Taidanpa liittyä joukkoon iloiseen. Tänään hyytyi meno vaihde päällä. Työnnettiin auto parkkikselle. Eipä siinä työntäessä montaa muuta asiaa mielessä pyörinyt kuin jakohihna.
Noh, pelti auki, öljykorkki pois ja starttia. Ei mitään toimintaa yläkerrassa. Sentin verran saimme raotettua hihankoteloa ja sama operaatio. Ei mitään liikettä.
Hinausauto paikalle ja itse taksilla takaisin töihin. Hohhoijjaa...
Hihna vaihdettu 21.8.2003, kilometrejä tullut sen jälkeen 30 000 kpl. Vaihdettu Auto Milanossa. Huomenna varmistuu vika, jonka jälkeen alkaa puhelinsoittorumba.
Tänään tuo omakin kulkine pelästytti, yhtäkkiä vaan koneesta katosi elo. Auto tien sivuun ja minuutin verran istuskelua penkissä tasan yksi asia mielessä, jo ikääntynyt jakohihna. Tuli jo manattua, että ei tarvinukka ajella omalla autolla kesällä. Onneks ei ollut kuitenkaan kuin ilmi löynyt virranjakajan kannen irti töyssyssä. (niin siis kyseessä Uno)
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."
Aamulla selvisi vika; hampaat puuttuu hihnasta. Tämä siis selitti sen miksi hihna näytti olevan nätisti paikoillaan. Milanosta käskivät soittaa maahantuojalle. Sieltä otettiin tiedot ylös kuskista ja autosta. Nyt odotellaan mitä tuleman pitää. Kaikki on hoitunut asiallisesti tähän mennessä. Kyllä ihmetteli Auto Milanossa tuota hihnaa. Kirosi kun myyvät paskaa tavaraa...
Voi perhana... huono tuuri jatkuu. Toivotaan kuitenkin ettei kovin montaa venttiiliä ole mennyt tai ainakaan mitään niiden lisäksi. Ja kun vielä löytyisi maksaja tuolle remontille. 2.0 TS:ään mulla olisi ollut yksi ylimääräinen (tällä kertaa ihan vakio) käytetty kansi, mutta ei käy tuohon.
Stilo: turbo unossa muuten on suurempi todennäköisyys sille ettei venttiilit osu mäntään vaikka jakohihna katkeaisikin - matka kylläkin katkeaa.
Auto täytyy viedä 11.4 tarkastukseen DA:oon, jossa katsovat ettei vika ole "ulkopuolisesta" syystä johtuva. Tämän jälkeen sovitaan takuukorjauksesta.
Harmi vaan kun DA:n miehistöstä yli 50 % on sairaana, joten venyy tuo aikataulu ikävästi. Mutta sama se on meilläkin töissä tällä hetkellä, joskin tuo prosentti on merkittävästi pienempi.
BSTR kirjoitti:Stilo: turbo unossa muuten on suurempi todennäköisyys sille ettei venttiilit osu mäntään vaikka jakohihna katkeaisikin - matka kylläkin katkeaa.
Hyvä kuulla, ompahan taas vähemmän pelättävää.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."
Eilen todettu, ettei vika ollut ulkopuolisesta syystä johtuva -> takuuseen.
Tänään avattu kansi ja kävin katselemassa paikan päällä osia. Kaikki venttiilit vaihtoon, ainakin osa ohjureista vaurioitunut, kansi koneistukseen (reunoilla vaurioita), hihnapyörät vaihtoon, sekä tietysti normaalit jakopään roippeet. Huomenna selvitetään lähteekö alakertakin auki kuten toivoin heidän tekevän sekä muiden kilkkeiden kunto.
Muita huomioita; yksi tulppa lähes kokonaan öljyn peitossa (kannen tiiviste vuotanut) ja toinen mokoma veden (umpiruosteessa). Myös vesipumppu vuotanut ja sitten jakohihnan kotelo on vielä rikki kun sitä oli pakkasessa revitty (ei DA:n toimesta). Onhan tuossa työn sarkaa...
