156 vaihteisto rusahtelee
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13 Loka 2003, 18:56
- Paikkakunta: Lahti
Vaihteistoöljyjen vaihto
Tässä treadissa on ollut puhetta vaihteistoöljyjen vaihdosta. Miten se tehdään (156 2.0 TS)?
Pakkasella meinaan rusahtaa aika ikävästi kun vaihtaa alaspäin kolmoselta kakkoselle. Öljyjen lämmittyä ei rusahda. Voisi öljyjen vaihto auttaa....
Pakkasella meinaan rusahtaa aika ikävästi kun vaihtaa alaspäin kolmoselta kakkoselle. Öljyjen lämmittyä ei rusahda. Voisi öljyjen vaihto auttaa....
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 15:37
- Paikkakunta: Naantali
Re: Vaihteistoöljyjen vaihto
Oli täysin vastaavaa vikaa vaikka vaihteistoöljyt oli juuri vähän aikaa sitten vaihdettu.l151726 kirjoitti:Pakkasella meinaan rusahtaa aika ikävästi kun vaihtaa alaspäin kolmoselta kakkoselle. Öljyjen lämmittyä ei rusahda. Voisi öljyjen vaihto auttaa....
Kolmoselta kakkoselle vaihdettaessa joskus rusahti (huolto tehtiin pikkukorjaamolla autoliikkeen toimesta, kuitissa ei lue mitä mömmöä laittoivat mutta niillä öljyillä ei kyllä toiminut alkuunkaan).
Seuraavalla huoltokerralla vein auton DA:lle ja pyysin että pistävät uudet vaihteistoöljyt. Siihen paikkaan loppui pykäläongelmat, on pakkasta sitten miten paljon tahansa.
Ote suoraan kuitista: "Neste HYP S 75W-90 GL5". Tuollaista laittoivat
Noilla nesteillä on menty ja vaihteisto pelaa kuin unelma
156 V6 -98.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hammaspyörien pyörintänopeuserot ovat isommat jos vaihteita jättää väliin, ja niiden erojen tasaaminen rassaa synkroja. En tiedä onko tuosta mitään haittaa jos antaa synkroille tarpeeksi aikaa hoitaa hommansa, mutta mitään kisavaihtoja 1->3->5 ei kannata harrastaa.Jarppi kirjoitti:joku voisi kertoa TYHMÄlle että miksei vaihteiden yli kannata hyppiä?
- Epäkelpokeräilijä -
Kisavaihdoissahan ei ikinä hypitä vaihteita yli kaaviossa, eihän?
Normaaliajo on eri asia ja itse olen käyttänyt luultavammin kaikki kombinaatiot eteenpäin vievien vaihteiden kanssa. Kun ymmärtää eri vaihteiden nopeusalueet ja vielä jotenkuten niiden vaihteiden kierrokset/per/nopeus-tarpeen niin hyppimisestä ei pitäisi tulla juurikaan mitään hallaa vaihteille. Muistakaa! hypittäessä ei ole tarkoituksenmukaista olla nopea vaan ymmärtää se milloin vaihde pitää laittaa silmään...
Rusahtamaan olen saanut alfani laatikon vain silloin kun vaihtaa ilman kytkintä ja unohtaa sen mitä on tekemässä
Normaaliajo on eri asia ja itse olen käyttänyt luultavammin kaikki kombinaatiot eteenpäin vievien vaihteiden kanssa. Kun ymmärtää eri vaihteiden nopeusalueet ja vielä jotenkuten niiden vaihteiden kierrokset/per/nopeus-tarpeen niin hyppimisestä ei pitäisi tulla juurikaan mitään hallaa vaihteille. Muistakaa! hypittäessä ei ole tarkoituksenmukaista olla nopea vaan ymmärtää se milloin vaihde pitää laittaa silmään...
Rusahtamaan olen saanut alfani laatikon vain silloin kun vaihtaa ilman kytkintä ja unohtaa sen mitä on tekemässä
159 sw 3.2 Q4 & 156 2.0 '00 (lunastettu) & Tipo 2.0 16V & Scania 110 '73
Eihän sillä ole mitään väliä, kunhan moottorin kierrokset on lähellä vaihde päällä olevia kierroksia (vrt. fuller )... ei rasita synkroja. Eli jos ei ole kiire, niin antaa koneen kierrosten laskea "oikeaan" kohtaan ennen kuin työntää isompaa silmään. Samasta syystä se välikaasu auttaa pienemmälle vaihtaessa.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Hammaspyörien pyörintänopeuserot ovat isommat jos vaihteita jättää väliin, ja niiden erojen tasaaminen rassaa synkroja. En tiedä onko tuosta mitään haittaa jos antaa synkroille tarpeeksi aikaa hoitaa hommansa, mutta mitään kisavaihtoja 1->3->5 ei kannata harrastaa.
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Minulla on sellainen ongelma että kylmänä on kakkosvaihde tosi jäykkä ja ilkeän tunnoton.. Siksi työnnän aina suoraan kolmosen pesään kun lähden ja käytän kakkosta vasta parin kilsan ajon jälkeen koneen lämmettyä. Jäykät vaihteistot alfoissa kyllä tuntuu olevan, vertaa johonkin riisisporttiin joissa ne on usein höyhenkevyet.. Tunnokas mutta tukeva laatikko sanoisin. Mutta onko tuosta 1->3 vaihdosta tuossa tapauksessa jotain haittaakin? Sillä kierroksiahan ei tuossa vaiheessa pidetä kun kylmä pannu on.
