33/boxer-koneiden venttiilien säätö
Valvoja: Moderators
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
33/boxer-koneiden venttiilien säätö
Pitäisi tarkistaa ja säätää venttiilivälykset ja kiinnostaisi tietää, mistä saa bokseri-koneeseen sopivia säätölevyjä? Muukkoselta varmaan löytyy tilaamalla, mutta mahtaako jollakin olla sarja näitä lainattavaksi? Omista varastoista löytyy levyjä 60751372 osanumerolla, mutta eper ei suostu kertomaan mihin tötteröön nuo käy.
Melko hyviä lontoonkielisiä ohjeita hommaan löytyy mutta hyvät vinkit otetaan toki kiitollisuudella vastaan.
Melko hyviä lontoonkielisiä ohjeita hommaan löytyy mutta hyvät vinkit otetaan toki kiitollisuudella vastaan.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö
Minulla ei ole tietoa boxerin säätöpaloista, mutta mittaa välykset ja mikäli ne on alle annetun mitan vie säätöpalat hiottavaksi moottorikoneistamoon. Homma ottaa pari minuuttia per pala, kun on tiedossa kuinka paksuja niistä pitäisi saada.
Giulia Super -69
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö
Paljonko moottorikoneistamot ottaa noista hionnoista, @toisissa käyttötarkoituksissa olisi erittäin hyödyllistä jos saisi oikeasti tarkkoja paloja? Kun koneet kuluu niin niitä tietyn kokoisia alkaa olemaan nurkat täynnänsä ja sitten niitä oikeita kokoja pitää ostaa kympin kappale..Gasolina kirjoitti:Minulla ei ole tietoa boxerin säätöpaloista, mutta mittaa välykset ja mikäli ne on alle annetun mitan vie säätöpalat hiottavaksi moottorikoneistamoon. Homma ottaa pari minuuttia per pala, kun on tiedossa kuinka paksuja niistä pitäisi saada.
Minkä kokoisia ne latat (kiekot) on halkaisijaltaan ja paksuudeltaan?
Löytyiskö jostain moottoripyörästä sopivia? Ainakin omaan silmään on asunut tuumaisia ja puolituumaisia (12,5mm ja 25mm halkaisijaltaan)
Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö
Kertoohan se, muuttaa numeroon 60515527 ja sitten kertoon sopivuuksia ison listan(RZ/SZ/155/164/166/75/GTV/Spider/Thema) eli TC/V6 12V palojaEero kirjoitti: Omista varastoista löytyy levyjä 60751372 osanumerolla, mutta eper ei suostu kertomaan mihin tötteröön nuo käy.
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö
Kiitoksia tästä, käyttämäni nettiversio ei tosiaan suostunut tänään auttamaan asiassa. Noista paloista ei ole tässä hommassa apua.jamper kirjoitti:Kertoohan se, muuttaa numeroon 60515527 ja sitten kertoon sopivuuksia ison listan(RZ/SZ/155/164/166/75/GTV/Spider/Thema) eli TC/V6 12V palojaEero kirjoitti: Omista varastoista löytyy levyjä 60751372 osanumerolla, mutta eper ei suostu kertomaan mihin tötteröön nuo käy.
Välykset ovat korvakuulolla liian isot, mutta täytyy tosiaan napata kopat auki ja mitata.Gasolina kirjoitti:Minulla ei ole tietoa boxerin säätöpaloista, mutta mittaa välykset ja mikäli ne on alle annetun mitan vie säätöpalat hiottavaksi moottorikoneistamoon. Homma ottaa pari minuuttia per pala, kun on tiedossa kuinka paksuja niistä pitäisi saada.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö
En osaa sanoa hintaa, mutta kallista se ei ole. Hommaan tarvitaan Valvemaster tai vastaava mikrometri säädön omaava laite. Erittäin nopea ja vaivaton homma tehdä. Noinhan se juuri menee ja lopulta vaikka paloja olisi laatikollinen niin kaikki on väärää kokoa ja etsiminen +mittaaminen ottaa enemmän aikaa kuin koneistaminen.Juise kirjoitti:Paljonko moottorikoneistamot ottaa noista hionnoista, @toisissa käyttötarkoituksissa olisi erittäin hyödyllistä jos saisi oikeasti tarkkoja paloja? Kun koneet kuluu niin niitä tietyn kokoisia alkaa olemaan nurkat täynnänsä ja sitten niitä oikeita kokoja pitää ostaa kympin kappale..Gasolina kirjoitti:Minulla ei ole tietoa boxerin säätöpaloista, mutta mittaa välykset ja mikäli ne on alle annetun mitan vie säätöpalat hiottavaksi moottorikoneistamoon. Homma ottaa pari minuuttia per pala, kun on tiedossa kuinka paksuja niistä pitäisi saada.
Minkä kokoisia ne latat (kiekot) on halkaisijaltaan ja paksuudeltaan?
Löytyiskö jostain moottoripyörästä sopivia? Ainakin omaan silmään on asunut tuumaisia ja puolituumaisia (12,5mm ja 25mm halkaisijaltaan)
Jos boxerissa on 8mm venttiilin varret niin veikkaan, että säätöpalat on samat kuin tessussa. Muistelen, että boxuun olisi oma mittaustyökalu.
Jos käyttää muita kuin koneen omia säätöpaloja kannattaa olla varma, ettei säätöpalan kaulus paina venttiilin kiiloja, siinä voi kiilat aueta kaikkea ikävää tapahtua sen jälkeen.
Giulia Super -69
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö
Tuollainen mittaustyökalu on itseasiassa minulla lainassa, joten se helpottaa hommaa. Jos olen ymmärtänyt oikein niin säätölevy on erilainen kuin TS/TC koneissa ja tulisi paininkupin päälle?Gasolina kirjoitti: Jos boxerissa on 8mm venttiilin varret niin veikkaan, että säätöpalat on samat kuin tessussa. Muistelen, että boxuun olisi oma mittaustyökalu.
Pitäisi näköjään olla paremmin kartalla omista varastoista, kun exceliä penkomalla löytyi myös seuraavat levyt:
60503418
60503422
60567823
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö
Hmm, sitten rakenne onkin ihan erilainen kuin noissa tavallisemmissa moottoreissa. En tosiaan ole koskaan boxeriin koskenut eli ei ole tietoa rakenteesta.
Giulia Super -69
Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö
Olikos tuo Eeron 33:n ykköskoppanen? Niissä oli alkuun nerokas kaksiosainen halkinokka ja painimessa ruuvisäätö, muistaakseni kuusiokolokannalla. Eli kannattaa käyttää ensin koppa auki ja tarkistaa mikä rakenne siellä on. Myöhemmin tuli sitten normaali (lue halvempi) palasäätö.
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö
Jos yksiosainen nokka niin sopii volkkarin palat, itse olen lainannut moottorikoneistamolta palasarjan 

Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö
Themaan säädätin äsken venttiilit Hyvinkään kansityössä. Sieltä löytyi työkalu säätöpalan irroittamiseen ja sopivia säätöpaloja (Volvo). Jos 33:seen käy jotkut volkkarin palat, sieltä voisi löytyä. Theman säätö ja palat kustansi n.130 euroa, kaikkien venttilien välykset kaipasi säätöä. Sieltä ehkä kannattaisi kysyä.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö
-85 33:een vaihtelini joskus noita paloja. Ensin rakotulkilla välit, isolla meisselillä kun käänti ja kärkipihdeillä nappas palan pois välistä, ollut tietoakaan mistään työkaluista silloin. Sitä en muista mistä palat hain lähi koneistamolta varmaan, kun oli mikrometrillä vanhat mitattu.