Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Valvoja: Moderators
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Noh, myönnetään että eilinen oli vähän huono päivä muutenkin Kait se snr siellä kestäisi myös, periaate vain pisti harmittamaan.
Aioinaan pösöjen kanssa turattua, noissa laakereiden kestävyyksissä oli huima ero vrt merkki ja joku halpis.
Alfan laakeri on vielä suht kallis, ja molemmat etulaakerit vaihdettu noin 30tkm sitten ed. Omistajan toimesta. Vaihto on toki helppoa Noh, Alvadi soittelee tänään takaisin
Aioinaan pösöjen kanssa turattua, noissa laakereiden kestävyyksissä oli huima ero vrt merkki ja joku halpis.
Alfan laakeri on vielä suht kallis, ja molemmat etulaakerit vaihdettu noin 30tkm sitten ed. Omistajan toimesta. Vaihto on toki helppoa Noh, Alvadi soittelee tänään takaisin
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Mikä laakeri siellä kesti vain 30tkm?
Halpa kiinalainenkin sen kestää...
Halpa kiinalainenkin sen kestää...
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Veikkaan snr.
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Omassa kulkineessa tuo laakerijumppa kanssa edessä. Saa nähdä kuinka kauan SNR:n laakeri kestää kilometrejä.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Mulla yks orkkis snr vaihettu tarvike snr:ään noin 230kkm aikana. Voi se kestääkkin.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Olihan se vanhakin Snr, eli ei kovin pitkäikäiseltä vaikuta. No mutta nyt on laakeri vaihdettu. Tei samalla sellaisen huomion, että noi etupyörän ilmanohjainpellit navassa ohjaa kaiken kuramoskan levyn juureen laakerin stefalle. Otin siis pellit molemmilta puolin pois ja katsastuksessa ei ongelmia.Aquatica kirjoitti:Mikä laakeri siellä kesti vain 30tkm?
Halpa kiinalainenkin sen kestää...
Katsotaan kauan Snr:t taas jollottaa
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Laakerit jumpattu molemmille puolille eteen. SNR:ää meni. Jostain lukaisin, että pitäisi homma hoitua tunnissa mutta ei kyllä ihan tunnissa saanut yhtä laakeria vaihdettua. Oli napamutteri aika juuttaan tiukassa kiinni molemmin puolin. Jarrulevy ja jarrukilpi lähti helposti edestä pois. Päästin vielä olkavarren ylätukivarresta irti niin sain vähän paremmin tilaa, navan/laakerin kiinnitys pultit niin ahtaasti ettei tahtonut mikään avain sopia kunnolla. Tähän asti kaikki meni aika sutjakkaasti mutta vetoakseli oli aivan perkeleen tiukassa kiinni navassa. Piti ettiä oikein kunnon ulosvetäjä jolla painatin vetarin irti navasta. Navan pultit irtosi kohtalaisen helposti mutta itse laakeria/napaa sai taas meukoa ihan kunnolla että se suostui irtoamaan pesästään. Laakeripesän puhdistus ja romut paikoilleen. Saa nähdä kauanko uudet laakerit pelittää, johan edellisillä oli ajettu kokonaista 74tkm.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Moi, oliko foorumilaisila tietoa käyettäänkö 159:ssä eri etupyöränlaakereita 2008/02 jälkeen valmistetuissa verrattuna aiemmin valmistettuihin? Varaosaluettelo tarjoaa laakereita tuon jälkeen tehtyihin/tietyllä runkonumerolla oleviin mutta ei aiemmin valmistettuihin.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Jarrulevyn kohdistustappi on erinlainen. Napa kyllä sopii paikalleen, mutta sen tapin joutuu jättää pois.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Ei noita kyllä tarvitse purkaa... Tilaa saa kun työntää vetaria sisäänpäin... lenkki mahtuu helposti väliin.Biscione kirjoitti: jarrukilpi lähti helposti edestä pois. Päästin vielä olkavarren ylätukivarresta irti niin sain vähän paremmin tilaa, navan/laakerin kiinnitys pultit niin ahtaasti ettei tahtonut mikään avain sopia kunnolla.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- MrDelirium
- Viestit: 218
- Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
- Paikkakunta: Tampesteri
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Polforean laittamilla mentiin vajaa 80t, katotaan mitä nää nykyiset kestää. Vaihdoin molemmat eteen samalla kertaa. SNR:ää meni ja jostain onnistuin saamaan noi 200eur pala.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
^
Hyi helkkari ku kallista. 115e näyttäs Nimarkilt olevan tällä hetkellä.
Mitenhän toimii 85euron BTA? Varmaan ois paras. Kesti tommonen muistaakseni 35tkm 156:ssa...
Hyi helkkari ku kallista. 115e näyttäs Nimarkilt olevan tällä hetkellä.