Olin ostamassa laatikkoöljyä autotarvikeliikkeestä niin he sanoivat yhteen ääneen että "Ei alfassa ole mitään laatikkoöljyn vaihtoväliä"
Kyllähän se paskaantuu siinä missä muutkin ja ominaisuutensa menettää, siksi voisin ölpät vaihtaa tässä jossain saumassa.
Olin ostamassa laatikkoöljyä autotarvikeliikkeestä niin he sanoivat yhteen ääneen että "Ei alfassa ole mitään laatikkoöljyn vaihtoväliä"
Kyllähän se paskaantuu siinä missä muutkin ja ominaisuutensa menettää, siksi voisin ölpät vaihtaa tässä jossain saumassa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kaveri osti viisi (?) vuotta vanhan, noin satatonnia ajetun Volvo V70:n täydellä Bilian huoltokirjalla. Vihkosessa ei vaan mainittu mitään jarrunesteiden tai laatikkoöljyn vaihdosta, joten kaveri sitten Biliasta kyselemään josko noita on tehty. Ja vastaus oli, ei me noita vaihdeta jollei erikseen tilata Mitä ne siellä määräaikaishuollossa oikein tekee, rasvaa saranoita?MarcusV kirjoitti:"Ei alfassa ole mitään laatikkoöljyn vaihtoväliä"
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Itse olen saanut uudet öljyt laatikkoon niin, että olen porannut öljypullon korkkiin reiän ja työntänyt reikään jämptin kokoisen kumiletkun pätkän. Öljy valuu ahdasta letkua pitkin sen verran nihkeästi, että lirumista kannattaa nopeuttaa pulloa puristelemalla.
Taitaa tuohon hommaan tarkoitettuja letkukorkkeja löytyä ihan autotarvikeliikkeistäkin.
Taitaa tuohon hommaan tarkoitettuja letkukorkkeja löytyä ihan autotarvikeliikkeistäkin.
- Epäkelpokeräilijä -
No niin.. Alkoi sitten kolmosvaihde rusahtelemaan. Eli vaihdettaessa 2:lta 3:lle. Varsinkin reippaassa kiihdytyksessä. Sopivilla kierroksilla ongelmaa ei ilmene. Muut vaihteet ok ja alas päin vaihdettaessa kolmoselle ok.
Vaihdekepissä / kytkimessä ei tunnu mitään entuudesta poikkeavaa.
Onkos tämä nyt merkki kytkimen menosta vai jostain vakavammasta?
Vaihdekepissä / kytkimessä ei tunnu mitään entuudesta poikkeavaa.
Onkos tämä nyt merkki kytkimen menosta vai jostain vakavammasta?
^Sama vika täällä. Itsellä kytkimen vaihto ei tuonut muutosta asiaan.
Omalla kohdalla asia "korjaantui" muuttamalla käytöstapoja. Eli ei työnnetä väkisin 2->3, vaan kakkoselta keppi käytetään 4-loven "huulilla" ja vasta siitä kolmoselle.
Tuntuu monimutkaiselta, mutta hommaan tottui yllättävän nopeasti. Tosin tällä vaihtotyylillä on turha mihinkään kisoihin lähteä...
Omalla kohdalla asia "korjaantui" muuttamalla käytöstapoja. Eli ei työnnetä väkisin 2->3, vaan kakkoselta keppi käytetään 4-loven "huulilla" ja vasta siitä kolmoselle.
Tuntuu monimutkaiselta, mutta hommaan tottui yllättävän nopeasti. Tosin tällä vaihtotyylillä on turha mihinkään kisoihin lähteä...
Rusahtelu tuntuu olevan aika satunnaista.. Jopa harvinaista (tänään kerran vaikka tuli pyörittyä 30km kaupungin tuntumassa)
Jarrupalojen vaihdossa olin saanut nesteitä puskettua pihalle sen verran että oli hiukan alla minimirajan. Pitää nyt lisätä nesteet ja tehtävä kytkimen ilmaus.
Laatikon öljynvaihdosta en löytänyt merkintää eli ainakin 70tkm vanhat öljyt. Pitää kokeilla tuota redlinen MT-90 joka on ilmeisesti pelastanut synkkaongelmilta.
Tehtiinhän tuossa 1.5tkm sitten vaihdelaatikon RVS käsittely. Olisikohan tuossa "teinitapahtuman" rääkkäys-sessiossa irronnut jotain kakkaa...
Jos 3 synkat on mennyt niin taitaapi olla niin suuri operaatio että täytyy jo miettiä rempan kannattavuutta...
Jarrupalojen vaihdossa olin saanut nesteitä puskettua pihalle sen verran että oli hiukan alla minimirajan. Pitää nyt lisätä nesteet ja tehtävä kytkimen ilmaus.
Laatikon öljynvaihdosta en löytänyt merkintää eli ainakin 70tkm vanhat öljyt. Pitää kokeilla tuota redlinen MT-90 joka on ilmeisesti pelastanut synkkaongelmilta.
Tehtiinhän tuossa 1.5tkm sitten vaihdelaatikon RVS käsittely. Olisikohan tuossa "teinitapahtuman" rääkkäys-sessiossa irronnut jotain kakkaa...
Jos 3 synkat on mennyt niin taitaapi olla niin suuri operaatio että täytyy jo miettiä rempan kannattavuutta...