Tyhjäkäynnillä:
HC 11ppm
CO 0,23%
lamda 1,097
muut arvot ei varmaan kiinnosta?
Kierroksilla:
HC 45ppm
CO 4,5%
lamda 0,87
Eli käy kierroksilla todella rikkaalla. Katti on varmaan kunnossa ja toimintalämmössä, kun tyhjäkäynnillä on noin hyvät arvot ja eihän se toimisikaan noilla seoksilla. Viime vuonna oli samaa ongelmaa. Silloin testailtiin kaikenlaista. Boshin miehet sanoi keskusyksikön olevan kunnossa. Lamda-anturi vaihdettiin. Ilmamäärämittarin resistanssi oli hiukan korkeampi kuin taulukoissa, mutta ei mitään kauheasti. Lopulta ongelma saatiin ratkaistua lisäämällä tyhjäkäyntipiiriin pieni suodatin josta kone sai lisää ilmaa keskusyksikön tietämättä (ei ollut oma idea)
Edellisellä kirjoittajalla, jolla oli ongelmia saman asian kanssa ongelma oli ratkennut uusimalla alipaineputket. Mitkä alipaineputket? Menevät mistä mihin? Näin mä tossa yhden, mutta pitäisi varmaan poistaa imusarja, että näkis jotain.
Lisää asioiden paikannusta: Eikös näissä ole lämpötila-anturi jossain lohkon päällä. Missä siellä? Mittariston lämpömittari ei toimi. Käyttääkö se samaa anturia? Vika voi tietysti olla myös muissa johdotuksissa.
Itselle tullut mieleen, että suihkusuuttimet eivät välttämättä sulkeudu kunnolla ja vuotavat imukanaviin, mutta miksei samaa ongelmaa ole tyhjäkäynnillä? Säätääkö lamda-anturi seoksen niin laihalle, että ongelmaa ei tule? Vai onko ilman virtausnopeus niin alhainen, että bensa jää lillumaan jonnekin? Auto on ollut talvella seisonnassa kauan ja saattaa olla, että tiivisteet eivät toimi kunnolla. Tätä voisi koittaa korjata suihkusuuttimien puhdistuslitkuilla. Toimiiko ne oikeasti? Suuttimien mikroaaltopuhdistuskin voisi olla vaihtoehto. Missä niitä tehdään ja mitä kustantaa? (asun espoossa)
Jos jollakin tulis mieleen mahdollisia vika kohteita vois kirjotella.
Kyllähän ton voisi saada leimalle lyömällä lisää reikiä tyhjäkäyntipiirin letkuun, mutta kuvittelisin sen vähentävän tehoja kovilla alipaineilla eli korkeilla kierroksilla ja kovalla kuormitusella. Sitähän me emme halua

Tästä tulikin romaani.