Mitenhän toimii 85euron BTA? Varmaan ois paras. Kesti tommonen muistaakseni 35tkm 156:ssa...
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
No joko joku muu ku snr noita tekee?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
^
En mä siitä tiedä.
SNR, BTA, Optimal etuakselille olis löytyvinään nimark.fi:stä - BTA:ta suoraan hyllystä jopa toista versiota?
Eper selittelee, että ADOPTED NEW BRAKE DISCS, BOSSES AND RELATED REAR AND FRONT FASTENINGS - eli uudet levyt ja kiinnikkeet. Miten eroaa käytännössä, eri kohdistustapit tms? Eli onko käytännön eroa mihinkään suuntaan?
Eper antaa C-koodillisena (ennen alustanumeroa 7026206):
Vanha: 50706067 (SNR:lle ei suoraa osumaa, mutta viittaus SNR:llä katalogissa XHGB 41232, joka viittaa 50706067 ja 50702890, joista jälkimmäinen = SNR 16031)
Uusi: 50702890 (SNR 16031)
D-koodillisena (jälkeen alustanumero 7026206): 50707555 (SNR 16033)
Kittiä:
C-koodillisena: 71753813 (SNR 16031)
D-koodillisena: 71753815 (SNR 16033)
Itseäni nyt kiinnostaa lähinnä, että mitä eroa noilla kahdella nyt on - yritin googletella, mutta heikosti onnistuu. Lähinnä sitä, että kun osa laakerintekijöistä sanoo sopivuuden molempiin (mm. BTA tarjoilee C-koodilliseen 890-päättyvän, mutta lisäksi D-koodilliseen 815-päättyvän - eli sekä uuden että vanhan version). Jos ero on jossain turhassa, kuten tosiaan kohdistustapissa, niin sittenhän tuo on ihan yhtä tyhjän kanssa...
En mä siitä tiedä.
SNR, BTA, Optimal etuakselille olis löytyvinään nimark.fi:stä - BTA:ta suoraan hyllystä jopa toista versiota?
Eper selittelee, että ADOPTED NEW BRAKE DISCS, BOSSES AND RELATED REAR AND FRONT FASTENINGS - eli uudet levyt ja kiinnikkeet. Miten eroaa käytännössä, eri kohdistustapit tms? Eli onko käytännön eroa mihinkään suuntaan?
Eper antaa C-koodillisena (ennen alustanumeroa 7026206):
Vanha: 50706067 (SNR:lle ei suoraa osumaa, mutta viittaus SNR:llä katalogissa XHGB 41232, joka viittaa 50706067 ja 50702890, joista jälkimmäinen = SNR 16031)
Uusi: 50702890 (SNR 16031)
D-koodillisena (jälkeen alustanumero 7026206): 50707555 (SNR 16033)
Kittiä:
C-koodillisena: 71753813 (SNR 16031)
D-koodillisena: 71753815 (SNR 16033)
Itseäni nyt kiinnostaa lähinnä, että mitä eroa noilla kahdella nyt on - yritin googletella, mutta heikosti onnistuu. Lähinnä sitä, että kun osa laakerintekijöistä sanoo sopivuuden molempiin (mm. BTA tarjoilee C-koodilliseen 890-päättyvän, mutta lisäksi D-koodilliseen 815-päättyvän - eli sekä uuden että vanhan version). Jos ero on jossain turhassa, kuten tosiaan kohdistustapissa, niin sittenhän tuo on ihan yhtä tyhjän kanssa...
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
- Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S. - Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Vasen etu vaihtoon 100tkm / 5v. Onko automaattisesti odotettavissa, että menee kohta toiseltakin puolelta?
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
No ei nyt välttämättä. Yhden laakerin oon vaihtanut eteen about 240tkm kohdilla.Rasa kirjoitti:Vasen etu vaihtoon 100tkm / 5v. Onko automaattisesti odotettavissa, että menee kohta toiseltakin puolelta?
Kolme muuta laakeria on ihan alkuperäisiä tehtaan jäljiltä ja ne toimii vielä 400tkm jälkeenkin äänettömästi...
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Etu vasen vaihdettu viikonloppuna. 213 tkm on mittarissa ja metelöimään alkanut oli orkkis. Nyt sinne meni 55 e:n BTA. Katsotaan miten kestää. Autonvaraosat24:sta (Autodoc) tuli tuo laakeri.
Noihin torx-pultteihin pääsi hyvin käsiksi hylsyllä jossa oli sellainen 1/2" - 19 mm AV välinakelo. Tuo mahtui paikoilleen kun vetaria vähän painoi taakse. Kiintoavaimen lenkkipääkin mahtui paikoilleen ja tuohon pääsikin sitten hyvin kopsauttamaan vasaralla.
