Täällä kun yleensä tiedetään kaikki tarpeellinen, tilasin mökille pihapolkuvaloiksi tommoisia, 9W versioina: https://www.aliexpress.com/item/12V-DC- ... 95679.html
Vanhastaan on muistaakseni 20A 12v DC virtalähde matkailuautosta. Milläs saisi halvimmin ja helpoiten varmistettua ettei jännite ylitä tuota 12v? Lamppuja tulee nyt ensin jokunen testiin, ja jos kestävät edes jonkun aikaa niin lopullisesti n. parikymmentä, eli virtaa kulunee n. 15A.
Reguloitua sähköä ledeille?
Valvoja: Moderators
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Reguloitua sähköä ledeille?
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Reguloitua sähköä ledeille?
Helpointa? Ostaa riittävän laadukas, reguloitu virtalähde.
Halvinta? Ajaa järeähköä pääteastetrankkua regulaattorilla tai zenerillä ohjattuna (tai jos löytää tarpeeksi järeän regun tai zenerin niin suoraan sillä). Muista jäähdytys! 15A virralla jo 1 voltin hukkaaminen tarkoittaa 15 watin lämmitystehoa.
Teknisesti kauneinta? Heittää lampun sisältä etuvastukset ja muut kiinaelektroniikat hiiteen ja korvata ne sopivalla vakiovirtalähteellä. Samalla saadaan argumentit haastavin ja hintavin toteuttaa.
Käytännössä nuo tuikut tuskin ottavat itseensä turhan helpolla, joten kun tökkäät piuhat kiinni virtalähteeseen kevyellä kuormalla (vaikka yhdellä lampulla) ja mittaat että jännite on järkevällä tontilla (siellä 12V tuntumassa, ei jossain 15V luokassa) niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Niitä kuitenkin poltetaan vain tilanteessa, jossa ympäristö on käytännössä jäähdyttävä (aika harvassa on tässä maassa kelit, kun on sekä kuumaa että hämärää/pimeää) niin kestänevät ihan kiltisti.
Halvinta? Ajaa järeähköä pääteastetrankkua regulaattorilla tai zenerillä ohjattuna (tai jos löytää tarpeeksi järeän regun tai zenerin niin suoraan sillä). Muista jäähdytys! 15A virralla jo 1 voltin hukkaaminen tarkoittaa 15 watin lämmitystehoa.
Teknisesti kauneinta? Heittää lampun sisältä etuvastukset ja muut kiinaelektroniikat hiiteen ja korvata ne sopivalla vakiovirtalähteellä. Samalla saadaan argumentit haastavin ja hintavin toteuttaa.
Käytännössä nuo tuikut tuskin ottavat itseensä turhan helpolla, joten kun tökkäät piuhat kiinni virtalähteeseen kevyellä kuormalla (vaikka yhdellä lampulla) ja mittaat että jännite on järkevällä tontilla (siellä 12V tuntumassa, ei jossain 15V luokassa) niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Niitä kuitenkin poltetaan vain tilanteessa, jossa ympäristö on käytännössä jäähdyttävä (aika harvassa on tässä maassa kelit, kun on sekä kuumaa että hämärää/pimeää) niin kestänevät ihan kiltisti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Reguloitua sähköä ledeille?
Jep, kiitoksia. Tuota koko powerin uusimista en tullut ajatelleeksi kun se periaatteessa jo on. Pannaan harkintaan. Pitää tosiaan kokeilla toi mun olemassaoleva, jos pysyisi aisoissa ihan sellaisenaan. Saisi tuikut kuitenkin kestää jonkinaikaa, tarkoitus on ripustaa ne johonko vajaan kolmen metrin korkeuteen joko vaijerilla tai virtajohdollaan, toteutus on vielä työn alla. Vaihto ei kuitenkaan tullene olemaan ihan simppeliä.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Reguloitua sähköä ledeille?
Joo, kannattaa eka tosiaan kokeilla että miten se olemassaoleva poweri oikeasti käyttäytyy, voi tosiaan toimia sillä ihan hyvin suoraan, kunhan jännite ei pomppaa mihinkään ihmesfääreihin. Toki se voi myös antaa ulos rumaa (piikikästä) sähköä, jolloin voi kannattaa miettiä kevyttä filtteröintiä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Reguloitua sähköä ledeille?
Töpseli seinään ja toiseen päähän kiinni jokakodin välttämätön työkalu, yleismittari!jyrkip kirjoitti:Milläs saisi halvimmin ja helpoiten varmistettua ettei jännite ylitä tuota 12v?
Jos virtalähde ei ole reguloitu millään tavoin, tyhjäkäyntijännite voi olla reilusti korkeampi. Jos jännite jää jonnekin 14 V tasolle, niin tuskin karkaa toimintasavu. 12 V lamput lie tarkoitettu aurinkosähkö- tms. järjestelmiin, missä akun latausjännite on tätä luokkaa.
Enemmän olisi huolissani jännitteen alenemasta. Ilmeisesti kaapelista tulee suht pitkä + virtaa 15 A...
Edit: ja nyt noita lampun esitteitä ihmeteltyäni... ei minkäänlaista regulointia, pelkkä sarjavastus ja ledit sarjaankytkettynä. Ei sääsuojausta, vesi menee sisään johdon reiästä?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Reguloitua sähköä ledeille?
Eihän noita ole mihinkään pysyvään asennukseen tarkoitettu, ja siksi ei ole mitään sääsuojausta. Sanoisin, että ulkoasennuksessa jännitteen regulointi ei tule olemaan merkittävin käyttöikään vaikuttava tekijä näiden tapauksessa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta