlaista yhteyttä ?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Totanoinasiastamitääntietämättä, mutta... jos kansipahvi on mennyt, niin ei se tehoja ainakaan nosta :roll: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipäs nyt pelotella siinä.
Mutta totta kyllä, sehän kuluttaisi jäähdytysnestettä :shock:
Täytyypäs seurailla, en muista koska viimeks kattelin nesteen tasoo jo missä sillon oli, joten toivotaan että on ihan normaalia kulumista.

Vastaa Viestiin