Kokonaishinta liikkuu heidän arvioidensa mukaan yli 3000 €:n paikkeilla, arvailuja vielä. Riippuu avataanko alakerta vaiko eikö. Mutta veikkaan että eivät avaa... Sitten täytyy vaan toivoa että laakerit eivät ottaneet vaurioita.
Minulle tuo homma maksanee (vesipumpun ja apulaitehihnan kanssa) ~500 €. Aluksi kyllä ehdotti hieman suurempaa summaa.
Roach kirjoitti:Sitten täytyy vaan toivoa että laakerit eivät ottaneet vaurioita.
Ja männät. Jos ovat tarpeeksi tukevasti tervehtineet venttiileitä niin on saattanut tulla mäntiin vaurioita. Vaikka nyt pysyisivätkin kasassa niin huonoimmalla mahdollisella tuurilla joku niistä halkeaa joskus myöhemmin.
Kertokaas viisaat, että kuinka kriittinen mahtaa olla toi 3 vuoden raja tolle hihnalle. Tulee nyt 3 vuotta vaihdosta kuinka aika rientääkään Mutta kilsat ei ole lähelläkään 60 tkm. Jotta olisko silti syytä vaihtaa ?
Harpo kirjoitti:Kertokaas viisaat, että kuinka kriittinen mahtaa olla toi 3 vuoden raja tolle hihnalle. Tulee nyt 3 vuotta vaihdosta kuinka aika rientääkään Mutta kilsat ei ole lähelläkään 60 tkm. Jotta olisko silti syytä vaihtaa ?
Ei se ole niin tarkkaa... eihän tuo jakohihna ole mikään ongelman aiheuttaja 156:ssa.
Itselläni oli noin 5 vuotta ensimmäinen hihna - kilometrejä oli noin 50 tkm ja vaihdettaessa kaikki oli OK.
Hihnan käyttöikään varmaankin vaikuttaa melkoisesti se minkälaisissaolosuhteissa autoa käytetään talvella.
Tästä kertoo se, että valmistajan vaihtosuositukset ovat lyhyimmät täällä Suomessa. Suomessa kuitenkin olosuhteet vaihtelevat melkoisesti Lapin ja lounaisen Suomen välillä.
Eli nuo taustatiedot saattavat auttaa hieman tuossa päätöstilanteessa.
Harpo kirjoitti:Kertokaas viisaat, että kuinka kriittinen mahtaa olla toi 3 vuoden raja tolle hihnalle. Tulee nyt 3 vuotta vaihdosta kuinka aika rientääkään Mutta kilsat ei ole lähelläkään 60 tkm. Jotta olisko silti syytä vaihtaa ?
Juu ei sillä mitään kiirettä ole, voihan sen vaihtaa sitten kun se menee poikki. Eli vaihdata äkkiä!
Harpo kirjoitti:Kertokaas viisaat, että kuinka kriittinen mahtaa olla toi 3 vuoden raja tolle hihnalle. Tulee nyt 3 vuotta vaihdosta kuinka aika rientääkään Mutta kilsat ei ole lähelläkään 60 tkm. Jotta olisko silti syytä vaihtaa ?
Itse itseäni siteeraten ja jos jotakuta kiinostaa, niin 690€ olis Turuun Deltan hinta vaihtotyölle Kiitollisuudella otetaan kaikki vaihtoehtoputiikit tietouteen.
Harpo kirjoitti:Kertokaas viisaat, että kuinka kriittinen mahtaa olla toi 3 vuoden raja tolle hihnalle. Tulee nyt 3 vuotta vaihdosta kuinka aika rientääkään Mutta kilsat ei ole lähelläkään 60 tkm. Jotta olisko silti syytä vaihtaa ?