Noihin torx-pultteihin pääsi hyvin käsiksi hylsyllä jossa oli sellainen 1/2" - 19 mm AV välinakelo. Tuo mahtui paikoilleen kun vetaria vähän painoi taakse. Kiintoavaimen lenkkipääkin mahtui paikoilleen ja tuohon pääsikin sitten hyvin kopsauttamaan vasaralla.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Takapään laakereiden vaihtoon totesin lenkki e-torxin enemmän kuin toimivaksi työkaluksi.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Milles laakereille plussaa ja miinusta? Ja onko siis niin ettei alapalloa tarvi irroittaa, kuten autodoc videossa tekevät?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=3 ... start=5400
Laitoin viime kesänä SKF:n laakerit eteen. Ei tarvinnut alapalloihin koskea.
Laitoin viime kesänä SKF:n laakerit eteen. Ei tarvinnut alapalloihin koskea.
Giulia Super -69
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Onkos tossa nyt mitkä pultit edessä, 2.4jtdm?
Alkaa kuskin puoli pitää jo niin kamalaa melua, että pakko kohta vaihtaa...
Alkaa kuskin puoli pitää jo niin kamalaa melua, että pakko kohta vaihtaa...
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
2,4jtdm joo, lenkkiavaimella pultit auki takaa, sitten vetovasaralla napa irti pyöränpultin reiän kautta. En nyt muista mitä kokoa pultit oli, ihan perus kamaa kuitenkin.
edit; lisätty kuvat toisesta ketjusta
edit; lisätty kuvat toisesta ketjusta
- Liitteet
-
- 20180826_135754 (1).jpg
- (58.43 KiB) Tiedosto ladattu 2379 kertaa
-
- 20180823_113725 (1).jpg
- (55.91 KiB) Tiedosto ladattu 2379 kertaa
Giulia Super -69
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Toki voi mm. koputella löysättyjen navan kiinnityspulttien päihin irrottaakseen navan...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
No nyt oli mielen kirkastava kuva.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Voiko näihin tilata väärää laakeria? Eli aeromotors katselen vaihtoehtoja niin onko etupää sitten aina sopiva.
Runko 7210270
Ja mitään selkeää hyvää/huonoa merkkiä ei ole voinut valita?
Runko 7210270
Ja mitään selkeää hyvää/huonoa merkkiä ei ole voinut valita?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
jarrulevyn kohdistustapin paksuus vaihtuu 08 vuosimallissa.
ovat kyllä ristiin sopivia, jos sen tapin jättää pois
ovat kyllä ristiin sopivia, jos sen tapin jättää pois
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Alkuperäiset taitaa olla SNR valmistamat ja ne saattaa kestää sen 100tkm. Joku nimetön tarvike taas saattaa kestää esim 20tkm kuten itsellä kävi.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ja mitään selkeää hyvää/huonoa merkkiä ei ole voinut valita?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
BTA:n tarvikelaakerit on halpoja. Mut niitä pitääkin sit vaihdella 10tkm välein
Itse ostin viisysiin GSP:n, kun myyjä vakuutteli ettei ole tullut yhtään enempää valituksia kuin kalliimmissakaan. Kunhan joskus sais sen vaihettua, kun pitäs vaihtaa ulompi vetarin nivel samalla ko siin ei oo napamutterille enää kierteitä...
Itse ostin viisysiin GSP:n, kun myyjä vakuutteli ettei ole tullut yhtään enempää valituksia kuin kalliimmissakaan. Kunhan joskus sais sen vaihettua, kun pitäs vaihtaa ulompi vetarin nivel samalla ko siin ei oo napamutterille enää kierteitä...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
=Kalliimmatkin reklamoidaan kaikki, koska alle 100tkm kestoikä pyöränlaakerille on lähinnä vitsi, eikä sellaisenakaan hyvä.Aquatica kirjoitti:Itse ostin viisysiin GSP:n, kun myyjä vakuutteli ettei ole tullut yhtään enempää valituksia kuin kalliimmissakaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Tuohan on periaatteessa vain hyvä asia, eipähän pääse paikat pahasti jumiutumaan.Aquatica kirjoitti:BTA:n tarvikelaakerit on halpoja. Mut niitä pitääkin sit vaihdella 10tkm välein
Taistelin itse edellissyksynä Q4 kanssa kaikki pyöränlaakerit, olivat kyllä niin perkeleesti jämähtäneet. Kilometrejä oli silloin varmaan jotain 175tkm paikkeilla, joten osa saattoi olla jopa alkuperäisiä tai vain kerran aiemmin vaihdettuja.
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
^ Mielenkiintoinen näkökulma mutta niin totta kyllä.
Auton alusta pitäis purkaa ihan vaan herkistelymielessä parin vuoden välein niin olis paljon mukavampaa huoltaa
Auton alusta pitäis purkaa ihan vaan herkistelymielessä parin vuoden välein niin olis paljon mukavampaa huoltaa
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.