Moikka 166 jakopää

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

arhe
Viestit: 40
Liittynyt: 06 Elo 2013, 12:19
Car(s): Alfa 166 super
Paikkakunta: Taivassalo

Moikka 166 jakopää

Viesti Kirjoittaja arhe »

    Oiskos jollakin laittaa kuvia vinkkejä 166 3.0l :sen jakopään kokoamisesta, merkit yms ihan hepreaa, nokissa on kiilan paikat muttei kiiloja, eli kartiot on, mistä tietää mikä pitää olla missäkin asennossa, hihnapyöristä löyty yhestä jokin merkki :crazyeyes:

    Avatar
    Polforea
    Viestit: 8939
    Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
    Car(s): 159 Berlina
    335xi E90
    350i DHC
    99 GL 2D
    33 P4
    4C 1:24 TBi
    Paikkakunta: Viiva-k-fisu

    Re: Moikka

    Viesti Kirjoittaja Polforea »

    Ykkönen heittokellolla yläkuolokohtaan niin kampura on ajassaan, nokat kohdilleen lukkopalojen avustuksella niin nekin on ajassaan.
    Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

    Avatar
    Abarth
    Viestit: 3093
    Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
    Car(s): 5 kpl.
    -75 T-spark
    -75 T-spark/1.8 Tbo
    -Alfetta Gt
    -Giulia Gtj6
    -Grand Voyager 3.3
    Paikkakunta: Riihimäki

    Re: Moikka

    Viesti Kirjoittaja Abarth »

    Ykkössylinteri mittakellolla yläkuolokohtaan, nokat lukituspaloilla lukkoon, hihna ja hihnapyörät paikoilleen, kiristin oikeaan kireyteen nokkapyörien liikkuessa kartioillansa vapaasti, nokkapyörät kiinni ruuveillansa, nokkien lukituspalat pois, pyöritetään konetta VAROVASTI kaksi kierrosta ja pysäytetään ykkönen yläkuolokohtaan. Nyt lukituspalat PITÄISI mennä nätisti nokkiin ja jos kiristin on vielä oikeassa kireydessä, niin homma pitäisi olla bueno. Kannattaa tehdä parikin tarkistuspyöritystä.
    Unohdinko jotain?
    En ota mitään vastuuta mistään :wink:

    arhe
    Viestit: 40
    Liittynyt: 06 Elo 2013, 12:19
    Car(s): Alfa 166 super
    Paikkakunta: Taivassalo

    Re: Moikka 166 jakopää

    Viesti Kirjoittaja arhe »

    Muuten kaikki ok mutta kun tuo remeli katkes niin ei oo hevon humppaakaan tietoa missä kohti mikäkin pitää olla. diu diu

    Avatar
    Tiige
    Viestit: 2305
    Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
    Car(s): GT 3.2 Q2
    GTV TB
    Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
    Paikkakunta: Turenki

    Re: Moikka 166 jakopää

    Viesti Kirjoittaja Tiige »

    Jos siitä on käydessä jakoremmi mennyt poikki niin sitten on myös venttileitä solmussa. Ei muuta kun kannet ylös. Jakoa ei saa tuossa kohtaa kohdalleen myöskään millään muulla kuin oikeilla lukkopaloilla ja heittokellolla ykk etsien.
    ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

    sämpy
    Viestit: 2440
    Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
    Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
    Paikkakunta: Tuulos

    Re: Moikka 166 jakopää

    Viesti Kirjoittaja sämpy »

    Jos se on nyt auki, niin ei sitä kannattane yrittää vaan samoille hampaille, koska hihna voi olla vähän eri pituinen ja onko se varmasti tehty aiemmin oikein?

    Tämä siis oletuksella että remmi katkesi jonkun muun toimenpiteen yhteydessä kun moottori ei pyörinyt, jostain syystä. Ei uskalla edes olettaa että olisi mennyt moottorin käydessä ja nyt meinataan vaan uutta remmiä.

    Silloinhan jos se vaan "meni poikki" moottori pitäisi saada pyöritettyä ensin ykk:hon joka on tietty hankalaa kun nokkia pitäisi pyöritellä samalla.

    Jos pistää ihan arvalla, että sytytyshetkellä etulohkossa sylinterin nokat osoittais vaakatasoon poispäin tulpasta ja toisistaan, takalohkossa päinvastoin, niin voi yrittää jotenkin hahmottaa asentoa ja koittaa saada pyöräytettyä oikeeseen kohtaan ja tehdä sitten kunnon jakohihnan ajoituksen. Mutta ilman lukkopaloja on aika mahdoton yrittää saada vaan samoille hampaille ja että olisi oikein ja toimisi, kun mitään merkkejä ei nokissa ole.

    Toisaalta saako näistä kohtuuhelposti nokat irti. Silloin alakerta pyörisi vapaasti jos se nyt on jäänyt johonkin mikälie kohtaan eikä pysty pyörittämään. Ykkönen ykk:hon ja sitten nokat takaisin lukkopalojen mukaan.

    Mutta mä mitään näistä välimallin koneista tiedä ehkä joku on viisaampi.
    Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

    Avatar
    mattijus
    Viestit: 5098
    Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
    Car(s): harmaa tojota
    Paikkakunta: Vantaa

    Re: Moikka 166 jakopää

    Viesti Kirjoittaja mattijus »

    http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=389328#p389328

    Tässä aikaisemmin kirjoittamani referaatti, jota voi soveltaa:
    1. Ota nokka-akselit irti
    2. Hae YKK heittokellolla
    3. Käännä moottoria taaksepäin siten, ettei yksikään mäntä ole ylhäällä
    4. Asenna nokka-akselit takisin suurinpiirtein kohdalleen
    5. Käännä nokka-akselit kohdalleen lukituspalojen kanssa
    6. Hae YKK heittokellolla
    7. Asenna jakohihna ohjeiden mukaisesti
    VMP

    JVTL
    Viestit: 556
    Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
    Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
    Paikkakunta: Joutseno

    Re: Moikka 166 jakopää

    Viesti Kirjoittaja JVTL »

    Eikös tässä tapauksessa ollut venttiilit solmussa ja kannet ilmeisesti olleet irti.

    Desmoquattromaschio
    Viestit: 568
    Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

    Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

    No kansien ollessa irti on helppo pyörittää ykkönen yläkuolokohtaan. Ei tartte ees heittokelloo. Sit nokat kiinni irtokansiin ja lukkopaloilla oikeesee asentoo. Kannet paikoillee, hihnapyörät paikoilleen kiristämättä. Remmi paikoilleen ja kiristin säätöihinsä, hihnapyörät tiukalle, lukkopalat pois, pyöritys ja asennon tarkistus. Iisii.

    arhe
    Viestit: 40
    Liittynyt: 06 Elo 2013, 12:19
    Car(s): Alfa 166 super
    Paikkakunta: Taivassalo

    Re: Moikka 166 jakopää

    Viesti Kirjoittaja arhe »

    Kiitos vinkeistä asia on aikalailla selvä eli lukkopaloja ettimään, joo satasen vauhdissa loppu veto 24 tappia mutkalla ja muutama ohjuri kaputt.

    Vastaa Viestiin