jmi kirjoitti:Gusse kirjoitti:^^ Varsinkin noissa tummissa/mustissa tuntuu ne pienen pienet lakkanaarmut näkyvän ikävän herkästi. Itselläkin on omassa vajaa vuoden vanhassa Kiassa niitä aika paljon vaikka ei ole kertaakaan pesty konepesussa ja on vedetty myös ammattilaisen toimesta kestovahat pintaan ja myös laitettu hoitoaineet välissä. Toki kerkesi olemaan kuukauden käytössä ennen kestovahan päälle laittoa, joten osa on tullut todennäköisesti ennen sitä.
Joo siis eihän tuohon maalipintaan uskalla koskea edes sormilla, paras puhaltaa pölyt pois
Tuli tilattua jo lammaskinnas ja pehmeä kuivatusliina autodudelta, jos noilla varovasti uskaltaa pestä autoa.
Pesunaarmujen ja muunlaisen naarmuuntumisen minimointiin:
Esipesu, ehdottomasti tärkein vaihe. Mitä puhtaampaa pintaa mekaanisesti koskee sen parempi, ei kovin yllättävää. Hyvä esipesuaine edes painepullosta pintaan jos ei lancea ole käytettävissä ja tarkka huuhtelu.
Pesuaineet ja välineet, sekä niiden välineiden kunto. Hyvä ja liukas shampoo, hyvä pesukinnas ja sen pesu käyttökertojen välissä.
Kahden ämpärin taktiikka: pesuvesi toiseen ja kintaan huuhteluun vesiämpäri. Kuivausliinan puhtauden ylläpito ja pesu mikrokuitupesuaineella, jotta se pyyhe pysyy pehmeänä. Kuivausavun käyttö myös suositeltavaa autoa kuivatessa, liukkaus on aina hyvä asia
Ennen tätä kaikkea: maalipinnan pinnoitus tai edes vahaus, riippuu kuinka paljon se pesunaarmuttomuus ja auton puhdistamisen helppous kiinnostaa ja asiaan haluaa sijoittaa. Vaikkei kumpaakaan suorittaisi, niin ainakin pesutavalla voi vaikuttaa vahinkojen minimointiin.
Alfasta huomaa hyvin kun takaa jäi logo pinnoittamatta, niin se on jo nyt pesutavoista huolimatta hieman mikronaarmua kerännyt. Muutoin koko auto on virheetön. Volvo on säästynyt pesunaarmuilta kaksi vuotta ja 125tkm pinnoituksen ja hellävaraisten pesutapojen ansiosta, joten ei se 400-500€ sijoitus näin maalipintapervertikon silmin ihan hävytön määrä ole uuteen autoon. Varsinkin kun väri ja kiilto pysyy kivana sekä pinta hylkii paskaa, niin kivahan se on autoa pestä. Pien- ja raudanpoistoa silloin tällöin ja hydrofobisuuden lisäilyä wetcoateilla, muutoin perus kinnastelua.
No, mä olen näistä kaikista paasannut jo tähän ketjuun kuvien ja tekstin kera aikaisemminkin, niin ei tästä sen enempää, tuotteitakin on tullut suositeltua vaikka nyt onkin hieman taas oma arsenaali laajentunut

mutta ihan asiaa edellä, kaikelta ei voi välttyä, mutta vähentää ja minimoida voi tehokkaastikin nykypäivänä. Appiukon kaikin tavoin käsittelemätön Forester oli jo ekana päivänä karmeammassa kunnossa ilman pesun pesua kuin tämän talouden Volvo kahden vuoden, 125tkm ja ~sadan pesun jälkeen. Toisaalta, appiukkoa ei paljon kiinnosta maalipinnan kunto mutta avovaimoa kiinnostaa.
Loppuun vielä ketjuun liittyvä video velipojan Giulian pesusta
https://www.youtube.com/watch?v=dxM8RKGxY98