Itse itseäni siteeraten ja jos jotakuta kiinostaa, niin 690€ olis Turuun Deltan hinta vaihtotyölle Kiitollisuudella otetaan kaikki vaihtoehtoputiikit tietouteen.
Niimpa, alkais itselläkin tuleen vastaan toi hetki... missä saa halvalla vaihdettua? osat saan sentää halavalla maahantuojalta olikos 420€ tai jotain..
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa.. Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport
Huollossa käydessä oli Turun Deltassa kanssa yksi 3.0 166 josta oli hihna mennyt. Tosin kuulemma tuossa oli jo kilometritkin täyttyneet.
Ikävän näköinen remontti tuosta tulee
Nyt alkaa DA:ssakin koneen läjääminen - Alfa pitäisi saada alle ennen helatorstaita. Kannen imu- ja pakopuolen hionta/siistiminen jonka teetätin omaan laskuun samalla kustansi tuollaiset 50 €. Ei paha hinta ollenkaan, etenkään kun katsoi jälkeä.
Katselin keskiviikkona sitä sun kantta siinä pöydällä. Eipä paljoa ollu sorvailtu. uudet venat kyllä kiilteli kauniisti kanavista...
Muuten oli aika sekasotkun näköistä, osat leviänä.
Btw, selvis että yks mun kaveri duunas sen sun kannen...
Kävin ihan livenä juttelemassa Villun ja jonkun pampun kanssa tuolla Auser Autossa Tallinnassa. Ihan asiallisen oloinen putiikki vaikka myyjiltä olikin vaikea saada minkäänlaista palvelua. Tuntui enemmän kiinnostavan turina muiden myyjien kanssa kuin asiakkaaseen kontaktin ottaminen
Mutta asiaan eli kun moni halpojen hintojen perään kyselee.
Mekaaniset työt 25€/h
sähkö/diagnostiikka 26€/h
pyöränkulmien säätö 29€
V6 hihnanvaihto 350€ TÖINEEN!
ja jos ei uskalla luottaa työn laatuun, pelkät osat ~270€
ILMI V6 melkeinpä suomen hinnoissa 368€ tosin puhui jotain suoraan Boschilta tilattavasta ~190€ hinnasta?
Nostetaanpa tämä ylös..
Elikkäs hihnan vaihdatin tuolla teamf40:llä, hintaan 600e, sisälti myös vesipumpun ja jäähdytinnesteet. Ja jätkät tekivätten sen eilisen aikana vaikka pyhä olikin että asiallista palvelua.
Meinasi käydä kehnosti kun hihna oli vaihdettu alunperin vähän yli 42tkm kohdalla ja leima huoltokirjassa on 60tkm kohdalla. Tuherruksien tutkimisen jälkeen sitten selvisi että nyt on kiire vaihtamaan, kun oli ajettu jo 105tkm
Eivät tuosta muuten sanoneet yhtään mitään Delta-Autossa kun käytin siellä sadantonnin huollossa.. Että se siitä puljusta
Sanoivat f40:ssä että ei olleet ennen niin löysää hihnaa nähneet ehjässä moottorissa. Pyöräytti vähäsen takaspäin niin johan pomppas pois kohdiltaan Johan sitä ihmiset tulee vähemmästäkin uskoon prkle.
Nyt tuosta 166:sta jakopää auki ja purettuna. Huomenna yritän kasata. Tasapainoakselinkiristin oli ihan loppu ja sen hihna todella löysällä. Kilometrejä edellisestä vaihdosta 70tkm.
Bones kirjoitti:Nostetaanpa tämä ylös..
Elikkäs hihnan vaihdatin tuolla teamf40:llä, hintaan 600e, sisälti myös vesipumpun ja jäähdytinnesteet. Ja jätkät tekivätten sen eilisen aikana vaikka pyhä olikin että asiallista palvelua.
