Liimamössön poistoon esim CD:n koteloista ja astioista toimii hyvin sytkärin bensa (siis se paineettomana pienissä peltipurkeissa myytävä). Ei vahingoita mitään ja illoittaa hyvin nuo tahmaiset liimat. CD:n kotelot tosin naarmuttuu pelkästään esim. talouspaperilla pyyhkimisestä joten tarkkana saa olla.
Mahtaisikohan tuo logon liima lähteä tuolla. Jos sytkärin bensa ei auta, niin tärpättiä voi kokeilla myös. Ja sittten uusi vaha ko. kohdalle. Liuottimet vievät vahat.
Itse tökkäsin ruuvimeisselillä merkin löllöön osaan lähellä reunaa ja väänsin niin että merkin reuna nousi hieman ylös. Sitten vaan kynsi väliin ja rauhallisesti repäisin merkin pois - ei jäänyt mitään liimajälkiä.
Eipä tuo itsellä ainakaan kovin kummosesti ollut kiinni. Talviaikaan irrottamalla se lähti irti nurkasta kevyesti nostamalla ilman että jäi mitään liimajälkiäkään
Jossain hiton niksi-Pirkassa neuvottiin aikanaan että esim CD-kotelosta lähtee hintalappujen liima Floralla tai vastaavalla irti. Itse en uskaltais liuotinta käyttää. Tiedä sitten tehoaako toi Florakaan kun en ole kokeillut
Kuumailmapuhaltimella / tukankuivaajalla hieman lämmittää niin lähtee nätisti ilman mitään lotraamista litkujen kanssa. Huom! Lämmöllä joka kärsii pitää kädenkin samalla etäisyydellä ettei kupli maalit
Lämpösellä ilmalla (auringonpaisteessa) saattaa lähteä ilman erillistä lämmitystäkin. Ja tästäkin ollut juttua aikasemmin...
Tuo sytkärin bensa jota myös apteekista saa nimellä puhdistusbensa on melkoisen neutraalia. Käytetään mm. tahrojen poistossa. Toimii huomattavasti paremmin viheliäisten hintalappujen irroittamisessa kuin tuo niksi-pirkan flora. Ei sinällään vahingoita muovejakaan. Pyyhkimisessä käytetty paperi tai kangas tosin saattaa muovien kiiiltoon vaikuttaa. Kannattaa kokeilla.
Auton tapauksessa kannattanee ensiksi kokeilla johonkin piiloon jäävään maalipintaan, esim oven sisäpeltiini. Tarran paikka kannattaa joka tapauksessa vahata uudelleen, tuskin siellä tarran alla kovin hyvää vahapintaa löytyy. Siis tarra ei tällä irtoa, mutta tarran jälkeensä jättämä liimamössö saattaa irrota. Mekaanisesti esim. raaputtamalla irroittamisesta jää lähes varmasti jäljet maali/lakkapintaan.
Itsekin totesin tuon kuumailmapuhaltimen todella käteväksi. Se vähä mitä jäi liima mömmöä, poistin jollain autoglymin aineella. On kuulemma ihan tarkoitettu siihen hommaan.
Tarraliimojen irrotukseen kannataa käyttää jotain rasvaista ainetta, joten tuo flora lienee toimiva, vaikka en ole itse kokeillut. Itse olen käyttänyt sellaista voitelevaa kontaktien puhdistus-sprayta, jota saa elektroniikkaliikkeistä (esim PRF 7-78, ruskea pullo). On mulla sitten sellaista "Label off 50" ainettakin ja sekin toimii.
kyllä kuumailmapuhallin on paras tohon hommaan sillä sä saat sen niin hienosti ettei pintaa jääkuin samapinta mikä oli ennen sitä liimattu et joutuu hinkkaan auton ja tarran saa otettuu kokonaisena irti(aika paljo kokemusta noitten teippien ym muiden materiaalien irrotus aroista pinnoista)
Kuumailmapuhallin on hyvä. Useammat merkit on tullu sen avulla poisteltua, liuottimiin koskematta. Vahaa on kyllä joutunut sitten sen jälkeen käyttämään kun useimmiten se merkin/tekstin paikka ikävästi paistaa varsinkin puhtaasta pinnasta silmään. Siksipä turhat (esim. Delta) merkit olisi hyvä poistaa/poistattaa jo uutena.
Ääni kuumailmapuhaltimelle.Sillä saa muuten haalistuneet muoviosatkin uudenveroisen näköisiksi.Ja sanomattakin selvää että varovainen sen kanssa täytyy olla ettei polta kohdetta piloille.
niinkun jo edellä todettu; paras tapa on käyttää kuumailmapuhallinta. tuli edellisestä autosta (pug 106 rallye) poistettua ne "vauhtitarrat" tolla ja hyvin lähti irti.
Lasista otetaan tarrat pois mattopuukolla, lähtee nätisti. Puukko vaan ihan lasinsuuntaisesti. Painaa puukkoa tarran väliin, toisella kädellä vetää tarraa irti. Liimajämät lähtee jollain aineella.
Ei mattopuukkoa tarvitse taivuttaa, kun ottaa sen terän sieltä irralleen. Tosin tommonen ikkunakaavin on varmaan näppärämpi, enpä ole semmosta varmaan nähnytkään