Aikana ennen Alfaa mulla oli Saab 9-3, josta pidin tarkkaa kustannuslaskelmaa. Tein tuolloin seurantataulukon, jolla pystyin erottelemaan auton olemassaolosta ja ajamisesta syntyneet kulut. Molemmista, sekä kilometreistä että ajasta riippuvat kulut, kuten huollot ja arvonaleneman jaoin manuaalisesti kilometri- ja aikasarakkeeseen kulloinkin järkevällä suhteella. Näin onnistui seuranta, joka eritteli tarkkaan sen, mitä maksaa kun auto on päivän olemassa ja mitä maksaa, kun sillä jo-olemassaolevalla autolla ajaa 8km kauppaan ja toiset takaisin.
Olen tuota taulukkopohjaa halukkaille tarjoillut, mutta en ole tainnut sitä koskaan julkisesti julkaista, joten sehän on edellyttänyt että sitä tietää kysyä. Jollekulle voi olla kiva tietää näin kahdelta aamuyöstä, että fiksaan tämän vajeen ja tarjoan tuon taulukkopohjan julkisesti saataville, jos moinen jotakuta kiinnostaa. Tuosta linkistä, olkaapa hyviä:
http://www.zbxt.net/~aero/autonkulut_pohja.ods
Taulukko on OpenOfficen/LibreOfficen ods -muodossa, pitäisi tietääkseni aueta Excelilläkin ihan heittämällä.
Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja
No en katsonut vielä taulukkoa, mutta juuri vuodenvaihteessa laskin uudelle pakulle 4 vuoden pääoman poistolle, 20tkm/v rengaskulut ja vakuutukset ja vähän korjauksiin niin 0,29c/km siitä tuli, jos ei tule mitään isompaa korjattavaa.
Olin yllättynyt kuinka korkealle nousi ja kuukauden päästä nousee firman km-veloitus.
Jos jotain uutta tai uudehkoa autoa meinaisi, niin mahtaako tuo verottajan 0,41 edes riittää.
Olin yllättynyt kuinka korkealle nousi ja kuukauden päästä nousee firman km-veloitus.
Jos jotain uutta tai uudehkoa autoa meinaisi, niin mahtaako tuo verottajan 0,41 edes riittää.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Mäkine
- Viestit: 219
- Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
- Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja
Tilastojen, kuvaajien ja kaavioiden suurena ystävänä tällaiset taulukot jaksavat aina kiinnostaa. Kiitokset!
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja
Ymmärrän ajatuksen, koskaan en ole itse osannut
Nytkin jo sana Excel esti avaamasta taulukkoa edes uteliaisuudesta 


Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja
^
Tuo on helppo. Ihan oikeasti
Itselläni ollut samantyylinen, mutta kyllä Polfon ratkasu vaan on parempi (TM).
^^
Mä olen jotenkin ymmärtänyt, että idea on tukea yritystä investoimaan ja auttaa sitä toimimaan... Ei maksaa kaikkia hankintoja? Lähinnä niin, että: osta firmalle uusi kuljetuslaite ja maksa se kokonaan vs. osta firmalle uus kuljetuslaite, maksa siitä 10%.
Jos lain ajatus alunperin on ollut maksaa firmalle se kuljetuslaite 100%:sti, niin mielestäni laki on jo siinä vaiheessa väärä. Yrittämisessähän pointti on just siinä, että siinä on vähän riskejä. (tai siis vähän hemmetisti riskejä), valtio vaan vähän (noh, ison osan hinnasta/kuluista?) korvaa kuitenkin.
KOrjatkoot joku jos ihan hakoteillä oon :O
Tuo on helppo. Ihan oikeasti

Itselläni ollut samantyylinen, mutta kyllä Polfon ratkasu vaan on parempi (TM).
^^
Mä olen jotenkin ymmärtänyt, että idea on tukea yritystä investoimaan ja auttaa sitä toimimaan... Ei maksaa kaikkia hankintoja? Lähinnä niin, että: osta firmalle uusi kuljetuslaite ja maksa se kokonaan vs. osta firmalle uus kuljetuslaite, maksa siitä 10%.
Jos lain ajatus alunperin on ollut maksaa firmalle se kuljetuslaite 100%:sti, niin mielestäni laki on jo siinä vaiheessa väärä. Yrittämisessähän pointti on just siinä, että siinä on vähän riskejä. (tai siis vähän hemmetisti riskejä), valtio vaan vähän (noh, ison osan hinnasta/kuluista?) korvaa kuitenkin.
KOrjatkoot joku jos ihan hakoteillä oon :O
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja
Kiitos valmiista pohjasta. Busson kohdalla täytyy alkaa pitää kirjanpitoa kun touhutonni paukkuu eikä auto edes ole ajossa vielä. Sitte on mustaa valkosella että eihän tässä harrastuksessa ole mitään järkeä. 

Through difficulties to defeat