Meinasi käydä kehnosti kun hihna oli vaihdettu alunperin vähän yli 42tkm kohdalla ja leima huoltokirjassa on 60tkm kohdalla. Tuherruksien tutkimisen jälkeen sitten selvisi että nyt on kiire vaihtamaan, kun oli ajettu jo 105tkm
Eivät tuosta muuten sanoneet yhtään mitään Delta-Autossa kun käytin siellä sadantonnin huollossa.. Että se siitä puljusta
Sanoivat f40:ssä että ei olleet ennen niin löysää hihnaa nähneet ehjässä moottorissa. Pyöräytti vähäsen takaspäin niin johan pomppas pois kohdiltaan Johan sitä ihmiset tulee vähemmästäkin uskoon prkle.
Kaikki aina tuntuvat moittivan Delta-Autoa, mutta minä en voi pahaa sanoa ainakaan tästä remontista. Kaikki sujui pieniä kömmähdyksiä lukuun ottamatta asiallisesti ja alennuksiakin sai mukavasti osista jotka itse halusin vaihtaa.
Harpo kirjoitti:Kertokaas viisaat, että kuinka kriittinen mahtaa olla toi 3 vuoden raja tolle hihnalle. Tulee nyt 3 vuotta vaihdosta kuinka aika rientääkään Mutta kilsat ei ole lähelläkään 60 tkm. Jotta olisko silti syytä vaihtaa ?
Mulle sanottiin huollossa(tarkastivat teknisestä tuesta) että kolmessa vuodessa, vaikka auto seisoisi niin hihnan materiaali, kumi, väsyy...
Harpo kirjoitti:Kertokaas viisaat, että kuinka kriittinen mahtaa olla toi 3 vuoden raja tolle hihnalle. Tulee nyt 3 vuotta vaihdosta kuinka aika rientääkään Mutta kilsat ei ole lähelläkään 60 tkm. Jotta olisko silti syytä vaihtaa ?
Mulle sanottiin huollossa(tarkastivat teknisestä tuesta) että kolmessa vuodessa, vaikka auto seisoisi niin hihnan materiaali, kumi, väsyy...
Kerpele ! omistavan luokan kirouksia Soittelin itsekkin tonne huoltoon ja lämpimästi kehoittivat vaihtamaan. Tässä varmaan parin viikon sisällä meinaan tilata ajan.
61026km 2.8.2002 Delta Auto Turku
on vaihdettu toi remmi ym.
ja nyt on 91000km ja päivämäärä 8.5.2005
mullahan menee toi 3 vuotta kohta kuluneeks, kannattaako sitä viel vaihtaa kun on vasta noin vähän ajettukkin vaikka toi 3v tulee pian täyteen et korvaaks noi takuut ym..
Mitä turhaan vaihtelemaan, kysy vaikka Roachilta...
Toi remmi kestää kaksi talvea. Kolme on liikaa! Kumi hapertuu ajanmittaan.
Jos et usko niin ajat sen toisen 30tkm, talven yli
Katselin tuossa oman autoni huoltohistoriaa ja näytti alkuperäinen hihna olleen 101000 kilometriä ja kuusi vuotta Edellisellä omistajalla oli kyllä helvetisti tuuria
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Voihan sen hihnan kurkata helposti. Itse katsoisin hampaat tarkasti ja sen että kiristimien, vesipumpun ja välipyörän laakerit välyksettömät. Lisäksi sen että kiristimet ovat lähellä sitä arvoa minkä tuo (tältä sivustolta löytyvä) ohje antaa. Jättäisin kopan pois, ja käyttäisin konetta ilman apulaitteiden hihnaa. Silloin kannattaa kuunnella äänet tarkasti, ja seurata että kirisimien "viisarit" heiluvat, tällöin ne pitävät hihnassa kokoajan vetoa. Se tuleeko viisaammaksi on sitten eriasia. Mutta koppa on helppo irroittaa ja ehkä samalla huomaa sen että ei sen hihnanvaihtokaan vaikeaa ole. Tosin ei saa takuuta mutta sen toimivuus on uskoakseni ainakin nyrkkipajoilla epävarmaa.