Pitäis vissiin avata projektipuolelle tämän potilaan epätoivoinen elvytysosio.
Kaasuläppä nyt putsattu ja tarkistettu moottorin toiminta. Vajaalla 4V jännitteellä avaa läpän täysin auki ja rempan jälkeen potikoiden resistanssit muuttuu liittimiltä mitattuna 1,2 kohm -> n.400 ohm.
Moottori ottaa 2 A virran kun on läppä täysin auki eli ecun täytyy kyetä työntää jonkin verran virtaa että läppä toimii.
Ei muutosta oireissa, ei lähde käyntiin, kaasua painettaessa moottorivikavalo vilkkuu kiivaasti ja läppä heittää läppää omia aikoja ja OBD kytkentä pätkii läpän tahtiin. Läpälle menevän liittimen kun irrottaa lähtee heti käyntiin, tosin pahasti röpöttäen ja luonnollisesti limp tilan virheilmoitus.
Diagnoosi taitaa olla se, että ecu on sökö. Läppämoottori tarvitsee kuitenkin jonkin verran virtaa, jota ecu ei kykene syöttämään, samalla ecun oma jännite notkahtaa ja se aiheuttaa pätkimistä OBD linjaan. Eculta moottorille menevien johtojen välillä ei ole jännitettä vaan ainoastaan maata vasten sieltä löytyi n. 2,3 V jännitteet molemmista pinneistä. Ecu työntää noihin pinneihin pulssijännitettä joten pitäisi olla scooppi että näkisi kanttiaallon ja sen muutoksen vastusarvon muuttuessa.
Nyt loppuun se tyhmä kysymys. Liikkuuko kaasuläppä kaasupoljinta painettaessa jos moottori ei ole käynnissä eli virta-avain MAR asennossa?
Tutkin kaasupolkimen toimintaa, ovatko lukemat normaaleja, jostakin luin että jännite arvot pitäisi mennä ristiin, tuossa näkyy vain % arvot. Pitäisikö ne ristiinmenevät jännitearvot kuitenkin tarkistaa vielä erikseen vai voiko noiden perusteella päätellä toimivuuden?
Tyhjäkäintiasento
Accelerator potentiometer
Accelerator 1 Potentiometer: 13.881 %
Accelerator 2 Potentiometer: 14.272 %
Accelerator 1 Potentiometer (Standardised for end limit): 13.783 %
Accelerator 2 Potentiometer (Standardised for end limit): 14.272 %
Accelerator Pedal Percentage: 0 %
Actual Accelerator value after limitation: 7.697 °
Target Accelerator value from line characteristics: 0 %
Accelerator Target value: 0 %
N. puoliväli
Accelerator 1 Potentiometer: 48.094 %
Accelerator 2 Potentiometer: 48.289 %
Accelerator 1 Potentiometer (Standardised for end limit): 48.094 %
Accelerator 2 Potentiometer (Standardised for end limit): 48.289 %
Accelerator Pedal Percentage: 48.576 %
Actual Accelerator value after limitation: 7.697 °
Target Accelerator value from line characteristics: 51.372 %
Accelerator Target value: 19.999 %
Kaasu pohjassa
Accelerator 1 Potentiometer: 83.187 %
Accelerator 2 Potentiometer: 83.48 %
Accelerator 1 Potentiometer (Standardised for end limit): 83.284 %
Accelerator 2 Potentiometer (Standardised for end limit): 83.48 %
Accelerator Pedal Percentage: 100 %
Actual Accelerator value after limitation: 7.756 °
Target Accelerator value from line characteristics: 100 %
Accelerator Target value: 19.999 %
Arvot eivät vaeltaneet eri lukemahetkillä ainoastaan pilkun jälkeiset arvot hieman heitti. Samalla vääntelin pedaalia sivusuunnassa eikä silläkään ollut suurta vaikutusta.
Seuraava testi: Purin kaasuläppäanturilta läppää kääntävän hammasrattaan pois että saan luettua potikan arvot.
Kaasu kiini
Throttle 1 Potentiometer: 5.882 %
Throttle 2 Potentiometer: 93.725 %
Throttle 1 Potentiometer (Standardised for end limit): 99.07 %
Throttle 2 Potentiometer (Standardised for end limit): 98.605 %
Throttle Angle: 5.057 °
Throttle Lower Limit: 10.944 %
Throttle Lower Limit Self-Adaptation: 4: Learning
puoli kaasua
Throttle 1 Potentiometer: 49.02 %
Throttle 2 Potentiometer: 50.98 %
Throttle 1 Potentiometer (Standardised for end limit): 47.907 %
Throttle 2 Potentiometer (Standardised for end limit): 47.907 %
Throttle Angle: 5.057 °
Throttle Lower Limit: 10.944 %
Throttle Lower Limit Self-Adaptation: 4: Learning
ja Flat out
Throttle 1 Potentiometer: 84.314 %
Throttle 2 Potentiometer: 16.078 %
Throttle 1 Potentiometer (Standardised for end limit): 6.047 %
Throttle 2 Potentiometer (Standardised for end limit): 6.512 %
Throttle Angle: 5.057 °
Throttle Lower Limit: 10.944 %
Throttle Lower Limit Self-Adaptation: 4: Learning
Voiko noista arvoista päätellä jotain vikaa?
Hoksasin että polttoainepumpun rele on kimpassa läppäakselin läpän heiton kanssa. Kiskaisin releen irti ja johan rauhoittui läpänkin heitto.
Samalla meni ajonesto päälle eli tuolla releellä on aika monta muuttujaa kytkentäkaavionkin mukaan.
PA pumppu on helppo saada pyörimään mutta hieman pitää miettiä kuinka tuon ohjauspuolen saa juksattua niin että ajonesto ei mene päälle ja ruiskujen ohjausrele vielä toimisi. Ecu siis syöttää jännitteen ensin ruiskujen ohjausreleen kautta vielä pA-pumpun releelle. Siinä välissä jännitetiedon otto ajonestolle ja sieltä eculle takaisin maihin. Mielenkiintoista
Onkos tuo ruiskun rele samassa relekeskittymässä PA releen kanssa vai jossain muualla?